Κυριακή 22 Απριλίου 2018

Ανακαλύπτοντας την κρυμμένη πολιτιστική κληρονομιά






Στην Αθήνα και τον Πειραιά έρχεται την επόμενη εβδομάδα (23-25 Απριλίου) η 4η Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής και Αστικής Αποκατάστασης (ΒRAU4).
Με κεντρικό άξονα της Μπιενάλε ένα συνέδριο για την «Κρυμμένη πολιτιστική κληρονομιά» («Hidden Cultural Heritage – HCH»), η πολυδιάστατη διεθνής επιστημονική δράση που αφορά το χώρο της αρχιτεκτονικής και διοργανώνεται από την CICOP Ιταλίας έχει για πρώτη φορά και έντονα αρχαιολογική χροιά.
Η οργανωτική επιτροπή του BRAU4 επέλεξε το παραπάνω θέμα υιοθετώντας μια ολιστική προσέγγιση στην έρευνα του εκπληκτικού χερσαίου και υποθαλάσσιου τοπίου, όπως εξελίχθηκε μέσα από χιλιάδες χρόνια ανθρώπινης δράσης στη Μεσόγειο (αποικισμός, μετανάστευση, εμπόριο, διαπολιτισμικές επαφές).
Το Συνέδριο, που εξελίσσεται διαδοχικά τις τελευταίες 15 ημέρες του Απριλίου στη Λευκωσία της Κύπρου, την Κατάνια της Ιταλίας, την Τύνιδα της Τυνησίας, την Αθήνα και τον Πειραιά, το Ρέθυμνο και την Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, στοχεύει να επιστήσει την προσοχή στις στρατηγικές προστασίας και διαχείρισης τόσο της υποθαλάσσιας πολιτιστικής κληρονομιάς της Μεσογείου όσο και των αρχιτεκτονικών καταλοίπων του παρελθόντος των μεσογειακών χωρών τα οποία σώζονται τόσο κάτω από τη γη όσο και στο εσωτερικό σύγχρονων κτιρίων.
Η αρχιτεκτονική κληρονομιά που «κρύβεται» μέσα σε μεταγενέστερα κτίρια περιλαμβάνει τόσο ερείπια αρχαίων κτιρίων όσο και ακατάλληλες αλλαγές που έγιναν σε μέρη ενός κτιρίου αλλοιώνοντας τον τεχνοτροπικό του χαρακτήρα. Έτσι, οι σύνεδροι αποσκοπούν στην εκπόνηση πολιτικών και στρατηγικών για τη διατήρηση της απτής και άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς, ενισχύοντας τη συνεργασία μεταξύ της σύγχρονης επιστήμης και της τοπικής γνώσης.
Οι εργασίες του Συνεδρίου σε ό,τι αφορά την Αθήνα και τον Πειραιά θα πραγματοποιηθούν στο Ναυτικό Μουσείο της Ελλάδος, στον Πειραιά, και η έναρξή τους σηματοδοτείται από μια πρωτότυπη καλλιτεχνική μουσική εκδήλωση. Παράλληλα, το συνέδριο πλαισιώνουν επιμέρους εκδηλώσεις σε συνεργασία με την Εταιρεία Μεσσηνιακών Σπουδών, το Μουσείο Μικρασιατικού Πολιτισμού και την Ελληνική Εταιρεία Μελέτης Αρχαίας Αιγύπτου.

https://www.archaiologia.gr/blog/2018/04/20/brau4-%CE%B1%CE%BD%CE%B1%CE%BA%CE%B1%CE%BB%CF%8D%CF%80%CF%84%CE%BF%CE%BD%CF%84%CE%B1%CF%82-%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CE%BA%CF%81%CF%85%CE%BC%CE%BC%CE%AD%CE%BD%CE%B7-%CF%80%CE%BF%CE%BB%CE%B9%CF%84%CE%B9/

Τα ιερά δάση του Ζαγορίου και της Κόνιτσας



Ο φόβος της τιμωρίας από τον Θεό «φύλαξε» φυσικούς τόπους

Αφορισμοί, κατάρες και… φόβοι ότι η οργή του Θεού θα πέσει πάνω τους (!), κράτησαν μακριά τους κατοίκους του Ζαγορίου και της Κόνιτσας από τους «ιερούς τόπους», τα δάση ή τους φυσικούς τόπους, που ονομάστηκαν έτσι γιατί βρίσκονταν κοντά σε εκκλησίες ή ξωκλήσια. Τα μέρη αυτά έχουν διατηρήσει αλώβητη τη βιοποικιλότητά τους με αιωνόβια δέντρα, καθώς οι κάτοικοι των χωριών, φοβούμενοι τη… θεϊκή τιμωρία, δεν έκοβαν από εκεί ξύλα, ούτε καν μάζευαν μανιτάρια, καρπούς ή χόρτα!
Η διατήρηση της φύσης μέσω της θρησκείας και τα «ιερά δάση» της Ηπείρου ήταν το θέμα μεγάλου ερευνητικού έργου, ενταγμένου στο πρόγραμμα «Θαλής» του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, που ολοκληρώθηκε πρόσφατα με τη συνεργασία 38 επιστημόνων από διαφορετικά πανεπιστήμια και ειδικότητες. Σκοπός του έργου ήταν η συστηματική καταγραφή των αιωνόβιων δασών και των υπερήλικων δέντρων που συνήθως απαντούν σε τόπους λατρείας στην περιοχή του Ζαγορίου και της Κόνιτσας και η ανίχνευση των βιολογικών χαρακτηριστικών καθενός και των ιστοριών και δοξασιών με τις οποίες συνδέονται. Μάλιστα, τα ιερά δάση του Ζαγορίου και της Κόνιτσας εντάχθηκαν στο δίκτυο των Ιερών Φυσικών Περιοχών του πλανήτη ως μοναδικά παραδείγματα επιτυχημένης περιβαλλοντικής διαχείρισης, μέσω παρεμβάσεων συνδεδεμένων με τη θρησκεία και στο Εθνικό Ευρετήριο Άυλης Πολιτισμικής Κληρονομιάς της UNESCO.
Συντονιστής του έργου ήταν ο John M. Halley, καθηγητής του Τμήματος Βιολογικών Εφαρμογών και Τεχνολογιών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, ενώ τις επιμέρους επιστημονικές ομάδες εργασίας συντόνισαν οι Βασίλης Νιτσιάκος (Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας), Βασιλική Κατή (Πανεπιστήμιο Πατρών, Τμήμα Διαχείρισης Περιβάλλοντος και Φυσικών Πόρων) και Δημήτρης Αβτζής (ΕΛΓΟ ΔΗΜΗΤΡΑ, Ινστιτούτο Δασικών Ερευνών), όπως και η μεταδιδακτορική ερευνήτρια στον Τομέα Οικολογίας, Τμήματος Βιολογικών Εφαρμογών και Τεχνολογιών Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Καλλιόπη Στάρα.

