Δευτέρα 2 Δεκεμβρίου 2013

Η Ιστορία εκπέμπει sos



Ενας ζωντανός οργανισμός που διασώζει τη μνήμη και τις παρακαταθήκες του εθνάρχη και αναπτύσσει πλήθος δραστηριότητες γύρω από το πατρικό σπίτι του μεγάλου Κρητικού στη Χαλέπα των Χανίων έχει περιέλθει σε αδιέξοδο λόγω της οικονομικής κρίσης
Η Ιστορία εκπέμπει sos
Μαθητές συμμετέχουν σε πρωτοποριακά «βιωματικά» σεμινάρια στο σπίτι στη Χαλέπα, όπου ζουν δραματοποιημένα τα γεγονότα και γνωρίζουν τους πρωταγωνιστές τους
εκτύπωση  

Το Εθνικό Ιδρυμα Ερευνών και Μελετών «Ελευθέριος Κ. Βενιζέλος» εδρεύει στην οικία του μεγάλου κρητικού ηγέτη, στην ιστορική συνοικία Χαλέπα των Χανίων. Μια ιδέα του Μητροπολίτη πρώην Κισάμου και Σελίνου Ειρηναίου Γαλανάκη (1911-2013) έγινε απτή πραγματικότητα τον Μάρτιο του 2000, όταν και συστάθηκε το Ιδρυμα ύστερα από μια συλλογική πρωτοβουλία στην οποία στρατεύθηκαν, μεταξύ άλλων, ιστορικοί δήμοι της Κρήτης, το Πολυτεχνείο του νησιού και άλλες δημιουργικές κοινωνικές δυνάμεις. Το πατρικό σπίτι του Ελευθερίου Βενιζέλου, χτισμένο το 1877, με θέα στο πέλαγος, το μέρος όπου εκείνος πέρασε τριάντα και πλέον χρόνια από τη ζωή του, παραχωρήθηκε το 2002 στον οργανισμό από το υπουργείο Οικονομικών και πλέον έχει καταστεί η «ναυαρχίδα» ενός πολιτιστικού θεσμού που μελετά τη ζωή, το έργο και την εποχή ενός από τους σημαντικότερους πολιτικούς άνδρες που ανέδειξε ο νεότερος ελληνισμός. Υστερα όμως από δεκατρία χρόνια παραγωγικής λειτουργίας, ο φορέας που διαφυλάσσει τις πνευματικές παρακαταθήκες του Ελευθερίου Βενιζέλου έχει περιέλθει σε αδιέξοδο.

Διέρρευσαν έργα του Τζ. Ντ. Σάλιντζερ στο Διαδίκτυο


Ο συγγραφέας είχε αφήσει εντολή να μην εκδοθούν πριν το 2060
Διέρρευσαν έργα του Τζ. Ντ. Σάλιντζερ στο Διαδίκτυο
 

Διέρρευσαν στο διαδίκτυο τρεις αδημοσίευτες ιστορίες του Τζ. Ντ. Σάλιντζερ. Αιτία υπήρξε, όπως φαίνεται, μια ανεπίσημη έκδοση με τρία έργα του αμερικανού συγγραφέα που πουλήθηκε στο eBay και της οποίας οι σελίδες ακολούθως "σαρώθηκαν" και "ανέβηκαν" πειρατικά στο διαδίκτυο, όπως αναφέρει ο ιστότοπος BuzzFeedhttp://www.buzzfeed.com/summeranne/three-unpublished-jd-salinger-stories-have-allegedly-leaked.
Στη συλλογή "Three Stories" (Τρεις ιστορίες), η οποία δεν ήταν μέχρι σήμερα σήμερα ευρέως γνωστή, περιλαμβάνονται τα έργα "The Ocean Full of Bowling Balls" (Ωκεανός γεμάτος μπάλες του μπόουλινγκ) που μοιάζει μ' ένα είδος προοιμίου στον εμβληματικό "Φύλακα στη σίκαλη" (1951), "Paula" (Πάουλα) και "Birthday Boy" (Το αγόρι των γενεθλίων).

Αλμπέρ Καμύ: Εκατό χρόνια από τη γέννησή του, πάντα ξένος



Γαλλία - Αλγερία απέφυγαν τις εκδηλώσεις εθνικού χαρακτήρα
Αλμπέρ Καμύ:  Εκατό χρόνια από τη γέννησή του, πάντα ξένος
34
εκτύπωση  

Συμπληρώθηκαν εφέτος, στις 7 Νοεμβρίου συγκεκριμένα, εκατό χρόνια από τη γέννηση του γαλλοαλγερινού νομπελίστα συγγραφέα Αλμπέρ Καμύ. Εχει παρέλθει δε μισός αιώνας και κάτι από τον αιφνίδιο θάνατό του (1960) σε εκείνο το τροχαίο δυστύχημα έξω από το Παρίσι που ο Ζαν-Πολ Σαρτρ χαρακτήρισε «σκάνδαλο». Ο τελευταίος αναφερόταν βεβαίως στον «παραλογισμό» και στο μέγεθος εκείνης της απώλειας. Ο Καμύ ήταν μόλις 44 ετών.

