Σάββατο 1 Ιουνίου 2013

Η Ελλάδα του Βοκάκιου

Στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης
Ημερίδα επικεντρωμένη σε πτυχές που αφορούν την Ελλάδα του Βοκάκιου διοργανώνει το Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο Αθηνών.
Με την ευκαιρία της συμπλήρωσης 700 χρόνων από τη γέννηση του Βοκάκιου, το Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο Αθηνών σε συνεργασία με το Τμήμα Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης και το Μανιατάκειον Ίδρυμα, διοργανώνει Επιστημονική Ημερίδα με τίτλο «Η Ελλάδα του Βοκάκιου».
Ο Βοκάκιος, ο οποίος γεννήθηκε πιθανότατα στη Φλωρεντία τον Ιούνιο-Ιούλιο του 1313 από τον Boccaccio da Chellino, αντιπρόσωπο ενός από τους ισχυρούς εμπορικούς οίκους της Φλωρεντίας, και από άγνωστη μητέρα, μπορεί κάλλιστα να θεωρηθεί ο πατέρας της πρόζας στη δημώδη ιταλική γλώσσα και, μαζί με τον Πετράρχη και τον Δάντη, ο σημαντικότερος συγγραφέας του 14ου αιώνα τόσο στην Ιταλία όσο και στην Ευρώπη.

Κινητό Ερευνητικό Εργαστήριο Αρχαιολογίας απέκτησε η Κύπρος

Με την υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας μεταξύ του Ινστιτούτου Κύπρου και του Γαλλικού Κέντρου Έρευνας και Αποκατάστασης Μουσείων
Το STARLab αποτελείται από ένα ειδικά διαμορφωμένο φορτηγό αυτοκίνητο που μπορεί να μεταφέρει δύο ερευνητές, καθώς και τον απαραίτητο εξοπλισμό.
 

Ένα κινητό Ερευνητικό Εργαστήριο Αρχαιολογίας, το STARLab, απέκτησε η Κύπρος με την υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας μεταξύ του Ινστιτούτου Κύπρου και του Γαλλικού Κέντρου Έρευνας και Αποκατάστασης Μουσείων. Πρόκειται για μια ερευνητική υποδομή μοναδική για την Κύπρο και την ευρύτερη περιοχή.

Ψηφίδες + Φαντασία = Δημιουργία

Ρωμαϊκό ψηφιδωτό στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.
Θερινό εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο «Ψηφίδες + Φαντασία = Δημιουργία» διοργανώνει το Τμήμα Δημοσίων Σχέσεων, Τεκμηρίωσης και Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου.
Το πρόγραμμα απευθύνεται σε παιδιά ηλικίας 8 έως 12 χρονών, προσφέροντάς τους την ευκαιρία για μια καλοκαιρινή δημιουργική απασχόληση. Σκοπός του είναι να εξοικειωθούν τα παιδιά με την τέχνη του αρχαίου ψηφιδωτού, να μάθουν τον τρόπο κατασκευής του και τη χρήση του, αλλά και να συλλέξουν πληροφορίες για τα διακοσμητικά του θέματα.

Ουμπέρτο Έκο: «Ο πολιτισμός είναι μια διαρκής κρίση»


Ευτυχώς που δεν έχει ανάγκη τον Μπερλουσκόνι

«Κρίση; Ποια κρίση; Στον πολιτισμό δεν υπάρχει κρίση – ο πολιτισμός είναι κρίση», υποστηρίζει ο Ουμπέρτο Έκο σε πολύ πρόσφατη συνέντευξή του. «Η κρίση», λέει, «είναι η αναγκαία συνθήκη για την πολιτιστική ανάπτυξη» κι αυτό γιατί σε αναγκάζει να σκεφτείς, να βρεις νέους τρόπους να προχωρήσεις, να ανοίξεις δρόμους, να ανακαλύψεις καινούργια πράγματα.

«Ο πολιτισμός είναι μια διαρκής κρίση», τονίζει, «Όλα, από την εποχή του Αριστοτέλη, αρχίζουν με μιαν ανακάλυψη, μιαν απορία, έναν θαυμασμό. Και από κει και πέρα η γνώση είναι σαν το ταξίδι στην Ιθάκη του Καβάφη: κάτι που δεν πρέπει να τελειώσει ποτέ».