Δάση «αφιερωμένα» σε προστάτες Αγίους

«Η μακρόχρονη εργασία μας στην ορεινή Ήπειρο είχε ως αποτέλεσμα να καταγράψουμε σχεδόν σε κάθε οικισμό των δήμων Ζαγορίου και Κόνιτσας, δασικές εκτάσεις όπου συγκεκριμένες χρήσεις δεν επιτρέπονταν ή επιτρέπονταν υπό όρους όταν η Κοινότητα και η Εκκλησία το συναποφάσιζαν. Τα δάση αυτά διατηρήθηκαν ως αφιερωμένα σε συγκεκριμένους Αγίους που η εκκλησία τους βρίσκεται στην περιοχή ή αποτελεί κεντρικό ναό του οικείου οικισμού ή ως δάση αφορισμένα» εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η κα Στάρα, εκ των ερευνητών του έργου.
Σύμφωνα με την κα Στάρα, στη συνείδηση των ανθρώπων, ο μεγαλύτερος φόβος δεν ήταν αυτός του αγροφύλακα, παρά του υπερφυσικού φύλακα του δάσους και, ακόμη και σήμερα, η παράβαση των κανόνων μπορεί να έχει ως συνέπειες υπερφυσικού χαρακτήρα τιμωρίες.
«Οι κάτοικοι δεν έκοβαν από συγκεκριμένα μέρη –ιερά δάση– ξύλα, γιατί φοβόντουσαν την τιμωρία, πίστευαν ότι τα δέντρα, ακόμη και τα χόρτα και τα μανιτάρια, ανήκαν στον Άγιο της εκάστοτε εκκλησίας» λέει η κα Στάρα.
Σύμφωνα με τη μελέτη, τέτοια δάση αναφέρονται τοπικά συνήθως ως εκκλησιαστικά, βακούφικα, κουρί, λιβάδια ή δάση αφορισμένα. Ο σημαντικότερος λόγος ίδρυσης και λειτουργίας τους, όπως είπαν οι ίδιοι οι κάτοικοι, αφορά στην προστασία κοντινών οικισμών από κατολισθητικά φαινόμενα, πτώσεις βράχων ή χιονοστιβάδες.
Επιπλέον, κάποια δάση διαφύλασσαν σημαντικούς φυσικούς πόρους, εξασφαλίζοντας τη χρήση τους για το σύνολο των μελών της κοινότητας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν πηγές ή συστάδες που χρησιμοποιούνταν ως «στάλοι» για τα κοινοτικά κοπάδια. Ακόμη κάποια δάση λειτουργούσαν ως αποθεματικά δάση εξυπηρετώντας τακτικές ή έκτακτες ανάγκες των κοινοτήτων.

Ο φόβος «φυλάει» τη φύση

Όπως καταγράφεται στη μελέτη, η διατήρηση της φύσης μέσω υπερφυσικών δοξασιών και φόβων επικράτησε στα χρόνια της Οθωμανικής Κυριαρχίας (1479-1913), όταν η Εκκλησία βρέθηκε στην ιδιότυπη θέση να υποκαθιστά την πολιτική εξουσία και τις δικαστικές αρχές. Την ίδια εκείνη εποχή, οι αφορισμοί ως κοσμικοί και πολιτικοί μοχλοί σε προληπτικό, αλλά και κατασταλτικό επίπεδο ήταν αρκετά δημοφιλείς για την επίλυση θεμάτων οικονομικής ή κοινωνικής φύσεως, όπως κλοπές αντικειμένων και διεκδικήσεις βοσκοτόπων, υποκαθιστώντας το πολιτικό πλαίσιο και λειτουργώντας ως μηχανισμός παραγωγής φόβου, με φόβητρο την απώλεια της σωτηρίας της ψυχής των Χριστιανών της εποχής εκείνης.
«Στην ουσία, έσπερναν τον φόβο για να δημιουργήσουν στους ανθρώπους ηθικά διλήμματα και να προστατέψουν τελικά τα δάση» διευκρινίζει η κα Στάρα.
Σημειώνεται ότι τα «ιερά δάση» τις περισσότερες φορές δεν αποτελούν εκκλησιαστική περιουσία, αλλά κοινοτικές ή δημόσιες εκτάσεις. Ωστόσο, οι κάτοικοι των κοινοτήτων αναγνωρίζουν την Εκκλησία ως εθιμικό διαχειριστή τους.
Σε πολλές αφηγήσεις ντόπιων που συνέλεξαν οι ερευνητές, υπάρχουν συχνά αναφορές για τις συνέπειες που έχουν υποστεί συλλέγοντας χόρτα ή ξύλα από ένα ιερό δάσος.
«Συχνά μιλούν για την εμφάνιση των υπερφυσικών φυλάκων του δάσους ή των απεσταλμένων τους, όπως γιγάντιων φιδιών στα όνειρα παραβατών, αλλά και για τιμωρίες που ποικίλλουν από στιγμιαία μαρμαρώματα, ελαφρά ή σοβαρά ατυχήματα μέχρι και ετεροχρονισμένες σοβαρές ασθένειες ή αιφνίδιους θανάτους» αναφέρει η κα Στάρα.

Αιωνόβια δέντρα στα ιερά δάση

Τα μέχρι τώρα αποτελέσματα της χρονολόγησης των δέντρων των ιερών δασών τεκμηριώνουν ότι τα δέντρα έχουν ηλικία 250-400 ετών, η οποία τα ανάγει στη χρονική περίοδο πριν από το 1750. Τα χρόνια εκείνα, καταγράφεται στην έρευνα, οι αφορισμοί, τουλάχιστον στο Ζαγόρι, ήταν αρκετά δημοφιλείς για την επίλυση θεμάτων οικονομικής ή κοινωνικής φύσεως.
Πλέον, μια από τις μεγαλύτερες απειλές που αντιμετωπίζουν οι Ιεροί Φυσικοί Τόποι είναι η λήθη. Οι λιγοστοί άνθρωποι που συνεχίζουν να ζουν στα χωριά του Ζαγορίου και της Κόνιτσας, και κυρίως οι γηραιότεροι, γνωρίζουν για τα ιερά τους δάση. «Όμως», τονίζουν οι ερευνητές, «ας μην ξεχνάμε ότι πρόκειται για τους δύο πιο αραιοκατοικημένους δήμους της χώρας, σύμφωνα με την τελευταία απογραφή πληθυσμού (2011), και για χωριά που το χειμώνα ερημώνουν σε μεγάλο βαθμό ή και τελείως».
«Οι γηραιότεροι, και κυρίως οι άνθρωποι που έζησαν στο χωριό, διηγούνται ιστορίες που μιλούν για την οργή του θεού ως αντίδραση στη βεβήλωση του ιερού τους τόπου αλλά συχνά, κάτοικοι που έχουν ζήσει στις πόλεις και επιστρέφουν ως συνταξιούχοι, είτε οι μορφωμένοι, αποποιούνται τον φόβο της υπερφυσικής τιμωρίας ως δεισιδαιμονίας. Οι τελευταίοι, όπως και οι νεότεροι χωριανοί, όταν γνωρίζουν για την ύπαρξη των δασών αυτών, μιλούν για την ανάγκη διατήρησής τους όχι πλέον από φόβο προς τις υπερφυσικές δυνάμεις, παρά από σεβασμό προς τη φύση και την ιστορία του τόπου τους» καταλήγουν.

