Παρασκευή 5 Απριλίου 2013

Μένει ο βυζαντινός δρόμος στο Μετρό Θεσσαλονίκης

Δεν ξέρει κανείς, να γελάσει ή να κλάψει. Τόσους μήνες αρχαιολόγοι, μηχανικοί, Δήμος Θεσσαλονίκης, «Αττικό Μετρό», γενικός γραμματέας Δημόσιων Εργων, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο διχάστηκαν, διαφώνησαν, διαίρεσαν την πόλη, τους φορείς, τους εμπόρους, τους καταστηματάρχες, έκαναν ημερίδες, έβγαλαν ψηφίσματα, για να καταλήξουμε μέσα σε 20 μέρες σε μία λύση που παντρεύει Μετρό και αρχαιότητες, αναδεικνύει το βυζαντινό παρελθόν της πόλης, δεν ακυρώνει το Μετρό, δεν ξοδεύονται εκατομμύρια, δεν χάνονται μήνες και χρόνια και τα αρχαία παραμένουν στη θέση τους. 

Σχέδιο-πρόταση για τη συνύπαρξη του δρόμου με το σταθμό του Μετρό 

  Σχέδιο-πρόταση για τη συνύπαρξη του δρόμου με το σταθμό του Μετρό Γιατί αυτό το σίριαλ; Γιατί επέμεναν οι μηχανικοί της «Αττικό Μετρό» και ο γ.γ. Στράτος Σιμόπουλος ότι δεν υπάρχει τεχνικά εφικτή λύση συνύπαρξης Μετρό και αρχαιοτήτων; Γιατί σταμάτησαν οι εργασίες; Γιατί πετάχτηκαν στο δρόμο 400 υπάλληλοι του Μετρό; Γιατί το ΚΑΣ πήρε τόσο αψήφιστα το θέμα;
Μέσα σε μόλις 20 μέρες η ομάδα εργασίας του Τμήματος Κεντρικής Μακεδονίας του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ/ΤΚΜ) βρήκε μία λύση που την αποδέχονται όλες οι πλευρές. Και όχι μόνο συμφωνούν οι τεχνικοί της «Αττικό Μετρό», αλλά συμφωνούν και οι αρχαιολόγοι να αφαιρεθεί ένα 5% με 15%. Οπως φαίνεται, είναι πιο εύκολο να συνυπάρξουν Μετρό και αρχαιότητες, παρά να συνεννοηθούν οι άνθρωποι.
Η οκταμελής διεπιστημονική ομάδα εργασίας του ΤΕΕ/ΤΚΜ παρουσίασε χθες μία πρόταση συνύπαρξης αρχαιοτήτων και Μετρό, βάσει της οποίας θα απομακρυνθούν προσωρινά οι αρχαιότητες, ώστε να κατασκευαστεί ο σταθμός, και στη συνέχεια θα επανατοποθετηθούν και θα αναδειχθούν σε ποσοστό 85% με 95%. Από τα 1.600 τ.μ., που συνολικά καταλαμβάνει το σπουδαίο βυζαντινό εύρημα, δεν θα επανατοποθετηθούν μόνο τα 45 τ.μ. των αρχαιοτήτων. Κι αυτό, γιατί στο συγκεκριμένο χώρο θα πρέπει να τοποθετηθούν οι σκάλες εισόδου στο σταθμό και να περνούν οι αγωγοί εξαερισμού. Κι αυτό γιατί, σύμφωνα με την έρευνα των επιστημόνων, δεν μπορεί να καταργηθεί ο σταθμός Βενιζέλου του Μετρό. Αλλά δεν είναι μόνο η συνύπαρξη που τελικά είναι εφικτή. Είναι και το χαμηλό κόστος. Σύμφωνα με το πόρισμα της ομάδας επιστημόνων του ΤΕΕ/ΤΚΜ, το κόστος αναμένεται να κυμανθεί από 0,6% ώς 0,8% του συνολικού προϋπολογισμού του έργου, ενώ αν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς κάνουν σωστά τη δουλειά τους, οι καθυστερήσεις δεν υπολογίζεται να ξεπεράσουν τους ελάχιστους μόνο μήνες, και όχι χρόνια, σε ένα έργο που έχει να παρουσιάσει περισσότερο καθυστερήσεις, παρά πρόοδο. Η λύση μετατρέπει το σταθμό σε ανοιχτό μουσείο, αναμένεται να προσελκύσει επισκέπτες και να συμβάλει στη συνολική ανάπλαση της περιοχής.
Στην παρουσίαση ήταν παρών ο γενικός διευθυντής του Μετρό Θεσσαλονίκης, Γιώργος Κωνσταντινίδης, ο οποίος χαρακτήρισε ως «κατ' αρχήν εφικτή τεχνικά» την πρόταση, διευκρινίζοντας πάντως ότι θα απαιτηθεί περαιτέρω αναλυτική μελέτη και επεξεργασία, προκειμένου να ληφθούν συγκεκριμένες αποφάσεις. Ο πρόεδρος του τμήματος Πολιτικών Μηχανικών του ΑΠΘ, Χρήστος Αναγνωστόπουλος, υπογράμμισε ότι και η αντίστοιχη έρευνα του Πανεπιστημίου καταλήγει στο ίδιο συμπέρασμα με εκείνο της ομάδας εργασίας του ΤΕΕ/ΤΚΜ. «Οι γνώμες του ΑΠΘ και του ΤΕΕ συγκλίνουν και αποδεικνύουν ότι υπάρχουν ρεαλιστικές λύσεις στο πρόβλημα», είπε.
Σε δήλωσή του, ο γ.γ. Δημόσιων Εργων, Στράτος Σιμόπουλος, αναφέρει: «Από την πρώτη στιγμή που το θέμα ετέθη, πιστεύαμε ότι μια λύση, που θα είχε ως προϋπόθεση την ολική απόσπαση και μερική επανατοποθέτηση, θα μπορούσε να είναι τεχνικά βιώσιμη», και ρίχνει την ευθύνη στο ΚΑΣ για την απόφαση απόσπασης των ευρημάτων.

