Τρίτη 28 Μαΐου 2013

Οι τελευταίες στιγμές της Βασιλεύουσας

ΟΙ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΕΣ ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΑΛΩΣΗ  

Θεοδοσιανά τείχη. Μέγα τείχος. Βράδυ Δευτέρας.28 Μαΐου. Ο Ιωάννης Ιουστινιάνης άφησε το βλέμμα του να πλανηθεί στην γεμάτη άταφα πτώματα, πεδιάδα του Λύκου. Σε λίγη ώρα θα ξημέρωνε. Η Πόλη των πόλεων, θα ζούσε άλλη μια ημέρα σκληρής πολιορκίας.

Ο καιρός δεν ήταν πολύ κρύος, είχε όμως μια υγρασία που τρυπούσε τα κόκαλα.

Τύλιξε τον βαρύ μαύρο μανδύα του πάνω από την πανοπλία του. Ήταν κουρασμένος. Όλα τα μέλη του πονούσαν φρικτά. Στην σκουρόχρωμη μεταλλική του πανοπλία, η υγρασία σχημάτιζε μικρά αυλάκια νερού που έπεφταν στο έδαφος.

Στο βάθος, στο στρατόπεδο του Αμιρά, η νύχτα είχε γίνει μέρα από τις εκατοντάδες φωτιές που είχαν ανάψει. Τα τύμπανα δεν σταματούσαν λεπτό να χτυπούν. Οι κραυγές και οι επικλήσεις στον Θεό τους, ακουγόταν καθαρά μέχρι τα τείχη που στέκονταν ο ίδιος.

Οι δερβίσηδες έκλαιγαν και υπόσχονταν στους στρατιώτες του εχθρού πιλάφι και γυναίκες στον παράδεισο, εάν πεθάνουν τιμημένα στη μάχη. Ένα άσχημο προαίσθημα έκανε το στομάχι του να σφιχτεί. Έφερε το χέρι του στο τεράστιο σπαθί του και χάιδεψε τη λαβή. Έστριψε το κεφάλι του δεξιά και αριστερά και είδε ότι στα υπερήφανα τείχη, είχαν απομείνει ελάχιστοι υπερασπιστές.

Οι περισσότεροι εξουθενωμένοι κοιμόντουσαν με τις πανοπλίες τους και τα σπαθιά στο χέρι. Κάποιοι είχαν αφήσει τα αρκεβούζια τους επάνω στις πολεμίστρες και απλά περίμεναν. Όλοι ήξεραν ότι η μέρα που ξημέρωνε θα ήταν η πιο δύσκολη και η καθοριστικότερη από όλες τις ημέρες της πολιορκίας.




Από τις 7 Απριλίου πολεμούσαν αδιάκοπα έναν δυνατότερο και πολυάριθμο εχθρό. Και όμως άντεχαν. Κάθε ημέρα στις επάλξεις θέριζαν όποιον τολμούσε να πλησιάσει. Η τεράστια τάφρος από κάτω είχε γεμίσει και αυτή πτώματα. Κι όμως εκείνοι δεν τα παρατούσαν και με περισσότερη λύσσα κάθε φορά επιχειρούσαν εξ εφόδου να καταλάβουν τα τείχη. Ξημέρωνε η 29η Μαΐου, του Σωτήριου έτους 1453 Σε λίγη ώρα στα τείχη θα εμφανιζόταν να πάρει τη θέση του στις πολεμίστρες ανάμεσα στους συμπολεμιστές του, σαν απλός στρατιώτης ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος. Ο τελευταίος αυτοκράτορας της χιλιόχρονης Πόλης...

Εκδηλώσεις για την Άλωση της Κωνσταντινούπολης του 1453

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΩΝ Ν. ΚΑΒΑΛΑΣ «Μνήμη Μ. Ασίας»