Οι εφημερίδες της εποχής έγραψαν τότε για υπερβολική ταχύτητα σε ένα ήδη ολισθηρό οδόστρωμα εξαιτίας του χιονιού, για αδιαθεσία του οδηγού - ήταν ο εκδότης Μισέλ Γκαλιμάρ - και για σκάσιμο του ελαστικού. Ο συγγραφέας Ρενέ Ετιάμπλ διαβεβαίωνε τότε ότι είχε, έπειτα από έρευνες, αποδείξεις στα χέρια του ότι το σπορ αυτοκίνητο Φασέλ-Βεγκά ήταν ένα «κινητό φέρετρο». Κανένα έντυπο ωστόσο δεν δέχθηκε να τις δημοσιεύσει. Εκτοτε τα σενάρια για τον «μυστηριώδη» θάνατο του ασυμβίβαστου Καμύ δεν έπαψαν να διακινούνται. «Αν τον σκότωσε η KGB; Δεν ξέρω και δεν θέλω να ξέρω. Ηταν ο μπαμπάς μου. Και τον έχασα. Δεν έχω τίποτε άλλο να πω. Ηταν φρικτό και μόνο το γεγονός ότι έφυγε από τη ζωή∙ η ιδέα ότι αυτό μπορεί να συνέβη προμελετημένα είναι αβάσταχτη. Το αποτέλεσμα ήταν το ίδιο. Πέθανε» είπε η μοναχοκόρη του Κατρίν Καμύ στον βρετανικό «Observer» τις προάλλες.

Το Νησί των Μουσείων και ο μεγαλοϊδεατισμός της Μέρκελ


Πολιτική εξουσία και ηγεμονία γύρω από το μεγαλύτερο πρότζεκτ πολιτισμού της Ευρώπης στο Βερολίνο. Η ανοικοδόμηση του ανακτόρου των πρώσων αυτοκρατόρων και οι συμβολισμοί
Το Νησί των Μουσείων και ο μεγαλοϊδεατισμός της Μέρκελ
9
εκτύπωση  

Πριν από λίγες εβδομάδες επισκεφθήκαμε τα μουσεία του Βερολίνου με τους μεταπτυχιακούς  φοιτητές μας της Μουσειολογίας. Πριν από μία εβδομάδα ο Χέρμαν Πάρτσινγκερ, διευθυντής του Πρωσικού Ιδρύματος Πολιτισμού, επισκέφθηκε την Αθήνα ενημερώνοντάς μας για τα μουσεία του Βερολίνου. Οι χρονικά κοντινές εμπειρίες οδηγούν σε συμπεράσματα για τη γερμανική εξωτερική πολιτική της κυρίας Μέρκελ.

Στην επίσκεψη περιλαμβανόταν και το Νησί των Μουσείων, «Παγκόσμια Πολιτιστική Κληρονομιά» της UNESCO από το 1999. Η ιστορία ίδρυσης των μουσείων αυτών εδράζεται στην κεντρικά ειλημμένη απόφαση επένδυσης στο συμβολικό κεφάλαιο του πολιτισμού από το πρωσικό κράτος και τους βασιλιάδες του τότε όσο και από το γερμανικό κράτος και την καγκελάριό του σήμερα.

Αν Κάρσον: Η αρχαία ελληνική γλώσσα ζει

Η καναδή ελληνίστρια και ποιήτρια μιλάει στο «Βήμα» για την παράσταση Αntigonick που θα δώσει στην Αθήνα και τη σχέση της με την αρχαιοελληνική λογοτεχνία
Αν Κάρσον: Η αρχαία ελληνική γλώσσα ζει
  

Αν Κάρσον
Λίγα λόγια
Μετάφραση Χάρης Βλαβιανός.
Εκδόσεις Πατάκη, 2013,
σελ. 112, τιμή 6,50 ευρώ