Πέμπτη 4 Απριλίου 2013

Μεσ' στο Μουσείο


festival.culture.gr

Η Διεύθυνση Πολιτιστικών Δράσεων/Τμήμα Φεστιβάλ & Πολιτιστικών Εκδηλώσεων στο πλαίσιο αναβαθμισμένης υπηρεσιακής αρμοδιότητας με τον πολιτισμό ,προσαρμοσμένης στην τρέχουσα οικονομική συγκυρία και με κύρια κατεύθυνση την πολιτιστική προβολή και τη διαμόρφωση θετικής εικόνας για την χώρα μας ανακοινώνει την ανάρτηση σχετικού διαδικτυακού τόπου/portal ιστοσελίδας festival.culture.gr,σε συνεργασία με την Δ/νση Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών της Γενικής Γραμματείας Πολιτισμού/Υ.ΠΑΙ.Θ.Π.Α.

Η λειτουργία της ιστοσελίδας festival.culture.gr δίνει έμφαση στην προβολή κι ενημέρωση της πολιτιστικής δραστηριότητας της Επικράτειας, όπως αυτή προκύπτει από την θεσμική δράση στοχευμένης και διαρκούς (επικαιροποίηση-follow up) χαρτογράφησής της, μέσω επικοινωνίας και συνεργασίας με τις 13 Περιφέρειες και τους 325 Δήμους της χώρας.

Απώτερος στόχος η συμβολή στην βελτίωση του ποιοτικού επιπέδου των φεστιβαλικών και των εν γένει σημαντικών πολιτιστικών εκδηλώσεων υπό όρους μετρήσιμης πολιτιστικής και αναπτυξιακής-τουριστικής ωφελιμότητας και σταδιακής ουσιαστικής βελτίωσης/έτος των αντίστοιχων μετρήσιμων δεικτών.