Η Άλωση της Κωνσταντινούπολης του 1453 στην ελληνική λαϊκή παράδοση


Έχουν περάσει αιώνες ολόκληροι και ιστορικές εποχές κι όμως η αποφράδα εκείνη 29η Μαΐου 1453, ημέρα Τρίτη, δεν ξεχάστηκε στις σελίδες των βιβλίων, αλλά παραμένει ανεξίτηλη στην ψυχή και στη συλλογική μνήμη των Ελλήνων και όλου του ορθόδοξου χριστιανικού κόσμου. Ο Σύλλογος Μικρασιατών Ν. Καβάλας «Μνήμη Μ. Ασίας» τιμά τα 560 χρόνια από την Άλωση της Κωνσταντινούπολης, με εκδήλωση που θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 29 Μαΐου 2013, ώρα 20:30, στο Αμφιθέατρο της Περιφερειακής Ενότητας Καβάλας.
Κεντρικός ομιλητής στην εκδήλωση θα είναι ο κ. Εμμανουήλ Βαρβούνης, Καθηγητής Λαογραφίας στο Τμήμα Ιστορίας και Εθνολογίας του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης και Άρχων Προστάτης των Γραμμάτων του Οικουμενικού Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως, με θέμα: «Η Άλωση της Κωνσταντινούπολης του 1453 στην ελληνική λαϊκή παράδοση». Στην εκδήλωση θα συμμετάσχουν επίσης η ορχήστρα παραδοσιακής μουσικής του Μουσικού Σχολείου Καβάλας και η χορωδία του Συλλόγου Μικρασιατών Ν. Καβάλας, με ιστορικά τραγούδια της Άλωσης. Η είσοδος είναι ελεύθερη.  http://www.k-tipos.gr/ktipos


«Ή Αλωση της Βασιλεύουσας και οι Κρυπτοχριστιανοί» από τον Σύλλογο Κωνσταντινουπολιτών

 

Ο ιστορικός Σύλλογος Κωνσταντινουπολιτών,
τιμώντας την επέτειο των 560 ετών από την Άλωση της Πόλης
και εορτάζοντας την συμπλήρωση 85 ετών από την ίδρυσή του,
σας καλεί στην εκδήλωση η οποία θα πραγματοποιηθεί
την Τετάρτη 29 Μαΐου 2013 και ώρα 18.30
στο Αμφιθέατρο «Λεωνίδας Ζέρβας»  του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών
Βασιλέως Κωνσταντίνου 48, Αθήνα
με ομιλητή τον Στρατηγό ε.α. Φραγκούλη Φράγκο, PhD,
Επίτιμο Αρχηγό Γενικού Επιτελείου Στρατού,
και θέμα
«Ή Αλωση της Βασιλεύουσας και οι Κρυπτοχριστιανοί»

Στον Εκθεσιακό Χώρο του Ε.Ι.Ε. θα εκτεθούν για πρώτη φορά
στην ιστορία του Συλλόγου σπάνια τεκμήρια
τα οποία ευρίσκονται στην κατοχή του.

Το βινύλιο ζει και βασιλεύει!

 
Αντιστέκεται με επιτυχία στην επέλαση του ψηφιακού ήχου σύμφωνα με την Deutsche Welle
Το βινύλιο ζει και βασιλεύει!



 
Ο δίσκος βινυλίου εξακολουθεί να αντιστέκεται στην επέλαση του CD. Η γερμανική εταιρία Pallas, με σήμα την θεά Αθηνά, κατασκευάζει βινύλια από το 1960 στο Ντίπχολτς της Κάτω Σαξονίας. Και, όπως μεταδίδει η ελληνόφωνη υπηρεσία της Deutsche Welle, αντιστέκεται με επιτυχία στην επέλαση του ψηφιακού ήχου.   

Το εργοστάσιο κατασκευής δίσκων Pallas (εκ του Παλλάς Αθηνά) που δημιουργήθηκε το 1949 έφτιαχνε στην αρχή δίσκους γραμμοφώνου 78 στροφών και από το 1960 βινύλια. Ο Χόλγκερ Νόιμαν, εγγονός του ιδρυτή, δεν γνωρίζει πια για ποιόν λόγο ο παππούς του επέλεξε την θεά Αθηνά ως σήμα του εργοστασίου. Γνωρίζει όμως  για ποιό λόγο ο χώρος παραγωγής των δίσκων μοιάζει με μουσείο: «Όταν καθιερώθηκε το CD στις αρχές του ΄80 αποφασίσαμε να κρατήσουμε τα μηχανήματα παραγωγής δίσκων και αρχίσαμε να φτιάχνουμε, όπως όλοι οι άλλοι, CD και DVD. Όταν όμως μετά την πρώτη Love Parade στο Βερολίνο το 1989 ( φεστιβάλ ηλεκτρονικής μουσικής που έληξε κατά τραγικό τρόπο με τον θάνατο 21 ατόμων το 2010 λόγω ασφυκτικού συνωστισμού ) άρχισαν να έρχονται οι πρώτες παραγγελίες για βινύλια ξαναρχίσαμε σιγά σιγά την παραγωγή που είχε σταματήσει. Και επειδή εκείνη την εποχή κανείς δεν κατασκεύαζε πλέον δίσκους βινυλίου στη Γερμανία ρώτησαν εμάς. Από τότε η ζήτηση για δίσκους δεν έχει σταματήσει, το αντίθετο μάλιστα».