Γεννήθηκε και μεγάλωσε στον Καναδά, και βιοπορίζεται από τη διδασκαλία της αρχαίας ελληνικής. Αυτά γράφει το σπαρτιάτικο βιογραφικό της Αν Κάρσον στα βιβλία της. Γέννημα του Τορόντο, μόνιμη κάτοικος του Αν Αρμπορ στο Μίσιγκαν των ΗΠΑ, όπου δίδαξε αρχαία ελληνικά στο πανεπιστήμιο, η 63χρονη κλασική φιλόλογος, ποιήτρια, μεταφράστρια, δοκιμιογράφος, πεζογράφος και θεατρική συγγραφέας θα βρίσκεται τη Δευτέρα 2 Δεκεμβρίου στην Αθήνα. Το Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος την προσκάλεσε να παραθέσει την ετήσια διάλεξη στη μνήμη του Κίμωνα Φράιερ. Εκείνη, όπως το συνηθίζει, στη θέση της ομιλίας πρότεινε μια παράσταση του έργου τηςΑntigonick. Το ίδιο έκανε και στη Νέα Υόρκη. Οταν της προτάθηκε να συνομιλήσει με την Τζούντιθ Μπάτλερ, τη διακεκριμένη αμερικανίδα θεωρητικό του έμφυλου λόγου, εκείνη αντιπρότεινε μια παράσταση του Αntigonick με την Μπάτλερ στον ρόλο του Κρέοντα, του γνωστού Κρέοντα της Αντιγόνης του Σοφοκλή, διότι περί αυτού πρόκειται. Το Αntigonickαποτελεί διασκευή της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας, υπό μία μπρεχτική οπτική, με λόγο που προσιδιάζει στον Μπέκετ και πολλές αναφορές σε προηγούμενες λογοτεχνικές αναπλάσεις της Αντιγόνης.

Κυριακή 1 Δεκεμβρίου 2013

«Το άγνωστο “μέτωπο” των Βαλκανικών Πολέμων: η διοικητική ενσωμάτωση των Νέων Χωρών»

Εμφάνιση 3 IMG_0042 clearb.jpgΕμφάνιση _DSC4217.jpgΜεταφορά της έκθεσης

«Το άγνωστο “μέτωπο” των Βαλκανικών Πολέμων: η διοικητική ενσωμάτωση

των Νέων Χωρών»

στη Δημοτική Πινακοθήκη Ιωαννίνων

Το Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία

και ο Δήμος Ιωαννιτών διοργανώνουν έκθεση με τίτλο «Το άγνωστο “μέτωπο”

των Βαλκανικών Πολέμων: η διοικητική ενσωμάτωση των Νέων Χωρών» στη

Δημοτική Πινακοθήκη Ιωαννίνων, τα εγκαίνια της οποίας θα πραγματοποιηθούν το

Σάββατο 30 Νοεμβρίου 2013 στις 19.00.

«Η Αττική και η Κρήτη υποδέχονται τους πρόσφυγες του ’22

Εμφάνιση Banner_200x100.jpg



«Η Αττική και η Κρήτη υποδέχονται τους πρόσφυγες του ’22» στο Ρέθυμνο

Το Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία και ο

Δήμος Ρεθύμνης, σε συνεργασία με το Σύλλογο Ρεθυμνίων Μικρασιατών και το Σύλλογο

Ρεθυμνίων Μικρασιατών «Ιωνία», εγκαινιάζουν την έκθεση «Η Αττική και η Κρήτη

υποδέχονται τους πρόσφυγες του ’22», στο Σπίτι Πολιτισμού στο Ρέθυμνο, την

Κυριακή 24 Νοεμβρίου 2013 στις 20.00.

Πριν από τα εγκαίνια, στις 18.00, θα πραγματοποιηθεί εκδήλωση, που

διοργανώνει ο Σύλλογος Ρεθυμνίων Μικρασιατών με θέμα «Η ελληνική Μικρά Ασία

μέσα στους αιώνες».

Το γράμμα της Νίκης


20/11/13 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
 
Της Πέπης Ρηγοπούλου

«Εδώ και 10 εβδομάδες συμμετέχω στην απεργία του Συλλόγου Διοικητικών Υπαλλήλων, με μοναδικό αίτημα να μην εφαρμοστεί η απόφαση που διώχνει από το Πανεπιστήμιο Αθηνών 498 συναδέλφους.

»Δεν μπήκα στην απεργία επειδή ένιωσα να κινδυνεύει η θέση μου – αισθανόμουν στην αρχή κάπως ασφαλής, βλακωδώς όπως κρίνω εκ των υστέρων. Δεν μπήκα στην απεργία επειδή είμαι αντίθετη με την αξιολόγηση του προσωπικού όλων των ειδικοτήτων και βαθμίδων του Δημοσίου. Ούτε μπήκα στην απεργία σπρωγμένη από κάποια κομματική ή συνδικαλιστική προσήλωση.

