Τρίτη 28 Μαΐου 2013

Το πιο πολιτικό πολιτιστικό σόου στον πλανήτη

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ Art

55η Μπιενάλε Βενετίας (1 Ιουνίου – 24 Νοεμβρίου)

Ανοίγει το Σάββατο τις πύλες της η περίφημη διοργάνωση, με 88 εθνικά περίπτερα στους «Κήπους», τη διεθνή έκθεση «Palazzo Enciclopedico», που επιμελείται ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Μπιενάλε, Μασιμιλιάνο Τζόνι, καθώς και με πλήθος παράλληλων εκθέσεων και εκδηλώσεων που απλώνονται σε όλη την ιστορική, «πλωτή» πόλη

Της Παρής Σπίνου,  http://www.efsyn.gr
  getFile (62)

getFile (61)
getFile (60)
«Εκκεντρικό, άγριο και ταυτόχρονα το πιο πολιτικό πολιτιστικό σόου στον πλανήτη». Eτσι χαρακτηρίζει η «Ιndependent» την 55η Μπιενάλε Βενετίας, που ανοίγει τις πύλες της για το κοινό την 1η Ιουνίου.



Σε μια εποχή παγκόσμιας ύφεσης και αλλαγών, η εφημερίδα διόλου τυχαία στέκεται στα πλέον πολιτικά έργα της φετινής διοργάνωσης, υπογραμμίζοντας για το «Ηistory Zero» του Στέφανου Τσιβόπουλου: «Είναι πιθανόν να προσφέρει μια οδυνηρή και ενδοσκοπική ματιά στην εθνική ψυχή». Συνεχίζει με το «ελαφρώς πιο γκροτέσκο μακεδονικό περίπτερο» (σ.σ. έτσι αναφέρεται η FYROM), όπου η Ελπίδα Χατζή-Βασιλέβα θα παρουσιάσει μια εγκατάσταση που αποτελείται από 907.000 κουκούλια μεταξοσκώληκα, 700 δέρματα αρουραίων και τέσσερα ζωντανά ποντίκια. «Με αφετηρία τις μετακινήσεις και τις επιπτώσεις της μεσαιωνικής πανούκλας στη Δυτική Ευρώπη, εξετάζει τον σύγχρονο προβληματισμό σχετικά με τη μετανάστευση».

Aσφαλώς, τα φώτα της δημοσιότητας θα στραφούν στον Κινέζο πολιτικό αντιφρονούντα Αϊ Βέιβεϊ, ο οποίος συμμετέχει με δύο εκθέσεις. Στο συγκρότημα Zitelle θα παρουσιάσει την εγκατάσταση «Straight», με κυρίαρχο υλικό τον χάλυβα οπλισμένου σκυροδέματος, που ανέκτησε από σχολεία που κατέρρευσαν στον καταστροφικό σεισμό στη Σετσουάν το 2008. Το έργο αυτό παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Μουσείο Hirshhorn στην Ουάσινγκτον. Επίσης, στον ναό του Αγίου Αντωνίου κάνει την εγκατάσταση «Sacred», με θέμα την αντιφατική ανάπτυξη της σύγχρονης Κίνας, όπου καταπατώνται τα ανθρώπινα δικαιώματα.

«Η Μπιενάλε της Βενετίας υπήρξε πάντα άκρως πολιτική», τονίζει η αγγλική εφημερίδα. «Aκόμα και σήμερα συζητιέται η επαναστατική τέχνη της δεκαετίας του ’60, ωστόσο ποτέ δεν συζητιέται το γεγονός ότι το 1930 το γραφείο του Μουσολίνι είχε αναλάβει τη διεύθυνση της Μπιενάλε». Για τους Βρετανούς πολιτικό είναι ακόμα και το ότι η Ουαλία και η Σκοτία διατηρούν ξεχωριστά περίπτερα, έξω από τους “Κήπους”. Οσο για το εθνικό περίπτερο της Βρετανίας, έχει επιλεγεί ο Τζέρεμι Ντέλερ, κάτοχος του Βραβείου Τέρνερ, ο οποίος με τα προκλητικά έργα του «δίνει γροθιά στο στομάχι».

