Πέμπτη 3 Απριλίου 2014

Δεν φεύγει η χάλκινη Αθηνά

Έντυπη Έκδοση
Ενα ξεκάθαρο «όχι» στη μεταφορά του χάλκινου αγάλματος της θεάς Αθηνάς, που εκτίθεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πειραιά, είπε προχθές το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο στο αίτημα παρουσίασης του εμβληματικού αυτού έργου στην έκθεση «Μνημειακά χάλκινα της ελληνιστικής εποχής» που θα γίνει στο Παλάτσο Στρότσι της Φλωρεντίας (14 Μαρτίου-21 Ιουνίου 2015) και στη συνέχεια στο Μουσείο Γκετί στο Λος Αντζελες (28 Ιουλίου-1 Νοεμβρίου 2015) και στην Εθνική Πινακοθήκη στην Ουάσιγκτον (6 Δεκεμβρίου 2015-13 Μαρτίου 2016).
Ζητήθηκε επίσης μια χάλκινη κεφαλή ανδρός από τη Δήλο (100 π.Χ.) από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, ένα έργο «ύψιστης πολιτιστικής αξίας», σύμφωνα με το ΚΑΣ, για το οποίο όμως δεν ελήφθη τελική γνωμοδότηση γιατί πρέπει να εξετασθεί κατά πόσον η κατάσταση διατήρησης του γλυπτού επιτρέπει τη μετακίνησή του.
Παρ' όλο που η έκθεση αυτή οργανώνεται πρωτίστως από το Μουσείο Γκετί, το γνωστό για τα γκρίζας προέλευσης αρχαία που διαθέτει στις συλλογές του, με την πρώην διευθύντριά του Μάριον Τρου να έχει γι' αυτό προβλήματα με τη Δικαιοσύνη σε Ελλάδα και Ιταλία, στο ΚΑΣ παρουσιάστηκε ως μια πολύ σημαντική διοργάνωση από την οποία δεν θα πρέπει να λείπει η Ελλάδα.

Πιάτα με γεύση από Κάλλας

Έντυπη Έκδοση
Μουσείο το 2015
Μαγείρευε η Μαρία Κάλλας; Ναι αν πιστέψουμε τους αντιδημάρχους του Δήμου Αθηναίων, που μαζί με το δήμαρχο, Γιώργο Καμίνη, παρουσίασαν χτες τη μουσειολογική και μουσειογραφική μελέτη για το μουσείο που θα φέρει το όνομα της ντίβας, στο κτήριο της οδού Μητροπόλεως 44, το οποίο στο ισόγειό του θα διαθέτει και μπιστρό, με πιάτα έμπνευσης της Κάλλας.
Θέα από τον 3ο όροφο του κτιρίου 
  Θέα από τον 3ο όροφο του κτιρίου Με ωφέλιμους χώρους 1.070 τ.μ. και εγκαίνια το 2015 το νέο μουσείο, στην καρδιά της Αθήνας, φιλοδοξεί να γίνει πόλος έλξης ντόπιων και φυσικά τουριστών και να λειτουργεί ως αυτοχρηματοδοτούμενο.

Είναι αυθεντικό το μοναδικό χρυσό νόμισμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου;

Έντυπη Έκδοση
Οάνθρωπος που ψάχνει στα παζάρια της Ασίας και ξετρυπώνει ανεκτίμητους θησαυρούς, ο ίδιος που έχει ανακαλύψει εδώ και χρόνια το μοναδικό χρυσό νόμισμα που φέρει την προτομή του Μεγάλου Αλεξάνδρου, ο δρ Οσμουντ Μποπεράτσι (Osmund Bopearachchi), καθηγητής των Πανεπιστημίων Σορβόνης και Μπέρκλεϊ, διευθυντής του Τμήματος Αρχαιολογίας «Ελληνισμός και Πολιτισμοί της Ανατολής» του Γαλλικού Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών (CNRS-ENS), ήρθε στην Αθήνα για να εγκαινιάσει την έκθεση «Τα ελληνικά βασίλεια της Βακτρίας και της Ινδίας» στο Νομισματικό Μουσείο (μέχρι τις 16 Ιουνίου 2014).

Το χρυσό νόμισμα του Αλεξάνδρου «είναι αναμνηστικό μετάλλιο που κόπηκε μετά τη Μάχη του Υδάσπη Ποταμού και την ήττα του Ινδού βασιλιά Πώρου», δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ. Εκτιμά μάλιστα πως «θα πρέπει να υπήρχαν κι άλλα τέτοια μετάλλια με το ίδιο πορτρέτο, που διανεμήθηκαν μεταξύ των στρατηγών του». Και επαναλαμβάνει ότι πρόκειται για «το πρώτο πορτρέτο του Μεγάλου Αλεξάνδρου». Τον απεικονίζει φέροντα στην κεφαλή τη δορά ενός ελέφαντα (σύμβολο της Ινδίας), ενώ διακρίνονται η αιγίδα της Γοργόνας και το κέρατο του Διός Αμμωνος.