Επιπροσθέτως συνάδει απόλυτα -σε πιο ειδικευμένη κλίμακα-, με την φιλοδοξία της Πύλης Πολιτιστικών Φορέων/Μητρώο Πολιτιστικών Φορέων της Γενικής Γραμματείας Πολιτισμού να εξελιχθεί ο χώρος που διαθέτει ως το σημείο επαφής του Υπηρεσιών Πολιτισμού με τους πολιτιστικούς φορείς, αλλά και στη δικτύωση των φορέων μεταξύ τους με άμεση στόχευση την ταχύτερη και αποτελεσματικότερη συνεργασία μεταξύ κεντρικού φορέα ( Δνση Πολιτιστικών Δράσεων / Γ.Γ. Πολιτισμού/Υ.ΠΑΙ.Θ.Π.Α.) και φορέων Περιφερειακής Πολιτιστικής Πολιτικής, με τελική επιδίωξη, εκτός άλλων κι εν προκειμένω την διαρκή αξιοποίηση μετρήσιμων σχετικών δεικτών και την δημιουργία διακριτών οικονομιών κλίμακας.

Οι προαναφερόμενες συγκεκριμένες στοχεύσεις της Δ/νσης Πολιτιστικών Δράσεων, καθίστανται λυσιτελείς και αναπτυξιακές δράσεις στα πεδία: α. πολιτιστικής ανάπτυξης β. τουριστικής-οικονομικής ωφελιμότητας(βλ. Φεστιβαλικός Τουρισμός) γ. κοινωνικής συνοχής-θετικής παρέμβασης στην εργασιακή απασχόληση, με προοπτική περαιτέρω βελτίωσής τους.

Βασιλική Αντωνοπούλου

Ο Renzo Piano χειροκροτεί τους Ελληνες φοιτητές αρχιτεκτονικής! [φωτογραφίες]

28.03.2013 15:33
Η παρουσίαση της πρότασης που κέρδισε τον διαγωνισμό (μεταξύ Ελλήνων φοιτητών αρχιτεκτονικής και μόνο) για την κατασκευή του Κέντρου Επισκεπτών στο Φάληρο, δεν είχε μόνο τα συνήθη υλικά που συνιστούν ένα αρχιτεκτονικό έργο σπουδαίο. Είχε την αιφνίδια ανάδυση αξιών και συναισθημάτων που συνιστούν ένα έργο ανθρώπινο - και γι' αυτό ακόμα πιο σημαντικό.

Ελληνικά Μουσικά Όργανα-Αναζητήσεις σε εικαστικές και γραμματειακές μαρτυρίες, 2000π.Χ.-2000 μ.Χ

Μια ιδιαιτέρως πρωτότυπη, όσο και αξιόλογη διεπιστημονική μελέτη, με τίτλο:  “Ελληνικά Μουσικά Όργανα-Αναζητήσεις σε εικαστικές και γραμματειακές μαρτυρίες, 2000π.Χ.-2000 μ.Χ.” (Θεσσαλονίκη, Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ., 2012) παρουσιάστηκε στις 20 Μαρτίου 2013, στη Μουσική Βιβλιοθήκη του Συλλόγου «Οι Φίλοι της Μουσικής», στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Πρόκειται για ένα πολυετές ερευνητικό έργο, στο πλαίσιο του  «Αρχείου Μουσικής Εικονογραφίας και Φιλολογικών Πηγών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης» (Α.Π.Θ.), υπό την επιστημονική επίβλεψη της καθηγήτριας του Τμήματος Μουσικών Σπουδών Α.Π.Θ., κυρίας Αλεξάνδρας Γουλάκη-Βουτυρά.