Σε μια άλλη περίπτωση ο σταρ δεν είναι ο καλλιτέχνης, αλλά ο επιμελητής! Συγκεκριμένα, ο Νοτιοαφρικανός νομπελίστας συγγραφέας Τζ. Μ. Κουτσί, ο οποίος έχει τη συνεπιμέλεια του βελγικού περιπτέρου, με γλυπτά με τραυματισμένα ζώα και ανθρώπινα όντα, που αναδίδουν ποιητική ομορφιά και άγριο ρεαλισμό.

Την ημέρα των εγκαινίων θα τιμηθούν με Χρυσό Λιοντάρι για το σύνολο του έργου τους δύο σημαντικές κυρίες της τέχνης, η Μαρία Λάσνιγκ και η Μαρίσα Μερτζ. Η πρώτη εδώ και 60 χρόνια μέσα από τις αυτοπροσωπογραφίες της χρησιμοποιεί τη ζωγραφική ως μέσο αυτοανάλυσης. Από τις εξέχουσες εκπροσώπους της arte povera, η Μερτζ ανέπτυξε μια προσωπική γλώσσα που παραπέμπει σε φαινομενικά αρχέγονες εικόνες.

Ακόμα, ένα σημαντικό αφιέρωμα στον Αντονι Κάρο, τον μεγαλύτερο εν ζωή γλύπτη της Βρετανίας, οργανώνεται στο Museo Correr. Περιλαμβάνει μεγάλα έργα από χάλυβα όπως τα «Red Splash» (1966), «Garland» (1970), καθώς και πιο πρόσφατα γλυπτά.

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται και η διεθνής έκθεση της Μπιενάλε, το «Εγκυκλοπαιδικό παλάτι». Ο τίτλος της έχει αφετηρία τον Ιταλοαμερικανό, αυτοδίδακτο καλλιτέχνη Μαρίνο Αουρίτι, ο οποίος το 1955 υπέβαλε στο Γραφείο Ευρεσιτεχνιών των ΗΠΑ το σχέδιό του για ένα φανταστικό μουσείο, που θα συγκέντρωνε όλη τη γνώση και τις μεγαλύτερες ανακαλύψεις της ανθρωπότητας, από τον τροχό ώς τον δορυφόρο.

Ο φετινός καλλιτεχνικός διευθυντής της Μπιενάλε Μασιμιλιάνο Τζόνι εμπνεύστηκε μια έκθεση που πραγματεύεται τους τρόπους με τους οποίους οι εικόνες χρησιμοποιούνται για την οργάνωση της γνώσης και τη διαμόρφωση της εμπειρίας μας από τον κόσμο. Εχει επιλέξει πάνω από 150 καλλιτέχνες από 77 χώρες (και τη δική μας Χριστιάνα Σούλου) για το αφιέρωμα, που περιλαμβάνει έργα σύγχρονα, από το παρελθόν αλλά και αντικείμενα. Από το «Κόκκινο βιβλίο» του Καρλ Γιουνγκ, τις προφητείες του Αλάιστερ Κρόουλι, τα σχέδια των Σαμάνων στις Νήσους του Σολομώντα, ώς τα οπτικά παιχνίδια της αφηρημένης ζωγραφικής, τις θρησκευτικές εικόνες, τα έργα των τυφλών, τη ζωγραφική των ψυχικά ασθενών κ.λπ.

Στην Μπιενάλε αναδεικνύονται οι νέες τάσεις, αλλά και οι χώρες που ηγούνται στον χώρο της τέχνης. Ενας μικρόκοσμος από καλλιτέχνες, διευθυντές μουσείων, επιμελητές, ντίλερ, κινείται σε περίπτερα, εκθέσεις, πάρτι και δεξιώσεις στη Βενετία, επιδιώκοντας δικτύωση, χορηγίες, συμφωνίες, ανταλλαγές, μέσα στην παραζάλη μιας ιδιόρρυθμης αγοράς.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου