Σάββατο 1 Μαρτίου 2014

Από Αλατωρυχείο.... στο μεγαλύτερο Μουσείο

Ηλεκτρονική Έκδοση
ΤΟ ΠΙΟ ΒΑΘΥ ΜΟΥΣΕΙΟ
Μέσα στο παλιό ορυχείο Salina Turda, που βρίσκεται στην Τρανσυλβανία, υπάρχει το μεγαλύτερο μουσείο αλατωρυχείου στον κόσμο. Το εντυπωσιακό αλατωρυχείο κατασκευάστηκε τον 17ο αιώνα μόνο με ανθρώπινα χέρια, δίχως μηχανικά μέσα αλλά και δίχως τη χρήση εκρηκτικών υλών.

«Η χώρα μας χρειάζεται σοβαρότητα και αυτοσυνειδησία»

Έντυπη Έκδοση


Η σκέψη των πρωτοπόρων εκείνων φιλοσόφων έχει διαχρονική και αμείωτη αξία· αποτελεί παρακαταθήκη ορθολογικής σκέψης και έμπνευσης, για το σύνολο των προβλημάτων και σήμερα: πολιτικών, οικονομικών, αισθητικών κ.λπ.
«Κόσμον τόνδε τον αυτόν απάντων ούτε τις των θεών ούτε των ανθρώπων εποίησεν, αλλ' ην αεί, έστιν και έσται, πυρ αείζωον, απτόμενον μέτρα και αποσβεννύμενον μέτρα» (Ηράκλειτος, Β 52).
«Η Σχολή των Αθηνών» του αναγεννησιακού ζωγράφου Ραφαήλ στο Βατικανό «Η Σχολή των Αθηνών» του αναγεννησιακού ζωγράφου Ραφαήλ στο Βατικανό Πριν από λίγες ημέρες, στη διάλεξη που έδωσε στην «Ανοιχτή Τέχνη», μάγεψε το κοινό σε μια εξαιρετική φιλοσοφική βραδιά. Αλλωστε επί δεκαετίες ήταν σχεδόν αδύνατο να παρακολουθήσει κάποιος ακόμα και στο πανεπιστήμιο αντίστοιχο θέμα, αφού δεν υπήρχαν τα πλήρη κείμενα και πλήρης απόδοσή τους: Η «Εισαγωγή στους Προσωκρατικούς Φιλοσόφους» από τον ομότιμο καθηγητή Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Αθηνών και του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Βασίλη Κύρκο, που μόλις πρόσφατα απέδωσε πρώτη φορά ολόκληρο το μεγαλειώδες τρίτομο έργο, τα «Σωζόμενα των Προσωκρατικών Φιλοσόφων» (εκδ. Παπαδήμα), στη σύγχρονη ελληνική μας γλώσσα.

Η «Κοίμηση της Θεοτόκου» στο Τολέδο

Ηλεκτρονική Έκδοση

Η «Κοίμηση της Θεοτόκου», νεανικό έργο του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου, που κοσμεί την ομώνυμη εκκλησία στην Ερμούπολη της Σύρου, θα «ταξιδέψει» στο Τολέδο της Ισπανίας.
Κι αυτό για να συμπεριληφθεί στην περιοδική έκθεση με τίτλο «Ο Έλληνας του Τολέδο» («The Greek of Toledo»), που πραγματοποιείται για τα 400 χρόνια από τον θάνατο του κορυφαίου ζωγράφου.
Η έκθεση θα πραγματοποιηθεί από τις 14 Μαρτίου έως τις 14 Ιουνίου 2014 στο Μουσείο Santa Cruz του Τολέδο, στο πλαίσιο του «Έτους Ελ Γκρέκο» που έχει κηρυχθεί το 2014 από Ελλάδα και Ισπανία.
Είναι η μεγαλύτερη έκθεση που έχει γίνει ποτέ για τον Έλληνα δημιουργό, καθώς θα εκτεθούν συνολικά 75 έργα από σημαντικά μουσεία του κόσμου, όπως το Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης, η Εθνική Πινακοθήκη της Ουάσινγκτον και το Μουσείο Πράδο.
Στο πλαίσιο της έκθεσης, οι επισκέπτες της ισπανικής πόλης θα έχουν την ευκαιρία να θαυμάσουν έργα τού Δομήνικου Θεοτοκόπουλου και σε άλλους χώρους του Τολέδο, πλην του μουσείου, γνωστούς και ως «Χώροι Ελ Γκρέκο», όπου ο ζωγράφος φιλοτέχνησε έργα του, όπως το Σκευοφυλάκιο του Καθεδρικού Ναού του Τολέδο, το Παρεκκλήσι του Σαν Χοσέ, το Μοναστήρι του Σάντο Ντομίνγκο ελ Αντίγκουο, η Εκκλησία του Σάντο Τομέ και το Νοσοκομείο Ταβέρα.