Πέντε αιώνων πλούτος μεταφέρεται στο νέο κτίριο της Δημοτικής Βιβλιοθήκης Κοζάνης




Μετά από σχεδόν ένα χρόνο πυρετώδους προετοιμασίας

Εκατό χιλιάδες τεκμήρια, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται σπάνια παλαίτυπα και σημαντικό αρχειακό υλικό από το 1424 έως τις μέρες μας, μετά από σχεδόν ένα χρόνο πυρετώδους προετοιμασίας, θα μεταφερθούν οδικώς με τη συνοδεία υπαλλήλων της Κοβεντάρειου Δημοτικής Βιβλιοθήκη Κοζάνης στις νέες εγκαταστάσεις του κτιρίου που θα φιλοξενήσει τη βιβλιοθήκη της πόλης.
Η μεταφορά των πρώτων κιβωτίων της βιβλιοθήκης ξεκίνησε ήδη και θα διαρκέσει έως το τέλος Μαΐου. «Έχει απογραφεί και εγκιβωτιστεί το 90% του των τεκμηρίων της βιβλιοθήκης και μας έχουν απομείνει για το τέλος ορισμένες παλιές συλλογές σπάνια τεκμήρια και έγγραφα», εξηγεί η διευθύντρια της βιβλιοθήκης, Ιωάννα Στεργιοπούλου, που παρακολουθεί και ελέγχει τη διαδικασία μεταφοράς που έχει αναλάβει ανάδοχος εταιρεία. Στο εγχείρημα της μεταφοράς, που είναι μια πρωτόγνωρη διαδικασία, συμμετέχουν συνολικά τριάντα εργαζόμενοι, από τη βιβλιοθήκη, τους συνεργάτες της αναδόχου εταιρείας και έκτακτο προσωπικό που προσλήφθηκε ώστε να συμβάλει στο παραπάνω έργο.
Κατά τη συσκευασία των βιβλίων σε κούτες ακολουθούνται με ευλάβεια διαδικασίες και πρωτόκολλα προστασίας, ώστε να αποφευχθούν φθορές κατά τη μεταφορά τους. Τα υλικό που θα μεταφερθεί πρώτα περιλαμβάνει τα νέα βιβλία και το δανειστικό τμήμα της βιβλιοθήκης, ενώ στη συνέχεια θα ακολουθήσει το αρχειακό υλικό και τα σπάνια τεκμήρια.
Όπως ανέφερε η διευθύντρια της βιβλιοθήκης: «Ανάλογα με τη χρωματική ένδειξη που φέρουν οι κούτες συσκευασίας θα τοποθετούνται στις αντίστοιχες αίθουσες του νέου κτιρίου και αμέσως μετά θα ακολουθήσει η τοποθέτησή τους στα ράφια». Κατά τη διαδικασία μεταφοράς την κάθε μετακίνηση φορτίου θα συνοδεύει υπάλληλος της βιβλιοθήκης, όπου θα παραδίδει με τα απαραίτητα παραστατικά σε συνάδελφό του στο νέο κτίριο. Η κα Στεργιοπούλου δήλωσε ότι «έχουν σχεδιαστεί όλα τα μέτρα ασφάλειας που προβλέπονται σε αντίστοιχες περιπτώσεις», το όχημα που έχει αναλάβει τη μεταφορά του υλικού θα συνοδεύει πάντα περιπολικό της αστυνομίας, ενώ στη διαδικασία παραλαβής στο νέο κτίριο παρευρίσκεται, επί μονίμου βάσεως, εκπρόσωπος της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κοζάνης. Για τη διαδικασία της μεταφοράς έχει συσταθεί τριμελής επιτροπή παρακολούθησης όπου συμμετέχει ο Δήμος Κοζάνης, η Βιβλιοθήκη και η Αρχαιολογική υπηρεσία Κοζάνης.
Όπως εξηγεί η κα Στεργιοπούλου, η απογραφή που γίνεται για πρώτη φορά ακολουθεί μια πρότυπη διαδικασία που δίνει τη δυνατότητα στη βιβλιοθήκη να εξασφαλίσει διά παντός την άδεια κατοχής και κυριότητας των σπάνιων τεκμηρίων της από το υπουργείο Πολιτισμού. «Μπορεί να φαινόταν ότι πολλά από τα τεκμήρια είναι στα ράφια μας αλλά η βιβλιοθήκη της Κοζάνης δεν διέθετε τη συγκεκριμένη αδειοδότηση», ανέφερε.
«Η βιβλιοθήκη της Κοζάνης μέτρα 3,5 αιώνες ιστορία, μεγάλωσε και εξελίχθηκε μαζί με την πόλη και σήμερα ο νέος χώρος όπου θα φιλοξενηθεί ο πλούτος της προσφέρει ευκαιρίες εξωστρέφειας», δήλωσε ο αντιδήμαρχος Πολιτισμού και πρόεδρος της ΚΔΒΚ, Παναγιώτης Δημόπουλος. Ανακοίνωσε ότι την Παρασκευή 20 Απριλίου υπογράφεται προγραμματική σύμβαση συνεργασίας με την Εθνική Βιβλιοθήκη, όπου θα ρυθμίζονται θέματα συντήρησης του αρχειακού υλικού καθώς και κοινής καταλογογράφησης των τεκμηρίων.
Το 1985 η Κοβεντάρειος Δημοτική Βιβλιοθήκη Κοζάνης μεταφέρθηκε προσωρινά στο κτίριο που φιλοξενείται έως και σήμερα. Χρειάστηκε να περάσουν 33 χρόνια ώστε ο αρχειακός της πλούτος να βρει τελικά το χώρο που του αξίζει. Στα θησαυροφυλάκιά της συγκαταλέγονται 12.000 παλαίτυπα μεταξύ των οποίων ορισμένες σπάνιες και μοναδικές εκδόσεις από το 1494, σημαντικό αρχειακό υλικό όπως 300 κώδικες, 400 χειρόγραφα και 70.000 έγραφα.
Μετά την ολοκλήρωση μεταφοράς και τοποθέτησης του υλικού στο μουσείο και τα ράφια της βιβλιοθήκης θα υπάρξει μια μικρή περίοδος δοκιμαστικής λειτουργίας πριν η νέα βιβλιοθήκη ανοίξει τις πύλες της στο κοινό της πόλης αλλά και τους ερευνητές που θα αναζητούν πληροφορίες στα σπάνια τεκμήριά της.
https://www.archaiologia.gr/blog/2018/04/20/%CF%80%CE%AD%CE%BD%CF%84%CE%B5-%CE%B1%CE%B9%CF%8E%CE%BD%CE%B5%CF%82-%CF%80%CE%BB%CE%BF%CF%8D%CF%84%CE%BF%CF%82-%CE%BC%CE%B5%CF%84%CE%B1%CF%86%CE%AD%CF%81%CE%B5%CF%84%CE%B1%CE%B9-%CF%83%CF%84%CE%BF/

Παρασκευή 20 Απριλίου 2018

Χορεύοντας στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο


Λικνιστείτε ονειρικά στο υπέροχο αίθριο του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου υπό τους ήχους της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Χορού.
xoreuontas-sto-ethniko-arxaiologiko-mouseio
Όσοι αγαπούν τη μουσική δωματίου, γνωρίζουν καλά τους Quintarco. Το δημοφιλές σχήμα εγχόρδων της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών θα προσφέρει ένα ταξίδι πέρα από χρονικά όρια και στεγανά. Στον ατμοσφαιρικό χώρο του Αιθρίου, το παρόν συναντά το παρελθόν. Η μουσική συνδιαλέγεται με τον χορό, θυμίζοντας το “όλον” των τεχνών. Άλλωστε, στην αρχαία Ελλάδα ο όρος Μουσική συμπεριλάμβανε την Ποίηση, το Μέλος και τον Χορό, δηλώνοντας το αδιάσπαστο της καλλιτεχνικής έκφρασης. Με αυτή την ιδέα, πέντε εξαιρετικοί μουσικοί επέλεξαν το πρόγραμμα μιας βραδιάς που γίνεται εμπειρία. Αρκεί να νοιώσει κάποιος τα δοξάρια να απλώνονται στο φάσμα του χρόνου και «Χορεύοντας» να πάει από το μπαρόκ στο βαλς, προς ικανοποίηση των επίτιμων προσκεκλημένων... Μουσών Ευτέρπης και Τερψιχόρης.

