Παρασκευή 3 Απριλίου 2015

Προχωρούν τα έργα ανάδειξης και εξωραϊσμού των Φιλίππων ενόψει της αξιολόγησής του από την UNESCO

Κλιμάκιο του υπουργείου Πολιτισμού, με επικεφαλής τη γενική διευθύντρια αρχαιοτήτων Ελένη Κόρκα, και του ICOMOS (επιστημονική επιτροπή του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος) βρέθηκε στην Καβάλα, προκειμένου να επιθεωρήσει την εξέλιξη των εργασιών που γίνονται στον αρχαιολογικό χώρο Φιλίππων, στο πλαίσιο της αξιολόγησης του φακέλου της επίσημης ελληνικής υποψηφιότητας για την ένταξη των Φιλίππων στον Κατάλογο Μνημείων Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO.

Το κλιμάκιο, μαζί με την προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Καβάλας-Θάσου Σταυρούλα Δαδάκη, επισκέφθηκε τον αρχαιολογικό χώρο και είχε συνάντηση εργασίας με τη δήμαρχο Δήμητρα Τσανάκα και τον αντιδήμαρχο Πολιτισμού Μιχάλη Λυχούνα.

Η κ. Κόρκα δήλωσε ικανοποιημένη από την εξέλιξη της πορείας των εργασιών και την πρόοδο που έχουν παρουσιάσει, ωστόσο τονίστηκε προς όλους τους εμπλεκόμενους φορείς ότι πρέπει να γίνουν αρκετές ακόμη παρεμβάσεις, σύμφωνα με το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα που κατατέθηκε στην UNESCO από την ελληνική μεριά.

Αυτό που επισημάνθηκε από την κ. Τσανάκα είναι ότι ο Δήμος Καβάλας με τα τεχνικά συνεργεία του, θα βρίσκεται στη διάθεση της Εφορείας Αρχαιοτήτων και του υπουργείου Πολιτισμού και θα συνδράμει, εφόσον χρειαστεί, με επιπλέον προσωπικό και μηχανήματα για τον εξωραϊσμό του αρχαιολογικού χώρου.

Μεταξύ των παρεμβάσεων περιλαμβάνονται η κατασκευή χώρων υγιεινής εντός του αρχαιολογικού χώρου και η χάραξη μιας διαδρομής με σταθμούς ξεκούρασης, που θα διευκολύνει την ξενάγηση των πολυάριθμων επισκεπτών.

Όπως τόνισε η κ. Κόρκα, στόχος τόσο του υπουργείου Πολιτισμού όσο και των τοπικών αρχών (του Δήμου Καβάλας και της Εφορείας Αρχαιοτήτων Καβάλας-Θάσου) είναι ο φάκελος της επίσημης υποψηφιότητας να περάσει προς έγκριση από την πρώτη αξιολόγηση μέσα στο 2016.

Αμέσως μετά θα κινηθούν όλες οι απαραίτητες διαδικασίες που θα οδηγήσουν στο θεμιτό αποτέλεσμα, που δεν είναι άλλο από την ένταξη του φημισμένου αρχαιολογικού χώρου των Φιλίππων στον Κατάλογο Μνημείων Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO.

 http://www.e-typos.com/gr/politismos/article/123592/prohoroun-ta-erga-anadeixis-kai-exoraismou-ton-filippon-enopsei-tis-axiologisis-tou-apo-tin-unesco/

Σταθερά βήματα αποκατάστασης του Πολυτεχνείου

Μέσα από τις σκαλωσιές, τα μάρμαρα δείχνουν να είναι καθαρά. «Ισως και να μην είχαν καθαριστεί ποτέ», μου λέει ο κ. Ηλίας Ανδρεόπουλος, ο άνθρωπος που συντονίζει τις εργασίες αποκατάστασης στη γωνία Στουρνάρη και Πατησίων. Το Πολυτεχνείο, λουσμένο στη χθεσινή λιακάδα, είχε τη διπλή όψη που έχουμε συνηθίσει τις τελευταίες τρεις εβδομάδες. Δεξιά, προς τη Στουρνάρη, ζωσμένο σε πράσινες λινάτσες και σκαλωσιές. Αριστερά, προς Τοσίτσα, ρυπαρό, γεμάτο μουντζούρες και αφίσες. Στο κέντρο, η πύλη προς το Κτίριο Αβέρωφ, επίσης σε αθλία κατάσταση.

