Έντυπη Έκδοση
Ελευθεροτυπία, Τετάρτη 12 Ιουνίου 2013
Τα τέσσερα χρόνια λειτουργίας του
κλείνει στις 20 Ιουνίου το Μουσείο Ακρόπολης και το γιορτάζει. Γιατί
παρά τις γκρίνιες που διατυπώνονται από μερίδα συνδικαλιστών, ένα είναι
βέβαιο: άλλαξε το πολιτιστικό τοπίο της χώρας. Μόνο το γεγονός ότι το
Μουσείο αυτό το επισκέπτονται κάθε χρόνο όσοι όλα τα άλλα μουσεία μαζί,
δείχνει την υπεροχή του.
Και να σκεφτεί κανείς πως άνοιξε τις πύλες του όταν ξεκίνησε η
μεγάλη οικονομική κρίση που ταλαιπωρεί τη χώρα. Ωστόσο, «παρά το
αρνητικό οικονομικό κλίμα, το έχει αγκαλιάσει το ελληνικό και το διεθνές
κοινό, δίνοντάς του τη δυνατότητα να λειτουργεί για τέσσερα χρόνια
δίχως κρατική επιχορήγηση» όπως επισημαίνεται από το μουσείο στη χθεσινή
ανακοίνωσή του.
Είναι αλήθεια ότι τα 5 εκατομμύρια ευρώ που αναφέρονται στο Π.Δ.
του Οργανισμού λειτουργίας του δεν συνιστούν κρατική επιχορήγηση, αλλά
αντιπροσωπεύουν τα ετήσια έσοδα του Μουσείου από τα εισιτήριά του, τα
οποία ως ΝΠΔΔ επιστρέφουν στο ταμείο του και όχι στο ΤΑΠΑ, όπως
συμβαίνει με όλα τα άλλα μουσεία.
Έντυπη Έκδοση
Ελευθεροτυπία, Τετάρτη 12 Ιουνίου 2013
Οι ήρωες των παιδικών του χρόνων πρωταγωνιστούν στο νέο μυθιστόρημά του
Της ΣΤΑΥΡΟΥΛΑΣ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Ο Δον Κιχώτης, ο Ταρζάν, ο Γιάννης
Αγιάννης, ο Κόμης Μοντεχρίστος, ο Ζορμπάς, ο Γιώργος Θαλάσσης, οι Τρεις
Σωματοφύλακες... Οι πρωταγωνιστές του «Μικρού Ελληνα», του νέου
μυθιστορήματος του Βασίλη Αλεξάκη που μόλις κυκλοφόρησε και στην Ελλάδα
(εκδ. Εξάντας), δεν είναι άλλοι από τους ήρωες της παιδικής του ηλικίας:
πρόσωπα πλασμένα από την πένα άλλων συγγραφέων, που άφησαν μέσα του το
πιο γερό αποτύπωμα!
Η ιδέα να τους ξανασυναντήσει αναβιώνοντάς τους του τριβέλιζε
το μυαλό για χρόνια, αλλά η κατάλληλη στιγμή ήρθε όταν ανάρρωνε από μια
σοβαρή εγχείρηση. Τότε που αναγκάστηκε ν' αφήσει την παρισινή του
γκαρσονιέρα για ένα δωμάτιο ξενοδοχείου -«πώς θ' ανέβαινα χωρίς ασανσέρ
τέσσερις ορόφους;»-, που κυκλοφορούσε με πατερίτσες κούτσα κούτσα, σαν
«ένα είδος επιθεωρητή των δρόμων», και ξαπόσταινε στους Κήπους του
Λουξεμβούργου, μια ανάσα από το Καρτιέ Λατέν.
Έντυπη Έκδοση
Ελευθεροτυπία, Τρίτη 11 Ιουνίου 2013
Εκθέτει ο Γιάννης Ψυχοπαίδης στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πατρών
Της Ν. ΚΟΝΤΡΑΡΟΥ-ΡΑΣΣΙΑ
Τα αρχαιολογικά μουσεία της Ευρώπης
έχουν ανοίξει τους χώρους τους στη σύγχρονη τέχνη τρεις δεκαετίες πριν
να αρχίσουν τα δικά μας να υποδέχονται δειλά δειλά τις σύγχρονες
εικαστικές δημιουργίες.