Το πρόγραμμα με μια ματιά:

Άστορ Πιατσόλα (1921- 1992): Adios nonino
Ντμίτρι Σοστακόβιτς (1906–1975): Βαλς από τη Σουΐτα τζαζ αρ. 2
Γιαν Σιμπέλιους (1865–1957): Θλιμμένο Βαλς
Νίκος Σκαλκώτας (1904-1949): 5 Ελληνικοί χοροί
Μπέλα Μπάρτοκ (1881–1945): Ρουμάνικοι Παραδοσιακοί Χοροί
Πιότρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840–1893): Βαλς από τη Σερενάτα για έγχορδα
Γιοχάνες Μπραμς (1833–1897): Ουγγρικός Χορός αρ. 5
Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ (1756–1791): Μικρή νυχτερινή μουσική – Menuetto - Rondo
Αντόνιο Βιβάλντι (1678-1741): La follia

Συμμετέχουν:

Κουιντέτο εγχόρδων Κ.Ο.Α. “Quintarco”
Νίκος Μάνδυλας, βιολί
Μαρίνα Χαραλαμπίδου, βιολί
Ίρις Λουκά, βιόλα
Βάνια Παπαδημητρίου, βιολοντσέλο
Τάκης Καπογιάννης, κοντραμπάσο
Info:
Διεύθυνση: Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, Πατησίων 44, Αθήνα 106 82
Τηλ: 213214 4856/ -4858
Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα 13:00-20:00, Τρίτη-Κυριακή 09:00-16:00
Πληροφορίες εισόδου:
Η είσοδος στο Αίθριο του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου (επίπεδο -1) και η παρακολούθηση της συναυλίας είναι ελεύθερη. Κατά τη διάρκεια της συναυλίας δεν θα πραγματοποιηθεί διάλλειμα.

http://www.thetoc.gr/politismos/article/xoreuontas-sto-ethniko-arxaiologiko-mouseio

Ο "Παρθενώνας της Πελοποννήσου" ανοίγει τις πύλες του τη νύχτα



Ο «Παρθενώνας» της Πελοποννήσου, ο Ναός του Επικούριου Απόλλωνα θα φιλοξενήσει για πρώτη φορά στην μακραίωνη Ιστορία του μια ολονύχτια παράσταση.
o-parthenwnas-tis-peloponnisou-anoigei-tis-pules-tou-ti-nuxta
 Ο «Παρθενώνας» της Πελοποννήσου, ο Ναός του Επικούριου Απόλλωνα θα φιλοξενήσει για πρώτη φορά στην μακραίωνη Ιστορία του μια ολονύχτια παράσταση, την βιωματική περφόρμανς «From Darkness to Light» της διεθνούς διακεκριμένης χορογράφου Αποστολίας Παπαδαμάκη. Η συναρπαστική εμπειρία του κύκλου παραστάσεων με τίτλο «The Sleep & Dream Performance series» που κέρδισε κοινό και κριτικούς όταν είχε παρουσιαστεί στο Μουσείο Βορρέ (2014), στη Κεντρική Σκηνή της Στέγης (2016) και πέρυσι στο Δημοτικό Θέατρο του Πειραιά (2017), ταξιδεύει για πρώτη φορά υπαίθρια, στο Ναό του Επικούριου Απόλλωνα στη Φιγαλεία στα σύνορα μεταξύ Αρκαδίας και Μεσσηνίας, σε υψόμετρο 1130 μέτρων.
Η Αποστολια Παπαδαμάκη εμπνέεται αυτή τη φορά από τη χώρα των ονείρων και το φως του Απόλλωνα και προσκαλεί τους θεατές να συνυπάρξουν δημιουργικά με την καλλιτεχνική ομάδα της παράστασης, να θαυμάσουν το Φως της Πανσελήνου και της Ανατολής και να ζήσουν μια συναρπαστική εμπειρία στο περιβάλλοντα χώρο του εμβληματικού Ναού, έργο του αρχιτέκτονα Ικτίνου. Η ολονύχτια παράσταση «From Darkness to Light» επιχειρεί να σηματοδοτήσει την σχέση του ανθρώπου με το σκοτάδι και το φώς, την παραστασιακή δράση με τον ύπνο, τα όνειρα και τη φαντασία μέσα από το χορό και τη μουσική. Η διακεκριμένη χορογράφος αντλεί επίσης την έμπνευση της από τις τελετουργικές «εγκοιμήσεις» των αρχαίων Ελλήνων και από τα χαρακτηριστικά του Ναού: ισχύς, κάλλος και αρμονία.
Για το καλλιτεχνικό αυτό γεγονός, ο στενός συνεργάτης της χορογράφου, ο βραβευμένος μουσικός και συνθέτης, Τρύφωνας Κουτσουρέλης δημιούργησε ένα πρωτότυπο μουσικό έργο 14 ωρών, ένα site specific sound installation, που θα συνοδεύει τις δράσεις της ολονύχτιας παράστασης.
Σημειώνουμε ότι το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο γνωμοδότησε ομόφωνα για την παραχώρηση του χώρου. Η παράσταση επιχορηγείται από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, τελεί υπό την Αιγίδα του ΕΟΤ και πραγματοποιείται σε συνεργασία με την Εφορία Αρχαιοτήτων Ηλείας και την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας. Η διακεκριμένη Αποστολία Παπαδαμάκη που υπογράφει τη σύλληψη, την χορογραφία και τη σκηνοθεσία της παράστασης, είναι η χορογράφος της τελετής έναρξης των Παραολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας καθώς και της πρώτης υποβρύχιας παράστασης χορού στον κόσμο «Drops of Breath» στο Σούνιο. Διετέλεσε επίσης Πρόεδρος του ΔΣ της Κρατικής Σχολής Χορού και μέλος του ΔΣ του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
Η είσοδος για την παρακολούθηση της παράστασης είναι ελεύθερη. Για τους διανυκτερεύοντες θεατές θα δοθούν πληροφορίες σύντομα.

