Σάββατο 22 Μαρτίου 2014

Η εξόριστη τέχνη της εποχής των ναζί


ΑΙΜΙΛΙΟΣ ΧΑΡΜΠΗΣ
http://www.kathimerini.gr/759188/article/politismos/eikastika/h-e3oristh-texnh-ths-epoxhs-twn-nazi 
Μαξ Μπέκμαν, «Αναχώρηση», λάδι σε καμβά, 1932-35.
Μόναχο, καλοκαίρι του 1937. Μια μεγάλη έκθεση Μοντέρνας Τέχνης ανοίγει στη γερμανική μεγαλούπολη και σχεδόν αμέσως τραβά το ενδιαφέρον του κοινού. Πήγαιναν άραγε να θαυμάσουν τα έργα του Νόλντε και του Κίρχνερ ή για να περιγελάσουν τους «παρακμιακούς», τυφλωμένοι από την γκεμπελική προπαγάνδα; Το γεγονός είναι πάντως πως η έκθεση, αποτέλεσμα της κατάσχεσης-λεηλασίας χιλιάδων έργων μοντέρνων καλλιτεχνών, έκοψε συντριπτικά περισσότερα εισιτήρια από την αντίστοιχη έκθεση των «εγκεκριμένων». Σχεδόν 80 χρόνια μετά, οι πληγές στο σώμα της Τέχνης είναι ανοιχτές, με πάρα πολλά έργα να αγνοούνται ή να θεωρούνται κατεστραμμένα από εκείνη την εποχή. Η πρόσφατη ταινία του Τζορτζ Κλούνεϊ «Μνημείων Ανδρες» έφερε ξανά το θέμα στο προσκήνιο, όπως είχε γίνει και με την υπόθεση Γκούρλιτ προ διετίας.

«Δώστε τους αρχαιολογικούς χώρους στον λαό»


21/03/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Πέτρος Θέμελης, ο άνθρωπος που έφερε στο φως την Αρχαία Μεσσήνη

Είναι τόσο τέλειος που, αν δεν υπήρχε, θα έπρεπε να τον εφεύρουμε. Σαν να έρχεται από το μέλλον. Ο καθηγητής Αρχαιολογίας, που ανασκάπτει και αναστηλώνει επί 27 χρόνια μια πόλη και τη μετατρέπει σε πρότυπο για Ελλάδα και εξωτερικό, τιμάται σήμερα στο αμφιθέατρο του Μουσείου της Ακρόπολης

Themelis-Petros«Χώροι σαν τη Μεσσήνη δεν μπορούν να λειτουργούν στο πλαίσιο μιας Εφορείας Αρχαιοτήτων, που έχει πάμπολλες ευθύνες και πολλές φορές δεν μπορεί να ανταποκριθεί στα αιτήματα. Αυτοί οι χώροι πρέπει να διοικούνται από αρχαιολόγους μάνατζερ, οι οποίοι να επιλέγονται με διαγωνισμό για ορισμένα χρόνια. Να διαχειρίζονται τα έσοδα και φυσικά να αποδίδουν λογαριασμό στο κράτος με απόλυτη διαφάνεια και να ελέγχονται

Παρασκευή 21 Μαρτίου 2014

Οι Ρωσίδες της πρωτοπορίας


0/03/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ Εκθεση στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, στη Θεσσαλονίκη 
 
 
 
