Κυριακή 21 Απριλίου 2013

«Περπατώντας στα Εξάρχεια» των Πολύχρωμων Καρέ

  Τζένη Τσιροπούλου/ TVXS/ 18/04/2013 

Από το Λονδίνο στα Εξάρχεια

Από το Λονδίνο στα Εξάρχεια
Η διεθνής εικαστικός και φωτογράφος, Κατερίνα Μπότσαρη, ταξίδεψε μέχρι την Αγγλία για το μεταπτυχιακό της, μοιράζοντας τελικά την τελευταία δεκαετία τής ζωής της ανάμεσα στο Λονδίνο και την Αθήνα. Πριν από έξι μήνες, αποφάσισε να αποχαιρετήσει την «ουτοπία των ευκαιριών», φτιάχνοντας τις βαλίτσες της για την Ελλάδα, καθώς της έλειψε «η ζεστασιά τού ήλιου και η συμμετοχή στα κοινά». Μετακόμισε στη «χώρα των Εξαρχείων», όπως την περιγράφει χαμογελώντας και κόντρα στην περιρρέουσα κατάσταση, βρήκε πολύ σύντομα δουλειά ως δασκάλα καλλιτεχνικών σε ένα χωριό στην Κόρινθο. «Είναι καλό πείραμα να απομυθοποιήσεις, να εκμεταλλευτείς και γυρίσεις πίσω με φρέσκια ματιά. Υπάρχει λόγος να γυρίσουμε στο Νότο. Στο Λονδίνο είναι πιο αποστειρωμένα τα πράγματα, ελέγχουν κάθε μορφή έκφρασης ενώ στην Αθήνα υπάρχει μεγαλύτερη αυτονομία», λέει εξηγώντας την απόφασή της.

Επισκευάζεται το Φετιχέ Τζαμί, από τα σημαντικότερα οθωμανικά μνημεία της Αθήνας

  | ΝΕΑ/ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 20/04/2013 21:00 |

Επισκευάζεται το Φετιχέ Τζαμί, από τα σημαντικότερα οθωμανικά μνημεία της Αθήνας
Οι επισκευές στο Φετιχέ Τζαμί αν και θεωρούνται αποτέλεσμα δέσμευσης της πολιτικής ηγεσίας προς την Τουρκία προ τριετίας, φαίνεται πως τελικά άργησαν
«Άγνωστο» αν και βρίσκεται στην καρδιά της Αθήνας, το Φετιχέ Τζαμί, το τζαμί του Πορθητή επί το ελληνικότερον, αφού με το πέρασμα των αιώνων καταγράφηκε ως το τζαμί του Σταροπάζαρου, μετατράπηκε σε φρουραρχείο για τις γειτονικές φυλακές, σε αποθήκη αλευριού για το στρατιωτικό αρτοποιείο και εν συνεχεία φιλοξένησε για δεκαετίες αρχαιότητες που δεν βρήκαν μια θέση στις προθήκες των μουσείων, τώρα ετοιμάζεται να αναστηλωθεί ώστε να γίνει επισκέψιμο στο ευρύ κοινό.

Η Ελλάδα «απαντά» με ιστορία

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ «ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΑ»/ Ημερησία
Του Γιώργου Βαϊλάκη
Η Ελλάδα «απαντά» με ιστορία Σε μια συγκυρία όπου η φήμη της χώρας δεν είναι η καλύτερη δυνατή με την εικόνα της να έχει αποκτήσει ανησυχητικές ρωγμές, η απάντηση έρχεται -και μάλιστα... πληρωμένη- μέσα από μία ιδιότυπη πολιτιστική «διπλωματία». Οι εκθέσεις που πραγματοποιούνται ανά τον κόσμο με αρχαιοελληνικά και βυζαντινά αριστουργήματα υπενθυμίζουν -με τον πλέον πειστικό τρόπο- την πραγματική θέση της Ελλάδας στην πορεία του δυτικού πολιτισμού. Αλλά και συμβάλλουν αποφασιστικά στην αποκατάσταση μιας εικόνας σαφώς πιο ελκυστικής από αυτήν που προβάλλεται τα τελευταία χρόνια.

