Τετάρτη 19 Μαρτίου 2014

Εχει μέλλον το παρελθόν;

 'Aρθρο του καθηγητή Γ. Μπαμπινιώτη στήν 'Aποψη, της εφημερίδας ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ.

          Μια χώρα όπως η Ελλάδα, ένας λαός όπως οι Ελληνες, ένας πολιτισμός όπως ο ελληνικός είναι φυσικό να διαλέγεται με το παρελθόν του είτε για να αισθανθεί περήφανος και να αντλήσει από αυτό, είτε για να το κρίνει ξεπερασμένο και να προσπαθήσει να απαλλαγεί από το βαρύ φορτίο που κουβαλάει στους ώμους του. Στον διάλογο με το παρελθόν αναπτύχθηκαν δύο στάσεις: αυτή της λατρείας του παρελθόντος και της συνεχούς έως αποκλειστικής αναφοράς σ’ αυτό (αρχαιολατρία, προγονοπληξία κ.τ.ό.) και η άλλη της πλήρους αποκοπής από αυτό ως τροχοπέδης για τη σύγχρονη εξέλιξη (νεωτερισμός, εκσυγχρονισμός κ.ά.). Η γνώμη μου είναι ότι και στις δύο περιπτώσεις πρόκειται περί ακραίων θέσεων, εξωπραγματικών και ανιστορικών. Το να απαρνείσαι την προσφορά του αρχαίου ελληνικού στοχασμού που έδωσε στον ελληνικό πολιτισμό μια ξεχωριστή θέση σ’ ολόκληρο τον κόσμο και να τον αποκηρύσσεις στο όνομα μιας επιδιωκόμενης νέας αυτόνομης στάσης, είναι αρρωστημένο αν δεν είναι βλακώδες. Οπως και το να κρέμεσαι και να τελείς σε πλήρη και στείρα εξάρτηση από το «ένδοξο» παρελθόν, αντλώντας εύσημα από μόνο αυτό είναι εξίσου αρρωστημένο και αν μη τι άλλο δηλώνει αδυναμία επαφής με την πραγματικότητα.

Μοναδικό εύρημα στο αρχαϊκό νεκροταφείο στο Δέλτα Φαλήρου

http://www.naftemporiki.gr/story/773596/monadiko-eurima-sto-arxaiko-nekrotafeio-sto-delta-falirou

Η περιοχή κατασκευής του Κέντρου Πολιτισμού του Ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος».
Μοναδικό εύρημα, που εντοπίστηκε κατά τις ανασκαφές στο Δέλτα Φαλήρου, στην περιοχή κατασκευής του Κέντρου Πολιτισμού του Ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος», υπόσχεται να αποκαλύψει σταδιακά τα πολύτιμα μυστικά του.

Τον Σεπτέμβριο του 2013, κατά τη διάρκεια των ερευνών στο αρχαϊκό νεκροταφείο, η αρχαιολογική σκαπάνη «σκόνταψε» σ' ένα φέρετρο από ατόφιο ξύλο, που βρίσκεται σε εξαιρετική διατήρηση, γεγονός πολύ σπάνιο, καθώς πρόκειται για υλικό που καταστρέφεται γρήγορα όταν λείπουν οι κατάλληλες συνθήκες.

Η κουκουβάγια της Αθήνας στο μεγαλύτερο χάρτινο μωσαϊκό του κόσμου


Το εγχείρημα διεκδικεί θέση στα ρεκόρ Γκίνεςhttp://www.naftemporiki.gr/story/781794/i-koukoubagia-tis-athinas-sto-megalutero-xartino-mosaiko-tou-kosmou
Τρίτη, 18 Μαρτίου 2014 18:05
  
Phasma/ΝΙΚΟΛΑΙΔΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
Τη μεγαλύτερη χάρτινη κουκουβάγια του κόσμου δημιούργησαν σήμερα, στο κλειστό γυμναστήριο του Μετς, πάνω από 20.000 άνθρωποι.

Στο εγχείρημα, του οποίου εμπνεύστρια ήταν η κοινωνική ανθρωπολόγος Μυρτώ Δημητρίου, 52.000 χάρτινα νούφαρα, κάλυψαν μια επιφάνεια 512 τμ, ενώ πήραν μέρος πολλά σχολεία, αλλά και ενήλικες, που συμμετείχαν στα σεμινάρια εικαστικής ιαπωνικής τέχνης της χαρτοδιπλωτικής, οριγκάμι, στο Πολιτιστικό Κέντρο Κάτω Πετραλώνων.