Ενας «Δεσμός» 30 χρόνων

Ο Γιάννης Μαυροειδάκος μιλάει για το ελληνικό βιβλιοπωλείο του στο Παρίσι, που εφέτος κλείνει τρεις δεκαετίες αδιάλειπτης λειτουργίας
Ενας «Δεσμός» 30 χρόνων
Η πρόσοψη του βιβλιοπωλείου «Δεσμός» στην οδό Βαντάμ, στο Μονπαρνάς του Παρισιού. Στην ένθετη φωτογραφία ο ιδιοκτήτης του Γιάννης Μαυροειδάκος



Στις αρχές της δεκαετίας του 1980 οι περισσότεροι Eλληνες που είχαν καταφύγει επί δικτατορίας στο Παρίσι επέστρεφαν στην Ελλάδα. Ο Γιάννης Μαυροειδάκος έμεινε. Είχε ήδη μια γαλλίδα σύζυγο και δύο παιδιά. Οταν διεπίστωσε ότι οι Ελληνες του Παρισιού και οι γάλλοι φιλέλληνες είχαν ανάγκη από έναν χώρο συνάντησης, πήρε την απόφαση να ιδρύσει το βιβλιοπωλείο «Δεσμός». Ηταν Ιούνιος του 1983. Εφέτος ο «Δεσμός» γιορτάζει 30 χρόνια λειτουργίας. Η αντοχή του βιβλιοπωλείου επί τρεις δεκαετίες οφείλεται σε μια «ιδιαιτερότητα του Παρισιού: αποτελεί ένα είδος μόνιμης πολιτιστικής πρωτεύουσας, όπου ζουν και γράφουν συγγραφείς από διάφορες κουλτούρες, και η πόλη επιτρέπει την ύπαρξη μικρών δομών, φορέων όπου μπορεί να βρει κανείς πληροφόρηση για τις λογοτεχνίες όλου του κόσμου», μας λέει από το Παρίσι ο Γιάννης Μαυροειδάκος. 

The Athens Prize For Literature 2013

Ανοιχτή πρόσκληση σε εκδότες και συγγραφείς για τον διαγωνισμό στέλνει το περιοδικό (δε)κατα
The Athens Prize For Literature 2013
Tην έναρξη του εφετινού διαγωνισμού για το βραβείο The Athens Prize For Literature ανακοίνωσε το περιοδικό (δε)κατα. Ο διαγωνισμός, που πραγματοποιείται για έβδομη χρονιά, βραβεύει κάθε χρόνο έναν Έλληνα και έναν ξένο εν ζωή μυθιστοριογράφο για έργα τους που εκτός από τις αφηγηματικές δεξιότητες μεταφέρουν έναν κοινωνικό προβληματισμό και συνομιλούν με την εποχή μας.

Ο χορός του Ζαλόγγου με τη Φλέρυ Νταντωνάκη Φοίνικας μέσα από τις στάχτες των ημερών




LIFO Αντωνης Μποσκοιτης 1.6.2013 | 00:09  





Τον Χορό του Ζαλόγγου ή το Έχε γεια καημένε κόσμε ή τις Σουλιώτισσες, το θυμηθήκαμε πάλι τα τελευταία 24ωρα με αφορμή τη Ρεπούση και το οικείο πια τηλεοπτικό κυνήγι μαγισσών. Δεν έχω καμία όρεξη ν' ασχοληθώ με το θέμα και τις διαστάσεις που πήρε - η δική μου δουλειά είναι άλλη -, αν και μπορώ να κάνω ένα σχόλιο και να πω ότι η αυτοθυσία των γυναικών αυτών, είτε μιλούσαν ελληνικά, είτε αλβανικά, είτε σουαχίλι, δεν απείχε πολύ από εκείνο τον Εβραίο - πειραματόζωο του Μένγκελε, ο οποίος κοπάνησε το κεφάλι του στον τοίχο και πέθανε ώστε νά'χει έναν αξιοπρεπή θάνατο. Στην τελική, είναι κι ωραίο σαν παραμύθι και, κατά τη γνώμη μου, ουδόλως εθνικιστικό: Η αυτοκτονία μπροστά στον βίαιο θάνατο αποτελεί την ύστατη πράξη ελευθερίας του ατόμου. 
Φανταστείτε ας πούμε οι Σουλιώτισσες να ήταν τίποτα Χρυσαυγίτισσες! Όχι στο γκρεμό δεν θα έπεφταν, αλλά θα έβγαιναν παγανιά με τσουγκράνες και όποιον πάρει ο Χάρος, προκειμένου να δουν αίμα... Τέλος πάντων, ας αφήσουμε τις ιστορίες του 1821 και του 2013 κι ας πάμε στο 1965 στις ΗΠΑ τότε που μια νέα Ελληνίδα τραγουδίστρια κυκλοφορούσε τον πρώτο της δίσκο στην εταιρεία Vanguard, εκεί που δισκογραφούσαν επίσης οι Joan Baez, Buffy Sainte - Marie, Country Joe McDonald και άλλοι μύθοι της αμερικανικής folk - rock σκηνής. Η τραγουδίστρια λεγόταν Ελευθερία Παπαδαντωνάκη, αλλά υπόγραφε ως Fleury D' Antonakis ή σκέτο Fleury, προτού εξελληνίσσει απόλυτα το ονοματεπώνυμο της σε Φλέρυ Νταντωνάκη, όπως την ξέρουμε δηλαδή μέχρι σήμερα. 

