Δευτέρα 23 Απριλίου 2018

Ιχνη πρωτόγονης χειρουργικής επέμβασης σε κρανίο αγελάδας από το 3.000 π.X.



ap17318819621700

Η ανάλυση ενός σχεδόν πλήρους κρανίου αγελάδας, που βρέθηκε σε μία νεολιθική τοποθεσία της Γαλλίας και το οποίο χρονολογείται μεταξύ του 3400 και του 3000 π.Χ., αποκάλυψε ότι πιθανότατα είχε υποβληθεί σε κάποιου είδους χειρουργική επέμβαση.
Οι επιστήμονες πιστεύουν ότι πρόκειται για την αρχαιότερη ένδειξη χειρουργικών πειραματισμών σε ζώο που έχει βρεθεί μέχρι σήμερα. Η επέμβαση εκτιμάται ότι πραγματοποιήθηκε είτε σε νεκρό ζώο, είτε έγινε σε ζωντανό ζώο, το οποίο δεν επέζησε τελικά από την επέμβαση.
Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον Φερνάντο Ραμίρεζ Ρότσι του Εθνικού Κέντρου Επιστημονικών Ερευνών (CNRS) της Γαλλίας, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό «Scientific Reports», βρήκαν το κρανίο στη δυτική Γαλλία, 40 χιλιόμετρα από την ακτή του Ατλαντικού. Το κρανίο φέρει μία σχεδόν τετράγωνη τρύπα στο οστό του δεξιού πρόσθιου λοβού με διαστάσεις 6,5 επί 4,6 εκατοστών και μήκους τεσσάρων εκατοστών. Η ανάλυση της τρύπας έδειξε ότι δεν είχε προέλθει από χτύπημα, π.χ. από μετωπική σύγκρουση με άλλη αγελάδα ή από κάποιο άγνωστο όργανο τρυπανισμού.
Ενδείξεις κρανιακής χειρουργικής επέμβασης σε ανθρώπους έχουν βρεθεί ακόμη παλαιότερες, ήδη από τη μεσολιθική περίοδο (10000 έως 2700 π.Χ.) σε διάφορα μέρη του κόσμου. Οι επιστήμονες είναι πια βέβαιοι ότι οι προϊστορικοί άνθρωποι είχαν αναπτύξει υψηλού βαθμού χειρουργικές ικανότητες, κάνοντας - όπως δείχνει και η νέα έρευνα - εξάσκηση είτε σε κρανία μεγάλων ζώων, είτε σε πτώματα ανθρώπων, προτού δοκιμάσουν αντίστοιχες επεμβάσεις σε εν ζωή συνανθρώπους τους. Οι ερευνητές δεν αποκλείουν πάντως και το σενάριο, ότι το άνοιγμα της τρύπας στο κεφάλι του ζώου έγινε στο πλαίσιο κάποιου συμβολικού-μαγικού τελετουργικού
http://www.kathimerini.gr/959928/article/epikairothta/episthmh/ixnh-prwtogonhs-xeiroyrgikhs-epemvashs-se-kranio-ageladas-apo-to-3000-px

Το τελευταίο αυθεντικό χειρόγραφο του Σαίξπηρ ήταν αφιερωμένο στους πρόσφυγες


Μια ζωγραφιά που απεικονίζει το σπίτι του Σαίξπηρ από το χέρι του George Vertue...φωτό: British Library


Το τελευταίο χειρόγραφο που φέρει τον γραφικό χαρακτήρα του Ουίλιαμ Σαίξπηρ είναι ένα απόσπασμα έργου, στο οποίο ο σπουδαίος Βρετανός συγγραφέας φαντάζεται τον Σερ Τόμας Μορ να προχωρεί σε μία παθιασμένη έκκληση για λίγο ανθρωπισμό στους πρόσφυγες.   Το χειρόγραφο είναι ένας από τους 300 ψηφιοποιημένους θησαυρούς που αναδεικνύουν την ευρύτερη κοινωνική κουλτούρα, η οποία διαμόρφωσε τη φαντασία και ως εκ τούτου το έργο του Σαίξπηρ και όλα είναι διαθέσιμα στο κοινό μέσα από το site της Βρετανικής Βιβλιοθήκης.   Το πρωτότυπο έργο – που δεν υπογράφεται από τον Σαίξπηρ-, γράφτηκε περίπου το 1600, αφορούσε τη ζωή του Ερρίκου του Η’ και δεν ανέβηκε ποτέ σε θεατρική σκηνή, καθώς υπήρχε ο φόβος ότι θα μπορούσε να υποκινήσει ταραχές. 

Ο Σαίξπηρ ήταν ένας από τους πολλούς συγγραφείς που το τελικώς το επεξεργάστηκε και η συνεισφορά του στην επιμέλεια αποδείχθηκε και η σπουδαιότερη όλων.   Γράφει χαρακτηριστικά και όσο παραστατικά, άλλωστε, συνήθιζε: «Θα ξεσπιτώσεις τους ξένους, θα τους σκοτώσεις, θα κόψεις τον λαιμό τους, θα πάρεις τα σπίτια τους και θα οδηγήσεις το μεγαλείο του νόμου σαν αποφασισμένος προστάτης...».   Την ίδια στιγμή, μελετητές του έργου του Σαίξπηρ, βεβαιώνουν ότι υπάρχουν ντοκουμέντα που αποδεικνύουν ότι το χειρόγραφο είναι γραμμένο από το χέρι του και αυτά δεν είναι άλλα από τις 6 αυθεντικές υπογραφές του.   

Το χειρόγραφο διατηρήθηκε και στη συνέχεια ψηφιοποιήθηκε ενώ ήταν και ένα από τα εκθέματα της μεγάλης έκθεσης προς τιμήν του Σαίξπηρ που διοργάνωσε πριν από περίπου δύο χρόνια η Βρετανική Βιβλιοθήκη. Πηγή: www.lifo.gr

Η δράση «Athens UnTag» θέλει να καθαρίσει την Αθήνα από το tagging

Η δράση «Athens UnTag» θέλει να καθαρίσει την Αθήνα από το tagging

Στις 29 Απριλίου ημέρα Κυριακή και ώρα 10.30 π.μ. κεντρικά κτήρια στην καρδιά της Αθήνας που έχουν υποστεί βανδαλισμό θα καθαριστούν με πινέλα και μπογιά στο πλαίσιο του «Let's do it Greece Athens UnTag».    «Το tagging υποβαθμίζει την πόλη μας, και δίνει μια εικόνα εγκατάλειψης και αδιαφορίας τόσο σε εμάς τους Έλληνες πολίτες όσο και στους τουρίστες. Υπάρχει όμως τρόπος να αλλάξει αυτή η εικόνα και η όψη του χώρου που ζούμε μια γειτονιά την φορά!», γράφει η πρόσκληση του event, που είναι ανοιχτή σε όλους.   Ο Antonis Schwarz πίσω από την ιδέα «Athens UnTag» είναι μισός Γερμανός, λατρεύει το street art, «ειδικά τον Banksy» όπως λέει χαρακτηριστικά, αλλά τον ενοχλεί πολύ το tagging, «το 90% του οποίου είναι αισθητικής ποιότητας μηδέν». «Με πληγώνει να υποβαθμίζεται συνεχώς η Αθήνα. Ο καθένας ταγκάρει όπου θέλει», λέει στο LIFO.gr.       
  Η δράση λέγεται Athens UnTag και συνδιοργανώνεται με την εθελοντική ομάδα Let's do it Greece με στόχο να καθαριστούν κεντρικά σημεία της πόλης από graffiti.    Γκραφιτοτουρίστες της συμφοράς: H νέα μάστιγα της Αθήνας Αυτό που γίνεται πρακτικά είναι καθαρίζονται με ειδικά πλυστικά μηχανήματα τα σημεία και στη συνέχεια να βάφονται με ειδικά χρώματα, που ακόμη κι αν ξαναγραφτούν, σβήνουν με σαπούνι.   «Το ειδικό χρώμα λειτουργεί σαν προστασία κατά του γκράφιτι. Ακόμη κι αν ξαναγράψουν, το ξεπλένεις εύκολα. Ο κόσμος δεν είναι καθόλου ενημερωμένος σχετικά», εξηγεί.    Βίντεο και φωτογραφίες από τον καθαρισμό των σκαλιών δίπλα στον Ι.Ν. Διονυσίου Αεροπαγίτου, στην οδό Σκουφά 36, τον περασμένο Νοέμβριο:        
Το tagging έχει μετατραπεί σε μία από τις μεγαλύτερες πληγές της Αθήνας, αλλά μπορεί να καταπολεμηθεί και σύμφωνα με τον Antonis υπάρχουν τέσσερα πράγματα που μπορούν να γίνουν για να επιτευχθεί κάτι τέτοιο.   «Να απαγορευτεί η πώληση των σπρέι σε άτομα ηλικία κάτω των 21 ετών, να μπει φόρος στα σπρέι για να πληρώνεται ο καθαρισμός μετά, η αστυνομία να το κυνηγάει περισσότερο και να υπάρξουν κυρώσεις για όσους το κάνουν», λέει χαρακτηριστικά, τονίζοντας πως το βασικό πρόβλημα είναι η ελλιπής νομοθεσία στην Ελλάδα.   «Καταλαβαίνω πως θέλουν να κάνουν training στα skills τους, οπότε θα έπρεπε να υπάρχει ένας συγκεκριμένος τοίχος για να κάνουν προπόνηση όλα αυτά τα άτομα. Και καλό θα ήταν οι δήμοι να πιέσουν τα πράγματα και να απαιτήσουν αυστηρότερη νομοθεσία», καταλήγει ο ίδιος.   Πηγή: www.lifo.gr

Κυριακή 22 Απριλίου 2018

Ο αινιγματικός Banksy διατίθεται και ως σουβενίρ στη Βηθλεέμ



Όταν ο ανατρεπτικός και μοναδικός καλλιτέχνης Banksy εγκαινίασε το ξενοδοχείο The Walled Off Hotel στη Βηθλεέμκοντά στο "τείχος της ντροπής" ένας νέος ναός του ακτιβιστικού τουρισμού αναδύθηκε. Σήμερα κομμάτια από αυτό το project μπορούν να περάσουν στην ιδιοκτησία των περιστασιακών ενοίκων του. 