Εκθεση του Ιδρύματος της Βουλής για την ένωση της Κρήτης με την Ελλάδα

Τα εγκαίνια θα γίνουν την Πέμπτη 20 Μαρτίου από την Ευ. Μεϊμαράκη

Εκθεση του Ιδρύματος της Βουλής για την ένωση της Κρήτης με την Ελλάδα
 
Έκθεση για πορεία της Κρήτης προς την Ένωση με την Ελλάδα, διοργανώνει το Ίδρυμα της Βουλής για τον Κοινοβουλευτισμό και την Δημοκρατία. Σε αυτήν παρουσιάζεται η ιστορική πορεία από τη μεγάλη κρητική επανάσταση του 1866, τα κινήματα, οι επαναστάσεις, η διπλωματία και η πολιτική, που κοινό στόχο είχαν την ελευθερία ή σύμφωνα με το σύνθημα των Επαναστάσεων την «Ένωση ή Θάνατο».

Κορυφώνονται οι εκδηλώσεις για την Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης

Σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη από τις 20 ως τις 22 Μαρτίου

Κορυφώνονται οι εκδηλώσεις για την Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης
 

Πέμπτη 20 Μαρτίου, 18.30, Κέντρο Μουσικής της Διεύθυνσης Πολιτισμού και Τουρισμού Δήμου Θεσσαλονίκης (Κουντουριώτου 17, απέναντι από το Λιμάνι): Λογοτέχνες, μέλη πολιτιστικών σωματείων, μαθητές, φοιτητές και κάθε πολίτης της Θεσσαλονίκης καλούνται να διαβάσουν ένα ποίημα δικό τους ή αγαπημένου τους λογοτέχνη. Την εκδήλωση θα πλαισιώσουν μουσικά χορωδίες της πόλης. Διοργάνωση: Σύνδεσμος Εκδοτών Βόρειας Ελλάδας, Κέντρο Πολιτισμού και Βιβλίου Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Πέμπτη 20 Μαρτίου, 20:00, θέατρο ΣΗΜΕΙΟ (Χαριλάου Τρικούπη 4, πίσω από το Πάντειο): Οι ποιητές Γιάννης Κοντός, Γιώργος Μαρκόπουλος, Γιάννης Τζανετάκης, Σταμάτης Πολενάκης και Αλέξιος Μάινας διαβάζουν ποιήματα από το επόμενο βιβλίο τους. Μουσικά θα τους συνοδεύσουν ο Σταύρος Παργινός (τσέλο) και ο Νικόλαος Χαλκιάς (φλάουτο). Σκηνοθετική επιμέλεια: Martin Scharnhorst. Είσοδος ελεύθερη.

Τμήμα ανεκτίμητης νωπογραφίας εκλάπη στην Πομπηία

Η κλοπή είχε αναφερθεί στις 12 Μαρτίου από φύλακα της αρχαιολογικής υπηρεσίας

Τμήμα ανεκτίμητης νωπογραφίας εκλάπη στην Πομπηία
 
Τμήμα νωπογραφίας ανεκτίμητης αξίας κλάπηκε από τον αρχαιολογικό χώρο της Πομπηίας, όπως ανακοίνωσαν οι τοπικές αρχές και η UNESCO με καθυστέρηση αρκετών ημερών προκειμένου να μην τεθούν σε κίνδυνο οι έρευνες. Πρόκειται για τμήμα διαμέτρου περίπου 20 εκατοστών από την Οικία του Ποσειδώνα και της Αμφιτρίτης, στο οποίο εικονιζόταν η Θεά Άρτεμις.

Η νωπογραφία βρισκόταν σε χώρο όπου απαγορεύεται η πρόσβαση στο κοινό και το κομμάτι αφαιρέθηκε με κάποιο μεταλλικό εργαλείο.

Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης - Η Ελλάδα και ο Παναγιώτης Τέτσης

Βιογραφικό πορτρέτο - ντοκιμαντέρ του κορυφαίου ζωγράφου παρουσιάστηκε στη Θεσσαλονίκη

Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης - Η Ελλάδα και ο Παναγιώτης Τέτσης
Ο ζωγράφος Παναγιώτης Τέτσης ανάμεσα στην ιστορικό - ερευνήτρια Λιμπέρτη Πολύζου (αριστερά) και την Καθηγήτρια Ιστορίας της Τέχνης, διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης Μαρίνα Λαμπράκη Πλάκα.



«Η σχέση του Τέτση με το χρώμα είναι άρρηκτα συνδεδεμένη και αντανακλάται στην προσωπικότητά του», είπε ο σκηνοθέτης Γιάννης Βαμβακάς για το ντοκιμαντέρ του, «Παναγιώτης Τέτσης: Παίζοντας με τα χρώματα» που προβλήθηκε την Τρίτη στο πλαίσιο του 16ου φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης «Εικόνες του 21ου Αιώνα».

Ο Παναγιώτης Τέτσης είναι ίσως ο μόνος έλληνας ζωγράφος της γενιάς του '30 που αποτύπωσε τη ζωή με τόσο έντονα χρώματα. Το παράξενο όμως είναι ότι όπως σημείωσε και ο Γ. Βαμβακάς, οι ζωγράφοι της γενιάς του Π. Τέτση, επηρεασμένοι από τη βαυαρική σχολή, δεν εκφράστηκαν με πολύ έντονα χρώματα.