Το πιο πολιτικό πολιτιστικό σόου στον πλανήτη

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ Art

55η Μπιενάλε Βενετίας (1 Ιουνίου – 24 Νοεμβρίου)

Ανοίγει το Σάββατο τις πύλες της η περίφημη διοργάνωση, με 88 εθνικά περίπτερα στους «Κήπους», τη διεθνή έκθεση «Palazzo Enciclopedico», που επιμελείται ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Μπιενάλε, Μασιμιλιάνο Τζόνι, καθώς και με πλήθος παράλληλων εκθέσεων και εκδηλώσεων που απλώνονται σε όλη την ιστορική, «πλωτή» πόλη

Της Παρής Σπίνου,  http://www.efsyn.gr
  getFile (62)

getFile (61)
getFile (60)
«Εκκεντρικό, άγριο και ταυτόχρονα το πιο πολιτικό πολιτιστικό σόου στον πλανήτη». Eτσι χαρακτηρίζει η «Ιndependent» την 55η Μπιενάλε Βενετίας, που ανοίγει τις πύλες της για το κοινό την 1η Ιουνίου.

Ρωτάμε τους κλέφτες πού είναι τα λάφυρα



Εβδομήντα χρόνια μετά, η Ελλάδα δεν ξέρει ούτε πόσα αρχαία κλάπηκαν από τα γερμανικά στρατεύματα κατοχής ούτε πού βρίσκονται σήμερα. Η αναποτελεσματικότητα της δημόσιας μηχανής σε όλο της το μεγαλείο
«Πόσα είναι τα αρχαία που μας έκλεψαν οι Γερμανοί;»
«8.500».
«Και γιατί να είναι 8.500» ;
«Πόσα να είναι» ;
«Να είναι 5.000».
«4.800 είναι μονάχα τα κομμάτια από τη λαθρανασκαφή στα νεολιθικά της Θεσσαλίας…».
Την «κολοκυθιά» παίζει η Ελλάδα σχεδόν 70 χρόνια τώρα, προσπαθώντας να βγάλει άκρη ως προς το πόσες αρχαιότητές της κλάπηκαν ή καταστράφηκαν από τα γερμανικά, τα ιταλικά και τα βουλγαρικά στρατεύματα κατοχής. Στην αρχαιολογική υπηρεσία δεν υπάρχει κάποια διεύθυνση ή, έστω, τμήμα ή υπάλληλος, που να γνωρίζει τι ακριβώς από όσα έχουν καταγραφεί ότι άρπαξαν τα στρατεύματα κατοχής έχουν επιστρέψει και τι όχι, ώστε να εξακολουθήσει η αναζήτηση.
Ο ακριβής αριθμός δεν είναι το μόνο που αγνοεί η Ελλάδα. Εκατοντάδες αρχαιότητες που διηρπάγησαν από τους κατοχικούς στρατούς, δεν γνωρίζουμε καν σε ποια χέρια βρίσκονται. Ως λάφυρα πολέμου κατασχέθηκαν από τους αντιπάλους ή πωλήθηκαν από τους στρατιώτες κατά παράβαση κάθε έννοιας διεθνούς δικαίου. Άντε να τα βρει κανείς, τώρα…

«H Ηλιούπολη της κατοχής και της αντίστασης»