Επί της Πατησίων, πίσω από τις λινάτσες, ανεβασμένη ψηλά μία συντηρήτρια δουλεύει εντατικά. «Είχαμε μεγάλη καθυστέρηση με τις βροχές αλλά και πολλές οχλήσεις» μου λέει ο κ. Ηλίας Ανδρεόπουλος. Η εταιρεία του www.booka.gr με την αντιγκράφιτι τεχνολογία έχει και το δικό της βαν με το πλυστικό μηχάνημα, που το βρήκα επί της οδού Στουρνάρη.

Το ΕΜΠ είναι ο βασικός μοχλός που διευθύνει το έργο, με την καθηγήτρια Αντωνία Μοροπούλου να έχει τον γενικό έλεγχο σε συνεργασία με την αρμόδια υπηρεσία του ΥΠΠΟ. «Την ερχόμενη εβδομάδα θα υπάρχει συνάντηση ανάμεσα στον δήμο και την εταιρεία που χορηγεί τα χρώματα για το έργο» λέει ο κ. Ανδρέας Βαρελάς, αντιδήμαρχος Διαχείρισης Απορριμμάτων του Δήμου Αθηναίων. Αν όλα πάνε καλά, πριν από το Πάσχα θα έχει προχωρήσει θεαματικά το έργο αποκατάστασης της πτέρυγας προς την οδό Στουρνάρη. Ο εξωτερικός τοίχος θα βαφτεί και θα συνθέτει μια άλλη εικόνα μαζί με τα μάρμαρα, καθαρισμένα με τη μέθοδο της υγρής ψηγματοβολής με ανθρακούχο ασβέστιο.

Προς την Τοσίτσα είναι η γνώριμη εικόνα. Εχει συμφωνηθεί όμως, ανάμεσα στον δήμο και το ΕΜΠ, η επέκταση των εργασιών σε όλους τους εξωτερικούς τοίχους του Ιδρύματος. Και η Τοσίτσα θα ενταχθεί σε πρόγραμμα ανάπλασης, με απομάκρυνση οχημάτων και αναβάθμιση δημόσιου χώρου. Σήμερα, είναι σε πολύ κακή κατάσταση. Σε έκπληξη, είδα το γλυπτό της αλυσοδεμένης «Ηπείρου» να είναι καθαρό. Την τελευταία φορά που το είδα είχε κόκκινη και κίτρινη μπογιά. «Το καθάρισα με δική μου πρωτοβουλία εφόσον είχα το υλικό» λέει ο Ηλίας Ανδρεόπουλος, για να προσθέσει ότι χρειάζεται σωστή αποκατάσταση. Από κοντά, είναι ορατά τα σημάδια του βανδαλισμού με αποτμήσεις μαρμάρου. Η «Ηπειρος» εντάσσεται, πάντως, στο πρόγραμμα που τρέχει τώρα ο Δήμος Αθηναίων για αποκατάσταση 100 γλυπτών της Αθήνας.

Το βασικό θέμα είναι τι θα γίνει μετά. Η προφύλαξη του έργου είναι η προτεραιότητα, καθώς οι οχλήσεις είναι καθημερινές. Ακόμη και στο καθαρό γλυπτό της «Ηπείρου», η μία πλευρά μαύρισε πάλι από ένα γκαζάκι. Πάντως, σε λίγες ημέρες που θα αποκαλυφθεί η γωνία Πατησίων και Στουρνάρη, οι Αθηναίοι θα έχουν μια ευχάριστη έκπληξη.

 http://www.kathimerini.gr/809955/article/politismos/polh/sta8era-vhmata-apokatastashs-toy-polytexneioy

