Δευτέρα 29 Απριλίου 2013

Η πολιτιστική πενία


Η διαδικασία ιδιωτικοποιήσεως του ΟΠΑΠ εισήλθε στο τελικό στάδιο της διαπραγματεύσεως. Εγείρονται ερωτήματα από ορισμένους κύκλους και από κόμματα της αντιπολιτεύσεως. Παρέλκει η ενασχόληση με το θέμα, τουλάχιστον επί του παρόντος. Αλλά ο ΟΠΑΠ πέρα από εταιρεία στοιχημάτων υπήρξε επί δεκαετίες ο βασικός τροφοδότης του υπουργείου Πολιτισμού. Η ιδιωτικοποίησή του θα έχει ως συνέπεια τη μείωση των πόρων -ουσιαστικότατη ενδεχομένως- προς ό,τι γενικώς ορίζεται ως πολιτιστική ζωή της χώρας.
Αλλά η πενία που θα αντιμετωπίσει το υπουργείο θα ήταν δυνατόν να λειτουργήσει ως καταλύτης για τον πολιτισμό, υπό την προϋπόθεση ότι υπάρχει πολιτιστικό αίτημα και αστική τάξη διατεθειμένη να το εκφράσει. Εάν τα δύο αυτά στοιχεία ελλείπουν, τότε είναι μάταιη κάθε συζήτηση περί του θέματος.
Ο χώρος του πολιτισμού εμπίπτει στα ενδιαφέροντα καλλιτεχνών και διανοουμένων, αλλά έχει και σαφή πολιτική διάσταση, με την οποία και ασχολούμαστε. Το όποιο έθνος, ιδίως ένα έθνος ιστορικό, όπως των Ελλήνων, με μακροχρόνια και αντιφατική πορεία, έχει φυσιογνωμία, που οφείλει να αναδείξει το κράτος, διά των φορέων του - κρατικές σκηνές, συμφωνικές ορχήστρες, λυρικό θέατρο, μουσεία, αρχαιολογικοί χώροι κ.λπ. Εκτός αυτού του κρατικού πλαισίου κινούνται αντιφρονούντες ή μη συμβατικοί δημιουργοί, η νέα γενιά με διαφορετική θεώρηση και αίτημα αισθητικής.
Οσο αρτιότερη η ιδεολογική και πολιτιστική φυσιογνωμία του κράτους, τόσο μεγαλύτερη η πρόκληση για τους εκτός συστήματος δημιουργούς και διανοουμένους, τόσο πιο αναβαθμισμένος ο άτυπος διάλογος, ανάμεσα σε αυτούς τους δύο πόλους, έστω και εάν εκφράζεται ενίοτε με όρους αντιπαραθέσεως και όχι εναρμονίσεως.

Βαριά άρρωστος ο κόσμος της σύγχρονης Τέχνης

Ο κορυφαίος τεχνοκριτικός Ντέιβιντ Χίκεϊ εγκαταλείπει το επάγγελμά του
The Observer

Ενας από τους κορυφαίους Αμερικανούς τεχνοκριτικούς εξαπέλυσε άγρια επίθεση στον κόσμο της σύγχρονης Τέχνης, λέγοντας ότι οποιοσδήποτε έχει διαβάσει «ένα κόμικ του Μπάτμαν» διαθέτει τα προσόντα για να σταδιοδρομήσει στο πεδίο αυτό.
Ο Ντέιβ Χίκεϊ, καθηγητής, έφορος μουσείων και συγγραφέας γνωστός για το ευρύτατο φάσμα της κριτικής του στόχευσης και την παθιασμένη υπεράσπιση της ομορφιάς στη συλλογή δοκιμίων του «The Invisible Dragon», γυρίζει την πλάτη του σε έναν κόσμο ο οποίος, όπως λέει, είναι αποστεωμένος, αυτοαναφορικός και όμηρος σε πλούσιους συλλέκτες που δεν έχουν κανένα σεβασμό για την τέχνη.
«Ασχολούνται με κερδοσκοπικές συναλλαγές hedge funds και ρίχνουν τα “ανεμομαζώματα” των κερδών τους στην τέχνη. Δεν είναι σοβαρά πράγματα αυτά», είπε στον Οbserver. «Οι εκδότες και οι κριτικοί τέχνης – άνθρωποι σαν κι εμένα- έχουν γίνει μια τάξη αυλικών. Το μόνο που κάνουμε είναι να τριγυρίζουμε στο παλάτι και να συμβουλεύουμε πάμπλουτους ανθρώπους. Για μένα, αυτό δεν αξίζει τον κόπο».