Μουσεία ανοικτά οκτώ με οκτώ από 1η Απριλίου ΓΙΩΤΑ ΣΥΚΚΑ

http://www.kathimerini.gr/758660/article/politismos/polh/moyseia-anoikta-oktw-me-oktw-apo-1h-aprilioy
ΕΤΙΚΕΤΕΣ:
Στη χθεσινή  υπηρεσιακή σύσκεψη υπό τον πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά για το διευρυμένο ωράριο αλλά και την αναβάθμιση αρχαιολογικών χώρων και μουσείων, αποτελεί εγγύηση ότι επιτέλους οι μνημειακοί τόποι της Ελλάδας θα λειτουργήσουν από φέτος όπως θα έπρεπε εδώ και χρόνια: Ανοιχτοί καθημερινά από τις 8 το πρωί έως τις 8 το βράδυ, κι αυτό από την 1η Απριλίου που ξεκινά επίσημα το θερινό ωράριο έως το τέλος Οκτωβρίου.

Προς αυτήν την κατεύθυνση εργάζονταν καιρό τώρα οι υπηρεσίες του υπουργείου, προκειμένου οι φετινοί επισκέπτες να βρουν ανοιχτά τα μουσεία μετά τις 3 το μεσημέρι, με το νέο εποχικό προσωπικό εγκαίρως στη θέση του. Αλλά και καλύτερες υποδομές. Ακυρωτικά μηχανήματα που λειτουργούν (πολλά ήταν κατεστραμμένα), ανανέωση ειδών στα πωλητήρια, βελτιώσεις στην πρόσβαση του κοινού, ανακαινισμένα αναψυκτήρια και σε σημεία που μπορεί να αγοράσει ένα μπουκάλι νερό ο επισκέπτης.

Τα συμπεράσματα για ευρήματα στην Βεργίνα


Το ΑΠΘ ανακοίνωσε τα αποτελέσματα μελετών των ευρημάτων στην Βεργίνα
Τα συμπεράσματα για ευρήματα στην Βεργίνα


Σύμφωνα με ανακοίνωση του Υπουργείου Πολιτισμού, τα ευρήματα του αρχαιολογικού έργου της επιστημονικής ανασκαφικής ομάδας, με επικεφαλής την Ομότιμη Καθηγήτρια του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Α.Π.Θ., Στέλλα Δρούγου, δεν παρουσιάστηκαν στο «Αρχαιολογικό Συνέδριο για τις Ανασκαφές του 2013 στη Μακεδονία και τη Θράκη» καθώς, όπως υποστηρίζουν οι συντελεστές του έργου, «οι οικονομικές δυσκολίες των ημερών και οι διοικητικές ανακατατάξεις στο Α.Π.Θ. δεν επέτρεψαν πλήρεις ανασκαφικές εργασίες στους τομείς της ευθύνης μας στη Βεργίνα».

Πνευματικά δικαιώματα και παρεμβάσεις στο αρχιτεκτονικό έργο

18/03/14ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Με αφορμή την ανακαίνιση κατοικίας στη Χαλκιδική, έργου του Ηλία Παπαγιαννόπουλου


Είναι πια ανυπεράσπιστοι οι δημιουργοί της πρόσφατης, νεότερης αρχιτεκτονικής μας ιστορίας; Η άγνοια και η περιφρόνηση του μόχθου και της βαθύτερης πνευματικής σχέσης του αρχιτέκτονα με το έργο του προδικάζουν το άστοχο αποτέλεσμα της επέμβασης.
 
Του Γιώργου Παπαγιαννόπουλου*

Η ιδιότυπη επαγγελματική ενασχόληση με τη «βελτίωση, τροποποίηση ή ανακαίνιση» ενός νεότερου έργου, κάποιου γνωστού συνήθως αρχιτέκτονα, είναι πλέον της μόδας. Τις περισσότερες φορές πρόκειται για έργα που ξεχώρισαν από τον σωρό που κατά πλειοψηφία παρήγαγε η αντιπαροχή με μοναδικό σκοπό το κέρδος και καταγράφηκαν στη συνείδησή μας και τη βιβλιογραφία για την αρχιτεκτονική τους αξία καθεαυτή. Καθώς και για το γεγονός ότι οι δημιουργοί τους, που πήραν στα σοβαρά τη δουλειά τους, κατάφεραν να παράξουν αρχιτεκτονικό έργο μέσα στο γενικότερο δυσμενές κλίμα στερεοτύπων και δυστοκίας που χαρακτηρίζει τους φορείς που διαχειρίζονται και ελέγχουν την αρχιτεκτονική, ιδιωτική ή δημόσια.