Τετάρτη 1 Απριλίου 2015

Βρετανικό Μουσείο: «Δικαστήριο» για ελληνικό άγαλμα από τη Λιβύη


Μοναδικό στο είδος του άγαλμα του 3ου αιώνα π.Χ. από την ελληνική αποικία της Κυρήνης στη Λιβύη, το οποίο θεωρείται ότι αποτέλεσε αντικείμενο λαθρανασκαφής και παράνομης εξαγωγής από τη χώρα το 2011, απασχόλησε δικαστήριο που για πρώτη φορά συνεδρίασε στο Βρετανικό Μουσείο.
Η είδηση, που είδε το φως της δημοσιότητας χτες στα βρετανικά ΜΜΕ και συγκεκριμένα στην ιστοσελίδα της εφημερίδας «The Daily Telegraph», μιλάει για ένα μοναδικό επιτύμβιο άγαλμα, ανεκτίμητης αξίας, με μοναδικό αντίστοιχο δείγμα στο Μουσείο του Λούβρου.
Απεικονίζει γυναίκα να φορά ένα πλούσιο σε πτυχώσεις ιμάτιο με κουκούλα και σε κάθε χέρι από ένα βραχιόλι σε σχήμα φιδιού, ενώ στο δεξί κρατά μια κούκλα.
Σύμφωνα με την ιστοσελίδα, ο δικαστής Τζον Ζάνι από το Ειρηνοδικείο του Γουεστμίνστερ, που συνοδευόταν από δικηγόρους και νομικούς συμβούλους, επιθεώρησε το άγαλμα και ενημερώθηκε λεπτομερώς για τα στοιχεία που αφορούν το εύρημα, για τον επαναπατρισμό του οποίου ενδιαφέρεται και η Λιβύη.
Το άγαλμα βρέθηκε σε αποθήκη του δυτικού Λονδίνου από τελωνειακούς υπαλλήλους το 2011, για να καταλήξει, δύο χρόνια αργότερα στο Βρετανικό Μουσείο, όπου αναμένει την απόφαση του δικαστηρίου επί του ιδιοκτησιακού.
Σύμφωνα με τον επιμελητή των ελληνικών Γλυπτών στο Βρετανικό Μουσείο, δρ. Πίτερ Χιγκς, το άγαλμα, που πιθανότατα απεικονίζει την Περσεφόνη ή την ίδια τη νεκρή, όταν ήρθε στο Μουσείο έδειχνε «φρέσκο» και «αρκετά πρόσφατα» ανασκαμμένο.
Η Κυρήνη αποτελεί από το 1982, Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO, ενώ από το 2011 η χώρα έχει υποστεί σοβαρές λεηλασίες και βανδαλισμούς στις αρχαιότητες της.

 http://www.tovima.gr/culture/article/?aid=690752

Μοντέστ Μουσόργκσκι: Εκανε μουσική την ψυχή της Ρωσίας

Σαν σήμερα στις 28 Μαρτίου του 1881 πέθανε ο Μοντέστ Μουσόργκσκι,   Ρώσος συνθέτης, μέλος της περίφημης Ομάδας των Πέντε. Υπήρξε ένας από τους καινοτόμους της εθνικής μουσικής της Ρωσίας κατά τη Ρομαντική περίοδο, για την οποία αγωνίστηκε σκληρά, αψηφώντας -αρκετές φορές με εμφατικό τρόπο- τους καθιερωμένους κομφορμισμούς της εποχής του, σχετικά με την έντεχνη Δυτική μουσική.
Τα -σχετικά λιγοστά- έργα του είναι εμπνευσμένα από την ιστορία και τις παραδόσεις της πατρίδας του, γεμάτα δύναμη, εσωτερική νοσταλγία και τρυφερότητα και, αντικατοπτρίζουν την «ψυχή» του μέσου Ρώσου της εποχής. Τα γνωστότερα έργα του είναι η όπερα Μπορίς Γκοντουνόφ, το έργο για πιάνο Εικόνες από μια Έκθεση και το αριστουργηματικό συμφωνικό ποίημα Νύχτα Στο Φαλακρό Βουνό. Για πολλά χρόνια, τα έργα του Μουσόργκσκι ήσαν γνωστά από τις μεταγραφές τους από άλλους συνθέτες. Σήμερα καταβάλλεται προσπάθεια να αποδοθεί ο χαρακτήρας τους μέσα από τις πρώτες, «απείραχτες» παρτιτούρες, στην αυθεντική τους μορφή.