Το αδιέξοδο σήμερα είναι πολιτισμικό

Ο συγγραφέας Πασκάλ Μπρικνέρ μιλάει για την κρίση, την Ελλάδα, τη Γερμανία
«Είναι θλιβερό, αλλά η οικονομική κρίση απέδειξε ότι δεν υπάρχει Ευρώπη. Υπάρχει μόνον μια αγορά με μπόνους για τους νικητές και με ποινές για τους χαμένους.
Ελπίζω όμως η Ευρωπαϊκή Ενωση να αλλάξει πορεία και να προχωρήσει, να μη χαθεί. Θα είναι πολύ λυπηρό αν γίνει κάτι τέτοιο και θα έχει ολέθριες συνέπειες για πολλές χώρες».


Κυριακή 28 Απριλίου 2013

Κάρπαθος: Μεγάλο, διεθνές, συνέδριο για τον λαϊκό πολιτισμό


Θα διαρκέσει από τις 8 έως τις 12 Μαΐου και θα λάβουν μέρος 60 Ελληνες και ξένοι καθηγητές Πανεπιστημίων και άλλοι ερευνητές
Κάρπαθος: Μεγάλο, διεθνές, συνέδριο για τον λαϊκό πολιτισμό


Ο Τομέας Βυζαντινής Φιλολογίας και Λαογραφίας του Τμήματος Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, ο Καρπαθιακός Οργανισμός Πολιτισμού – Αθλητισμού – Παιδείας του Δήμου Καρπάθου και το νεοΐδρυτο Ινστιτούτο Λαϊκού Πολιτισμού Καρπάθου του Τμήματος Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών (έδρα Κάρπαθος), συνδιοργανώνουν το Δ΄ Διεθνές Συνέδριο Καρπαθιακής Λαογραφίας, που θα γίνει στην ακριτική Κάρπαθο από 8 έως 12 Μαΐου 2013. 

Βόλτα πολιτισμού στη Θεσσαλονίκη


Τριήμερη ανίχνευση της μνήμης της πόλης με δημιουργικές μουσειολογικές παρεμβάσεις σε επτά σταθμούς
 Βόλτα πολιτισμού στη Θεσσαλονίκη

Με αφορμή τον εορτασμό της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων, που εφέτος έχει τίτλο «Μνήμη + Δημιουργικότητα = Κοινωνική Αλλαγή» το Μεταπτυχιακό της Μουσειολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, συνεργάζεται με πολλούς εκπαιδευτικούς και πολιτιστικούς φορείς της Θεσσαλονίκης για την ανάδειξη των μνημών πόλης στον άξονα της οδού Βενιζέλου.
Ο πολιτιστικός περίπατος θα έχει δύο διαδρομές διάρκειας δύο ωρών περίπου η κάθε μία, που ξεκινούν την ίδια ώρα και κάθε ώρα (από τις 9:00 ως τις 13:00) την Παρασκευή 17, το Σάββατο 18 και την Κυριακή 19 Μαΐου 2013.