Μεγάλη έκθεση με ελληνικά αριστουργήματα στη Μασσαλία
Η Ελλάδα «απαντά» με ιστορία
Σαράντα κομψοτεχνήματα από μουσεία της Αθήνας περιλαμβάνει η έκθεση, αφιερωμένη στους πολιτισμούς της Μεσογείου, που θα φιλοξενηθεί για τρία χρόνια στο Μουσείο Πολιτισμών της Ευρώπης και της Μεσογείου στη Μασσαλία. Τα έργα προέρχονται από το Μουσείο της Ακρόπολης, το Εθνικό Αρχαιολογικό, το Επιγραφικό, το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο, το Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου, καθώς και από συλλογές Εφορειών Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων.Οσο για τον δανεισμό των αρχαιοτήτων θα είναι είτε μακροχρόνιος (Απρίλιος 2013 - Απρίλιος 2016) είτε προσωρινός (Απρίλιος 2013 - Δεκέμβριος 2013 ή 2014), αφού κάποια από τα αντικείμενα θα εκτεθούν σε όλη τη διάρκεια της τριετούς έκθεσης «Αίθουσες της Μεσογείου» και άλλα για μικρότερο χρονικό διάστημα. Το μουσείο, που ανοίγει τις πύλες του σε λίγο καιρό, βρίσκεται στην αποβάθρα του λιμανιού της Μασσαλίας, ενώ η συγκεκριμένη έκθεση για τη Μεσόγειο αναμένεται να γνωρίσει τεράστια απήχηση.
Το Βυζάντιο «ταξιδεύει» στην Αμερική
Η Ελλάδα «απαντά» με ιστορία
Περίπου 300 αριστουργήματα ελληνικών μουσείων, δημόσιων και ιδιωτικών, μοναστηριών, αλλά και ευρήματα πρόσφατων ανασκαφών, θα ταξιδέψουν το Φθινόπωρο του 2013 στις ΗΠΑ. Η έκθεση σκοπεύει να μυήσει τους Αμερικανούς στον ελληνικό πολιτισμό, ο οποίος διατρέχει το Βυζάντιο από την αρχή μέχρι το τέλος του (330 μ.Χ. έως το 1453). Πρόκειται για την έκθεση «Ουρανός και Γη: Βυζαντινή τέχνη από ελληνικές συλλογές» που θα βρεθεί σε δύο ονομαστά αμερικανικά μουσεία, στην Εθνική Πινακοθήκη της Ουάσιγκτον (Οκτώβριος 2013 - Μάρτιος 2014) και στο Μουσείο Γκετί στο Λος Αντζελες (Απρίλιος - Αύγουστος 2014) και η οποία θα αποτελέσει το κέντρο γύρω από το οποίο θα διοργανωθούν ποικίλες εκδηλώσεις: από διαλέξεις διακεκριμένων βυζαντινολόγων στο μουσείο Γκετί, όπου θα φιλοξενείται ειδικό συμπόσιο με θέμα το Βυζάντιο, μέχρι ειδικές εκδόσεις και σειρές αναμνηστικών αντικειμένων. Πάντως, η έκθεση -που διοργανώνεται από τη Γενική Γραμματεία Πολιτισμού σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη- έχει ως παράλληλο στόχο να συμπληρώσει ένα κενό, «απαντώντας» στις αντίστοιχες εκθέσεις που έχουν πραγματοποιηθεί τα τελευταία χρόνια από την Τουρκία στις ΗΠΑ και αλλού. Επιπλέον, η Ελλάδα θα συμμετάσχει και στην πολυδιαφημισμένη έκθεση έργων τέχνης από χαλκό, που προετοιμάζει το Μουσείο Γκέτι για το 2015.
Διεθνές συνέδριο για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα
Η Ελλάδα «απαντά» με ιστορία
Και ακόμη, εκτός από τη σημασία των εκθέσεων δεν μπορεί κανείς να παραβλέψει τη δημοσιότητα που θα αποκτήσει -σε παγκόσμια κλίμακα- ένα διεθνές συνέδριο για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα, όπως αυτό που θα πραγματοποιήσουν για δεύτερη φορά επιστήμονες από όλο τον κόσμο, στις 16 και 17 Νοεμβρίου, στο Πανεπιστήμιο του Σίδνεϊ της Αυστραλίας. Η εκπαίδευση, ο ακτιβισμός, η οικονομία και οι νομικές παράμετροι είναι οι επιμέρους ενότητες του συνεδρίου με θέμα την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα, που έχει τίτλο «Parthenon, an Icon of Global Citizenship» και το οποίο διοργανώνεται από την αυστραλιανή επιτροπή για την επιστροφή των γλυπτών στην Αθήνα.
Η Αρχαία Ολυμπία μετακομίζει στο... Κατάρ
Η έκθεση με τίτλο «Ολυμπιακοί Αγώνες- Παρελθόν και Παρόν», που χωρίζεται σε δύο ενότητες, εκ των οποίων η μία είναι η έκθεση «Ολυμπία - Μύθος, Λατρεία, Αγώνες», εγκαινιάστηκε πρόσφατα στο Κατάρ με επιτυχία. Είναι η εκτενέστερη έκθεση που έχει πραγματοποιηθεί διεθνώς για την Αρχαία Ολυμπία, η οποία παρουσιάστηκε πέρυσι στο Βερολίνο και περιλαμβάνει περισσότερα από 500 αρχαία έργα -ανάμεσά τους ευρήματα των πρόσφατων ανασκαφών της Ολυμπίας που παρουσιάζονται για πρώτη φορά. Η έκθεση θα φιλοξενείται στο Μουσείο Ολυμπιακών Αγώνων και Αθλημάτων του Κατάρ μέχρι τις 30 Ιουνίου 2013 και περιλαμβάνει επίσης μία δεύτερη ενότητα υπό τον τίτλο «Olympics: Values - Competitions - Mega Events», αφιερωμένη στην ιστορία των σύγχρονων Ολυμπιακών Αγώνων
Μίνα Κωστοπούλου