 http://www.imerodromos.gr/modest-mousorgski/

Μια έκθεση και η μεταμόρφωση των βοτανικών κήπων του Μπρονξ, όπως τους φαντάστηκε η Φρίντα Κάλο ΣΧΟΛΙΑ (0) 501 H Φρίντα Κάλο στους κήπους της H Φρίντα Κάλο στους κήπους της Από τηνΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ Στο Μουσείο του Μπρονξ, μια επικείμενη έκθεση που θα ξεκινήσει το Μάϊο εξετάζει τη βαθιά εκτίμηση που έτρεφε η Φρίντα Κάλο στη γοητεία και την ομορφιά του κόσμου της φύσης. Είναι η πρώτη έκθεση που ασχολείται με αυτό το θέμα. Η Φρίντα Κάλο ζωγράφιζε συστηματικά ζώα και φυτά στα έργα της, τα οποία πολλές φορές είχαν συμβολικό χαρακτήρα. Περισσότεροι από 12 πίνακες με αυτό το θέμα θα εκτεθούν, ενώ παράλληλα, στο Ωδείο Haup, θα αναδημιουργηθούν οι φημισμένοι κήποι της κατοικίας της, Casa Azul. Περνώντας μέσα από μπλε τοίχους οι επισκέπτες θα περπατήσουν σε λιθόστρωτα μονοπάτια- με μια σημαντική ποικιλία φυτών των μεξικάνικων κήπων. Σε μια πυραμίδα θα εκτίθενται παραδοσιακά πήλινα δοχεία με κάκτους της ερήμου που βρέθηκαν στον κήπο της. Μέσα στα 250 έργα της Φρίντα Κάλο, βρίσκουμε περισσότερα από 55 τα οποία ενσωματώνουν φυτά και ζώα. Στην ζωγραφική της συχνά απεικονίζει μια ποικιλία από μεξικανικά φρούτα, μεξικανική λαϊκή τέχνη, και προκολομβιανά αντικείμενα που συνέλεγε ο Ντιέγκο Ριβέρα. Η φύση σε όλη της την καριέρα παίζει σημαντικό ρόλο, αλλά αφοσιώνεται πιο εντατικά στις νεκρές φύσεις όταν η υγεία της επιδεινώθηκε και άρχισε να περιορίζεται μόνο στο σπίτι και τον κήπο της. Frida Kahlo, “Flower of Life (Flame Flower)” (1943) Frida Kahlo, “Flower of Life (Flame Flower)” (1943) Οι κήποι στο μουσείο Φρίντα Κάλο σήμερα Οι κήποι στο μουσείο Φρίντα Κάλο σήμερα Self-Portrait with Thorn Necklace and Hummingbird, 1940. Self-Portrait with Thorn Necklace and Hummingbird, 1940. Self portrait with Monkeys Self portrait with Monkeys Roots Roots Self Portrait Dedicated to Dr Eloesser Self Portrait Dedicated to Dr Eloesser Self-portrait with monkey and parrot Self-portrait with monkey and parrot Still life with parrot and fruit Still life with parrot and fruit 501 ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ Bio Αρθρα 0 ΣΧΟΛΙΑ | ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΠΡΩΤΟΙ ΤΟ ΑΡΘΡΟ » ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ H φαντασμαγορική έκθεση για τη ζωή και το έργο του David Bowie ταξιδεύει στο Παρίσι H φαντασμαγορική έκθεση για τη ζωή και το έργο του David Bowie ταξιδεύει στο Παρίσι David Bowie is: Επόμενος σταθμός της εντυπωσιακής ρετροσπεκτίβας η Philharmonie de Paris 236 Οι ανοιχτές πληγές του Anish Kapoor Οι ανοιχτές πληγές του Anish Kapoor Εσωτερικοί χώροι του σώματος και της ψυχής από σαρκώδη ρητίνη 17 H Marlene Dumas και η εικόνα ως βάρος στην Tate Modern H Marlene Dumas και η εικόνα ως βάρος στην Tate Modern Πηγή: www.lifo.gr
