Παρασκευή 5 Απριλίου 2013

Γαλλόφωνος κινηματογράφος στον αστερισμό της πολιτιστικής πολυμορφίας

Από τις 4 έως τις 10 Απριλίου στην Αθήνα και από τις 11 έως τις 17 Απριλίου στη Θεσσαλονίκη επιστρέφει το Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου, στο καθιερωμένο ανοιξιάτικο ραντεβού του. Η 14η διοργάνωσή του «εντάσσεται στον αστερισμό της πολιτιστικής πολυμορφίας», υπό το βλέμμα του βραβευμένου συνθέτη, Αλεξάντρ Ντεσπλά, στη θέση του προέδρου

 

  Το φεστιβάλ φέρνει μαζί του περισσότερες από 40 ταινίες από χώρες μέλη του Διεθνούς Οργανισμού Γαλλοφωνίας και διάσημους προσκεκλημένους, με πρώτη την Καρόλ Μπουκέ, η οποία ανακηρύχτηκε και ανάδοχος του φετινού φεστιβάλ. Στην Αθήνα αναμένονται επίσης ο σκηνοθέτης του «Εραστή της κομμώτριας» Πατρίς Λεκόντ με την τελευταία του ταινία «Μπουτίκ για αυτόχειρες», ο Ρεζίζ Ρουανσάρ, σκηνοθέτης της ταινίας «Populaire» μαζί με τον σεναριογράφο Ντανιέλ Πρέσλεϊ, καθώς επίσης και η Μπριζίτ Ρουάν, που θα παρουσιάσει μαζί με τον Ντέμη Ρούσο και τον Λάκη Λαζόπουλο, την ταινία της «Να τιμάς τη μητέρα σου και τη μητέρα σου» που γυρίστηκε το περασμένο καλοκαίρι στη Μήλο.
Ταινίες, στην πλειοψηφία τους ανεξάρτητες, σε πρώτη προβολή, από το Βέλγιο, τον Καναδά, το Λουξεμβούργο, το Μαρόκο και τη Ρουμανία, υποστηρίζονται από το φεστιβάλ προκειμένου να αγοραστούν και να διανεμηθούν στην Ελλάδα.

Η «Οδύσσεια» του Εθνικού έκανε πρεμιέρα στο Μιλάνο

Με ενθουσιασμό υποδέχτηκε το ιταλικό κοινό τη συμπαραγωγή του Εθνικού με το Piccolo Teatro
 
Η «Οδύσσεια» του Εθνικού έκανε πρεμιέρα στο Μιλάνο
Ο Μπομπ Ουίλσον υποκλίνεται στο ιταλικό κοινό -δίπλα του ο συνθέτης Θοδωρής Οικονόμου και πίσω τους διακρίνεται ο θίασος του Εθνικού Θεάτρου
 
Με μεγάλο ενθουσιασμό υποδέχθηκε το κοινό του  Piccolo Teatro την «Οδύσσεια» του Ρόμπερτ Ουίλσον, στην πρεμιέρα που δόθηκε την περασμένη Τρίτη (2/4) στο ιστορικό ιταλικό θέατρο του Μιλάνου. Η παραγωγή του Εθνικού Θεάτρου που παρουσιάσθηκε στην Αθήνα από τον περασμένο Οκτώβριο ως τα μέσα Μαρτίου, βρίσκεται στην Ιταλία από τις 27 Μαρτίου, όπου και έκανε πρόβες για την πρεμιέρα.  

Εκεί ήταν, φυσικά, και ο αμερικανός σκηνοθέτης, ο οποίος μαζί με τους συνεργάτες του και τον ελληνικό θίασο, καταχειροκροτήθηκαν επί 15 λεπτά. Η «Οδύσσεια» θα παιχθεί για τρεις εβδομάδες, ως τις 24 Απριλίου. Η παράσταση, στην ελληνική γλώσσα, βασίζεται στο ομηρικό έπος και παρακολουθεί το ταξίδι του Οδυσσέα ως την Ιθάκη του. Με εικόνες υψηλής αισθητικής, εξαιρετικές ερμηνείες, εντυπωσιακά σκηνικά και κοστούμια, ο Ουίλσον κατάφερε να αποδώσει την ουσία του έργου, σε μια παράσταση που κυλάει σαν παραμύθι.

 Στη συμπαραγωγή του Εθνικού με το Piccolo Teatro _μια που τα σκηνικά και τα κοστούμια κατασκευάστηκαν στα εργαστήρια του ιταλικού θεάτρου, τον ρόλο του Οδυσσέα κρατά ο Σταύρος Ζαλμάς. Παίζουν: Νικήτας Τσακίρογλου, Λυδία Κονιόρδου, Μαρία Ναυπλιώτου, Αλέξανδρος Μυλωνάς, Άκης Σακελλαρίου, Ζέτα Δούκα, Αποστόλης Τότσικας, Κοσμάς Φοντούκης, Βίκυ Παπαδοπούλου, Γιωργής Τσαμπουράκης, Γιώργος Γλάστρας, Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης, Λένα Παπαληγούρα, Μαριάνα Καβαλιεράτου, Γιώργος Τζαβάρας, Θανάσης Ακοκκαλίδης. Στο πιάνο ο Θοδωρής Οικονόμου. Στος ρόλο του Κύκλωπα ακούγεται η φωνή του Δημήτρη Πιατά.

Να θυμίσουμε ότι τη μετάφραση του κειμένου στα ελληνικά και τη δραματολογική υποστήριξη έκανε ο Γιώργος Δεπάστας, τον σεδιασμό ήχου το Studio 19 - Κώστας Μπώκος, Βασίλης Κουντούρης, τη φωνητική διδασκαλία η Μελίνα Παιονίδου. Στην παράσταση βοηθοί ήταν οι Νατάσσα Τριανταφύλλη (σκηνοθέτη), Μαρία Τσαγκάρη (σκηνογράφου) και Βασιλική Σύρμα (ενδυματολόγου). 
Λοβέρδου Μυρτώ, ΤΑ ΝΕΑ  04/04/2013

«Κύκλος» μουσικής και ελπίδας

Μια νέα ορχήστρα θα δίνει συναυλίες σε φυλακές και γηροκομεία

«Κύκλος» μουσικής και ελπίδας
Την ώρα που οι περισσότεροι φορείς του πολιτισμού προβληματίζονται για την ύπαρξή τους μέσα στην οικονομική ύφεση, που μπαίνουν λουκέτα σε θέατρα και σε κόμβους του βιβλίου, η κάνουλα των κρατικών επιχορηγήσεων έχει κλείσει και μουσικοί θεσμοί φυτοζωούν, μια ορχήστρα τολμά να γεννηθεί.

Η σύγχρονη φυσική συναντά την τέχνη

Στο «D.E.A.T.H. Project» (Dual Existence Assertive Theory Hoax) η σύγχρονη φυσική συναντά την τέχνη. Ο Αργύρης Μπακιρτζής από τους Χειμερινούς Κολυμβητές -με τη φυσική του παρουσία- και ο αστροφυσικός Μάνος Δανέζης -με το ψηφιακό του είδωλο- πλαισιώνουν τους String Theory Ensemble και άλλους 8 συντελεστές, σε μια παράσταση με μουσική, βίντεο και αφήγηση, γύρω από την πλάνη των ανθρώπινων αισθήσεων και των αξιών της ανθρώπινης ζωής. 

