Δευτέρα 10 Ιουνίου 2013

Ανοίγει για τους επισκέπτες η αρχαία Πέργη στη Μικρά Ασία

Υπήρξε μία από τις ωραιότερες πόλεις της Ανατολής
Ανοίγει για τους επισκέπτες η αρχαία Πέργη στη Μικρά Ασία
Ανοίγει για τους επισκέπτες _επιτέλους_ ο αρχαιολογικός χώρος της Πέργης, πρωτεύουσας της Παμφυλίας στη Μικρά Ασία (στην νότια επαρχία της Αττάλειας σήμερα), που υπήρξε στην αρχαιότητα μία από τις ωραιότερες πόλεις της Ανατολής.

Την είδηση έδωσε το τουρκικό υπουργείο Πολιτισμού αναφέροντας μεταξύ άλλων και το μεγάλο αρχαιολογικό έργο που έχει επιτευχθεί στην αρχαία ελληνική πόλη, στην οποία ωστόσο οι ανασκαφές γίνονται εδώ και 65 χρόνια (πρόκειται για την μακροβιότερη ανασκαφή στην Τουρκία) έχοντας αποκαλύψει ως τώρα μόνον το 20-25% των αρχαίων.

«Δύο Μουσεία σε μία Ημέρα»

Δωρεάν ξεναγήσεις σε δύο μουσεία την Κυριακή από επιστήμονες του Παν. ΑθηνώνΔωρεάν ξεναγήσεις σε δύο μουσεία την Κυριακή

Την ευκαιρία να ξεναγηθούν από επιστήμονες του Πανεπιστημίου Αθηνών θα έχουν το πρωί της Κυριακής 16 Ιουνίου στις 11.30 όσοι πολίτες συμμετέχουν στην δράση «Δυο Μουσεία σε μια Ημέρα». Τη δράση αυτή προσφέρει το Μουσείο Ιστορίας του Πανεπιστημίου Αθηνών σε συνεργασία με το Μουσείο Ελληνικών Λαϊκών Μουσικών Οργάνων Φοίβου Ανωγειανάκη - Κέντρο Εθνομουσικολογίας.

«Επιστράτευση» για το θερινό ωράριο

Εργαζόμενοι διαφόρων ειδικοτήτων βαφτίζονται φύλακες μουσείων
Τα πρώην «stage» ονομάζονται τώρα «κοινωφελής εργασία». Προσλαμβάνονται με 500 ευρώ χωρίς εργασιακά δικαιώματα άτομα διαφόρων ειδικοτήτων για να στελεχώσουν Εφορείες Αρχαιοτήτων, αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία. Τα κονδύλια καλύπτονται από το ΕΣΠΑ και οι υπάλληλοι δεν επιλέγονται από τη Γ.Γ. Πολιτισμού, αλλά από Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις. Δηλαδή πράγματα πρωτόγνωρα, που επιβάλλονται όμως από το ΕΣΠΑ, θα μας πουν από το υπουργείο.

Ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων υποστηρίζει ότι «οι προσλήψεις μέσω των ΜΚΟ δεν μπορεί να χρησιμοποιούνται για να καλυφθούν οι πάγιες και διαρκείς ανάγκες των μουσείων και αρχαιολογικών χώρων, στις οποίες -αυτονόητα- εντάσσεται και η λειτουργία τους με διευρυμένο ωράριο». Γιατί; «Γιατί ενώ η τουριστική περίοδος έχει ήδη ξεκινήσει, σε πολλά μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους δεν έχουν ολοκληρωθεί οι προκηρύξεις ή οι προσλήψεις του φυλακτικού προσωπικού μέσω των ΜΚΟ, είτε γιατί οι ΜΚΟ "εγκατέλειψαν" το έργο που ανέλαβαν είτε γιατί δεν δημοσίευσαν εγκαίρως την προκήρυξη είτε γιατί οι προσλαμβανόμενοι παραιτούνται, καθώς οι όροι της σύμβασης είναι επαχθείς. Το θερινό ωράριο, λοιπόν, είναι αδύνατον να λειτουργήσει γιατί, σε κάθε περίπτωση, μια δημόσια υπηρεσία δεν μπορεί να βασίζει τη λειτουργία της στην "καλή προαίρεση" οποιασδήποτε ΜΚΟ!».