Info
Σύλληψη, Χορογραφία και Σκηνοθεσία: Αποστολία Παπαδαμάκη
Μουσική Σύνθεση: Τρύφων Κουτσουρέλης
Ινδικό αρμόνιο, Φωνή: Ανταράτμα Θοδωρής Χιώτης
Περσικό Σαντούρι: Fuad Ahmadvand
Χορευτές: Ειρήνη Κυρμιζάκη, Αντώνης Στρούζας, Ολγα Μουρουζίδου
Project coordinator: Ιωάννα Σακκέτα
Ειδικός επιστημονικός συνεργάτης: Δρ. Ιωάννης Μπουχέλος.
Διεύθυνση Παραγωγής: Μανόλης Σάρδης
Βοηθός Διεύθ. Παραγ.: Χριστινα Πολυχρονιάδου
Βίντεο: Θανάσης Παπαναγιώτου/ Φωτογραφίες: Μαρία Τούλτσα
Web & Graphic designer : Αρείων Στεφανίδης

http://www.thetoc.gr/politismos/article/o-parthenwnas-tis-peloponnisou-anoigei-tis-pules-tou-ti-nuxta

Πάρτι κάτω από την Ακρόπολη κάνει ο Σαββόπουλος


Η πρωτοβουλία ανήκει στην Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού
 Πάρτι κάτω από την Ακρόπολη κάνει ο Σαββόπουλος
 
Ραντεβού δίνουν το βράδυ της Παρασκευής, 20 Απριλίου,  κάτω από τον Ιερό Βράχο η Αλίκη Καγιαλόγλου, ο Διονύσης Σαββόπουλος και ο Καραγκιόζης μέσα σε ένα πάρτι από τεράστιες σαπουνόφουσκες. Στόχος τους δεν είναι να προσφέρουν μόνο μια «ανάσα» πολιτισμού σε μικρούς και μεγάλους που θα σπεύσουν να τους ακούσουν, αλλά να αφυπνίσουν όλους μας για να σωθεί ένας μικρός κήπος με ελιές που ακουμπούν στον βράχο της Ακρόπολης στα Αναφιώτικα, ο οποίος έχει εξελιχθεί σε μια εγκαταλελειμμένη παιδική χαρά.
Η πρωτοβουλία ανήκει στην Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού, η οποία  με την συμπαράσταση της Επιτροπής Πρωτοβουλίας κατοίκων Πλάκας, και πιο πρόσφατα του Πολιτιστικού Συλλόγου «ο Μακρυγιάννης» και της Κίνησης Κατοίκων Θησείου  απευθύνθηκαν σε αρχιτέκτονες-μέλη της ΕΛΛΕΤ και κάτοικους της Πλάκας, Θωμά Δοξιάδη, Κυριακή Καραχάλιου, Αλεξάνδρα Στράτο, οι οποίοι πρόσφατα ολοκλήρωσαν την μελέτη.  Σημαντική ήταν και η εθελοντική συμβολή του διευθυντή μελετών της εταιρείας Richter, PeterHeuken, που σχεδιάζει πρότυπες παιδικές χαρές σ’ όλον τον κόσμο, απόλυτα φιλικές προς το περιβάλλον, μόνο με φυσικά υλικά.
Οι αρμόδιοι φορείς -σύμφωνα με την ΕΛΛΕΤ- έχουν ενημερωθεί ώστε με την σύμπνοια του Δήμου Αθηναίων και τη συνεργασία της Εφορείας Αρχαιοτήτων θα ξεκινήσει η υλοποίηση του έργου που προβλέπει να παραμείνει ο κήπος με τις ελιές του πιο φροντισμένες. Θα προστεθούν λίγα οπωροφόρα δέντρα -π.χ. ροδιές,- και παρτέρι με ελληνικά βότανα του Ιπποκράτη που θα φροντίζουν τα γύρω σχολεία. Η  κάτω περιοχή γίνεται η γωνιά των μικρών παιδιών, ενώ ανατολικά θα είναι η περιοχή των μεγαλύτερων. Όλο το υπόλοιπο παραμένει, ως κήπος των ελιών. Κάδοι κομποστοποίησης, τροφοδοτούμενοι από τα παιδιά της γειτονιάς, θα εξασφαλίζουν τροφή για τα φυτά.
Τα παγκάκια αναμορφώνονται για να ξεκουράζονται πολίτες και επισκέπτες και ένα μεγάλο άνοιγμα που ήδη υπάρχει διατηρείται ελεύθερο για τις γιορτές των κατοίκων. Κι ακόμα, ένα – δύο τραπέζια για σκάκι και τάβλι, για τους μεγαλύτερους.
Οι πρώτες χορηγίες έχουν εξασφαλιστεί και στη γιορτή θα υπάρχει κι ένας κουμπαράς ώστε όποιος επιθυμεί να συμβάλλει στην υλοποίηση του έργου.
Η γιορτή θα γίνει στην πλατεία Αγίου Νικολάου Ραγκαβά στην Πλάκα και το πρόγραμμα έχει αναλυτικά ως εξής:
  • 18:00 Παραδοσιακά παιχνίδια και  παράλληλες δραστηριότητες για παιδιά όλων των ηλικιών από το Μουσείο Νεότερου Ελληνικού Πολιτισμού, Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης και σχολεία της περιοχής (Αγκάλη, 72ο και 74ο Δημοτικά Σχολεία Αθηνών, Σχολή Χιλλ)
  • 19:15 «Ο πλανήτης που φτιάχτηκε από φούσκες…» (Μπουρμπουλήθρες) από La Petite Marguerite
  • 20:00 Διονύσης Σαββόπουλος – Τραγουδοπαραμύθι για όλους
  • 20:30 Θίασος Χαρίδημου – Καραγκιόζης
  • 21:00 Η Αλίκη Καγιαλόγλου τραγουδάει για την αγαπημένη της γειτονιά
  • 21:30 «Αθήνα. Αναζητώντας τη Χαμένη Πόλη»: Ταινία με εικόνες από ταινίες της Παλιάς Αθήνας, των Σούλας Δρακοπούλου, Μαρκ Γκαστίν