Το The Walled Off Hotel παρουσίασε μια σειρά από σουβενίρ που διατίθενται στο κατάστημα του ξενοδοχείου απέναντι από το τείχος που χωρίζει το Ισραήλ από την Παλαιστίνη.
Κάθε ένα είναι ζωγραφισμένο στο χέρι από ντόπιους καλλιτέχνες και όλα αναπαριστούν το Τείχος σε κατάσταση κατάρρευσης.
Σε πολλά από αυτά, μια φιγούρα με hoodie εμφανίζεται δίπλα στο Τείχος και είτε ζωγραφίζει ένα γκράφιτι είτε ανοίγει τρύπα σε αυτό με μια αξίνα.
Είναι ο Banksy αυτή η φιγούρα; Ο ίδιος, πάντως, θεωρεί ότι αυτά τα έργα είναι ένα είδος προμηνύματος, ότι ενδέχεται να απεικονίζουν το τέλος του Τείχους.
Επιπλέον, την προηγούμενη εβδομάδα και στο πλαίσιο της Palestine Music Expo, το ξενοδοχείο έδωσε στην κυκλοφορία ένα καινούργιο μουσικό άλμπουμ, με συνθέσεις από μουσικούς διεθνούς εμβέλειας (μεταξύ αυτών, οι Brian Eno, The Black Madonna, Trio Jourdan, Roisin Murphy).
http://www.cnn.gr/style/politismos/story/126682/o-ainigmatikos-banksy-diatithetai-kai-os-soyvenir-sti-vithleem

Ανατρεπτικό μουσείο σέλφι -Η Μόνα Λιζα με duck face Πηγή: Ανατρεπτικό μουσείο σέλφι -Η Μόνα Λιζα με duck face

Οι σέλφι φωτογραφίες έχουν τώρα το δικό τους μουσείο στο Λος Άντζελες.
Το μουσείο σέλφι που θα λειτουργήσει για δύο μήνες είναι ένα μουσείο για τις σέλφι.
Οι επισκέπτες μπορούν να ανακαλύψουν τις ρίζες του φαινομένου των αυτοφωτογραφιών μέσα από τους φακούς της τέχνης, της ιστορίας, της τεχνολογίας και του πολιτισμού, κάνοντας χρήση των διαδραστικών εγκαταστάσεων για να γράψουν τη δική τους ιστορία στις σέλφι.
Μέσα στο μουσείο υπάρχουν και δωμάτια στα οποία ο επισκέπτης έχει το τέλειο περιβάλλον και το ιδανικό φως για να βγάλει μια σέλφι φωτογραφία η οποία θα εντυπωσιάσει στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Όπως υπόσχονται οι αρμόδιοι του μουσείου «είτε αγαπάτε είτε μισείτε τις σέλφι, δεν θα τις δείτε ποτέ ξανά με το ίδιο μάτι».
http://www.iefimerida.gr/news/407406/anatreptiko-moyseio-selfi-i-mona-liza-me-duck-face-eikones

 

Σε δημοπρασία στο Λονδίνο το «Μαργαριταρένιο Κολιέ» του Ράλλη Πηγή: Σε δημοπρασία στο Λονδίνο το «Μαργαριταρένιο Κολιέ» του Ράλλη -Θα ξεπεράσει τα 100.000 δολάρια