Στο Europeana οι πετρόκτιστοι φάροι μας

«Το Νησάκι, ανάμεσα σε Πέτρα και Μόλυβο, είναι γυμνό κι έρημο. Δεν έχει όνομα, και οι ψαράδες που δουλεύουν σ' εκείνες τις θάλασσες το λένε απλά έτσι: «Το νησί». Οταν τα βράδια είναι πολύ καθαρά, μπορείς να ξεχωρίσεις τα βουνά του Αθω να βγαίνουν μέσα από το πέλαγο και, σιγά, πάλι να σβήνουν μαζί με τη νύχτα που έρχεται.


Ο φάρος Ταινάρου στον Κάβο Ματαπά. Λειτούργησε το 1887, έχει ύψος 16 μέτρα. Η ιδιάζουσα γοητεία τής στίλβουσας σιωπής 
Ο φάρος Ταινάρου στον Κάβο Ματαπά. Λειτούργησε το 1887, έχει ύψος 16 μέτρα. Η ιδιάζουσα γοητεία τής στίλβουσας σιωπής  Ο μπαρμπα-Δημήτρης, ο μοναχικός κάτοικος του έρημου νησιού, θα κάνει την τελευταία κίνηση που τον ενώνει με τους ανθρώπους και με τη ζωή: θ' ανάψει το φως στο φάρο». Η ζωή του γερο-φαροφύλακα μπαρμπα-Δημήτρη, στο βιβλίο «Αιγαίο» του Ηλία Βενέζη.
Για τους φάρους μάς μιλά η Μαριλένα Λασκαρίδου, διευθύντρια του «Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη».

Ο Πισαρό και τα τοπία του στο Μουσείο Τίσεν-Μπορνεμίτσα

Το Μουσείο Τίσεν – Μπορνεμίτσα παρουσιάζει την πρώτη μονογραφική έκθεση στην Ισπανία, του ιμπρεσιονιστή ζωγράφου, Καμίγ Πισαρό.

Η έκθεση συγκεντρώνει 79 έργα, από πολυάριθμα μουσεία του εξωτερικού και ιδιωτικές συλλογές, συμπεριλαμβανόμενης και μιας παλέτας που χρησιμοποίησε ο καλλιτέχνης για να ζωγραφίσει μια σκηνή στην ύπαιθρο.
«Σε ένα κίνημα τόσο εξατομικευμένο, όπως ο ιμπρεσιονισμός, όπου ο Μονέτ, ο Ρενουάρ και σχεδόν όλοι οι ζωγράφοι δεν ενδιαφέρονταν να έχουν μαθητές, ο Πισαρό ήταν ο μοναδικός που ήταν τόσο γενναιόδωρος με τους νέους δημιουργούς. Βοήθησε τον Σεζάν να καταλάβει τι ήταν ο ιμπρεσιονισμός. Δίδαξε τον Γκογκέν και τον βοήθησε να γίνει επαγγελματίας ζωγράφος. Πιθανώς έδωσε συμβουλές και στον Βαν Γκογκ, γύρω στα 1880. Βοήθησε επίσης τους νεο-ιμπρεσιονιστές, όπως τον Σερά και τον Σενιάκ. Ακόμη και τον Ματίς» εξηγεί ο επιμελητής της έκθεσης Γκιγιέρμο Σολάνα..
Κυρίαρχο θεματικό μοτίβο στα έργα του Πισαρό ήταν τα τοπία.