«D.E.A.T.H. Project» (Φωτογραφία: Μαργαρίτα Νικητάκη) 
  «D.E.A.T.H. Project» (Φωτογραφία: Μαργαρίτα Νικητάκη) Ποιήματα, μουσική, ιστορικά και άλλα κείμενα, αποσπάσματα από εφημερίδες, σούφικα τραγούδια, διάλογοι από blogs στο ίντερνετ, τραγούδια των Χειμερινών Κολυμβητών και διάφορα άλλα κομμάτια, συνυφαίνονται με προβολές από μικρά αποσπάσματα της ταινίας «Έβδομη Σφραγίδα» του Μπέργκμαν, της εκπομπής «Έτσι Βλέπω τον Κόσμο» των Μάνου Δανέζη και Στράτου Θεοδοσίου (ΕΤ3) καθώς και πρωτότυπο υλικό.

Το βιβλίο «Η γλώσσα της τέχνης» παρουσιάζει ο Δημήτρης Μυταράς

Το βιβλίο «Η γλώσσα της τέχνης» παρουσιάζει ο Δημήτρης Μυταράς 
Το απόσταγμα μιας μακροχρόνιας πορείας στην Τέχνη, μετασχηματίστηκε σε διαλέξεις του Δημήτρη Μυταρά τις οποίες πραγματοποιούσε σχεδόν κάθε εβδομάδα και ενημέρωνε τους φοιτητές της Σχολής Καλών Τεχνών για διάφορα εικαστικά θέματα που τους απασχολούσαν.

Στην πορεία γεννήθηκε στον εικαστικό η ιδέα, οι διαλέξεις εκείνες να αποτελέσουν την βάση για μια έκδοση. Του πήρε 15 χρόνια για να φθάσει η ιδέα εκείνη στα χέρια του, ως βιβλίο πια, με τίτλο «Η γλώσσα της Τέχνης» (εκδόσεις του ιδρύματος Ευγενίδου), με το βλέμμα στις επόμενες γενιές εικαστικών αλλά και φιλότεχνων.

«Σαν δάσκαλος πάντοτε θεωρούσα χρέος μου να μεταφέρω τις εμπειρίες μου και με τη βοήθεια της συζύγου μου Χαρίκλειας, και είμαι ευτυχής που σήμερα μπορώ να παραδώσω αυτό το βιβλίο για όσους θέλουν να αποκτήσουν γνώσεις επάνω στην εικαστική δημιουργία», αναφέρει ο Δημήτρης Μυταράς.

Το βιβλίο γράφτηκε με ξεκάθαρη πρόθεση: να βοηθήσει, όπως σημειώνει ο Μυταράς (στον πρόλογο της έκδοσης) τους νέους ζωγράφους και από την άλλη να ενημερώσει εκείνους που δεν ασχολούνται με την Τέχνη, αλλά θα ήθελαν να βελτιώσουν τις γνώσεις τους και μαζί να ξεπεράσουν τους φόβους που ίσως προκαλεί το «απρόσιτο» της καλλιτεχνικής δημιουργίας.

Η «Γλώσσα της Τέχνης», που παρουσιάζεται (είσοδος ελεύθερη) στις 19.00 της Δευτέρας 8 Απριλίου στο ίδρυμα Ευγενίδου (Λ. Συγγρού 387, Π. Φάληρο, είσοδος από Πεντέλης 11, τηλ. 210-9469600), αποτελεί «έναν πλοηγό, έναν οδηγό προς ναυτιλλομένους για όσους θέλουν να ριψοκινδυνεύσουν στην απέραντη μυστηριώδη θάλασσα της καλλιτεχνικής δημιουργίας.

Σου μαθαίνει να βλέπεις την φύση, να διαβάζεις τα χρώματα, τις εναλλαγές του φωτός και της σκιάς, να διαβάζεις «τον μάγο ήλιο»», σημειώνει στην εισαγωγή της η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης, Μαρίνα Λαμπράκη - Πλάκα.