Αναμφίβολα η συλλογή Κωστάκη με έργα της Ρωσικής Πρωτοπορίας, περιζήτητη και στο εξωτερικό, αποτελεί τη ναυαρχίδα του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, στη Θεσσαλονίκη. Πριν διαλυθεί η Σοβιετική Ενωση και ο δυτικός κόσμος ανακαλύψει τη δύναμη των καλλιτεχνών της Ρωσικής Επανάστασης, πριν ακόμα τα έργα τους αποκτήσουν αγοραστική αξία με αποτέλεσμα να πουλιούνται σε τρελές τιμές στις δημοπρασίες, ο Γιώργος Κωστάκης είχε δημιουργήσει μια μοναδική στο είδος της συλλογή. Τη δεκαετία του ’40, κάθε απαγορευμένο τότε και παραγνωρισμένο έργο που απέκτησε είχε τη δική του ιστορία. Εντόπισε, για παράδειγμα, ένα έργο της Λιουμπόβ Ποπόβα στο σπίτι του θετού γιου τού αδελφού της. Ηταν καρφωμένο στο παράθυρο της αποθήκης για να μην μπαίνει μέσα η βροχή. Ο κάτοχός του δέχτηκε να το πουλήσει εάν ο Ελληνας συλλέκτης το αντικαθιστούσε με… τζάμι.

Τα παραμύθια των φτωχών Εβραίων στα Βαλκάνια

20/03/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Η Αννα Αγγελοπούλου μετέφερε στα ελληνικά τη συλλογή της Σίνθια Κρους


Λίγο πριν από τον Β΄Παγκόσμιο μια 27χρονη Αγγλίδα από το Κέιμπριτζ γύρισε επί πέντε ολόκληρα χρόνια από Βουκουρέστι μέχρι Σαράγεβο και Θεσσαλονίκη, καταγράφοντας τις προφορικές διηγήσεις των Σεφαραδιτών, που μιλούσαν ακόμα παλαιοϊσπανικά. Το εκπληκτικό αυτό υλικό κυκλοφόρησε από την «Απόπειρα».

Της Νόρας Ράλλη

ΑΝΝΑ ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΥΑνθρωπολόγος και ψυχαναλύτρια, η Αννα Αγγελοπούλου ασχολείται με το προφορικό παραμύθι εδώ και τριάντα χρόνια. Πριν από λίγο καιρό κυκλοφόρησαν από τις εκδόσεις Απόπειρα «Τα Σεφαραδίτικα Παραμύθια των Βαλκανίων», σε δική της επιμέλεια. Πρόκειται για κείμενα ξεχασμένα, που δεν είχαν ποτέ μεταφραστεί, ανθολογημένα από την Αγγλίδα Σίνθια Κρους. Το έργο έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον, καθώς παρουσιάζει αφηγήσεις από τον καιρό που στις βαλκανικές κοινότητες των εκδιωγμένων -από τους Φερδινάνδο και Ισαβέλλα- Εβραίων της Ισπανίας κάποιοι από αυτούς (οι φτωχοί κυρίως) μιλούσαν μόνον ισπανικά, l’espanyol, όπως συνήθιζαν ν’ αποκαλούν τη γλώσσα τους, ή el djudesmo. Γλώσσα μειονοτική, εσωτερικής κυκλοφορίας, που διαμόρφωνε προσωπική και κοινοτική ταυτότητα.

Πετρολούκας Χαλκιάς: Ηπειρώτικο κλαρίνο με ψυχή



Ο δεξιοτέχνης μουσικός της παραδοσιακής μουσικής εμφανίζεται με το συγκρότημά του και τον Αντώνη Κυρίτση στις 24 και 25 Μαρτίου στο Half Note

Πετρολούκας Χαλκιάς: Ηπειρώτικο κλαρίνο με ψυχή
«Η μουσική για μένα είναι στο αίμα μας. Πάνω στη σκηνή φαντάζομαι το χωριό μου, την ιδιαίτερη πατρίδα μου. Κλείνω τα μάτια μου και ταξιδεύω» λέει ο Πετρολούκας Χαλκιάς
 
 
Κλέφτικα, τσάμικα και συρτά, παραδοσιακά τραγούδια που τραγουδούσαν στην Ελλάδα κατά την Επανάσταση του 1821 παρουσιάζει το πρόγραμμα του Πετρολούκα Χαλκιά, την προσεχή Δευτέρα και Τρίτη, στο τζαζ κλαμπ «Half Note». Ο ίδιος στο κλαρίνο, ο Αντώνης Κυρίτσης στο τραγούδι και το τετραμελές συγκρότημα του ηπειρώτη δεξιοτέχνη. «Κοίτα να δεις, παιδί μου, εμείς θα κάνουμε ένα αφιέρωμα στην 25η Μαρτίου, με τα τραγούδια που έλεγαν εκείνες τις εποχές. Και θα είναι χαρούμενα τραγούδια, τα φτιάξαμε, τα ετοιμάσαμε και θα τα πούμε με την ψυχή μας».