Λορέντζος Μαβίλης: πολιτικός, ποιητής, εθνικός ήρωας


Εμφάνιση Mavilis1.jpg
Το Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία,

προχώρησε στην έκδοση των ομιλιών που εκφωνήθηκαν στο πλαίσιο του αφιερώματος

που είχε οργανωθεί στις 20 Δεκεμβρίου 2012 για τον Λορέντζο Μαβίλη.

Στην έκδοση περιλαμβάνονται τα κείμενα της κυρίας Μαρίας Μαντουβάλου-

Βασιλάκου, και των κυρίων Διονύση Καψάλη και Σπυρίδωνα Πλουμίδη.

Γιώργος Θεοτοκάς – Πολιτική Βιογραφία



Εμφάνιση Theotokas1.jpg
Το Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία,

στο πλαίσιο της σειράς «Βιογραφίες Πολιτικών», εξέδωσε τον τρίτο κατά σειρά τόμο

Γιώργος Θεοτοκάς, που συνέγραψε ο δρ Λυκούργος Κουρκουβέλας.

Η έκδοση επιχειρεί να καλύψει ένα κενό στο χώρο της σύγχρονης ελληνικής

ιστοριογραφίας, που αφορά το ρόλο της ελληνικής διανόησης στη διαμόρφωση

κοινωνικών και πολιτικών αντιλήψεων στην πρόσφατη ελληνική ιστορία.

Πέμπτη 27 Φεβρουαρίου 2014

Το ΚΑΣ ενέκρινε δαπάνες €42 εκατ. για τα αρχαία του Μετρό Θεσσαλονίκης


Συμφώνησε με τις εκτιμήσεις των δύο αρμόδιων Εφορειών Αρχαιοτήτων
Το ΚΑΣ ενέκρινε δαπάνες €42 εκατ. για τα αρχαία του Μετρό Θεσσαλονίκης
Αθήνα 
Επιπλέον 42 εκατ. ευρώ θα απαιτηθούν για την ολοκλήρωση των αρχαιολογικών ερευνών και εργασιών στο πλαίσιο της κατασκευής του Μετρό Θεσσαλονίκης. Η αύξηση της δαπάνης των ανασκαφών (οι οποίες έχουν κοστίσει ώς σήμερα 82 εκατ. ευρώ) κρίθηκε αναγκαία από τα μέλη του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, που συμφώνησαν με τις εκτιμήσεις των δύο αρμόδιων Εφορειών Αρχαιοτήτων.
Συγκεκριμένα, ο προϋπολογισμός βασίστηκε στα χρονοδιαγράμματα και στο προσωπικό που ζήτησαν οι Εφορίες (με βάση τους μισθούς της Αττικό Μετρό), τα οποία μεταφράζονται σε περίπου τρία επιπλέον χρόνια -χρόνος που μπορεί να συμπτυχθεί, όπως ειπώθηκε στη συνεδρίαση- και σε προσλήψεις 630 ατόμων.

Απρόσκοπτος ξανά ο περίπατος των επισκεπτών προς τον Ιερό Βράχο


Θα τοποθετηθεί μεταλλική σκάλα δίπλα στην περίφραξη του Ηρωδείου
http://www.tovima.gr/culture/article/?aid=571876
Απρόσκοπτος ξανά ο περίπατος των επισκεπτών προς τον Ιερό Βράχο
Τουρίστες επισκέπτονται την Ακρόπολη ( Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ)
 
Μια προσωρινή κλίμακα που θα τοποθετηθεί στο δυτικό τμήμα της νότιας πλαγιάς της Ακρόπολης υπόσχεται να δώσει λύση σ' ένα πρόβλημα που προέκυψε μετά την πτώση μικρού τμήματος βράχου: Να επανασυνδέσει τον περίπατο των επισκεπτών από τη νότια κλιτύ προς τον αρχαιολογικό χώρο του Ιερού Βράχου.
Όπως επισήμανε η γγ του ΥΠΠΟΑ Λίνα Μενδώνη στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, που έδωσε το «πράσινο φως» στη δημιουργία της σκάλας, δεν είναι η πρώτη φορά που αποκολλώνται μικρά τμήματα βράχων στην Ακρόπολη. Όπως, επίσης, είπε η Υπηρεσία Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης (ΥΣΜΑ) έχει λάβει όλες τις απαραίτητες οδηγίες ως προς τις ενέργειες που απαιτούνται, σχετικά με οτιδήποτε αφορά τα τείχη και τα βράχια της Ακρόπολης.