»Μπήκα στην απεργία επειδή έχω πειστεί ότι το Πανεπιστήμιο Αθηνών δεν θα μπορεί να λειτουργήσει με τους μισούς διοικητικούς υπαλλήλους του. Οχι ότι δεν θα μπορεί να λειτουργήσει άριστα, πολύ καλά ή επαρκώς. Προσωπικά πιστεύω ότι δεν θα λειτουργεί.

»Το διοικητικό προσωπικό στα Πανεπιστήμια καλύπτει πολλές και διαφορετικές ανάγκες των φοιτητών και των μελών ΔΕΠ, την ευθύνη των οποίων τελικά θα αναγκαστούν να επωμιστούν οι διδάσκοντες, κι αυτό μόνο καλό δεν μπορεί να είναι για την ποιότητα του διδακτικού και ερευνητικού τους έργου. Δυσκολεύομαι όμως –και δεν θέλω καν– να φανταστώ ακαδημαϊκούς δασκάλους να ασχολούνται με την εκκαθάριση δαπανών και την τήρηση πρωτοκόλλου εισερχομένων-εξερχομένων εγγράφων!

Εκτός και αν…

27/11/13 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ
 
Της Πέπης Ρηγοπούλου

Να ξαναγίνουν τα πράγματα όπως ήταν. Είναι αλήθεια ότι πολλοί είναι εκείνοι που θέλουν να σταματήσει αυτή η «φασαρία», αυτή η «ανωμαλία», οι δυσκολίες και οι εξευτελισμοί, να επανέλθει μια κανονικότητα στις ζωές μας. Να μην υπάρξουν άλλες απεργίες που κλείνουν τους δρόμους και δεν μας αφήνουν να πάμε στις δουλειές μας, να πάμε στα σπίτια μας. Να έχουμε δουλειές όπου πρέπει να πάμε, σπίτια όπου πρέπει να επιστρέψουμε. Να χαθούν οι ανέστιοι και οι εξαθλιωμένοι από τους δρόμους. Να ξαναγίνουν οι λέξεις ανεργία, κινητικότητα, διαθεσιμότητα, πλειστηριασμός πρώτης κατοικίας μέρος της γλώσσας ενός άλλου λαού, της πραγματικότητας ενός άλλου πλανήτη. Να μας αφήσουν –ποιοι άραγε;– πια να ησυχάσουμε.

Η κληρονομιά της αρχαίας Ελληνικής τραγωδίας στον Ευρωπαϊκό πολιτισμό




ΕΝΑ ΒΙΒΛΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΡΑΓΩΔΙΑ ΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Βασίλης Μαρκεζίνη: Η κληρονομιά της αρχαίας Ελληνικής τραγωδίας στον Ευρωπαϊκό πολιτισμό , εκδόσεις Ι. Σιδέρη, 2013.
Η αρχαία τραγωδία δεν υπήρξε ποτέ το αποκλειστικό φέουδο των ειδικών φιλολόγων ή και θεατρολόγων. Φιλόσοφοι όπως ο Χέγκελ και ο Νίτσε, ψυχαναλυτές σαν τον Φρόϋντ και τον Λακάν, ανθρωπολόγοι όπως ο Λεβί Στρως είναι λίγοι μόνο από τους μεγάλους στοχαστές οι οποίοι, παράλληλα με τους θεατρικούς δημιουργούς,  κατέστησαν τον διάλογο με τους τραγικούς θεμέλιο του Ευρωπαϊκού πολιτισμού.  Οι εκδόσεις Ι. Σιδέρη και το Κέντρο Κλασικού Δράματος και Θεάματος του Τμήματος ΕΜΕΠ του Παντείου οργανώνουν συνέντευξη Τύπου για να παρουσιάσουν με χαρά το βιβλίο του Βασίλη Μαρκεζίνη Η κληρονομιά της αρχαίας Ελληνικής τραγωδίας στον Ευρωπαϊκό πολιτισμό. Στο  έργο αυτό ο συγγραφέας, διακεκριμένος ακαδημαϊκός δάσκαλος με διεθνείς περγαμηνές ενώνει τις επιστήμες του ανθρώπου που σταθερά και ευδόκιμα διακονεί με μια καινοτόμο και τολμηρή ερμηνεία του αρχαίου δράματος υπογραμμίζοντας σε μια τόσο κρίσιμη στιγμή την οφειλή της Ευρώπης στους Έλληνες. Η συνέντευξη Τύπου θα γίνει στην αίθουσα του ΙΔΙΣ, οδός Χιλλ, 3-5 στην Πλάκα, τηλ, 2103312325, την Δευτέρα 2 του μηνός και ώρα 12.