Δημοπρασία Sotheby’s
Η δημοπρασία Έργων Οριενταλισμού (The Orientalist Sale) καθιερώθηκε ως ετήσια εκδήλωση από τον Οίκο δημοπρασιών Sotheby’s του Λονδίνου το 2012 και φέτος, κατά την έβδομη σεζόν διεξαγωγής της, συγκεντρώνει έργα και γλυπτά που αναπαριστούν τοπία, ανθρώπους και έθιμα από τη Β. Αφρική, την Αίγυπτο, την Ανατολική Μεσόγειο, την Αραβία και τον Οθωμανικό κόσμο κατά τον 19ο και τις αρχές του 20ου αιώνα.
Στη φετινή δημοπρασία που θα πραγματοποιηθεί στις 24 Απριλίου διατίθενται περισσότερα από 60 εξαιρετικά έργα, που προσφέρουν μια συναρπαστική ιστορική άποψη του Αραβικού, Οθωμανικού και Ισλαμικού κόσμου της εποχής.
Η συγκεκριμένη δημοπρασία παρουσιάζεται παράλληλα με τη δημοπρασία των Τεχνών του Ισλαμικού κόσμου, στο πλαίσιο της εβδομάδας Οριενταλισμού & Μέσης Ανατολής (Orientalist & Middle Eastern Week) και μαζί, οι δύο δημοπρασίες, προσφέρουν την ευκαιρία να συνυπάρχουν έργα με θέμα τον Οριενταλισμό με πολυτελή έργα τέχνης από χώρες υπό Ισλαμική αιγίδα.
 Καθισμένος σε περίτεχνο ξύλινο πάγκο διακοσμημένο με κομψά μεταξωτά μαξιλάρια, ένας άνδρας από τη Νουβία, ντυμένος με κίτρινο μετάξι, δημιουργεί προσεκτικά ένα κολιέ από λευκά μαργαριτάρια. Παίρνοντας τα ένα προς ένα μέσα από ένα μικρό κεραμικό μπολ, φαίνεται ότι είναι πολύ συγκεντρωμένος στο έργο του, αγνοώντας ότι έχουν πέσει δύο στο πάτωμα.
Η καλλιέργεια και το εμπόριο μαργαριταριών αποτελούσαν αναπόσπαστο κομμάτι της οικονομίας στην περιοχή της Μέσης Ανατολής πριν από την ανακάλυψη του πετρελαίου και του φυσικού αερίου, καθώς και την εμφάνιση των μαργαριταριών βιομηχανικής παραγωγής. Τοποθετημένα σε περιδέραια και βραχιόλια, ή διακοσμητικά κοσμημάτων, τα φυσικά μαργαριτάρια από τη συγκεκριμένη περιοχή έχαιραν υψηλής εκτίμησης από κοσμηματοπώλες σε ολόκληρη την Ευρώπη.
Ο Κωνσταντίνος Φράγκος, επικεφαλής του Τμήματος Ελληνικής Τέχνης του Οίκου δημοπρασιών Sotheby’s, σχολίασε: «Φέτος η προσφορά έργων τέχνης του Οριενταλισμού (Orientalist art) είναι η μεγαλύτερη από την έναρξη της δημοπρασίας πριν από επτά χρόνια. Είμαστε ενθουσιασμένοι που παρουσιάζουμε έργα από κορυφαίους καλλιτέχνες του είδους τα οποία ανακαλύφθηκαν εκ νέου παράλληλα με μια μικρή ομάδα έργων ζωγραφικής από μια διακεκριμένη ιδιωτική συλλογή, καθώς και γοητευτικές σκηνές της καθημερινής ζωής στην περιοχή, με το σύνολο των έργων να καλύπτουν ένα ευρύ πεδίο τιμών. Η δημοπρασία, που περιλαμβάνει πολλά έργα που δεν εμφανίστηκαν στην αγορά για δεκαετίες, αποτελεί μια θαυμάσια ευκαιρία για τους συλλέκτες να αποκτήσουν έργα που παρέμειναν κρυμμένα για πολύ καιρό».
 http://www.iefimerida.gr/news/410872/se-dimoprasia-sto-londino-margaritarenio-kolie-toy-ralli-tha-xeperasei-ta-100000-dolaria

Η Σινασός Καππαδοκίας στο Πολιτιστικό Ιδρυμα Ομίλου Πειραιώς -Εκεί που ζούσαν Ελληνες και Τούρκοι Πηγή: Η Σινασός Καππαδοκίας στο Πολιτιστικό Ιδρυμα Ομίλου Πειραιώς -Εκεί που ζούσαν Ελληνες και Τούρκοι

Προβολή την Τρίτη 24 Απριλίου (ώρα 19:00), φωτογραφία: wikipedia
Το Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς (ΠΙΟΠ) συνεχίζει τις προβολές του μηνιαίου κύκλου με τίτλο «Ιστορικά ντοκιμαντέρ Ελλήνων δημιουργών», στο Ιστορικό Αρχείο ΠΙΟΠ, στον Ταύρο.
Στο πλαίσιο αυτό, την Τρίτη 24 Απριλίου (ώρα 19:00), θα προβληθεί το πολυβραβευμένο ιστορικό ντοκιμαντέρ «Σινασός-Τοπογραφία της μνήμης» (1997, 61’), σε σενάριο-σκηνοθεσία Τίμωνα Κουλμάση και Ηρούς Σιαφλιάκη.
Το ντοκιμαντέρ ανατρέχει στην Ιστορία και με αφετηρία το παράδειγμα της Σινασού, μια πόλης στην Καππαδοκία όπου ζούσαν για χρόνια Έλληνες και Τούρκοι μαζί, εξετάζει τους μηχανισμούς που οδηγούν στον εθνικισμό και το μίσος.
Το 1923, μετά τον ελληνοτουρκικό πόλεμο και στο όνομα της ιδέας του έθνους, με την συναίνεση των Μεγάλων Δυνάμεων, αποφασίστηκε η πρώτη οργανωμένη μεταξύ δύο κρατών εθνική εκκαθάριση του εικοστού αιώνα. Κάτω από απάνθρωπες συνθήκες, 1.500.000 Έλληνες εγκαταλείπουν την Τουρκία και άλλοι 400.000 Τούρκοι υποχρεώνονται να φύγουν από την Ελλάδα.
Με ιστορίες Τούρκων σημερινών κατοίκων της Σινασού αλλά και μαρτυρίες των τελευταίων Ελλήνων που έζησαν αυτή την τραγωδία και των απογόνων τους, το ντοκιμαντέρ ανασυγκροτεί τη μνήμη της καθημερινής ζωής των δύο λαών που παρά τις διαφορές τους έζησαν για αιώνες μαζί στην Μικρά Ασία.
Η ταινία έχει αποσπάσει, μεταξύ άλλων, το Α' Κρατικό βραβείο Ελλάδος (1998), το Βραβείο κοινού στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (1997), και το Α' Βραβείο Ευρωπαϊκού ντοκιμαντέρ, στο Στρασβούργο (2001).
Σενάριο-σκηνοθεσία: Τίμων Κουλμάσης – Ηρώ Σιαφλιάκη
Φωτογραφία: Jacques Pamart
Ήχος: André Sikierski
Μοντάζ: Aurique Delannoy
Παραγωγός: Fabrice Puchault – Esther Hoffenberg
Παραγωγή: LAPSUS, La Sept/ARTE, INA, PERIPLUS Ltd, ERT, CNC, Procirep, Ministère des Affaires Etrangères, Ministère de la culture -Département des Affaires Internationales, Eurimages, MEDIA
Την προβολή θα προλογίσουν οι σκηνοθέτες Τίμων Κουλμάσης και Ηρώ Σιαφλιάκη, ενώ στο τέλος θα ακολουθήσει συζήτηση με το κοινό.
Η είσοδος είναι ελεύθερη. Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας.
Για περισσότερες πληροφορίες και κρατήσεις μπορείτε να επικοινωνήσετε με το Ιστορικό Αρχείο στο τηλ: 210 3418011, Δευτέρα -Παρασκευή (10:00-17:00)
Ιστορικό Αρχείο ΠΙΟΠ, Δωρίδος 2 & Λεωφόρος Ειρήνης 14,Ταύρος
http://www.iefimerida.gr/news/410147/i-sinasos-kappadokias-sto-politistiko-idryma-omiloy-peiraios-ekei-poy-zoysan-ellines-kai