Για το βιβλίο του Δημήτρη Μυταρά θα μιλήσει ο υπουργός Παιδείας Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος, ο πρύτανης της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών Γεώργιος Χαρβαλιάς, η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης και ομότιμη καθηγήτρια Ιστορίας της Τέχνης Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα, ο ποιητής Γιάννης Κοντός, καθώς και η δημοσιογράφος Άννα Γριμάνη, ενώ στη συνέχεια ο Δημήτρης Μυταράς θα συνομιλήσει με το κοινό.
Χρήστος ΝΕ Ιερείδης  | ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 04/04/2013   http://www.tanea.gr

Μένει ο βυζαντινός δρόμος στο Μετρό Θεσσαλονίκης

Δεν ξέρει κανείς, να γελάσει ή να κλάψει. Τόσους μήνες αρχαιολόγοι, μηχανικοί, Δήμος Θεσσαλονίκης, «Αττικό Μετρό», γενικός γραμματέας Δημόσιων Εργων, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο διχάστηκαν, διαφώνησαν, διαίρεσαν την πόλη, τους φορείς, τους εμπόρους, τους καταστηματάρχες, έκαναν ημερίδες, έβγαλαν ψηφίσματα, για να καταλήξουμε μέσα σε 20 μέρες σε μία λύση που παντρεύει Μετρό και αρχαιότητες, αναδεικνύει το βυζαντινό παρελθόν της πόλης, δεν ακυρώνει το Μετρό, δεν ξοδεύονται εκατομμύρια, δεν χάνονται μήνες και χρόνια και τα αρχαία παραμένουν στη θέση τους. 

Σχέδιο-πρόταση για τη συνύπαρξη του δρόμου με το σταθμό του Μετρό 

  Σχέδιο-πρόταση για τη συνύπαρξη του δρόμου με το σταθμό του Μετρό Γιατί αυτό το σίριαλ; Γιατί επέμεναν οι μηχανικοί της «Αττικό Μετρό» και ο γ.γ. Στράτος Σιμόπουλος ότι δεν υπάρχει τεχνικά εφικτή λύση συνύπαρξης Μετρό και αρχαιοτήτων; Γιατί σταμάτησαν οι εργασίες; Γιατί πετάχτηκαν στο δρόμο 400 υπάλληλοι του Μετρό; Γιατί το ΚΑΣ πήρε τόσο αψήφιστα το θέμα;
Μέσα σε μόλις 20 μέρες η ομάδα εργασίας του Τμήματος Κεντρικής Μακεδονίας του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ/ΤΚΜ) βρήκε μία λύση που την αποδέχονται όλες οι πλευρές. Και όχι μόνο συμφωνούν οι τεχνικοί της «Αττικό Μετρό», αλλά συμφωνούν και οι αρχαιολόγοι να αφαιρεθεί ένα 5% με 15%. Οπως φαίνεται, είναι πιο εύκολο να συνυπάρξουν Μετρό και αρχαιότητες, παρά να συνεννοηθούν οι άνθρωποι.
Η οκταμελής διεπιστημονική ομάδα εργασίας του ΤΕΕ/ΤΚΜ παρουσίασε χθες μία πρόταση συνύπαρξης αρχαιοτήτων και Μετρό, βάσει της οποίας θα απομακρυνθούν προσωρινά οι αρχαιότητες, ώστε να κατασκευαστεί ο σταθμός, και στη συνέχεια θα επανατοποθετηθούν και θα αναδειχθούν σε ποσοστό 85% με 95%. Από τα 1.600 τ.μ., που συνολικά καταλαμβάνει το σπουδαίο βυζαντινό εύρημα, δεν θα επανατοποθετηθούν μόνο τα 45 τ.μ. των αρχαιοτήτων. Κι αυτό, γιατί στο συγκεκριμένο χώρο θα πρέπει να τοποθετηθούν οι σκάλες εισόδου στο σταθμό και να περνούν οι αγωγοί εξαερισμού. Κι αυτό γιατί, σύμφωνα με την έρευνα των επιστημόνων, δεν μπορεί να καταργηθεί ο σταθμός Βενιζέλου του Μετρό. Αλλά δεν είναι μόνο η συνύπαρξη που τελικά είναι εφικτή. Είναι και το χαμηλό κόστος. Σύμφωνα με το πόρισμα της ομάδας επιστημόνων του ΤΕΕ/ΤΚΜ, το κόστος αναμένεται να κυμανθεί από 0,6% ώς 0,8% του συνολικού προϋπολογισμού του έργου, ενώ αν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς κάνουν σωστά τη δουλειά τους, οι καθυστερήσεις δεν υπολογίζεται να ξεπεράσουν τους ελάχιστους μόνο μήνες, και όχι χρόνια, σε ένα έργο που έχει να παρουσιάσει περισσότερο καθυστερήσεις, παρά πρόοδο. Η λύση μετατρέπει το σταθμό σε ανοιχτό μουσείο, αναμένεται να προσελκύσει επισκέπτες και να συμβάλει στη συνολική ανάπλαση της περιοχής.
Στην παρουσίαση ήταν παρών ο γενικός διευθυντής του Μετρό Θεσσαλονίκης, Γιώργος Κωνσταντινίδης, ο οποίος χαρακτήρισε ως «κατ' αρχήν εφικτή τεχνικά» την πρόταση, διευκρινίζοντας πάντως ότι θα απαιτηθεί περαιτέρω αναλυτική μελέτη και επεξεργασία, προκειμένου να ληφθούν συγκεκριμένες αποφάσεις. Ο πρόεδρος του τμήματος Πολιτικών Μηχανικών του ΑΠΘ, Χρήστος Αναγνωστόπουλος, υπογράμμισε ότι και η αντίστοιχη έρευνα του Πανεπιστημίου καταλήγει στο ίδιο συμπέρασμα με εκείνο της ομάδας εργασίας του ΤΕΕ/ΤΚΜ. «Οι γνώμες του ΑΠΘ και του ΤΕΕ συγκλίνουν και αποδεικνύουν ότι υπάρχουν ρεαλιστικές λύσεις στο πρόβλημα», είπε.
Σε δήλωσή του, ο γ.γ. Δημόσιων Εργων, Στράτος Σιμόπουλος, αναφέρει: «Από την πρώτη στιγμή που το θέμα ετέθη, πιστεύαμε ότι μια λύση, που θα είχε ως προϋπόθεση την ολική απόσπαση και μερική επανατοποθέτηση, θα μπορούσε να είναι τεχνικά βιώσιμη», και ρίχνει την ευθύνη στο ΚΑΣ για την απόφαση απόσπασης των ευρημάτων.