Βράβευσαν τους Ισπανούς που έκαναν το συγκλονιστικό βίντεο για την Ελλάδα

Ένα “ευχαριστώ” για το “ευχαριστώ” θα μπορούσε να είναι ο τίτλος της εκδήλωσης βράβευσης των Ισπανών εκπαιδευτικών που εμπνεύστηκαν και δημιούργησαν το συγκλονιστικό βίντεο υπέρ της χώρας μας. Το βίντεο με τον τίτλο “ευχαριστούμε Ελλάδα” έκανε το γύρο του κόσμου μέσω διαδικτύου και έδωσε ... μαθήματα σε όλους.

Μαθήματα ελληνικών σε κατασκήνωση στην Ουκρανία














«Αστεράκια Χερσονήσου», ονομάζεται το εκπαιδευτικό πρόγραμμα κατασκηνώσεων που εκπονεί από το 2002, στην Ουκρανία, ο μη κερδοσκοπικός Οργανισμός για την Διάδοση της Ελληνικής Γλώσσας (ΟΔΕΓ).

Το πρόγραμμα διοργανώνεται κάθε καλοκαίρι σε συνεργασία με τοπικούς φορείς στις εγκαταστάσεις των κατασκηνώσεων «ΩΜΕΓΑ», στην Σεβαστούπολη της Κριμαίας. Απευθύνεται σε μαθητές ηλικίας 10-16 ετών, που διακρίνονται στον Παν-κριμαϊκό και Παν-ουκρανικό Διαγωνισμό για την ελληνική γλώσσα, την ιστορία και τον πολιτισμό.

Όταν τα κόμικς συναντούν την κρίση



Οι τράπεζες, τα δάνεια, οι φορολογικές απάτες, η Ευρωζώνη και  η Γερμανία έπεσαν  στα «χέρια» έξι  σκιτσογράφων. Έλληνες και ισπανόφωνοι δημιουργοί κόμικς  έπιασαν το πενάκι τους  και... περιέλαβαν την κρίση
«Εμείς οι Έλληνες επινοήσαμε τη Δημοκρατία. Δεν ονειρευτήκαμε ποτέ την τραπεζοκρατία» δηλώνει ο Γιώργος Παπανδρέου, ενώ λίγο πιο δίπλα διακρίνεις ένα ντόμινο Ελλάδας, Πορτογαλίας, Ιταλίας και Ιρλανδίας. Κάπου διαβάζεις ότι «η Γερμανία κέρδισε τις εκλογές στην Ελλάδα», ενώ την ίδια στιγμή εντοπίζεις σε καρικατούρα, μεταξύ πολλών άλλων, τον Μάριο Ντράγκι, τον Μάριο Μόντι και τον Λουκά Παπαδήμο ως «τα αφεντικά του κόσμου», αποκαλύπτοντας τη σχέση τους με την Goldman Sachs και κατανοώντας ακόμα περισσότερο τι κρύβεται πίσω από τον ευγενικό όρο «πολιτική δικτύωση». Όλα αυτά δεν αποτελούν αναφορές σε Κοινοβούλια, καθημερινές εφημερίδες, κεντρικά δελτία ειδήσεων, αλλά ούτε σε δημοσιογραφικά και ενημερωτικά sites. Τα διαβάζουμε σε πολύχρωμα κόμικς…

Η Ανεργίτσα και ο Πειναλέων επιστρέφουν

Η έκθεση «Ο Μποστ του Τύπου», από το Μορφωτικό Ίδρυμα της ΕΣΗΕΑ, εγκαινιάζεται στο Μουσείο Μπενάκη.
Τετάρτη, 03 Απριλίου 2013 18:23  http://www.naftemporiki.gr

Οι τρεις πιο χαρακτηριστικοί ήρωες των γελοιογραφιών του Μποστ και προσωπικά του δημιουργήματα είναι η Μαμά Ελλάς με τα παιδιά της, τον Πειναλέοντα και την Ανεργίτσα.
Η καθημαγμένη Μαμά Ελλάδα, η Ανεργίτσα και ο Πειναλέων έρχονται και πάλι από το κοντινό παρελθόν πιο επίκαιροι από ποτέ, με τις γελοιογραφικές και συμβολικές τους διαστάσεις να βρίσκουν κωμικοτραγικό αντίκρισμα στη σύγχρονη Ελλάδα της κρίσης.
Οι θρυλικοί χαρακτήρες του αείμνηστου γελοιογράφου Μποστ ζωντανεύουν στην έκθεση «Cherchez να φαμ! Ο Μποστ του Τύπου», η οποία διοργανώνεται από το Μορφωτικό Ίδρυμα της ΕΣΗΕΑ και εγκαινιάζεται στο Μουσείο Μπενάκη, την Πέμπτη 4 Απριλίου, στις 8 το βράδυ.
Εστιάζοντας στη γελοιογραφική σάτιρα του Μποστ στον ημερήσιο και περιοδικό τύπο, την περίοδο 1950 – 1980,  και εντάσσοντας τα σκίτσα του σε ιστορικό πλαίσιο, η έκθεση  ανιχνεύει τη σύγχρονη σημασία της σάτιράς του και τη διαχρονική αισθητική της αρτιότητα,  και αναδεικνύει τη φιλολαϊκή οπτική του δημιουργού.


 
Παράλληλα, στο τιμητικό αφιέρωμα από σύγχρονους γελοιογράφους, το τότε «συνομιλεί» με το τώρα, δίνοντάς μας ένα ακόμα έναυσμα όχι μόνο να γελάσουμε με «τα χάλια» μας, αλλά ακόμα περισσότερο «να λογαριάσουμε πώς προχωρούμε».

Με στίχους ανορθόγραφα γραμμένους


Γεννημένος στην Κωνσταντινούπολη, το 1918, ο Χρύσανθος Μποσταντζόγλου, γνωστός με το ψευδώνυμο Μποστ, ήταν σκιτσογράφος, γελοιογράφος, θεατρικός συγγραφέας, στιχουργός και ζωγράφος. Το έργο του περιλαμβάνει πολιτικές γελοιογραφίες και χρονογραφήματα, εικονογραφήσεις βιβλίων και περιοδικών, δέκα θεατρικά έργα και πολλές ζωγραφικές συνθέσεις.
Κατάφερε να δημιουργήσει ένα εντελώς προσωπικό και αναγνωρίσιμο σατιρικό ύφος, ενώ ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά του έργου του είναι η γλώσσα του και τα σκοπίμως ανορθόγραφα κείμενα. Η σάτιρά του έβαζε στο στόχαστρο, κυρίως, τον μικροαστό Έλληνα των μεταπολεμικών δεκαετιών, τον καθωσπρεπισμό, την ημιμάθεια και τον νεοπλουτισμό, την ξενομανία, τις έντονες ταξικές αντιθέσεις της μεταπολεμικής Ελλάδας, καθώς και την ελληνική πολιτική ζωή και ιδιαίτερα την εξάρτηση της Ελλάδας από τον ξένο παράγοντα.
Οι τρεις πιο χαρακτηριστικοί ήρωες των γελοιογραφιών του και προσωπικά του δημιουργήματα είναι η Μαμά Ελλάς με τα παιδιά της, τον Πειναλέοντα και την Ανεργίτσα, που παρουσιάζονται αρχαιοπρεπείς, αλλά φτωχοντυμένοι και εξαθλιωμένοι και σχολιάζουν την επικαιρότητα με ανορθόγραφα γραμμένους στίχους. Έφυγε από τη ζωή το 1995.