Δευτέρα 24 Φεβρουαρίου 2014

National Gallery: Να μοιραστούμε με την Ελλάδα τα Ελγίνεια Μάρμαρα


Η επιστροφή τους δεν θα ήταν καλή κίνηση λέει ο διευθυντής της Ν. Πένι
National Gallery: Να μοιραστούμε με την Ελλάδα τα Ελγίνεια Μάρμαρα
 
Μια διαφορετική πρόταση σχετικά με τα γλυπτά του Παρθενώνα διατυπώνει ο Νίκολας Πένι, διευθυντής της National Gallery του Λονδίνου.

«Δεν νομίζω ότι το να τα γυρίσουμε απλά πίσω θα ήταν μια πολύ καλή κίνηση, αλλά θεωρώ ότι το Βρετανικό Μουσείο θα ήταν ανοιχτό στο να μοιραστεί τα Ελγίνεια Μάρμαρα, αρκεί να μη γίνει έμμονη ιδέα το σε ποιον ανήκουν πραγματικά» λέει στους Κυριακάτικους Times.

«Προσωπικά δεν θα μου άρεσε να τα σκέφτομαι να ταξιδεύουν μπρος-πίσω σε όλον τον κόσμο, αλλά σίγουρα το Βρετανικό Μουσείο έχει ώς έναν βαθμό αναγνωρίσει τη βαθιά σημασία που έχουν για την Ελλάδα. Έχει πρακτικά τεθεί υπό σκέψη ότι ορισμένα εξ αυτών θα μπορούσε να τα δανείσει εκεί (στην Ελλάδα), αρκεί να μη γίνουν πιόνια πολιτικής εκμετάλλευσης» συνεχίζει και υποστηρίζει ότι το φόντο πάνω στο οποίο προβάλλονται τα έργα τέχνης μπορεί να αλλάξει.

Αντονι Πάγκντεν: Μετά την Αραβική Ανοιξη, πίσω στον φονταμενταλισμό


Ο βρετανός ιστορικός του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας - Λος Αντζελες (UCLA)
Αντονι Πάγκντεν: Μετά την Αραβική Ανοιξη, πίσω στον φονταμενταλισμό
Από την επική ταινία «300», η οποία αναφέρεται στη μάχη των Θερμοπυλών, μια από τις κορυφαίες στιγμές της σύγκρουσης Ανατολής και Δύσης
 
 

Ο Αντονι Πάγκντεν αρέσκεται να αναμετριέται με μεγάλα θέματα. Την ιστορία των ευρωπαϊκών μεταναστεύσεων στο έργο του «Λαοί και αυτοκρατορίες» (εκδόσεις Πατάκη) διαδέχθηκε η περιδιάβαση σε 25 αιώνες ιδεολογικών, θρησκευτικών και στρατιωτικών διενέξεων μεταξύ Ανατολής και Δύσης και πιο πρόσφατα μια ανέκδοτη ακόμη στα ελληνικά μελέτη της σημασίας του Διαφωτισμού για τον σύγχρονο κόσμο. Με αφορμή την έκδοση του «Κόσμοι σε πόλεμο» στα ελληνικά (κυκλοφορεί στις 24/2) ο Αντονι Πάγκντεν μάς μιλάει για τη γενεαλογία της διαμάχης τους, το μέλλον των μουσουλμανικών κοινοτήτων στην Ευρώπη αλλά και την ουσία του Διαφωτισμού.

Γραφειοκρατική τρέλα: Eνα ιστορικό βαγόνι οδεύει για σκραπ


Εκ παραδρομής σε λίστα διάλυσης μια φορτάμαξα του 19ου αι.
Γραφειοκρατική τρέλα: Eνα ιστορικό βαγόνι οδεύει για σκραπ
Η φορτάμαξα που μπήκε σε λίστα διάλυσης τροχαίου υλικού είχε μεταφέρει, όπως λέγεται, τα οστά του Θ. Κολοκοτρώνη στην Τρίπολη.
 
 
Ένα από τα παλαιότερα βαγόνια του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου, μοναδικό μνημείο μίας ένδοξης βιομηχανικής εποχής, με το οποίο μάλιστα είχαν μεταφερθεί τα οστά του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη από την Αθήνα στην Τρίπολη το 1930, κινδυνεύει να γίνει σκραπ. Ο λόγος; Εκ παραδρομής φαίνεται να συμπεριλήφθηκε σε λίστα του προς διάλυση άχρηστου τροχαίου υλικού του ΟΣΕ, παρ' όλο που αρχικά είχαν γίνει ενέργειες για την εξαίρεσή του.

Πρόκειται για τη φορτάμαξα με αριθμό κυκλοφορίας Ζ11 2317, που κατασκευάστηκε στο βελγικό εργοστάσιο της Baume Marpent στα τέλη του 19ου αιώνα (1888 - 1892) για λογαριασμό μίας εκ των πρώτων εταιρειών που είχαν αναλάβει την κατασκευή και λειτουργία σιδηροδρόμου στην Ελλάδα.