«Η «Ιλιάδα» είναι οδηγός επιβίωσης»

 

Έντυπη Έκδοση

Ο Στάθης Λιβαθινός μιλάει για το ομηρικό έπος που μεταφέρει σε 5ωρη παράσταση στην Πειραιώς 260
Μπορεί να «χωρέσει» η ομηρική «Ιλιάδα» σε μια θεατρική παράσταση; Ολόκληρη; Και οι 24 ραψωδίες της; Και σχεδόν όλοι οι ήρωές της να ενσαρκωθούν από μόνο 15 ηθοποιούς; Ναι, απαντά ο Στάθης Λιβαθινός.
Η γυμνόστηθη Νεφέλη Κουρή εν μέσω των Βασ. Ανδρέου, Δημ. Ημελλου και Γ. Χριστοδούλου. Ολοι τους ενσαρκώνουν περισσότερους από έναν ομηρικούς ήρωες Η γυμνόστηθη Νεφέλη Κουρή εν μέσω των Βασ. Ανδρέου, Δημ. Ημελλου και Γ. Χριστοδούλου. Ολοι τους ενσαρκώνουν περισσότερους από έναν ομηρικούς ήρωες Και το κάνει πράξη στην πιο φιλόδοξη παράσταση του φετινού Φεστιβάλ Αθηνών (από την ερχόμενη Τρίτη ώς και το Σάββατο, στην Πειραιώς 260). Παρ' όλ' αυτά δεν διστάζει να παραδεχτεί το προφανές. Ενέχει θράσος η απόπειρα να αποδώσεις 24 ραψωδίες στα όρια και στους χρόνους -έστω διεσταλμένους- μιας θεατρικής δουλειάς. Και μάλιστα σε χρονική διάρκεια που, μαζί με τα τρία διαλείμματα, δεν θα ξεπερνά τις 5 ώρες. Οι πρόβες πάντως έχουν ξεκινήσει από τον Σεπτέμβριο. «Και με την Ελσα Αδριανού εργαζόμαστε πάνω στη διαμόρφωση του κειμένου ακόμη και δυο ημέρες πριν από την πρεμιέρα», αποκαλύπτει ο σκηνοθέτης.
- Σε ποιες ραψωδίες εστιάζετε και ποιους ήρωες φέρνετε στο προσκήνιο;
«Σε όλες! Κι εκεί, νομίζω, έγκειται και το θράσος, εντός εισαγωγικών, του εγχειρήματος. Το ότι κάνω και τις 24 ραψωδίες. Αλλά ο σκοπός είναι να αφηγηθώ μια ιστορία».
- Παρελαύνουν δηλαδή όλοι οι ήρωες του έπους από τη σκηνή;
«Ολοι. Αν και, για να είναι πραγματικά όλοι, θα πρέπει να γεμίσω ένα στάδιο. Και δεν εννοώ με κομπάρσους. Γιατί ο Ομηρος δεν έχει κομπάρσους. Το απόλυτο στοίχημα είναι ότι με 15 ανθρώπους προσπαθούμε να καλύψουμε όλο το φάσμα των ραψωδιών».
Ο σκηνοθέτης στις πρόβες με το σαολίν Σι Μιάο Τζιε 

  Ο σκηνοθέτης στις πρόβες με το σαολίν Σι Μιάο Τζιε -

 Γιατί αποφασίσατε να παρουσιάσετε σήμερα την «Ιλιάδα», σε μια κατ'εξοχήν αντιηρωική εποχή; Δεν είναι μια αντίφαση;