Προς έκδοση τα ημερολόγια του Λόρενς Φερλινγκέτι


Αποκαλυπτικές για τη γενιά Μπιτ και την ιστορία της είναι οι σελίδες του θρυλικού ποιητή και εκδότη
http://www.tovima.gr/culture/article/?aid=579059
Προς έκδοση τα ημερολόγια του Λόρενς Φερλινγκέτι
Ο Λόρενς Φερλινγκέτι έξω από το βιβλιοπωλείο City Lights Bookstore στο Σαν Φρανσίσκο.
 
Η «γενιά Μπιτ» των πολύ γνωστών Τζακ Κέρουακ, Άλεν Γκίνσμπεργκ και Γουίλιαμ Μπάροουζ ίσως δεν θα είχε μείνει στην Ιστορία αν δεν υπήρχε το τέταρτο μέλος επιφανές μέλος αυτής της ιερής-ανόσιας τετράδας: ο ποιητής Λόρενς Φερλινγκέτι ιδρυτής του βιβλιοπωλείου και εκδοτικού οίκου City Lights Books, που εξέδωσε τα έργα των Μπιτ.

Από όλους αυτούς ο 94χρονος Φερλινγκέτι είναι εκείνος που ζει ακόμη και όπως, έγραψαν οι New York Times, ετοιμάζεται να εκδώσει τα ταξιδιωτικά του ημερολόγια και τα σημειωματάριά του που καλύπτουν ένα διάστημα εξήντα χρόνων από το 1950 ως το 2013. Περιγράφουν ταξίδια του στην Κούβα κατά την επανάσταση του Κάστρο, στην Αφρική, στην Αϊτή και στο Μεξικό, στην Ισπανία του Φράνκο, στη Σοβιετική Ρωσία και στη Νικαράγουα των Σαντινίστας καθώς και διαστήματα της ζωής του στη Γαλλία και στην Ιταλία.

Πέμπτη 20 Μαρτίου 2014

Όλη η ιστορία της Κρήτης μέσα από... Playmobil!!!



| Πέμπτη, 20 Φεβρουάριος 2014 06:47
Το τελευταίο χρονικό διάστημα στους προσωπικούς λογαριασμούς πολλών Κρητικών στο facebook, αναρτήθηκαν φωτογραφίες του Ψαρονίκου, του Ελευθερίου Βενιζέλου, του Καγιαλέ, εικόνες από την κρητική ύπαιθρο.... Εικόνες που είχαν μια αξιοσημείωτη ιδιαιτερότητα. Είναι όλες τους φωτογραφίες από δημιουργίες ενός ανθρώπου, του 39χρονου Στέλιου Μυλωνά, που για τις φιγούρες του χρησιμοποιεί αποκλειστικά και μόνο υλικό ... playmobil και εμπνέεται από τις επιθυμίες της κόρης του και το προσωπικό του μεράκι για την ιστορία.

Βαν Γκογκ – Αντονέν Αρτό: τέχνη και τρέλα

19/03/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Μια διαφορετική έκθεση του μεγάλου Ολλανδού στο Μουσείο του ΟρσέΜε οδηγό ένα βιβλίο του Αρτό, που πίστευε ότι ο Βαν Γκογκ οδηγήθηκε στην αυτοκτονία από την κοινωνία και τον ψυχίατρό του, το παρισινό μουσείο ρίχνει νέο φως σε σαράντα πέντε πίνακές του.
ΠΑΡΙΣΙ Της Ηρας Φελουκατζή