Τη βαφτίζουν Ελληνίδα και την κάνουν ρωσική

Έντυπη Έκδοση
ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΛΗΡΗ ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΤΗΣ ΚΡΙΜΑΙΑΣ Η ΡΩΣΙΑ ΣΚΕΦΤΕΤΑΙ ΝΑ ΤΗΝ ΞΑΝΑΠΕΙ ΤΑΥΡΙΔΑ
Μια πρόσφατη είδηση από τη Ρωσία ήρθε να ενισχύσει στο διαδικτυακό κόσμο το αίσθημα εθνικής υπερηφάνειας των Ελλήνων. Γράφτηκε στο ρωσικό Τύπο και μεταφράστηκε στα ελληνικά Μέσα η είδηση: «Οι Ρώσοι δίνουν στην Κριμαία την αρχαία ελληνική ονομασία Ταυρίδα».
 
Η είδηση δεν ήταν καθόλου αβάσιμη! Η Ρωσία, στη σύγκρουσή της με την Ουκρανία και την προσπάθεια να ενσωματώσει πλήρως την στρατηγικής σημασίας Κριμαία, φαίνεται ότι επεξεργάζεται σχέδια για αλλαγή της ονομασίας, ώστε και σε συμβολικό επίπεδο να εδραιώσει τη ρωσική κυριαρχία. Η λέξη «Κριμαία» προέρχεται από το Qirim και είναι ταταρικής προέλευσης.
Ο Τύπος λοιπόν ενημέρωσε ότι με πρόταση στη Δούμα οι Ρώσοι «ετοιμάζονται να δώσουν και πάλι στην Κριμαία το αρχαίο ελληνικό όνομα Ταυρίς ή Ταυρίδα, δράττοντας τη μοναδική αυτή ιστορική στιγμή». Κάνουν δηλαδή αυτό που έκανε και η Αικατερίνη η Μεγάλη το 1783, όταν η Χερσόνησος προσαρτήθηκε στη Ρωσική Αυτοκρατορία. Και ο συμβολισμός δεν είναι καθόλου τυχαίος.

Ο Ματίς με ψαλίδι και χαρτί

02/04/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Η έκθεση «The Cut-Outs» στην Tate Modern
 
ΑΝΡΙ ΜΑΤΙΣ
Είναι μια έκθεση που δεν έχει ξαναγίνει, κι ας είναι ο Ανρί Ματίς (1869-1954) ένας από τους κορυφαίους και πιο αναγνωρίσιμους ζωγράφους, πρωτοπόρος του μοντερνισμού και τα γνωστά. Η Tate Modern του Λονδίνου κάτω από τον τίτλο «Henri Matisse: The Cut-Οuts» (Tα κολάζ) συγκέντρωσε 120 έργα από την τελευταία δημιουργική περίοδο της ζωής του (1936-1954), τότε που άρρωστος και καταπονημένος και μην μπορώντας να χειριστεί εύκολα το πινέλο ανακάλυψε στην ουσία μια νέα τεχνοτροπία. Με όπλα το ψαλίδι και το χαρτί.

Δυο αρχαία αποσύρθηκαν από δημοπρασίες

03/04/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗhttps://www.efsyn.gr/?p=187015
Ο Χρήστος Τσιρογιάννης κατήγγειλε ότι είναι προϊόντα αρχαιοκαπηλίας από Ιταλία
 

Δύο ελληνικές αρχαιότητες αποσύρθηκαν χθες από δημοπρασίες των Crhistie’s και Bonham’s έπειτα από καταγγελίες ότι αποτελούν προϊόντα λαθραίας εξαγωγής από την Ιταλία. Τις εντόπισε ο αρχαιολόγος Χρήστος Τσιρογιάννης, που ζει στην Αγγλία και ειδικεύεται σε θέματα πάταξης αρχαιοκαπηλίας. Πριν από τέσσερα χρόνια είχε αποδείξει ότι τέσσερα ρωμαϊκά γλυπτά που θα δημοπρατούνταν από τους Bonham’s προέρχονταν από παράνομο εμπόριο.

Biblionet: αναζητούνται χρήματα και τεχνογνωσία

3/04/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Πριν από λίγες ημέρες ανακοινώθηκε ότι ενσωματώθηκε, και τυπικά πλέον, το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου στο Ελληνικό Ιδρυμα Πολιτισμού και μαζί με τη μεταστέγασή του θα επανέλθει σε κανονικούς ρυθμούς η λειτουργία της Biblionet. Το υπουργείο Πολιτισμού θεωρεί την ενέργεια αυτή «αναβάθμιση», ωστόσο ερωτήματα γεννιούνται για την ορθή και εύρυθμη λειτουργία της εγκυρότερης βάσης δεδομένων στην Ελλάδα από ένα ίδρυμα διαλυμένο και -μέχρι σήμερα- αναποτελεσματικό.