 

Το μέλλον των αγροτικών μνημείων της Νάξου



Είναι τα κτίσματα που σχετίζονται με την αγροτική και την κτηνοτροφική παραγωγή μνημεία; Αξίζει να προστατευτούν και να συντηρηθούν; Και αν ναι, πώς μπορεί να γίνει αυτό αποτελεσματικά; Και ακόμα, τι ιστορίες μας διηγούνται για τους ανθρώπους, την κοινωνική οργάνωση και τη ζωή της περιόδου στην οποία δημιουργήθηκαν;
Αυτά και αρκετά ακόμα προβλήθηκαν και συζητήθηκαν στην ημερίδα/δημόσια συζήτηση που πραγματοποιήθηκε την Κυριακή 1 Απριλίου 2018 στο θεατρικό μουσείο Ι. Καμπανέλλη στη Νάξο σε συνδιοργάνωση της Monumenta (Πρόγραμμα Τοπικές Κοινωνίες και Μνημεία) και του ΝΟΠΠΑΠΠΠΑ του Δήμου Νάξου, σε συνέχεια της αντίστοιχης ημερίδας που είχε οργανωθεί το καλοκαίρι του 2016 στο Φιλώτι.
Η ημερίδα ξεκίνησε με την ανακεφαλαίωση της συζήτησης από τον αρχαιολόγο δρα Στέλιο Λεκάκη, για τα κτίσματα τής –συνήθως– ανώνυμης λαϊκής χρηστικής αρχιτεκτονικής, που σκοπό είχαν να βελτιώσουν την παραγωγή της υπαίθρου και εγκαταλείπονται με την αλλαγή των μέσων παραγωγής και μεταφοράς, περίπου τη δεκαετία του 1960. Ακολούθησε η τοποθέτηση του Γιάννη Βερώνη που συζήτησε το νομοθετικό πλαίσιο προστασίας για αυτά τα κτίσματα και το πιθανό μέλλον τους, ως τμημάτων του εναλλακτικού τουριστικού, πολιτιστικού προϊόντος του νησιού. Η ομιλία του πολιτικού μηχανικού Κωνσταντίνου Τουμπακάρη, στη συνέχεια, εστιάστηκε στους ανεμόμυλους και τους υδρόμυλους του νησιού, συζητώντας για σημαντικές τεχνικές και κατασκευαστικές λεπτομέρειες αλλά και τους ανθρώπους πίσω από αυτές. Το πρώτο μέρος της ημερίδας ολοκληρώθηκε με την ομιλία της περιβαλλοντολόγου δρος Κατερίνας Κανακάρη, για την καταγραφή περίπου 3.000 αγροτικών κτισμάτων της Αμοργού, που πραγματοποίησε σε διάστημα 10 μηνών.
Στο δεύτερο μέρος της ημερίδας υπήρξαν δύο παρεμβάσεις από την Περιβαλλοντική Κίνηση Νάξου και τον Απεραθίτικο Πολιτιστικό Σύλλογο «Τα Φανάρια» σχετικά με την οθωμανική Βρύση του Αγά και εκκλησίες στην περιοχή της Απειράνθου. Η μακροσκελής συζήτηση που ακολούθησε στο τρίτο μέρος της ημερίδας ήταν ενδιαφέρουσα και εστιάστηκε στην κατάσταση των μνημείων σήμερα, τις πιθανές λύσεις για την προστασία και την επαναλειτουργία τους αλλά και τις αξίες της κοινωνικής οργάνωσης, που προβάλλουν από τη μελέτη τους και τεκμηριώνουν τη συλλογικότητα και την αλληλοβοήθεια των κατοίκων της υπαίθρου στη Νάξο, ως το πρόσφατο παρελθόν.
Την ημερίδα επιμελήθηκαν και συντόνισαν ο δρ Στέλιος Λεκάκης (Monumenta, Newcastle University) και η δρ Μήνα Δραγούνη (Bournemouth University) και πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος «Co-creating heritage: Bottom up planning for heritage management in rural areas» (AHRC Cultural Value Follow-on Funding Scheme).
Να σημειωθεί ότι με αφορμή τις ημερίδες, έχει ξεκινήσει η συλλογή στοιχείων σχετικά με τα αγροτικά μνημεία της Νάξου. Κάτοικοι και επισκέπτες του νησιού μπορούν να συμπληρώνουν ηλεκτρονικά το ερωτηματολόγιο μέχρι τις 5 Μαΐου 2018, το οποίο θα βοηθήσει τη Monumenta να οργανώσει την έρευνα εντοπισμού και προστασίας τους. Να σημειωθεί τέλος ότι η Monumenta έχει ξεκινήσει πιλοτικά την καταγραφή των αγροτικών κτισμάτων της Νάξου.