Αφιέρωμα στον Αντώνη Σαμαράκη



                 Ήταν 8 Αυγούστου του 2003 όταν ο Αντώνης Σαμαράκης κίνησε για το μεγάλο ταξίδι… Ο δήμος Νεάπολης-Συκεών δεν ξεχνά τον αγαπημένο συγγραφέα των Ελλήνων, επίτιμο δημότη Νεάπολης-Συκεών, πρέσβη της χώρας μας στις καρδιές των αναγνωστών όλου του κόσμου, υποστηρικτή και σύμμαχο των παιδιών σε κάθε γωνιά της γης.
              Με αφορμή την επικείμενη συμπλήρωση δέκα ετών από το τελευταίο αντίο, διοργανώνει εκδήλωση-αφιέρωμα στον σπουδαίο πεζογράφο της Μεταπολίτευσης Αντώνη Σαμαράκη αύριο, Δευτέρα 22 Απριλίου, στις 7.30 το απόγευμα, στο Κλειστό Δημοτικό Θέατρο Συκεών (Ρ.Φεραίου και Μεγάρων).
Την εκδήλωση με τίτλο «Αντώνης Σαμαράκης - Ο αιώνιος έφηβος» διοργανώνει η Κοινωφελής Επιχείρηση Υπηρεσιών Νεάπολης-Συκεών (ΚΕΥΝΣ), με τη συνεργασία του Γραφείου Πολιτιστικών Θεμάτων της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Θεσσαλονίκης.

Αγαλματένιες φιλίες ζωής

 
Σαν πολύτιμος απόηχος από το παρελθόν, η ιστορία έρχεται να συναντήσει το παρόν και να δώσει ζωή και φωνή στα πανέμορφα αγάλματά της, που έχουν να πουν τόσα πολλά και μπορούν να δείξουν τον δρόμο προς τη γνώση και τη χαρά.
Αντλώντας μικρούς θησαυρούς από τον ανεκ τίμητο πλούτο της ελληνικής ιστορίας, η συγγραφέας και παιδαγωγός Σοφία Γιαλουράκη δημιούργησε το βιβλίο «Οι φίλες μου, οι Κόρες της Ακρόπολης», που εκδόθηκε από το Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού και παρουσιάζεται στον Ελληνικό Κόσμο την Δευτέρα 22 Απριλίου, στις 7 το απόγευμα, με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.

Το λαϊκό τραγούδι είναι πολιτικό

Η λογοτεχνική αντίσταση στην καρδιά της χούντας

Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ ART,
τεύχος 309 στις 18 Απριλίου 2013
Κωστούλα Tωμαδάκη

Στα χρόνια της δικτατορίας πολλοί διανοούμενοι αντιστάθηκαν, έβαλαν το πνεύμα μπροστά και πήραν την πένα τους. Ο Μανώλης Αναγνωστάκης, ο Γιάννης Ρίτσος κ.ά. Από κοντά και κάποιοι εμπνευσμένοι και άφοβοι εκδότες, που κυκλοφόρησαν παράνομα τον αριστερό λόγο.
Ήταν η δεκαετία του ’60. Τα μιούζικαλ του Γιάννη Δαλιανίδη έκοβαν εισιτήρια, το συρτάκι έγραφε τον εθνικό μας μύθο κάτω από τον βράχο της Ακρόπολης και οι φοιτητές ζητούσαν το 15% για την Παιδεία τραγουδώντας το «Βιετνάμ γιε, γιε».
Η ΕΔΑ ήθελε να βοηθήσει τον Παπανδρέου παρά τις διαφωνίες μέσα στο κόμμα και στα πολιτιστικά επικρατούσε παροξυσμός. Απόγευμα του ’65. Σε γνωστό θέατρο της Ιπποκράτους ο κόσμος σχηματίζει ουρές. Είναι η ιστορική συνάντηση τριών ηγετικών μορφών των γραμμάτων μας. Ο Ιάκωβος Καμπανέλλης παρουσιάζει για πρώτη φορά το εμβληματικό «Μαουτχάουζεν». Μια αξέχαστη βραδιά. Τα τέσσερα ποιήματα μελοποιημένα από τον Μίκη Θεοδωράκη έπειτα από προτροπή του Μίμη Δεσποτίδη, ηγετικής μορφής της Αριστεράς, θα συγκλονίσουν τους θεατές και θα δώσουν την ατμόσφαιρα του κλίματος που έρχεται. Τα Ιουλιανά είναι προ των πυλών.

Αποκαΐδια έγινε το αρχείο της ΕΔΑ

Μέρες καιγόταν στα Τουρκοβούνια

Το αρχείο της Ενιαίας Δημοκρατικής Αριστεράς (ΕΔΑ) κατασχέθηκε από τα γραφεία της, που βρίσκονταν επί της οδού Αριστείδου 6, στις 22 Απριλίου 1967, μία ημέρα μετά την εγκαθίδρυση της δικτατορίας των συνταγματαρχών.

Ο Ηλίας Ηλιού μιλάει σε συγκέντρωση της ΕΔΑ 

Ο Ηλίας Ηλιού μιλάει σε συγκέντρωση της ΕΔΑ Οι υπηρεσίες της Ασφάλειας δεν κατάσχεσαν μόνο αρχειακό υλικό και έγγραφα, αλλά και έπιπλα, γραφεία, βιβλιοθήκες και καρέκλες! Αμέσως τέθηκαν στη διάθεση της Γενικής Διευθύνσεως Εθνικής Ασφάλειας (ΓΔΕΑ), για να αντιμετωπιστεί... ο κομμουνιστικός κίνδυνος.

Αστυνομικοί συνελήφθησαν για αρχαιοκαπηλία

Δέκα συλλήψεις για αρχαιοκαπηλία - Οι τρεις εν ενεργεία αστυνομικοί
 
Δέκα άτομα, μεταξύ των οποίων ένας απόστρατος αστυνομικός, τρεις εν ενεργεία αστυνομικοί και ένας δόκιμος αξιωματικός στη Σχολή Ικάρων, συνελήφθησαν στο πλαίσιο της εξάρθρωσης από την Διεύθυνση Εσωτερικών Υποθέσεων πολυμελούς εγκληματικής οργάνωσης, που ενέχεται στην ανίχνευση, ανασκαφή, ανεύρεση και εμπορία αρχαίων αντικειμένων.

Σάββατο 20 Απριλίου 2013

Η μεγάλη λεηλασία των Ναζί

Όταν δεν λεηλατούσαν γλυπτά από την Ακρόπολη με τις ξιφολόγχες τους, έκαναν βόλτες με τους σκύλους τους στον Ιερό Βράχο, απολάμβαναν ερωτικές στιγμές μέσα στο προφυλαγμένο από τα αδιάκριτα βλέμματα Ερέχθειο, έμπαιναν στον αρχαιολογικό χώρο σε ώρες εκτός λειτουργίας σκαρφαλώνοντας από τον πύργο της Αθηνάς Νίκης και έκαναν την ανάγκη τους εντός του Παρθενώνα διότι «δεν υπήρχαν ευκρινώς τοποθετημένες πινακίδες που να υποδεικνύουν που υπάρχουν τουαλέτες».

Κι όταν τύχαινε να συναντήσουν ένα αρχαίο έργο τέχνης που να τους γυάλιζε το μάτι, το προσέφεραν ως δώρο στους ανωτέρους τους, όπως έκαναν με μια «άριστη αρχαία κεφαλή γυναικός του 4ου αι. π.Χ.» την οποία χάρισαν στον στρατάρχη Φον Λίστ.

Ο λόγος για τους Γερμανούς αξιωματικούς και στρατιώτες την περίοδο της Κατοχής, που δεν αρκέστηκαν να πάρουν μαζί τους ως «αναμνηστικά» από την παραμονή τους στη χώρα μας απλώς κάποια θραύσματα αρχαιοτήτων, αλλά εκτιμάται ότι λεηλάτησαν περισσότερα από 8.500 αντικείμενα που προέρχονται από 37 περιοχές της Ελλάδας. Απολογισμός που γίνεται βάσει της καταγραφής «Ζημίαι των αρχαιοτήτων εκ του πολέμου και των στρατών κατοχής» που συντάχθηκε το 1946 από τη Διεύθυνση Αρχαιοτήτων και Ιστορικών Μνημείων του τότε υπουργείου Θρησκευμάτων και Εθνικής Παιδείας και η οποία, όπως αποσαφηνίζεται στον πρόλογο, δεν είναι πλήρης.