Πέμπτη 4 Απριλίου 2013

Μεσ' στο Μουσείο


festival.culture.gr

Η Διεύθυνση Πολιτιστικών Δράσεων/Τμήμα Φεστιβάλ & Πολιτιστικών Εκδηλώσεων στο πλαίσιο αναβαθμισμένης υπηρεσιακής αρμοδιότητας με τον πολιτισμό ,προσαρμοσμένης στην τρέχουσα οικονομική συγκυρία και με κύρια κατεύθυνση την πολιτιστική προβολή και τη διαμόρφωση θετικής εικόνας για την χώρα μας ανακοινώνει την ανάρτηση σχετικού διαδικτυακού τόπου/portal ιστοσελίδας festival.culture.gr,σε συνεργασία με την Δ/νση Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών της Γενικής Γραμματείας Πολιτισμού/Υ.ΠΑΙ.Θ.Π.Α.

Η λειτουργία της ιστοσελίδας festival.culture.gr δίνει έμφαση στην προβολή κι ενημέρωση της πολιτιστικής δραστηριότητας της Επικράτειας, όπως αυτή προκύπτει από την θεσμική δράση στοχευμένης και διαρκούς (επικαιροποίηση-follow up) χαρτογράφησής της, μέσω επικοινωνίας και συνεργασίας με τις 13 Περιφέρειες και τους 325 Δήμους της χώρας.

Απώτερος στόχος η συμβολή στην βελτίωση του ποιοτικού επιπέδου των φεστιβαλικών και των εν γένει σημαντικών πολιτιστικών εκδηλώσεων υπό όρους μετρήσιμης πολιτιστικής και αναπτυξιακής-τουριστικής ωφελιμότητας και σταδιακής ουσιαστικής βελτίωσης/έτος των αντίστοιχων μετρήσιμων δεικτών.

Επιπροσθέτως συνάδει απόλυτα -σε πιο ειδικευμένη κλίμακα-, με την φιλοδοξία της Πύλης Πολιτιστικών Φορέων/Μητρώο Πολιτιστικών Φορέων της Γενικής Γραμματείας Πολιτισμού να εξελιχθεί ο χώρος που διαθέτει ως το σημείο επαφής του Υπηρεσιών Πολιτισμού με τους πολιτιστικούς φορείς, αλλά και στη δικτύωση των φορέων μεταξύ τους με άμεση στόχευση την ταχύτερη και αποτελεσματικότερη συνεργασία μεταξύ κεντρικού φορέα ( Δνση Πολιτιστικών Δράσεων / Γ.Γ. Πολιτισμού/Υ.ΠΑΙ.Θ.Π.Α.) και φορέων Περιφερειακής Πολιτιστικής Πολιτικής, με τελική επιδίωξη, εκτός άλλων κι εν προκειμένω την διαρκή αξιοποίηση μετρήσιμων σχετικών δεικτών και την δημιουργία διακριτών οικονομιών κλίμακας.

Οι προαναφερόμενες συγκεκριμένες στοχεύσεις της Δ/νσης Πολιτιστικών Δράσεων, καθίστανται λυσιτελείς και αναπτυξιακές δράσεις στα πεδία: α. πολιτιστικής ανάπτυξης β. τουριστικής-οικονομικής ωφελιμότητας(βλ. Φεστιβαλικός Τουρισμός) γ. κοινωνικής συνοχής-θετικής παρέμβασης στην εργασιακή απασχόληση, με προοπτική περαιτέρω βελτίωσής τους.

Βασιλική Αντωνοπούλου

Ο Renzo Piano χειροκροτεί τους Ελληνες φοιτητές αρχιτεκτονικής! [φωτογραφίες]

28.03.2013 15:33
Η παρουσίαση της πρότασης που κέρδισε τον διαγωνισμό (μεταξύ Ελλήνων φοιτητών αρχιτεκτονικής και μόνο) για την κατασκευή του Κέντρου Επισκεπτών στο Φάληρο, δεν είχε μόνο τα συνήθη υλικά που συνιστούν ένα αρχιτεκτονικό έργο σπουδαίο. Είχε την αιφνίδια ανάδυση αξιών και συναισθημάτων που συνιστούν ένα έργο ανθρώπινο - και γι' αυτό ακόμα πιο σημαντικό.

Ελληνικά Μουσικά Όργανα-Αναζητήσεις σε εικαστικές και γραμματειακές μαρτυρίες, 2000π.Χ.-2000 μ.Χ

Μια ιδιαιτέρως πρωτότυπη, όσο και αξιόλογη διεπιστημονική μελέτη, με τίτλο:  “Ελληνικά Μουσικά Όργανα-Αναζητήσεις σε εικαστικές και γραμματειακές μαρτυρίες, 2000π.Χ.-2000 μ.Χ.” (Θεσσαλονίκη, Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ., 2012) παρουσιάστηκε στις 20 Μαρτίου 2013, στη Μουσική Βιβλιοθήκη του Συλλόγου «Οι Φίλοι της Μουσικής», στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Πρόκειται για ένα πολυετές ερευνητικό έργο, στο πλαίσιο του  «Αρχείου Μουσικής Εικονογραφίας και Φιλολογικών Πηγών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης» (Α.Π.Θ.), υπό την επιστημονική επίβλεψη της καθηγήτριας του Τμήματος Μουσικών Σπουδών Α.Π.Θ., κυρίας Αλεξάνδρας Γουλάκη-Βουτυρά.