Γκαντζά: Η ιστορική κοιτίδα του αζέρικου πολιτισμού

Η Γκαντζά είναι η δεύτερη μεγαλύτερη πόλη του Αζερμπαϊτζάν. Βρίσκεται στα βορειοδυτικά της χώρας και είναι η γενέτειρα του διάσημου ποιητή του 12ου αιώνα Νιζαμί.
 
Τα ποιήματα του Νιζαμί ασκούν τεράστια επιρροή στην περσική και ισλαμική φιλολογία. Μέσα από τους αιώνες, οι στίχοι μεταφέρουν μηνύματα παρηγοριάς στους άνδρες και τις γυναίκες που εργάζονται σκληρά στα απόκρημνα υψίπεδα στα βουνά του Καπάζ. Είναι στίχοι που μιλούν απευθείας στην καρδιά των κατοίκων αυτής της πόλης. Εδώ και πολλούς αιώνες, το μαυσωλείο του αποτελεί τόπο προσκυνήματος.

Tα μυστικά του Σύμπαντος στον... βυθό της Πύλου

Tα μυστικά του Σύμπαντος στον... βυθό της Πύλου

Σε πλήρη εξέλιξη εδώ και δυο δεκαετίες βρίσκεται το πείραμα “Νέστωρ” για την ανίχνευση νετρίνων, τριάντα ναυτικά μίλια έξω από την Πύλο, μέσα στη θάλασσα, σε βάθος μεγαλύτερο των πέντε χιλιομέτρων.
         Εχει πάρει το όνομά του από τα αρχικά:     “Neutrino Extended Submarine Telescope with Oceanographic Research” (Nestor) αλλά επιπλέον, στα… “βαφτίσια” έπαιξε ρόλο και το όνομα του ομώνυμου βασιλιά της περιοχής της Πύλου στην αρχαιότητα.
Το “Nestor” θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα πειράματα στην ιστορία της Φυσικής, καθώς έχει στόχο να εντοπίσει αόρατα σωματίδια της ύλης που έχουν σχέση με τη δημιουργία του σύμπαντος.
Το πρόγραμμα χρηματοδοτείται από τη γενική γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας του ελληνικού υπουργείου Παιδείας και τον Οργανισμό για την Οικονομική Συνεργασία και Ανάπτυξη (ΟΟΣΑ).
Μέσα στα βάθη των ελληνικών θαλασσίων, στο “Φρέαρ των Οινουσσών” όπως ονομάζεται η συγκεκριμένη περιοχή στην νοτιοδυτική Πελοπόννησο, επιστήμονες επιχειρούν να χαρτογραφήσουν τα πιο αρχέγονα και τα πιο περίεργα σωματίδια της ύλης, τα άγνωστα νετρίνα.

Athens Garden Festival στον Εθνικό Κήπο

Επισκεφθείτε τον Εθνικό κήπο στο κέντρο της Αθήνας από τις 15 Ιουνίου μέχρι τις 18 Ιουνίου 2013 και απολαύστε το «Athens Gardens Festival». Ακουστικές μουσικές των πόλεων, κλασσική μουσική και άλλες Ευρωπαϊκές αποχρώσεις, έντεχνη Ελληνική, διάφορα Μεσογειακά είδη, soundtracks και σε διάδραση παραστατικές τέχνες, παντομίμα και άλλες performances μετατρέπουν για τέσσερις μέρες τον Εθνικό κήπο σε έναν μαγευτικό χώρο καλλιτεχνικής έκφρασης και δημιουργίας.
Το φεστιβάλ πραγματοποιείται στο πλαίσιο του ετήσιου προγράμματος «Κήποι της Αθήνας» του Αθηναϊκού καλλιτεχνικού δικτύου που στοχεύει κυρίως στην ανάδειξη κήπων της πόλης ως σημείων συνάντησης του κόσμου των τεχνών και του πολιτισμού γενικότερα (συμπεριλαμβανομένης και της οικολογίας) με τους απλούς πολίτες και ιδιαίτερα τους νέους και τα παιδιά.