Μια έκθεση και η μεταμόρφωση των βοτανικών κήπων του Μπρονξ, όπως τους φαντάστηκε η Φρίντα Κάλο ΣΧΟΛΙΑ (0) 501 H Φρίντα Κάλο στους κήπους της H Φρίντα Κάλο στους κήπους της Από τηνΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ Στο Μουσείο του Μπρονξ, μια επικείμενη έκθεση που θα ξεκινήσει το Μάϊο εξετάζει τη βαθιά εκτίμηση που έτρεφε η Φρίντα Κάλο στη γοητεία και την ομορφιά του κόσμου της φύσης. Είναι η πρώτη έκθεση που ασχολείται με αυτό το θέμα. Η Φρίντα Κάλο ζωγράφιζε συστηματικά ζώα και φυτά στα έργα της, τα οποία πολλές φορές είχαν συμβολικό χαρακτήρα. Περισσότεροι από 12 πίνακες με αυτό το θέμα θα εκτεθούν, ενώ παράλληλα, στο Ωδείο Haup, θα αναδημιουργηθούν οι φημισμένοι κήποι της κατοικίας της, Casa Azul. Περνώντας μέσα από μπλε τοίχους οι επισκέπτες θα περπατήσουν σε λιθόστρωτα μονοπάτια- με μια σημαντική ποικιλία φυτών των μεξικάνικων κήπων. Σε μια πυραμίδα θα εκτίθενται παραδοσιακά πήλινα δοχεία με κάκτους της ερήμου που βρέθηκαν στον κήπο της. Μέσα στα 250 έργα της Φρίντα Κάλο, βρίσκουμε περισσότερα από 55 τα οποία ενσωματώνουν φυτά και ζώα. Στην ζωγραφική της συχνά απεικονίζει μια ποικιλία από μεξικανικά φρούτα, μεξικανική λαϊκή τέχνη, και προκολομβιανά αντικείμενα που συνέλεγε ο Ντιέγκο Ριβέρα. Η φύση σε όλη της την καριέρα παίζει σημαντικό ρόλο, αλλά αφοσιώνεται πιο εντατικά στις νεκρές φύσεις όταν η υγεία της επιδεινώθηκε και άρχισε να περιορίζεται μόνο στο σπίτι και τον κήπο της. Frida Kahlo, “Flower of Life (Flame Flower)” (1943) Frida Kahlo, “Flower of Life (Flame Flower)” (1943) Οι κήποι στο μουσείο Φρίντα Κάλο σήμερα Οι κήποι στο μουσείο Φρίντα Κάλο σήμερα Self-Portrait with Thorn Necklace and Hummingbird, 1940. Self-Portrait with Thorn Necklace and Hummingbird, 1940. Self portrait with Monkeys Self portrait with Monkeys Roots Roots Self Portrait Dedicated to Dr Eloesser Self Portrait Dedicated to Dr Eloesser Self-portrait with monkey and parrot Self-portrait with monkey and parrot Still life with parrot and fruit Still life with parrot and fruit 501 ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ Bio Αρθρα 0 ΣΧΟΛΙΑ | ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΠΡΩΤΟΙ ΤΟ ΑΡΘΡΟ » ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ H φαντασμαγορική έκθεση για τη ζωή και το έργο του David Bowie ταξιδεύει στο Παρίσι H φαντασμαγορική έκθεση για τη ζωή και το έργο του David Bowie ταξιδεύει στο Παρίσι David Bowie is: Επόμενος σταθμός της εντυπωσιακής ρετροσπεκτίβας η Philharmonie de Paris 236 Οι ανοιχτές πληγές του Anish Kapoor Οι ανοιχτές πληγές του Anish Kapoor Εσωτερικοί χώροι του σώματος και της ψυχής από σαρκώδη ρητίνη 17 H Marlene Dumas και η εικόνα ως βάρος στην Tate Modern H Marlene Dumas και η εικόνα ως βάρος στην Tate Modern Πηγή: www.lifo.gr