«H Ηλιούπολη της κατοχής και της αντίστασης» (βίντεο)
Μικρή αποδείχθηκε η αίθουσα εκδηλώσεων του Μουσείο Εθνικής Αντίστασης για να φιλοξενήσει την παρθενική εκδήλωση της «Πρωτοβουλία για την ιστορική μνήμη της Ηλιούπολης» και του «Αντιφασιστικού Μετώπου Ηλιούπολης», που πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 27 Μαΐου.
Οι δεκάδες Ηλιουπολίτες (και όχι μόνο) που γέμισαν ασφυκτικά την αίθουσα (υπήρξαν και αρκετοί όρθιοι) είχαν την ευκαιρία να μάθουν ένα μέρος της ιστορίας της πόλης και συγκεκριμένα για την «Ηλιούπολη της κατοχής και της αντίστασης» μέσα από ανέκδοτες μαρτυρίες αγωνιστών της εθνικής αντίσταση και αποσπάσματα από το βιβλιαράκια της Γαβριέλλας Χαμογεωργάκης, στη μνήμη της οποίας, αφιερώθηκε η εκδήλωση.

Ιστοσελίδα και έντυπο με τις μυθικές διαδρομές στο βασίλειο του Μ.Αλεξάνδρου


Ιστοσελίδα και έντυπο με τις μυθικές διαδρομές στο βασίλειο του Μ.Αλεξάνδρου  
 
Παρουσιάστηκε στη Σχολή Αριστοτέλους στη Νάουσα της Ενδοπεριφερειακής-Διαδημοτικής Συνεργασίας. Στην εκδήλωση παρουσιάστηκαν το κοινό έντυπο
 «Στις ρίζες του Μεγαλέξανδρου. Μυθικές διαδρομές, αληθινές εικόνες» και η ιστοσελίδα στο διαδίκτυο (www.ancientmacedonia.gr).
 Πρόκειται για δύο κοινές δράσεις, οι οποίες υλοποιήθηκαν από τους Δήμους Βέροιας, Δίου-Ολύμπου, Ηρωικής πόλης Νάουσας, Πέλλας και την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, με τη συνεργασία των Αρχαιολογικών Υπηρεσιών ΙΖ΄ ΕΠΚΑ, ΚΖ΄ ΕΠΚΑ και Α.Π.Θ.-Αρχαιολογικό Τμήμα, με σκοπό την ανάδειξη και την προβολή των αρχαιολογικών μνημείων Ημαθίας, Πέλλας, Πιερίας (Αιγές-Βεργίνα, Δίον, Πέλλα, Σχολή Αριστοτέλους, Μακεδονικοί Τάφοι Ανθεμίων, Αρχαίο Θέατρο Μίεζας).
 Μπαίνοντας στην ιστοσελίδα, ο επισκέπτης διαβάζει: "Οι Αιγές, το Δίον, η Μίεζα και η Πέλλα δεν είναι μόνον τέσσερις από τους σημαντικότερους αρχαιολογικούς χώρους στους οποίους μπορεί να περιηγηθεί ο επισκέπτης, αλλά είναι οι πόλεις που συστήνουν την καρδιά του αρχαίου βασιλείου των Μακεδόνων. Είναι η γη όπου οι απόγονοι του Δία και του Ηρακλή ίδρυσαν το κράτος που επρόκειτο να φτάσει έως τα πέρατα του κόσμου, η γη όπου ανατράφηκαν και ανδρώθηκαν ο Φίλιππος Β' και ο Αλέξανδρος ο Μέγας, η γη από όπου ρίζωσε, διαδόθηκε και ταξιδεύει ακόμα ο ελληνικός πολιτισμός στην πιο ανοιχτή, ανεκτική, ευφυή και γονιμοποιό του διάσταση", ενώ παρακάτω μπορεί να λάβει πληροφορίες για τα αρχαιολογικά μνημεία.
 Πληροφορίες για τα μνημεία της συγκεκριμένης περιοχής, μπορεί να πάρει ο αναγνώστης και από το έντυπο «Στις ρίζες του Μεγαλέξανδρου. Μυθικές διαδρομές, αληθινές εικόνες». 
27 Μαΐου 2013,  http://www.imerisia-ver.gr

Παλαιόπολη Ανδρου: Ενας αρχαιολογικός χώρος αποκλεισμένος από τον κόσμο

Παρατημένο παρά την Κοινή Υπουργική Απόφαση
Παλαιόπολη Ανδρου: Ενας αρχαιολογικός χώρος  αποκλεισμένος από τον κόσμο
 
Αρχαιολογικός χώρος χωρίς πρόσβαση απέμεινε η Παλαιόπολη (η αρχαία πόλη) της Ανδρου μετά από την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας στο οποίο είχαν προσφύγει κάτοικοι της περιοχής, οι οποίοι διαφωνούν με την διάνοιξη οδού, που θα φθάνει στον αρχαιολογικό χώρο.
 Κι αυτό, παρά την υπάρχουσα ήδη _από το 2006_ Κοινή Υπουργική Απόφαση, η οποία εκδόθηκε ύστερα από γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου αλλά και από αυτοψία μελών του, οι οποίοι είχαν εντοπίσει την αδυναμία προσέγγισης στις σπουδαίες αρχαιότητες του νησιού.