Δύο γίγαντες της τέχνης, που σε όλη τη ζωή τους εξέφρασαν το φως με τη δημιουργία τους και βίωσαν το σκοτάδι στην υπαρξιακή τους περιπέτεια, συναντήθηκαν σε ένα μοναδικό καλλιτεχνικό ραντεβού, στην έκθεση που οργάνωσε το παρισινό Musée d’Orsay με τίτλο «Βαν Γκογκ / Aρτό, η αυτοκτονία της κοινωνίας». Η έκθεση αυτή επικεντρώνεται στο πορτρέτο του Βίνσεντ Βαν Γκογκ από τον Αντονέν Αρτό σε ένα υπέροχο κείμενο που έγραψε το 1947, μετά από επίσκεψη στην έκθεση που είχε αφιερώσει στον ζωγράφο το Μουσείο Ορανζερί.

Το φτηνό βιβλίο και η φτήνια των τεχνοκρατών

9/03/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΗΝ ΕΝΙΑΙΑ ΤΙΜΗ

ΚΩΣΤΑΣ ΔΑΡΔΑΝΟΣ

«Αν θα διαβάσει κάποιος Ντοστογιέφσκι θα εξαρτηθεί από την τιμή του; Μήπως πρέπει να του δημιουργηθεί πρώτα η ανάγκη να μελετήσει τα μεγάλα κείμενα και μετά να τα αγοράσει; Και πώς θα γίνει αυτό δίχως παιδεία και μεγάλο δίκτυο οργανωμένων βιβλιοθηκών στην Ελλάδα;».

Του Κώστα Δαρδανού*

Σε πρόσφατη συνέντευξή του, ο νυν υπουργός Ανάπτυξης υπόσχεται… σύμπτυξη της τιμής του βιβλίου, προτείνοντας κατάργηση του νόμου περί ενιαίας τιμής πώλησής του, όπου ο εκδότης καθορίζει τη λιανική τιμή και όχι ο ανταγωνισμός.

Πρέπει να υπάρχει κρατική προστασία στην τιμή πώλησης του βιβλίου; Μήπως πρόκειται για σοβιετικό μοντέλο οικονομίας; Ναι, αν… μπολσεβίκοι κυβερνούν τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ισπανία, την Ιταλία, τη Δανία, την Ολλανδία, την Πορτογαλία, την Αυστρία, το Βέλγιο, το Λουξεμβούργο κ.ά. Αυτές οι χώρες διατηρούν την ενιαία τιμή πώλησης του βιβλίου.

Μότσαρτ εναντίον Rimini Protokoll

19/03/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ https://www.efsyn.gr/?p=183223
Το «Δεύτερο τέλος» του Νίκου Λυγγούρη στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Μια περίεργη θεατρική παράσταση στους δρόμους του Βερολίνου και ένα ipad γέννησαν μια γοητευτική ταινιούλα για τη μνήμη και την τέχνη σε έναν ανήσυχο σκηνοθέτη, που προτιμά το «Ετσι κάνουν όλες» από τα σύγχρονα χάπενινγκ.

Της Βένας Γεωργακοπούλου

Ανάμεσα στα εκατοντάδες ντοκιμαντέρ του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης ξεχωρίζει και μια περίεργη ταινιούλα 9 λεπτών με τίτλο «Δεύτερο τέλος» και την υπογραφή του Νίκου Λυγγούρη. Κι όμως. Ο εγκατεστημένος εδώ και σαράντα χρόνια στο Βερολίνο σκηνοθέτης («Οι εραστές της Αξού», «Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος γυρίζει τη “Σκόνη του χρόνου”», «Ξύπνησε ο Σουλτάν Αχμέτ»), πολυβραβευμένος και πάντα ιδιαίτερος, το σκεφτόταν να τη στείλει στον Δημήτρη Εϊπίδη. Ευτυχώς τον έπεισαν οι φίλοι του, ανάμεσά τους και η Εύα Στεφανή, με την οποία μοιράζονται την ίδια δημιουργική και όχι δημοσιογραφική-τηλεοπτική ματιά για το ντοκιμαντέρ.