Παράλληλες εκδηλώσεις


Κατά τη διάρκεια της έκθεσης - την οποία επιμελείται η θεατρολόγος και Επίκουρη Καθηγήτρια στο τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, Μαρίνα Κοτζαμάνη, μετά τον πρόσφατο χαμό της μητέρας της, Μαρίας Κοτζαμάνη, από την οποία είχε προταθεί και σχεδιαστεί αυτό το εγχείρημα - θα πραγματοποιηθούν διάφορες εκδηλώσεις.
Ξεναγήσεις
Το κοινό θα έχει την ευκαιρία να ξεναγηθεί στην έκθεση από τον ιστορικό και υπεύθυνο των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, Τάσο Σακελλαρόπουλο, με επιβάρυνση 2 ευρώ επί του εισιτηρίου, τις Παρασκευές: 5, 12, 19, 26 Απριλίου και 17 Μαΐου, στις 6 το απόγευμα και τα Σάββατα:  6, 13, 20, 27 Απριλίου και 18 Μαΐου, στις 11 το πρωί.
Πληροφορίες: 210 3671015 (Δευτέρα – Πέμπτη: 10.00 – 14.00.)
Ημερίδα

Την Κυριακή 14 Απριλίου, στις 12 το μεσημέρι, θα πραγματοποιηθεί στο Αμφιθέατρο του Μουσείου ημερίδα, με θέμα «Ξαναθυμόμαστε τον Μπόστ», με τη συμμετοχή των Κώστα Γεωργουσόπουλου (φιλόλογος, μεταφραστής και κριτικός θεάτρου), Στάθη Σταυρόπουλου (γελοιογράφος), Θανάση Παπαγεωργίου (σκηνοθέτης), Γιάννη Κοντού (ποιητής), Μανόλη Σαββίδη (φιλόλογος), Τάσου Σακελλαρόπουλου (ιστορικός) και Κώστα Μποσταντζόγλου (γραφίστας, γιος του Μποστ). Bost live!
Το Σάββατο 20 Απριλίου, στις 7 το απόγευμα, στον Χώρο Εστιατορίου του Μουσείου θα πραγματοποιηθεί δραματοποίηση επιλεγμένων γελοιογραφιών του Μποστ από φοιτητές του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, με την καθοδήγηση του σκηνοθέτη Γιάννη Λεοντάρη.
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα
Την Κυριακή 12 Μαΐου (11:00 – 14:00), στον χώρο της έκθεσης, παιδιά έως 10 ετών θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν τον Μποστ μέσα από τα έργα του, στην εκπαιδευτική εκδήλωση, με τίτλο «Γνωριμία με έναν σκιτσογράφο».
Κόστος συμμετοχής: 5 ευρώ, πληροφορίες – κρατήσεις: 210 3671067 – 69 (Δευτέρα έως Πέμπτη: 9:30 – 15:00).
Πληροφορίες
Μουσείο Μπενάκη - Κτήριο οδού Πειραιώς, Πειραιώς 138 και Ανδρονίκου – Αθήνα, τηλ.: 210 3453111. Διάρκεια έκθεσης: 5 Απριλίου - 19 Μαΐου. Ώρες λειτουργίας: Πέμπτη, Κυριακή: 10:00 - 18:00, Παρασκευή, Σάββατο: 10:00 - 22:00, Δευτέρα, Τρίτη, Τετάρτη: κλειστά.

Η πύλη του Πλούτωνα ανακαλύφθηκε στην Τουρκία



Η παραπάνω φωτογραφία αποτελεί μια ψηφιακή αναπαράσταση του ιερού.

Μία από τις λεγόμενες πύλες του Άδη ή του Πλούτωνα (που οι αρχαίοι θεωρούσαν ως είσοδο προς τον κάτω κόσμο) ανακαλύφθηκε στη νοτιοδυτική Τουρκία, όπως ανακοίνωσαν Ιταλοί αρχαιολόγοι.

Γνωστή ως Πύλη του Πλούτωνα (ο θεός Άδης στην ελληνορωμαϊκή μυθολογία) θεωρείτο ως η πύλη στον μετά θάνατον κόσμο κατά ελληνορωμαϊκή μυθολογία και παράδοση.