Αρκεί να αναφερθεί, ότι αυτή τη στιγμή το μόνο που υφίσταται είναι ένα δύσβατο και στενό μονοπάτι, το οποίο μάλιστα διέρχεται μέσα από ιδιωτικές εκτάσεις ενώ γενικότερα πρόκειται για μία περιοχή δυσκολότατης πρόσβασης. Ούτε η ανασκαφή λοιπόν μπορεί να διαξαχθεί απρόσκοπτα, ούτε η ανάδειξη των αρχαιοτήτων που έχουν αποκαλυφθεί ως τώρα, πολλώ δε μάλλον η πιθανότητα επίσκεψής τους από τουρίστες σε περίπτωση που έχουν την περιέργεια να μάθουν από πού έχουν προέλθει όλα τα αρχαία που εκτίθενται στο Μουσείο Παλαιόπολης.

Το Μουσείο της Ιστορίας της Ευρώπης

 
Τρίτη 28 Μαΐου 2013
Κεντρικό Πανεπιστήμιο (Αμφιθέατρο «Ιω. Δρακόπουλος»), Πανεπιστημίου 30, Αθήνα
19.30
 
Διάλεξη της Μαίρης Μιχαηλίδου (Επιτ. Γεν. Δ/ντρια Υπουργ. Πολιτισμού, Μέλος Ακαδημαϊκής Επιτροπής Μουσείου Ιστορίας της Ευρώπης) με θέμα:

«Μουσείο και προοπτική στον 21ο αιώνα. Η περίπτωση του Μουσείου της Ιστορίας της Ευρώπης».

Η διάλεξη πραγματοποιείται στο πλαίσιο του Θ′ Κύκλου Ομιλιών που διοργανώνει το Κέντρο Μουσειακών Ερευνών του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Είσοδος ελεύθερη.

«Χνάρια ελληνοχριστιανικού πολιτισμού» στην Καππαδοκία


Τα «χνάρια ελληνοχριστιανικού πολιτισμού», στην «αγιοτόκο» και «αγιοτρόφο» Καππαδοκία, όπου έδρασαν πατέρες της Εκκλησίας, όπως ο Βασίλειος ο Μέγας, ο Γρηγόριος ο Ναζιανζηνός, ο Γρηγόριος Νύσσης, προσπάθησαν να αποτυπώσουν οι διοργανωτές και οι ομιλητές στο συνέδριο με θέμα «Καππαδοκία… χνάρια ελληνοχριστιανικού πολιτισμού», που διοργάνωσαν η Ιερά Μητρόπολη Νεαπόλεως-Σταυρουπόλεως, το Μουσείο Προσφυγικού Ελληνισμού και η Κοινωφελής Επιχείρηση Νεάπολης-Συκεών, στο Κλειστό Δημοτικό Θέατρο Νεάπολης.
Στα πάνω από 100 «πετρομονάστηρα» (υπόσκαφοι ναοί) της Καππαδοκίας, μπορεί κανείς να αναζητήσει το Βυζάντιο σε όλο του το μεγαλείο, επεσήμανε η αναπληρώτρια καθηγήτρια Βυζαντινής Αρχαιολογίας στη Θεολογική Σχολή του ΑΠΘ, Μαρία Καζαμία-Τσέρνου.
Σε αρκετούς από τους ιδιόμορφους μορφολογικά αυτούς τόπους λατρείας, άσκησης και προσευχής έχει διατηρηθεί ο εντοίχιος διάκοσμός τους, ο οποίος συνίσταται σε εκτενείς αφηγηματικούς εικονογραφικούς κύκλους από την Παλαιά, την Καινή Διαθήκη αλλά και την αγιολογική γραμματεία.