https://www.archaiologia.gr/blog/2018/04/17/%CF%84%CE%BF-%CE%BC%CE%AD%CE%BB%CE%BB%CE%BF%CE%BD-%CF%84%CF%89%CE%BD-%CE%B1%CE%B3%CF%81%CE%BF%CF%84%CE%B9%CE%BA%CF%8E%CE%BD-%CE%BC%CE%BD%CE%B7%CE%BC%CE%B5%CE%AF%CF%89%CE%BD-%CF%84%CE%B7%CF%82-%CE%BD/

Ανακαλύπτοντας την κρυμμένη πολιτιστική κληρονομιά






Στην Αθήνα και τον Πειραιά έρχεται την επόμενη εβδομάδα (23-25 Απριλίου) η 4η Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής και Αστικής Αποκατάστασης (ΒRAU4).
Με κεντρικό άξονα της Μπιενάλε ένα συνέδριο για την «Κρυμμένη πολιτιστική κληρονομιά» («Hidden Cultural Heritage – HCH»), η πολυδιάστατη διεθνής επιστημονική δράση που αφορά το χώρο της αρχιτεκτονικής και διοργανώνεται από την CICOP Ιταλίας έχει για πρώτη φορά και έντονα αρχαιολογική χροιά.
Η οργανωτική επιτροπή του BRAU4 επέλεξε το παραπάνω θέμα υιοθετώντας μια ολιστική προσέγγιση στην έρευνα του εκπληκτικού χερσαίου και υποθαλάσσιου τοπίου, όπως εξελίχθηκε μέσα από χιλιάδες χρόνια ανθρώπινης δράσης στη Μεσόγειο (αποικισμός, μετανάστευση, εμπόριο, διαπολιτισμικές επαφές).
Το Συνέδριο, που εξελίσσεται διαδοχικά τις τελευταίες 15 ημέρες του Απριλίου στη Λευκωσία της Κύπρου, την Κατάνια της Ιταλίας, την Τύνιδα της Τυνησίας, την Αθήνα και τον Πειραιά, το Ρέθυμνο και την Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, στοχεύει να επιστήσει την προσοχή στις στρατηγικές προστασίας και διαχείρισης τόσο της υποθαλάσσιας πολιτιστικής κληρονομιάς της Μεσογείου όσο και των αρχιτεκτονικών καταλοίπων του παρελθόντος των μεσογειακών χωρών τα οποία σώζονται τόσο κάτω από τη γη όσο και στο εσωτερικό σύγχρονων κτιρίων.
Η αρχιτεκτονική κληρονομιά που «κρύβεται» μέσα σε μεταγενέστερα κτίρια περιλαμβάνει τόσο ερείπια αρχαίων κτιρίων όσο και ακατάλληλες αλλαγές που έγιναν σε μέρη ενός κτιρίου αλλοιώνοντας τον τεχνοτροπικό του χαρακτήρα. Έτσι, οι σύνεδροι αποσκοπούν στην εκπόνηση πολιτικών και στρατηγικών για τη διατήρηση της απτής και άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς, ενισχύοντας τη συνεργασία μεταξύ της σύγχρονης επιστήμης και της τοπικής γνώσης.
Οι εργασίες του Συνεδρίου σε ό,τι αφορά την Αθήνα και τον Πειραιά θα πραγματοποιηθούν στο Ναυτικό Μουσείο της Ελλάδος, στον Πειραιά, και η έναρξή τους σηματοδοτείται από μια πρωτότυπη καλλιτεχνική μουσική εκδήλωση. Παράλληλα, το συνέδριο πλαισιώνουν επιμέρους εκδηλώσεις σε συνεργασία με την Εταιρεία Μεσσηνιακών Σπουδών, το Μουσείο Μικρασιατικού Πολιτισμού και την Ελληνική Εταιρεία Μελέτης Αρχαίας Αιγύπτου.

https://www.archaiologia.gr/blog/2018/04/20/brau4-%CE%B1%CE%BD%CE%B1%CE%BA%CE%B1%CE%BB%CF%8D%CF%80%CF%84%CE%BF%CE%BD%CF%84%CE%B1%CF%82-%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CE%BA%CF%81%CF%85%CE%BC%CE%BC%CE%AD%CE%BD%CE%B7-%CF%80%CE%BF%CE%BB%CE%B9%CF%84%CE%B9/

