Πέμπτη 4 Απριλίου 2013

Όταν τα κόμικς συναντούν την κρίση



Οι τράπεζες, τα δάνεια, οι φορολογικές απάτες, η Ευρωζώνη και  η Γερμανία έπεσαν  στα «χέρια» έξι  σκιτσογράφων. Έλληνες και ισπανόφωνοι δημιουργοί κόμικς  έπιασαν το πενάκι τους  και... περιέλαβαν την κρίση
«Εμείς οι Έλληνες επινοήσαμε τη Δημοκρατία. Δεν ονειρευτήκαμε ποτέ την τραπεζοκρατία» δηλώνει ο Γιώργος Παπανδρέου, ενώ λίγο πιο δίπλα διακρίνεις ένα ντόμινο Ελλάδας, Πορτογαλίας, Ιταλίας και Ιρλανδίας. Κάπου διαβάζεις ότι «η Γερμανία κέρδισε τις εκλογές στην Ελλάδα», ενώ την ίδια στιγμή εντοπίζεις σε καρικατούρα, μεταξύ πολλών άλλων, τον Μάριο Ντράγκι, τον Μάριο Μόντι και τον Λουκά Παπαδήμο ως «τα αφεντικά του κόσμου», αποκαλύπτοντας τη σχέση τους με την Goldman Sachs και κατανοώντας ακόμα περισσότερο τι κρύβεται πίσω από τον ευγενικό όρο «πολιτική δικτύωση». Όλα αυτά δεν αποτελούν αναφορές σε Κοινοβούλια, καθημερινές εφημερίδες, κεντρικά δελτία ειδήσεων, αλλά ούτε σε δημοσιογραφικά και ενημερωτικά sites. Τα διαβάζουμε σε πολύχρωμα κόμικς…



Τα μνημόνια βρήκαν τον… σκιτσογράφο τους
«Τα κόμικς και η κρίση» είναι ο τίτλος της έκθεσης που παρουσιάζεται αυτή την περίοδο με ελεύθερη είσοδο στο υπόγειο του Ινστιτούτου Θερβάντες. Είναι μια καλοστημένη έκθεση με επιμελήτρια την καλλιτεχνική διευθύντρια του Comicdom Con Athens Λήδα Τσενέ. Σκιτσογράφοι από την Ελλάδα, την Ισπανία και την Αργεντινή επηρεάζονται με όσα συμβαίνουν γύρω μας και αποτυπώνουν στο χαρτί καίριες σκέψεις σχετικά με την παγκόσμια κρίση που επιφέρουν τα πολλαπλά μνημόνια που ταλανίζουν τις χώρες καταγωγής τους. «Η έκθεση προέκυψε από ένα Direct Message (DM) στο Twitter της Νανάς Παπανικολάου, υπεύθυνης πολιτιστικών εκδηλώσεων του Θερβάντες, με το οποίο μου πρότεινε να κάνουμε μια έκθεση για την κρίση και τα κόμικς», μας λέει ο Κωνσταντίνος Παπαμιχαλόπουλος, δημιουργός κόμικς και απόφοιτος της Σχολής Καλών Τεχνών της Αθήνας. Και συνεχίζει: «Σκοπός μας ήταν να παρουσιάσουμε πώς προσλαμβάνουν την παρούσα κρίση τρεις Έλληνες αλλά και τρεις ισπανόφωνοι δημιουργοί κόμικς».
Συνολικά, η έκθεση φιλοξενεί 42 έργα. Οι Ισπανοί Μπερνάντο Βεργκάρα, Μανέλ Φοντεβίλα και ο Αργεντίνος Μπερνάντο Ερλίχ, συνεργάτης της ισπανικής εφημερίδας «El Pais» και καθηγητής πανεπιστημίου, «σχολιάζουν» με έντονη καυστικότητα μεταξύ άλλων τις τράπεζες, τα δάνεια, τη φτώχεια, τη σχέση της Ελλάδας και της Γερμανίας, τη φορολογική απάτη, τις ιδιωτικοποιήσεις και την πιθανή διάλυση της Ευρωζώνης. Ενώ οι Έλληνες εικονογράφοι και κομιξάδες Πέτρος Χριστούλιας και Μιχάλης Διαλυνάς παρουσιάζουν αντίστοιχα μια 16σέλιδη ιστορία με τίτλο «Παπούτσι από τον τόπο σου» και το «Τελευταίο μαγαζάκι», το μοναδικό που έχει μείνει ανοιχτό στον φανταστικό κόσμο των κόμικς. «Εν αντιθέσει με τη γραμμική/σειριακή παράθεση εικόνων που ισχύει υποτίθεται στα κόμικς, προτίμησα τη λειτουργία μιας τρόπον τινά αφίσας, όπως αυτές του Toulouse-Lautrec και του Βonnard, που επιβάλλουν μιαν άλλου είδους ανάγνωση. Ο τίτλος είναι ‘‘Πού ’ν’ το κράτος;;;’’ και αναφέρεται στη μόνιμη επωδό των Ελλήνων διά πάσαν νόσον: από τα οικονομικά μέχρι την πρόωρη εκσπερμάτωση», εξηγεί ο Κωνσταντίνος Παπαμιχαλόπουλος αναφερόμενος στο έργο του, αποδεικνύοντας μέσα από την τέχνη της χαρακτικής το υψηλό επίπεδο που έχει αγγίξει σήμερα το ελληνικό κόμικς.

Και τα κόμικς σε κρίση
Τι είναι, όμως, αυτό που σήμερα οδηγεί σε κρίση και το ίδιο το κόμικς; «Ο λόγος δεν είναι ένας κατ’ αποκλειστικότητα. Αφ’ ενός ως μια γουτεμβέργεια τεχνολογία βρίσκεται κατ’ εμέ αντιμέτωπη με την αλλαγή παραδείγματος που επιφέρει το Internet. Υπάρχει όμως και μιαν ακόμη πτυχή», επισημαίνει, «στην ελληνική αγορά: δεν υπάρχει αγορά. Στην πραγματικότητα ουδέποτε υπήρξε, καθώς μια τόσο μικρή χώρα δεν γίνεται να υποστηρίξει έναν επαγγελματικό κλάδο και ιδίως έναν τόσο εξεζητημένο».
Πηγή: http://topontiki.gr
Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ ART,
τεύχος 306 στις 28 Μαρτίου 2013

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου