Δεν ξέρει κανείς, να γελάσει ή να κλάψει.
Τόσους μήνες αρχαιολόγοι, μηχανικοί, Δήμος Θεσσαλονίκης, «Αττικό Μετρό»,
γενικός γραμματέας Δημόσιων Εργων, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο
διχάστηκαν, διαφώνησαν, διαίρεσαν την πόλη, τους φορείς, τους εμπόρους,
τους καταστηματάρχες, έκαναν ημερίδες, έβγαλαν ψηφίσματα, για να
καταλήξουμε μέσα σε 20 μέρες σε μία λύση που παντρεύει Μετρό και
αρχαιότητες, αναδεικνύει το βυζαντινό παρελθόν της πόλης, δεν ακυρώνει
το Μετρό, δεν ξοδεύονται εκατομμύρια, δεν χάνονται μήνες και χρόνια και
τα αρχαία παραμένουν στη θέση τους.
Σχέδιο-πρόταση για τη συνύπαρξη του δρόμου με το σταθμό του Μετρό
Γιατί αυτό το σίριαλ; Γιατί επέμεναν οι μηχανικοί της «Αττικό
Μετρό» και ο γ.γ. Στράτος Σιμόπουλος ότι δεν υπάρχει τεχνικά εφικτή λύση
συνύπαρξης Μετρό και αρχαιοτήτων; Γιατί σταμάτησαν οι εργασίες; Γιατί
πετάχτηκαν στο δρόμο 400 υπάλληλοι του Μετρό; Γιατί το ΚΑΣ πήρε τόσο
αψήφιστα το θέμα;
Μέσα σε μόλις 20 μέρες η ομάδα εργασίας του Τμήματος Κεντρικής
Μακεδονίας του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ/ΤΚΜ) βρήκε μία λύση
που την αποδέχονται όλες οι πλευρές. Και όχι μόνο συμφωνούν οι τεχνικοί
της «Αττικό Μετρό», αλλά συμφωνούν και οι αρχαιολόγοι να αφαιρεθεί ένα
5% με 15%.
Οπως φαίνεται, είναι πιο εύκολο να συνυπάρξουν Μετρό και
αρχαιότητες, παρά να συνεννοηθούν οι άνθρωποι.
Η οκταμελής διεπιστημονική ομάδα εργασίας του ΤΕΕ/ΤΚΜ παρουσίασε
χθες μία πρόταση συνύπαρξης αρχαιοτήτων και Μετρό, βάσει της οποίας θα
απομακρυνθούν προσωρινά οι αρχαιότητες, ώστε να κατασκευαστεί ο σταθμός,
και στη συνέχεια θα επανατοποθετηθούν και θα αναδειχθούν σε ποσοστό 85%
με 95%. Από τα 1.600 τ.μ., που συνολικά καταλαμβάνει το σπουδαίο
βυζαντινό εύρημα, δεν θα επανατοποθετηθούν μόνο τα 45 τ.μ. των
αρχαιοτήτων. Κι αυτό, γιατί στο συγκεκριμένο χώρο θα πρέπει να
τοποθετηθούν οι σκάλες εισόδου στο σταθμό και να περνούν οι αγωγοί
εξαερισμού. Κι αυτό γιατί, σύμφωνα με την έρευνα των επιστημόνων, δεν
μπορεί να καταργηθεί ο σταθμός Βενιζέλου του Μετρό. Αλλά δεν είναι μόνο η
συνύπαρξη που τελικά είναι εφικτή. Είναι και το χαμηλό κόστος. Σύμφωνα
με το πόρισμα της ομάδας επιστημόνων του ΤΕΕ/ΤΚΜ, το κόστος αναμένεται
να κυμανθεί από 0,6% ώς 0,8% του συνολικού προϋπολογισμού του έργου, ενώ
αν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς κάνουν σωστά τη δουλειά τους, οι
καθυστερήσεις δεν υπολογίζεται να ξεπεράσουν τους ελάχιστους μόνο μήνες,
και όχι χρόνια, σε ένα έργο που έχει να παρουσιάσει περισσότερο
καθυστερήσεις, παρά πρόοδο. Η λύση μετατρέπει το σταθμό σε ανοιχτό
μουσείο, αναμένεται να προσελκύσει επισκέπτες και να συμβάλει στη
συνολική ανάπλαση της περιοχής.
Στην παρουσίαση ήταν παρών ο γενικός διευθυντής του Μετρό
Θεσσαλονίκης, Γιώργος Κωνσταντινίδης, ο οποίος χαρακτήρισε ως «κατ'
αρχήν εφικτή τεχνικά» την πρόταση, διευκρινίζοντας πάντως ότι θα
απαιτηθεί περαιτέρω αναλυτική μελέτη και επεξεργασία, προκειμένου να
ληφθούν συγκεκριμένες αποφάσεις. Ο πρόεδρος του τμήματος Πολιτικών
Μηχανικών του ΑΠΘ, Χρήστος Αναγνωστόπουλος, υπογράμμισε ότι και η
αντίστοιχη έρευνα του Πανεπιστημίου καταλήγει στο ίδιο συμπέρασμα με
εκείνο της ομάδας εργασίας του ΤΕΕ/ΤΚΜ. «Οι γνώμες του ΑΠΘ και του ΤΕΕ
συγκλίνουν και αποδεικνύουν ότι υπάρχουν ρεαλιστικές λύσεις στο
πρόβλημα», είπε.
Σε δήλωσή του, ο γ.γ. Δημόσιων Εργων, Στράτος Σιμόπουλος,
αναφέρει: «Από την πρώτη στιγμή που το θέμα ετέθη, πιστεύαμε ότι μια
λύση, που θα είχε ως προϋπόθεση την ολική απόσπαση και μερική
επανατοποθέτηση, θα μπορούσε να είναι τεχνικά βιώσιμη», και ρίχνει την
ευθύνη στο ΚΑΣ για την απόφαση απόσπασης των ευρημάτων.
Του ΣΑΚΗ ΑΠΟΣΤΟΛΑΚΗ s.apostolakis@eleftherotypia.net