Αποσιωπούν την πυρπόληση της Σμύρνης

Έντυπη Έκδοση

Αποσιωπούν την πυρπόληση της Σμύρνης

Λέει για τους συμπατριώτες της η Τουρκάλα σκηνοθέτις Νεσρίν Καζάνκαγια. Στην Αθήνα φέρνει την παράσταση του έργου της «Ω Σμύρνη μου, όμορφή μου Izmir» (5-6 Ιουνίου, Πειραιώς 260, Φεστιβάλ Αθηνών)
Ο «συνωστισμός» της Μαρίας Ρεπούση κόντεψε να προκαλέσει νέο εμφύλιο πόλεμο στην Ελλάδα. Ενενήντα χρόνια μετά, η καταστροφή της Σμύρνης εξάπτει ακόμη πάθη. Στην Τουρκία; «Οι πληγές έχουν κλείσει. Αλλά από την εποχή του Κεμάλ Ατατούρκ όλοι οι κρατικοί φορείς και τα σχολικά εγχειρίδια διαχωρίζουν εμφαντικά τον ιμπεριαλιστικό πόλεμο των ξένων από το δικό μας πόλεμο για εθνική ανεξαρτησία. Η μεγάλη φωτιά που κατέστρεψε τη Σμύρνη έχει εξαλειφθεί από τα βιβλία της Ιστορίας μας. Ακόμη και οι σημερινοί κάτοικοι της Σμύρνης δεν γνωρίζουν για την πυρκαγιά, παρ' όλο που τα γεωπολιτικά ιμπεριαλιστικά συμφέροντα έχουν στραφεί στη Μέση Ανατολή και η διένεξη Ελλήνων και Τούρκων είναι πλέον ξεχασμένη», αποκαλύπτει η Τουρκάλα σκηνοθέτις, θεατρική συγγραφέας, ηθοποιός και καλλιτεχνική διευθύντρια του Theatre Pera, Νεσρίν Καζάνκαγια, η οποία έρχεται στην Αθήνα φέρνοντας την παράσταση του έργου της «Ω Σμύρνη μου, όμορφή μου Izmir» (5-6 Ιουνίου, Πειραιώς 260, Φεστιβάλ Αθηνών).

Συζήτηση: Τέχνη και κρίση

Θα πραγματοποιηθεί στο Μουσείο Μπενάκη της Πειραιώς, την Κυριακή 2 Ιουνίου
Συζήτηση: Τέχνη και κρίση
«Πώς να μιλήσεις για τη σύγχρονη ελληνικότητα σε μια χώρα που πωλείται;» διερωτάται ο εικαστικός Κυριάκος Κατζουράκης. Πώς να μιλήσει κανείς για ζητήματα της τέχνης, ζητήματα εν πολλοίς πολυτελή, όταν η χώρα γύρω του βρίσκεται σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης, όταν η επισφάλεια είναι η μόνη βεβαιότητα της καθημερινότητας;

Το ερώτημα, το οποίο πραγματεύεται στο βιβλίο του Τάξη στο χάος: Ζωγραφική, θέατρο, κινηματογράφος (Καλειδοσκόπιο, 2013), θα συζητηθεί εκτενώς στην παρουσίαση του βιβλίου στο Μουσείο Μπενάκη (Πειραιώς 138) και στη συζήτηση στρογγυλής τραπέζης που θα ακολουθήσει, την Κυριακή 2 Ιουνίου, στις 12 το μεσημέρι. Θέμα της, «Τέχνη και Κρίση». Στην εκδήλωση θα μιλήσουν οι: Κώστας Αρβανίτης, Πέπη Ρηγοπούλου, Νίκος Ξυδάκης και ο καλλιτέχνης Κυριάκος Κατζουράκης.

Η εκδήλωση πραγματοποιείται στο πλαίσιο της αναδρομικής έκθεσης «Κυριάκος Κατζουράκης. Έργα 1963-2013», η οποία καλύπτει τα 50 χρόνια της εικαστικής του δημιουργίας, από το 1963 μέχρι σήμερα, και φιλοδοξεί να φωτίσει όλες τις πτυχές της δημιουργίας του καλλιτέχνη, όπως επίσης και την προσπάθειά του να αναδείξει τις σχέσεις της ζωγραφικής με τις άλλες τέχνες.
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ:  31/05/2013 22:38,  TO BHMA