  • http://www.tovima.gr/culture/article/?aid=967817

Πέμπτη 19 Απριλίου 2018

Η παρερμηνεία του όρου «ομηρία»: ιστορική προσέγγιση


Τις τελευταίες εβδομάδες γίνεται πολύ συχνά λόγος (σε δηλώσεις πολιτικών και όχι μόνο, στον έντυπο και ηλεκτρονικό Τύπο) περί ομηρίας των δύο Ελλήνων στρατιωτικών μετά τη σύλληψη και κράτησή τους από τους Τούρκους στην υψίστης ασφαλείας φυλακή της Αδριανούπολης.
Ο χαρακτηρισμός της συγκεκριμένης κατάστασης ως ομηρίας είναι, νομίζω, ασύμβατος προς τη νεότερη και σύγχρονη έννοια του όρου, όπως αυτή ορίζεται στο ευρωπαϊκό και διεθνές δίκαιο, όπου η ομηρία συνιστά ποινικό αδίκημα (τρομοκρατική ή εγκληματική ενέργεια) σε επίπεδο κρατών ή ατόμων. Είναι προφανές, λοιπόν, ότι, παρά το ιδιότυπο του χαρακτήρα της και την όποια σκοπιμότητα εμπεριέχει, η κατάσταση αυτή δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ομηρία.
Εχει όμως ενδιαφέρον να εξετάσουμε την αρχέγονη έννοια της λέξης ομηρία και να παρακολουθήσουμε την ιστορική εξέλιξη, το περιεχόμενο και τη λειτουργία της κατά την Αρχαιότητα και τον Μεσαίωνα.
Το πλήθος των αναφορών στις αρχαίες πηγές για προσφορές ή ανταλλαγές ομήρων μαρτυρεί τον σημαίνοντα ρόλο τους στις διπλωματικές διεργασίες και τις σχέσεις που ανέπτυξαν οι λαοί στην ιστορική διαχρονία. Η ίδια η ομηρία αναδεικνύεται ως ένας από τους αρχαιότερους θεσμούς στην ανθρώπινη ιστορία.
Στα μέσα του 4ου π.Χ. αιώνα, ο Ελληνας ιστορικός Θεόπομπος δίνει τον ορισμό των λέξεων «ομηρία» και «όμηρος», το περιεχόμενο των οποίων, ως θεωρία και πρακτική, θα παραμείνει σχεδόν αναλλοίωτο σε όλη τη διάρκεια της ελληνικής, ρωμαϊκής και μεσαιωνικής αρχαιότητας.
«Ομηροι είναι εκείνοι που προσφέρονται στο πλαίσιο μιας συνθήκης» (μεταξύ εμπολέμων) και «ομηρία στους αρχαίους ονομάζεται η συνοδεία των πρεσβευτών, που υπέγραψαν μία συνθήκη ειρήνης, από ομήρους, προερχόμενους από την πλευρά των αντισυμβαλλόμενων».
Τρεις αιώνες αργότερα ο Ελληνας διανοητής και λεξικογράφος Φιλόξενος επανέρχεται στον ορισμό της λέξης «όμηροι», εξειδικεύοντας ακόμη περισσότερο το περιεχόμενό της: «όμηροι εισίν οι επί ειρήνη και ομονοία διδόμενοι παίδες ενέχυρα».
Ο Φιλόξενος, δηλαδή, διευρύνει το περιεχόμενο του θεσμού και καταγράφει τον σκοπό για τον οποίο ζητούνταν ή προσφέρονταν οι όμηροι: για την ειρήνη και την ομόνοια μεταξύ των εμπολέμων.
Αργότερα, ο λεξικογράφος Ησύχιος αποδίδει τον ορισμό του όρου με τον ίδιο ακριβώς τρόπο: «όμηροι = οι ένεκεν ειρήνης διδόμενοι˙ ομηρεύειν = συμφωνείν˙ ομηρεί = εγγυάται, ακολουθεί» κ.λπ.
Τον 10ο αιώνα ο ορισμός της λέξης όμηρος επανεμφανίζεται στο «Λεξικόν της Σούδας», όπου ο συγγραφέας του ανατρέχει στο παρελθόν και ενισχύει την ερμηνεία του όρου με αναφορές στον Θουκυδίδη και τον Θεόπομπο.
Τον 11ο αιώνα απαντά για τελευταία, ίσως, φορά στις ελληνικές μεσαιωνικές πηγές η ερμηνεία της λέξης «όμηροι», στο έργο «Πόνημα νομικόν ήτοι σύνοψις πραγματική» του ιστορικού και νομικού συμβούλου της βυζαντινής αυλής Μιχαήλ Ατταλειάτη.
Η συγκεκριμένη καταγραφή εντάσσεται στο πλαίσιο μιας από τις σπάνια απαντώμενες στα μεσαιωνικά κείμενα νομοθετικές ρυθμίσεις για τους ομήρους, με την οποία ο νομοθέτης-συγγραφέας επανέρχεται στη σημαντικότερη λειτουργία του θεσμού που δεν ήταν άλλη από την εγγύηση της ειρήνης: «οι όμηροι, ήτοι οι ένεκα ειρήνης ενεχυριαζόμενοι».
Οπως συνάγεται από τις σχετικές αναφορές, η ομηρία υπήρξε συνήθης πρακτική στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων μεταξύ εμπολέμων, ήταν εθιμικού κυρίως χαρακτήρα θεσμός και μία από τις σταθερές παραμέτρους της κουλτούρας του πολέμου.
Οι ίδιοι οι όμηροι λειτουργούσαν ως παράγοντες επικοινωνίας των εμπολέμων και η κράτησή τους αποτελούσε βασική προϋπόθεση για την αποτροπή ή την παύση ενός πολέμου, για τη διεξαγωγή συνομιλιών, για την τήρηση και εγγύηση των όρων μιας συνθήκης, πάντοτε μέσα σε ένα πλέγμα πολεμικών και διπλωματικών διεργασιών.
Ενίοτε μετατρέπονταν σε μοχλούς πίεσης και όργανα εκβιασμού, γεγονός που σε όλες τις εποχές και από όλες τις πλευρές καθόριζε και τα κριτήρια επιλογής τους.
Το αίτημα για προσφορά ομήρων από τις τάξεις των ευγενών, των ευπόρων, των υψηλών αξιωματούχων και των ανήλικων παιδιών τους δημιουργούσε μεγαλύτερη πίεση και ανάγκαζε την άλλη πλευρά σε μεγαλύτερες υποχωρήσεις.
Ωστόσο, η αντιμετώπιση των ομήρων όλων των κατηγοριών υπήρξε, με ελάχιστες εξαιρέσεις, ευνοϊκή.
Οι όμηροι θεωρούνταν, κατ' έθιμο ή κατά νόμον, ιερά πρόσωπα και τύγχαναν υψηλής προστασίας και μεταχείρισης ανάλογης με εκείνη των πρέσβεων και των υψηλών προσκεκλημένων.
Μέσω της σύντομης συνήθως παραμονής τους στο περιβάλλον του εχθρού για τη διασφάλιση των όρων μιας συμφωνίας ή για την εγγύηση της επιτυχούς διεκπεραίωσης άλλων υποθέσεων, συνέβαλαν στην επίλυση ποικίλων ζητημάτων, στη διευθέτηση πολεμικών διαφορών και εν τέλει στην, προσωρινή έστω, ειρηνική προσέγγιση εχθρικών μεταξύ τους λαών.
Γίνεται κατανοητό, λοιπόν, ότι η κράτηση των δύο στρατιωτικών μας στην Τουρκία δεν μπορεί να συσχετιστεί ούτε με την ιστορική έννοια του όρου «ομηρία» συντελούμενη μάλιστα σε καιρό ειρήνης.
Καλό θα ήταν, λοιπόν, να σταματήσει η καθημερινή διαστρεβλωτική ρητορική περί ομηρίας, η οποία εξάλλου φορτίζει ακόμη περισσότερο το ήδη ηλεκτρισμένο, πολιτικά και διπλωματικά, κλίμα των ημερών μας.
http://www.efsyn.gr/arthro/i-parermineia-toy-oroy-omiria-istoriki-proseggisi

Vintage Toys 2018: Η έκθεση retro παιχνιδιών της χώρας γίνεται ακόμη μεγαλύτερη

Στιγμιότυπο από την πρώτη έκθεση συλλεκτών Playmobil στη Χαλκηδόνα

Στιγμιότυπο από την πρώτη έκθεση συλλεκτών Playmobil στη Χαλκηδόνα  KONSTANTINOS TSAKALIDIS / SOOC

 Ένα τριήμερο ταξίδι στις παιδικές αναμνήσεις και τα παιχνίδια με τα οποία μεγαλώσαμε στην Τεχνόπολη από αύριο, Παρασκευή 20 Απριλίου, μέχρι και την Κυριακή 22