Η Βiblionet, που λειτουργεί από το 1998, είναι ένα εργαλείο πολύτιμο για τους επαγγελματίες του χώρου του βιβλίου, αλλά και για κάθε βιβλιόφιλο, καθώς περιλαμβάνει 180.000 τίτλους και πάνω από 100.000 δημιουργούς, νέες κυκλοφορίες, θεματικές αναζητήσεις, κριτικογραφία, στατιστικές για την ελληνική βιβλιοπαραγωγή.

«Βαλίτσες» με κυκλαδικά στα Αμερικανάκια

03/04/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Οι «Μουσειοσκευές» του Κυκλαδικής Τέχνης περνούν τον Ατλαντικό 
Αφού έχουν παίξει μαζί τους 350 χιλιάδες μαθητές ελληνικών σχολείων, μαθαίνοντας και δημιουργώντας, τώρα, χάρη σε χορηγούς, θα ταξιδέψουν σε σχολεία των ΗΠΑ, αλλά και θα γίνουν μέρος των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του Metropolitan της Ν. Υόρκης

Της Βασιλικής Τζεβελέκου


Σε σχολεία της Νέας Υόρκης και στο Metropolitan Museum of Art ταξιδεύουν για πρώτη φορά τα εκπαιδευτικά προγράμματα του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης. Οι «Μουσειοσκευές» του, οι βαλίτσες δηλαδή, που σχεδιάστηκαν ειδικά για να φέρουν πιο κοντά στον κόσμο του μουσείου τα παιδιά και τους εκπαιδευτικούς, έχουν ήδη ταξιδέψει σε περισσότερα από 3.000 σχολεία της χώρας κι έχουν παίξει μαζί τους 350.000 μαθητές.

Τετάρτη 2 Απριλίου 2014

Η Ισπανία τιμά τον Ελ Γκρέκο με κορυφαίες εκθέσεις

Η Προσκύνηση των Mάγων, ενυπόγραφη δημιουργία της κρητικής περιόδου του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου, 1565-1567. Mουσείο Μπενάκη.
 
Με έργα από τα κορυφαία μουσεία του κόσμου
  από Archaeology Newsroom - Τρίτη, 1 Απριλίου 2014
Η Ισπανία τιμά φέτος, με την ευκαιρία της 400ης επετείου του θανάτου του, έναν από τους μεγαλύτερους ζωγράφους της, τον Ελ Γκρέκο, με μεγάλες εκθέσεις στις οποίες παρουσιάζονται έργα του που έχουν φτάσει από τα κορυφαία μουσεία του κόσμου.
Ο ζωγράφος, το πραγματικό όνομα του οποίου ήταν Δομήνικος Θεοτοκόπουλος, γεννήθηκε στην Ελλάδα, αλλά έζησε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του στο Τολέδο της Ισπανίας. Η έκθεση στην εν λόγω πόλη θα διαρκέσει ως τις 14 Ιουνίου. Ο κεντρικός εκθεσιακός χώρος θα είναι το Μουσείο Σάντα Κρουθ του Τολέδο και θα υποστηρίζεται από εκθέσεις σε πέντε μικρότερους χώρους.
Ογδόντα έργα έχουν έρθει ως δάνεια από τα μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου: το Λούβρο, το Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης, την Εθνική Πινακοθήκη στο Λονδίνο, το Ερμιτάζ στην Αγία Πετρούπολη και το Μουσείο του Πράδο στη Μαδρίτη.

Η τύχη της αρχής της πλειονοψηφίας από τη μετακλασική περίοδο ώς τους νεότερους χρόνους

To Βουλευτήριο της Πριήνης.
Την Παρασκευή 4 Απριλίου 2014
  από Archaeology Newsroom - Τρίτη, 1 Απριλίου 2014
Ημερίδα με θέμα «Ἡ τῶν πλειόνων ψῆφος κρατείτω: η τύχη της αρχής της πλειονοψηφίας από τη μετακλασική περίοδο ώς τους νεότερους χρόνους» διοργανώνουν το Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων και η Ελληνική Εταιρεία Ιστορίας του Δικαίου.
Στη διάρκεια της ημερίδας διακεκριμένοι ομιλητές θα παρουσιάσουν τις μορφές εμφάνισης της αρχής της πλειονοψηφίας στην ελληνιστική εποχή, τον ρωμαϊκό κόσμο, τη βυζαντινή περίοδο, τη μεσαιωνική Δύση, καθώς και στις ελληνικές κοινότητες υπό οθωμανική κυριαρχία έως και τον 18ο αιώνα, σε σύγκριση με τη λειτουργία της στις σύγχρονες δημοκρατίες.