Τα ιερά δάση του Ζαγορίου και της Κόνιτσας



Ο φόβος της τιμωρίας από τον Θεό «φύλαξε» φυσικούς τόπους

Αφορισμοί, κατάρες και… φόβοι ότι η οργή του Θεού θα πέσει πάνω τους (!), κράτησαν μακριά τους κατοίκους του Ζαγορίου και της Κόνιτσας από τους «ιερούς τόπους», τα δάση ή τους φυσικούς τόπους, που ονομάστηκαν έτσι γιατί βρίσκονταν κοντά σε εκκλησίες ή ξωκλήσια. Τα μέρη αυτά έχουν διατηρήσει αλώβητη τη βιοποικιλότητά τους με αιωνόβια δέντρα, καθώς οι κάτοικοι των χωριών, φοβούμενοι τη… θεϊκή τιμωρία, δεν έκοβαν από εκεί ξύλα, ούτε καν μάζευαν μανιτάρια, καρπούς ή χόρτα!
Η διατήρηση της φύσης μέσω της θρησκείας και τα «ιερά δάση» της Ηπείρου ήταν το θέμα μεγάλου ερευνητικού έργου, ενταγμένου στο πρόγραμμα «Θαλής» του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, που ολοκληρώθηκε πρόσφατα με τη συνεργασία 38 επιστημόνων από διαφορετικά πανεπιστήμια και ειδικότητες. Σκοπός του έργου ήταν η συστηματική καταγραφή των αιωνόβιων δασών και των υπερήλικων δέντρων που συνήθως απαντούν σε τόπους λατρείας στην περιοχή του Ζαγορίου και της Κόνιτσας και η ανίχνευση των βιολογικών χαρακτηριστικών καθενός και των ιστοριών και δοξασιών με τις οποίες συνδέονται. Μάλιστα, τα ιερά δάση του Ζαγορίου και της Κόνιτσας εντάχθηκαν στο δίκτυο των Ιερών Φυσικών Περιοχών του πλανήτη ως μοναδικά παραδείγματα επιτυχημένης περιβαλλοντικής διαχείρισης, μέσω παρεμβάσεων συνδεδεμένων με τη θρησκεία και στο Εθνικό Ευρετήριο Άυλης Πολιτισμικής Κληρονομιάς της UNESCO.
Συντονιστής του έργου ήταν ο John M. Halley, καθηγητής του Τμήματος Βιολογικών Εφαρμογών και Τεχνολογιών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, ενώ τις επιμέρους επιστημονικές ομάδες εργασίας συντόνισαν οι Βασίλης Νιτσιάκος (Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας), Βασιλική Κατή (Πανεπιστήμιο Πατρών, Τμήμα Διαχείρισης Περιβάλλοντος και Φυσικών Πόρων) και Δημήτρης Αβτζής (ΕΛΓΟ ΔΗΜΗΤΡΑ, Ινστιτούτο Δασικών Ερευνών), όπως και η μεταδιδακτορική ερευνήτρια στον Τομέα Οικολογίας, Τμήματος Βιολογικών Εφαρμογών και Τεχνολογιών Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Καλλιόπη Στάρα.

Δάση «αφιερωμένα» σε προστάτες Αγίους

«Η μακρόχρονη εργασία μας στην ορεινή Ήπειρο είχε ως αποτέλεσμα να καταγράψουμε σχεδόν σε κάθε οικισμό των δήμων Ζαγορίου και Κόνιτσας, δασικές εκτάσεις όπου συγκεκριμένες χρήσεις δεν επιτρέπονταν ή επιτρέπονταν υπό όρους όταν η Κοινότητα και η Εκκλησία το συναποφάσιζαν. Τα δάση αυτά διατηρήθηκαν ως αφιερωμένα σε συγκεκριμένους Αγίους που η εκκλησία τους βρίσκεται στην περιοχή ή αποτελεί κεντρικό ναό του οικείου οικισμού ή ως δάση αφορισμένα» εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η κα Στάρα, εκ των ερευνητών του έργου.
Σύμφωνα με την κα Στάρα, στη συνείδηση των ανθρώπων, ο μεγαλύτερος φόβος δεν ήταν αυτός του αγροφύλακα, παρά του υπερφυσικού φύλακα του δάσους και, ακόμη και σήμερα, η παράβαση των κανόνων μπορεί να έχει ως συνέπειες υπερφυσικού χαρακτήρα τιμωρίες.
«Οι κάτοικοι δεν έκοβαν από συγκεκριμένα μέρη –ιερά δάση– ξύλα, γιατί φοβόντουσαν την τιμωρία, πίστευαν ότι τα δέντρα, ακόμη και τα χόρτα και τα μανιτάρια, ανήκαν στον Άγιο της εκάστοτε εκκλησίας» λέει η κα Στάρα.
Σύμφωνα με τη μελέτη, τέτοια δάση αναφέρονται τοπικά συνήθως ως εκκλησιαστικά, βακούφικα, κουρί, λιβάδια ή δάση αφορισμένα. Ο σημαντικότερος λόγος ίδρυσης και λειτουργίας τους, όπως είπαν οι ίδιοι οι κάτοικοι, αφορά στην προστασία κοντινών οικισμών από κατολισθητικά φαινόμενα, πτώσεις βράχων ή χιονοστιβάδες.
Επιπλέον, κάποια δάση διαφύλασσαν σημαντικούς φυσικούς πόρους, εξασφαλίζοντας τη χρήση τους για το σύνολο των μελών της κοινότητας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν πηγές ή συστάδες που χρησιμοποιούνταν ως «στάλοι» για τα κοινοτικά κοπάδια. Ακόμη κάποια δάση λειτουργούσαν ως αποθεματικά δάση εξυπηρετώντας τακτικές ή έκτακτες ανάγκες των κοινοτήτων.