  Το VintageToys.gr ανακοινώνει και επίσημα την 5η έκθεση Vintage Toys, η οποία για τρίτη συνεχόμενη χρονιά θα διεξαχθεί στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων. Αυτή τη φορά, η έκθεση θα στεγαστεί στο μεγαλύτερο κτίριο της Τεχνόπολης (Μηχανουργείο) όπου σας περιμένει ένας μεγάλος χώρος γεμάτος με αναμνήσεις από το παρελθόν. Το 2017 η Vintage Toys συγκέντρωσε πάνω από 8.000 επισκέπτες και φέτος αναμένεται να σπάσει ένα ακόμη ρεκόρ.
Από αύριο, Παρασκευή 20, έως και την Κυριακή 22 Απριλίου, 11:00-23:00, όλοι οι λάτρεις των παλιών παιχνιδιών δίνουν ραντεβού στην Τεχνόπολη.
Στην 5η έκθεση Vintage Toys δίνουν το παρόν 50 εκθέτες οι οποίοι στα 800 τ.μ. του κτιρίου “Μηχανουργείο” θα σας περιμένουν με συλλογές παλιών παιχνιδιών, καμπίνες Arcade με ελεύθερο παιχνίδι για όλους, retro κονσόλες, Subbuteo, κόμικς, επιτραπέζια, λούτρινα, αυτοκόλλητα, κατασκευές Lego και Playmobil, μοντελισμό, pedal cars αλλά και καταστήματα, καθώς θα μπορείτε όχι μόνο να παίξετε, αλλά και να αγοράσετε retro παιχνίδια της εποχής που αγαπήσαμε. Special guests και διαγωνισμοί
Φέτος στην έκθεση σας περιμένουν πολλές εκπλήξεις, καθώς το παρόν θα δώσουν ο Αλέξανδρος Κοντοπίδης (Σάββατο 18:00-20:00), το GameWorld.gr (για το τριήμερο με περίπτερο), πολλοί ακόμη YouTubers, cosplayers, ο Kit του Στέλιου Στρογγυλού, ποδήλατα και μεταλλικά pedal cars, ενώ θα υπάρχει και παιδότοπος με πολλά δώρα για τους μικρούς μας φίλους.

5η έκθεση Vintage Toys

Το τριήμερο 20-22 Απριλίου 2018, 11:00-23:00
Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων, Κτίριο «Μηχανουργείο»
Είσοδος: 5€ για όλο το 3ήμερο
Cosplayers και παιδιά έως 10 ετών δωρεάν
Με το εισιτήριο όλοι οι επισκέπτες μπαίνουν σε κλήρωση για 2 κονσολες SNES Mini και 2 NES Mini.

Η περιπετειώδης ζωή της Πλατείας Ομονοίας


Φωτογραφία από την πλατεία Ομονοίας

Εναλλαγή χρήσης και ονομάτων για την πλατεία, που βρίσκεται στην και αποτελεί την καρδιά της Αθήνας

Η πλατεία Ομονοίας στην Αθήνα ξεκίνησε την πολυτάραχη ζωή της το 1846 ως πλατεία Ανακτόρων, μιας και στο αρχικό πολεοδομικό σχέδιο της Αθήνας, των Κλεάνθη και Ζάουμπερτ, ο χώρος προοριζόταν για ανέγερση ανακτόρων. Μετά ονομάστηκε πλατεία Όθωνος, προς τιμήν του βασιλιά και το 1862 πήρε το σημερινό της όνομα, καθώς σ' αυτήν γιορτάστηκε η εθνική συμφιλίωση, η ομόνοια των δύο αντίπαλων πολιτικών παρατάξεων, των Πεδινών και τον Ορεινών.
Η Ομόνοια είναι ουσιαστικά η καρδιά της Αθήνας, από την οποία ξεκινούν ακτινωτά οι βασικές οδικές της αρτηρίες. Είναι σημείο συνάντησης, κόμβος και επίκεντρο, είναι ένα από τα σημεία της Αθήνας που ο επισκέπτης, από το εσωτερικό ή το εξωτερικό, οφείλει να δει, όπως η Ακρόπολη και η Βουλή.
Στην περιπετειώδη ζωή της, η πλατεία Ομονοίας ήταν πιο ανθρώπινη. Είχε παρτέρια με λουλούδια, φοίνικες και καφενεδάκια, είχε μόνιππα και νταντάδες με καροτσάκια, είχε δανδήδες και μάγκες και αστούς και χασομέρηδες, ενώ αργότερα είχε περίπτερα και συντριβάνια δροσερά, είχε και τί δεν είχε, μέχρι που τσιμεντώθηκε πλήρως, λες και οχυρώθηκε για να αντέξει αεροπορική επιδρομή, ή απλώς για να κάνει τη ζωή δυσκολότερη στους αλλοδαπούς που κάθονται εκεί και περιμένουν να περάσει η κρίση.
Έτσι κι αλλιώς οι Αθηναίοι δεν της ρίχνουν δεύτερη ματιά. Πλέον η Ομόνοια δεν είναι πλατεία, είναι ένα άσχημο μέρος απ' το οποίο περνάς αναγκαστικά, πηγαίνοντας γι' αλλού.
http://www.news247.gr/sthles/skoufakia/i-peripeteiodis-zoi-tis-plateias-omonoias.6603556.html

 

Οι Medea Electronique μεταφέρουν τον μύθο του Νάρκισσου και της Ηχούς στην εποχή των social media