Η αρχιτεκτονική των Ελλήνων με το διαχρονικό βεληνεκές της


αρχιτεκτονικηΠολλές έρευνες και μελέτες που έχουν διεξαχθεί τόσο από Έλληνες όσο και από ξένους επιστήμονες έχουν προσπαθήσει να δώσουν μία εξήγηση  στο πώς τα αρχαία ελληνικά θέατρα διαθέτουν άριστη ακουστική.
Το δύσκολο αυτό εγχείρημά τους αποσκοπεί στην εύρεση και κατανόηση των παραγόντων, βάσει των οποίων οι αρχαίοι Έλληνες οικοδομούσαν τα θέατρα σε συγκεκριμένα σημεία και με τα κατάλληλα δομικά «υλικά».
Μία από τις τελευταίες μάλιστα μελέτες ήταν αυτήτου επίσημου επιστημονικού περιοδικού της Ευρωπαϊκής Ένωσης Ακουστικής (European Acoustics Association), το οποίο βαθμολόγησε με «άριστα» την ακουστική του θεάτρου της Επιδαύρου.
Έχουμε επεσημάνει σε προηγούμενα άρθρα μας το γεγονός ότι η τεχνολογία στην αρχαία Ελλάδα είχε φτάσει σε τεράστιο απώγειο…
Έτσι συνεβη και με τον κλάδο της αρχιτεκτονικής, όπου η τεχνολογία συνάντησε την καλαισθησία και προέκυψαν τα καλλιτεχνικά αριστουργήματα που κοσμούν κάθε γωνιά της χώρας μας και γίνονται αντικείμενο θαυμασμού από όλον τον κόσμο.
Οι πρόγονοί μας ήταν άριστοι γνώστες του ενεργειακού δυναμικού και της ορθής αξιοποίησης των φυσικών δομικών υλικών (ξύλο, πέτρα, κλπ). Εξέταζαν τις συνθήκες κάθε χώρου (κλίμα, σεισμική δραστηριότητα, καταλληλότητα εδάφους, κλπ) και επέλεγαν τα σωστά υλικά, ώστε να βγει ένα τέλειο αποτέλεσμα.

Οι αρχαίοι Ελληνες ήταν... γκουρμέ


ΜΑΘΗΤΕΣ ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΟΥΝ ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Χοιρινό με δαμάσκηνα, γουρουνόπουλο γεμιστό, «κρεωκάκκαβος» (πανσέτα χοιρινού με γλυκόξινη σάλτσα από μέλι, θυμάρι και ξύδι) συνοδεία ρεβυθοπολτού, «όρνις εν επτισσμένη κριθή» (κοτόπουλο με χοντροαλεσμένο κριθάρι) και «ξιφίας εν τρίμματι συκαμινίω» (ξιφίας με σάλτσα από μούρα) είναι ορισμένες μόνο από τις συνταγές της αρχαιότητας που αποκαλύπτουν ότι οι αρχαίοι Έλληνες ήταν καθ' όλα ... γκουρμέ!

Οι αρχαίοι Ελληνες ήταν... γκουρμέ
Την πλευρά αυτή της διατροφής στην αρχαία Ελλάδα - αλλά και πολλές άλλες σε σχέση με τις γαστρονομικές συνήθειες της εποχής - «ανακάλυψαν» μαθητές του 2ου ΕΠΑΛ Γιαννιτσών, με τη βοήθεια του ερευνητή σεφ Γιώργου Παλησίδη, στο πλαίσιο του προγράμματος «Αρχαίων άροσις και γεύσεις» (με επιστημονικά υπεύθυνο τον φιλόλογο Δημήτρη Ευαγγελίδη).

Σέρρες: Η Καινή Διαθήκη ήταν πολύ... παλιά!



Μία παλαίτυπη Καινή Διαθήκη, του 1765 και πέντε χρυσά νομίσματα βρέθηκαν στην κατοχή 28χρονου στην στην Τερπνή Σερρών που συνελήφθη από την αστυνομία μετά από αξιοποίηση πληροφοριών.

Όπως έγινε γνωστό, ο 28χρονος αναζητούσε αγοραστές για τα αντικείμενα αυτά μέσω των δύο άλλων συνεργών του στη Θεσσαλονίκη που επίσης συνελήφθησαν. 

Όλοι τους κατηγορούνται για παράβαση του Νόμου Περί Προστασίας των αρχαιοτήτων και εν γένει της Πολιτιστικής Κληρονομιάς και θα οδηγηθούν στον Εισαγγελέα Πλημμελειοδικών Σερρών.
http://www.newsit.gr

Έχει αξία να σπουδάσει κανείς σήμερα Αρχαία Ελληνικά; Rooted to the classics

Οι μαθητές επιλέγουν όλο και περισσότερο με επαγγελματικά κριτήρια τις σπουδές που θα ακολουθήσουν, προσπαθώντας να αυξήσουν τις πιθανότητές τους να βρουν μια καλή δουλειά. Κάνουν όμως καλά; Είναι ένα πτυχίο κλασικών σπουδών πραγματικά τόσο ξεπερασμένο; Εχει αξία στον σύγχρονο κόσμο να μάθει κανείς τις αρχαίες γλώσσες και τους πολιτισμούς; Υπάρχει μέλλον για κάποιον που σπουδάζει Αρχαία Ελληνικά ή Λατινικά;

A blog about Cultural Heritage and Digital Communication