Ο φόβος «φυλάει» τη φύση

Όπως καταγράφεται στη μελέτη, η διατήρηση της φύσης μέσω υπερφυσικών δοξασιών και φόβων επικράτησε στα χρόνια της Οθωμανικής Κυριαρχίας (1479-1913), όταν η Εκκλησία βρέθηκε στην ιδιότυπη θέση να υποκαθιστά την πολιτική εξουσία και τις δικαστικές αρχές. Την ίδια εκείνη εποχή, οι αφορισμοί ως κοσμικοί και πολιτικοί μοχλοί σε προληπτικό, αλλά και κατασταλτικό επίπεδο ήταν αρκετά δημοφιλείς για την επίλυση θεμάτων οικονομικής ή κοινωνικής φύσεως, όπως κλοπές αντικειμένων και διεκδικήσεις βοσκοτόπων, υποκαθιστώντας το πολιτικό πλαίσιο και λειτουργώντας ως μηχανισμός παραγωγής φόβου, με φόβητρο την απώλεια της σωτηρίας της ψυχής των Χριστιανών της εποχής εκείνης.
«Στην ουσία, έσπερναν τον φόβο για να δημιουργήσουν στους ανθρώπους ηθικά διλήμματα και να προστατέψουν τελικά τα δάση» διευκρινίζει η κα Στάρα.
Σημειώνεται ότι τα «ιερά δάση» τις περισσότερες φορές δεν αποτελούν εκκλησιαστική περιουσία, αλλά κοινοτικές ή δημόσιες εκτάσεις. Ωστόσο, οι κάτοικοι των κοινοτήτων αναγνωρίζουν την Εκκλησία ως εθιμικό διαχειριστή τους.
Σε πολλές αφηγήσεις ντόπιων που συνέλεξαν οι ερευνητές, υπάρχουν συχνά αναφορές για τις συνέπειες που έχουν υποστεί συλλέγοντας χόρτα ή ξύλα από ένα ιερό δάσος.
«Συχνά μιλούν για την εμφάνιση των υπερφυσικών φυλάκων του δάσους ή των απεσταλμένων τους, όπως γιγάντιων φιδιών στα όνειρα παραβατών, αλλά και για τιμωρίες που ποικίλλουν από στιγμιαία μαρμαρώματα, ελαφρά ή σοβαρά ατυχήματα μέχρι και ετεροχρονισμένες σοβαρές ασθένειες ή αιφνίδιους θανάτους» αναφέρει η κα Στάρα.

Αιωνόβια δέντρα στα ιερά δάση

Τα μέχρι τώρα αποτελέσματα της χρονολόγησης των δέντρων των ιερών δασών τεκμηριώνουν ότι τα δέντρα έχουν ηλικία 250-400 ετών, η οποία τα ανάγει στη χρονική περίοδο πριν από το 1750. Τα χρόνια εκείνα, καταγράφεται στην έρευνα, οι αφορισμοί, τουλάχιστον στο Ζαγόρι, ήταν αρκετά δημοφιλείς για την επίλυση θεμάτων οικονομικής ή κοινωνικής φύσεως.
Πλέον, μια από τις μεγαλύτερες απειλές που αντιμετωπίζουν οι Ιεροί Φυσικοί Τόποι είναι η λήθη. Οι λιγοστοί άνθρωποι που συνεχίζουν να ζουν στα χωριά του Ζαγορίου και της Κόνιτσας, και κυρίως οι γηραιότεροι, γνωρίζουν για τα ιερά τους δάση. «Όμως», τονίζουν οι ερευνητές, «ας μην ξεχνάμε ότι πρόκειται για τους δύο πιο αραιοκατοικημένους δήμους της χώρας, σύμφωνα με την τελευταία απογραφή πληθυσμού (2011), και για χωριά που το χειμώνα ερημώνουν σε μεγάλο βαθμό ή και τελείως».
«Οι γηραιότεροι, και κυρίως οι άνθρωποι που έζησαν στο χωριό, διηγούνται ιστορίες που μιλούν για την οργή του θεού ως αντίδραση στη βεβήλωση του ιερού τους τόπου αλλά συχνά, κάτοικοι που έχουν ζήσει στις πόλεις και επιστρέφουν ως συνταξιούχοι, είτε οι μορφωμένοι, αποποιούνται τον φόβο της υπερφυσικής τιμωρίας ως δεισιδαιμονίας. Οι τελευταίοι, όπως και οι νεότεροι χωριανοί, όταν γνωρίζουν για την ύπαρξη των δασών αυτών, μιλούν για την ανάγκη διατήρησής τους όχι πλέον από φόβο προς τις υπερφυσικές δυνάμεις, παρά από σεβασμό προς τη φύση και την ιστορία του τόπου τους» καταλήγουν.