«Χρησιμοποιήσαμε το μύθο για να φτιάξουμε το δικό μας παραμύθι. Αν το δεις και το καλοσκεφτείς, ένα παραμύθι στην ουσία έχουμε στήσει παρά την όπερα και το live coding». Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Η κολεκτίβα που μας έχει συνηθίσει σε πειραματικές περφόρμανς, επιστρέφει απόψε στη Στέγη με ένα πρότζεκτ που «παντρεύει» την όπερα και το live coding με έναν από τους πιο γνωστούς (και επίκαιρους) μύθους της αρχαιότητας   «Χρησιμοποιήσαμε το μύθο για να φτιάξουμε το δικό μας παραμύθι. Αν το δεις και το καλοσκεφτείς, ένα παραμύθι στην ουσία έχουμε στήσει παρά την όπερα και το live coding».       Το νέο πρότζεκτ των Medea Electronique είναι μια πρωτότυπη όπερα εμπνευσμένη από τον μύθο του Νάρκισσου και της Ηχούς που αφηγείται ο Οβίδιος στο τρίτο βιβλίο των μεταμορφώσεων του.   Σύμφωνα με τον θρύλο, την Ηχώ καταράστηκε η Αφροδίτη να γίνει ήχος ενώ το αντικείμενο του πόθου της ο Νάρκισσος ερωτεύτηκε την αντανάκλασή του και μεταμορφώθηκε σε λουλούδι ή άγαλμα ανάλογα με πια εκδοχή διαβάζεις.   Οι δυο ήρωες είναι αλληλένδετοι ο ένας με τον άλλον, δυο απελπισμένα πλάσματα που «περιφέρονται αιώνια» μέσα από τις ιστορίες και την ίδια την Τέχνη.   Ο συγκεκριμένος μύθος αντικατοπτρίζει απόλυτα τη σημερινή εποχή.   Σήμερα, βέβαια, ο κάθε Νάρκισσος δεν χρειάζεται ένα ποτάμι για να θαυμάσει την αντανάκλασή του στην ψηφιακή εποχή αφού τα social media μπορούν να κάνουν τη δουλειά γι' αυτόν, ενώ κάτι ανάλογο ισχύει και για την Ηχώ.   Ο συγκεκριμένος μύθος αντικατοπτρίζει απόλυτα την σημερινή εποχή. Σήμερα, βέβαια ο κάθε Νάρκισος δεν χρειάζεται ένα ποτάμι για να θαυμάσει την αντανάκλαση του στην ψηφιακή εποχή, τα social media κάνουν την δουλειά γι' αυτόν και το ίδιο ισχύει για την Ηχώ.   «Αν και η αρχική ιδέα ήταν αυτή» εξηγούν οι «Medea Electronique, «η φάση δηλαδή, με τα social media και τον ψεύτικο κόσμο που δημιουργεί ο καθένας, ότι π.χ. πρέπει να έχει πολλούς followers, δεν ακολουθήθηκε τελικά. Το αφήνουμε ανοικτό. Αν και ως προς το κομμάτι της πολιτικής το έχουμε συμπεριλάβει.    Τον λαϊκιστή πολιτικό, δηλαδή, που έχει πολλούς fοllowers. Αυτόν υποδύεται η Ηχώ. Όπως, όμως, σε κάθε έργο έτσι και εδώ ο θεατής μπορεί να κάνει τη δική του ανάγνωση.   Θεωρήσαμε ότι είναι κλισέ το να πούμε τι είναι τα social media και ο καθένας μπορεί να την ερμηνεύσει ανάλογα με τις δικές του εμπειρίες. Δεν θέλαμε να πούμε ότι ο Νάρκισσος είναι αυτός που βγάζει selfies όλη μέρα» λένε.   Τους συναντάω στο στούντιο την στιγμή που τελειοποιείται το μακιγιάζ των ερμηνευτών. Φαίνονται τρομακτικοί με τα βαμμένα λευκά τους πρόσωπα. Κάνουν ένα διάλειμμα και καθόμαστε σε ένα στρογγυλό τραπέζι, γύρω στα 5-6 άτομα, για να μιλήσουμε για το νέο τους έργο.   Παράλληλα ακούγονται άριες από μια διπλανή πρόβα. Η κολεκτίβα υπάρχει από το 2006 και συμμετέχουν σε αυτή πάνω από 15 άτομα, από μουσικούς μέχρι video artists, συνθέτες και designers.   Είναι μια συλλογική προσπάθεια, κάτι που φαίνεται πολύ έντονα όταν τους γνωρίζεις από κοντά. Πειραματίζονται συχνά στις περφόμανς τους με σύγχρονα μέσα, ενώ τα πρότζεκτ τους έχουν πάντα να κάνουν με τις τεχνολογικές εξελίξεις.   Η υπόθεση του μύθου έχει κρατηθεί αυτούσια. Δεν έχει έρθει στο τώρα με κάποιον τρόπο που να μην είναι αναγνωρισιμος. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO   «Ότι κάνουμε σαν ομάδα, κάθε παραγωγή που κάνουμε, είναι τόσο διαφορετική από την προηγούμενη γιατί πάντα ασχολούμαστε με τελείως καινούργια πράγματα.   Το προηγούμενο πρότζεκτ μας ήταν ένα installation, ένα άλλο ήταν μια εφαρμογή για το τηλέφωνο με περιήγηση στους δρόμους της πόλης. Κάθε φορά ερευνούμε κάτι καινούργιο γι' αυτό έχουμε αντέξει και τόσα χρόνια».   31.3.2018 Το Borderline Festival 2018 έρχεται στη Στέγη «Γιατί τόση εμμονή με την τεχνολογία;» ρωτάω. «Είναι πολύ ωραία τα παραδοσιακά πράγματα αλλά τα έχουν κάνει τόσοι πολλοί άνθρωποι που κάθε φορά αναζητάς το καινούργιο που μπορείς να προσφέρεις. Η τεχνολογία σου ανοίγει συνεχώς νέα μονοπάτια με τα οποία μπορείς να κάνεις τα πάντα».   Όπως είναι επόμενο, ο «Νάρκισσος και η Ηχώ» που παρουσιάζουν στο πλαίσιο του Borderline Festival δεν είναι και μία τόσο συνηθισμένη όπερα. Στο δελτίο τύπου αναφέρουν ότι χρησιμοποιούν live coding. Πώς λειτουργεί αυτό επί σκηνής;   «Επί σκηνής δεν θα έχει όργανα ή ορχήστρα» μου εξηγούν. «Ο υπολογιστής έχει αυτό το ρόλο. Το λιμπρέτο δεν θα είναι στα αγγλικά, ούτε στα ελληνικά. Είναι γραμμένο σε μια γλώσσα προγραμματισμού, Αυτό δεν σημαίνει ότι είναι γραμμένο με αριθμούς γιατί υπάρχει αυτή η παρεξήγηση. Απλώς είναι γραμμένο με ένα πολύ ιδιαίτερο συντακτικό.    Το νέο πρότζεκτ των Medea Electronique είναι μια πρωτότυπη όπερα εμπνευσμένη από τον μύθο του Νάρκισσου και της Ηχώ που αφηγείται ο Οβίδιος στο τρίτο βιβλίο των μεταμορφώσεών του. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO   Υπάρχουν, επίσης, δυο βίντεο που «παντρεύονται» στην παράσταση. Οι βιντεοπροβολές σε συνδυασμό με live βίντεο και γραφικά που έχουν διάδραση και με τον ήχο.   » Ουσιαστικά το βίντεο λειτουργεί σαν σκηνικό. Δραματουργικά η όπερα έχει στηθεί κατά τον κλασικό τρόπο. Προσπαθήσαμε να ήμαστε όσο πιο κοντά γίνεται στο κείμενο, οπότε βρήκαμε διάφορα ισοδύναμα π.χ. ο χορός είναι το βίντεο, τα σκηνικά δημιουργούνται από τις προβολές, η ορχήστρα είναι ηλεκτρονική και υπάρχει μια πληθώρα φωνών που ακούγονται, οι οποίες δημιουργούνται και πάλι ηλεκτρονικά.   »Η υπόθεση του μύθου έχει κρατηθεί αυτούσια. Δεν έχει μεταγραφεί στο σήμερα με τρόπο που να μην είναι αναγνωρίσιμος. Η μόνη παρεμβολή έχει να κάνει με κάποια ψυχολογικά πράγματα που ψάξαμε. O Νάρκισσος δεν νομίζει ότι αυτό που βλέπει είναι κάποιος άλλος. Αυτή είναι η μόνη ουσιαστική διαφορά».   «Πώς θα το χαρακτηρίζατε δηλαδή με απλά λόγια;» τους ρωτάω πριν φύγω.   «Χρησιμοποιήσαμε το μύθο για να φτιάξουμε το δικό μας παραμύθι. Αν το δεις και το καλοσκεφτείς, παρά την όπερα και το live coding, είναι αυτό, ένα παραμύθι».   Info: Πηγή: www.lifo.gr
http://www.lifo.gr/articles/music_articles/189245/oi-medea-electronique-metaferoyn-ton-mytho-toy-narkissoy-kai-tis-ixoys-stin-epoxi-ton-social-media