Καραγκιόζης και Burger Project στο νησί των Κατεργαραίων

Δυο Παρασκευές διαφορετικές από τις άλλες.
Ένα μουσείο με ιστορία, ένα μουσικό σχήμα, ένας ταλαντούχος σκιοπαίχτης και ο Καραγκιόζης στο νησί των Κατεργαραίων.Την Παρασκευή 14 και την Παρασκευή 28 Ιουνίου, οι αλλοπρόσαλοι διασκεδαστές Burger Project ενώνουν τις δυνάμεις τους με τον Καραγκιόζη του γνωστού σκιοπαίκτη Ηλία Καρελλά και παρουσιάζουν την παράσταση «Στo νησί των Κατεργαραίων» σε μια αναπάντεχη, διαδραστική εκδοχή (για μικρούς και μεγάλους) στον κήπο του Νομισματικού Μουσείου Αθηνών.
Η ξεκαρδιστική αυτή μουσική σκιοπαράσταση είναι βασισμένη στην παλιά παραδοσιακή κωμωδία με τίτλο «Το ναυάγιο του Μπαρμπα-Γιώργου» ή «Ο Καραγκιόζης στη χώρα των Κατεργαραίων», που καταγράφηκε από τον Σωτήρη Σπαθάρη το 1955 και ανέβηκε στον μπερντέ και άλλων πολλών καλών Καραγκιοζοπαικτών.

80 ελληνικοί θησαυροί

ΕΚΘΕΣΗ

Εργα των Περικλή Πανταζή, Εγγονόπουλου Λύτρα, Μόραλη, Ιακωβίδη, από την Πινακοθήκη Αβέρωφ, σε ένα πανόραμα νεοελληνικής τέχνης στο Ιδρυμα Θεοχαράκη

Περικλής Πανταζής, «Μάγκας που τρώει καρπούζι». Ενα από τα τελευταί έργα της συλλογής, που αγόρασε η Τατιάνα Αβέρωφ - Ιωάννου μετά τον θάνατο του πατέρα της
Περικλής Πανταζής, «Μάγκας που τρώει καρπούζι». Ενα από τα τελευταί έργα της συλλογής, που αγόρασε η Τατιάνα Αβέρωφ - Ιωάννου μετά τον θάνατο του πατέρα της
 
Κάποτε ο Ευάγγελος Αβέρωφ, ο οποίος εκτός από πολιτικός ήταν και παθιασμένος φιλότεχνος, είδε σε μουσείο των Βρυξελλών ένα έργο που του τράβηξε το ενδιαφέρον. Εμαθε πως ο δημιουργός του ήταν Ελληνας, ο Περικλής Πανταζής.
Από τότε ανέπτυξε μία εμμονή γι' αυτόν τον ζωγράφο, ο οποίος πέθανε από φυματίωση στα 35 του το 1884, αλλά είχε προλάβει να καθιερωθεί ως ένας από τους πρωτοπόρους της βελγικής ιμπρεσιονιστικής σχολής μαζί με τους Βόγκελς και Ενσορ. Το όνομά του έμοιαζε ηπειρώτικο για τον Αβέρωφ, που πάσχισε να αποδείξει ότι ο Πανταζής καταγόταν από το χωριό Ζίτσα των Ιωαννίνων, συλλέγοντας έγγραφα και στοιχεία, δημιουργώντας εντέλει ένα μικρό Αρχείο. Μπορεί η ηπειρώτικη καταγωγή του Πανταζή να παραμένει ένα ερώτημα, αλλά η Ελλάδα γνώρισε έναν μεγάλο ζωγράφο, χάρη στον Αβέρωφ που τον «ανακάλυψε». Ως υπουργός Εξωτερικών έφερε πολλά έργα του από το Βέλγιο και ο ίδιος αγόρασε κάμποσα.