Και η εμπειρία ήταν πολύ θετική, θυμάται ο Γιάννης Ψυχοπαίδης,
που χθες έστηνε στην αίθουσα περιοδικών εκθέσεων του Αρχαιολογικού
Μουσείου Πατρών πενήντα πέντε έργα του, για την έκθεση «Ημερολόγια
Νόστου» που εγκαινιάζεται την Πέμπτη. Από το 1984 του δόθηκε η
δυνατότητα όχι τόσο να αντιπαρατεθεί, όσο να συνομιλήσει η ζωγραφική του
με έργα της κλασικής αρχαιότητας. Κι αυτό μέσα στη Γλυπτοθήκη του
Μονάχου, δηλαδή σε ένα «ναό» γεμάτο αριστουργήματα της αρχαίας ελληνικής
τέχνης.
Έντυπη Έκδοση
Ελευθεροτυπία, Τρίτη 11 Ιουνίου 2013
Στο Φεστιβάλ Ναυπλίου και το Μπαλέτο της Λυρικής
Ενα από τα λιγοστά φεστιβάλ
κλασικής μουσικής στη χώρα μας, το Φεστιβάλ Ναυπλίου, ξεχωρίζει γιατί
παρουσιάζει ένα πρωτότυπο πρόγραμμα, μακριά από τη λογική «καρμπόν». Και
ταυτόχρονα έχει ατού ένα περιβάλλον απαράμιλλης ομορφιάς: πού αλλού
μπορούμε να ακούσουμε μουσική με φόντο το Παλαμήδι και το Μπούρτζι;
Έντυπη Έκδοση
Ελευθεροτυπία, Τετάρτη 12 Ιουνίου 2013
Παράσταση στη μνήμη της μεγάλης Ελληνίδας στις Πρέσπες και στο Ηρώδειο
Μια παράσταση όχι με την
κινηματογραφική βιογραφία της Μελίνας Μερκούρη, αλλά για την ψυχοσύνθεσή
της; Δηλαδή, μια δουλειά για ένα έμψυχο, αχαρτογράφητο επί της ουσίας
πληθωρικό υλικό; Αυτό τουλάχιστον επιθυμούν να προβάλουν οι συντελεστές
της παράστασης «Μελίνα: όπου και να ταξιδέψω, η Ελλάδα...», που κάνει
πρεμιέρα στις 24 Αυγούστου στις Πρέσπες και θα επαναληφθεί στις 7
Σεπτεμβρίου στο Ηρώδειο, ως προάγγελος των εκδηλώσεων για την επέτειο 20
χρόνων (το 2014) από το θάνατο της ηθοποιού και πολιτικού. Διότι του
χρόνου η παράσταση, μια σύμπραξη του Ιδρύματος Μελίνα Μερκούρη, του
Πολιτιστικού Οργανισμού Πρεσπών και της εταιρείας Adam, θα παιχτεί για
μια ολόκληρη σεζόν στο Μπάντμιντον.
Αντιδρούν και οι ομογενείς της Αιγύπτου στο κλείσιμο της ΕΡΤ
Την αντίθεσή του στην κατάργηση της ΕΡΤ, εκφράζει με γραπτή ανακοίνωσή
του, ο πρόεδρος του Συμβουλίου Απόδημου Ελληνισμού (ΣΑΕ), Στέφανος
Ταμβάκης, ο οποίος αναφέρει ότι η ομογένεια πληροφορήθηκε το ξαφνικό
αυτό γεγονός, με αισθήματα λύπης και απογοήτευσης.
«Η Δημόσια ραδιοτηλεόραση όλα τα χρόνια της λειτουργίας της, αποτελεί
την γέφυρα και το συνδετικό κρίκο του απανταχού ελληνισμού με την μητέρα
πατρίδα. Είναι γνωστό ότι αυτό που ενώνει τα 7.000.000 των Ελλήνων που
ζούμε σε όλα και τα πλάτη της γης, είναι η ελληνική λαλιά. Η ΕΡΤ με τα
προγράμματα του ραδιοφώνου και της τηλεόρασης συμβάλλει και συμμετέχει
στο εθνικό έργο της διάδοση της γλώσσας, του πολιτισμού των ηθών και των
εθίμων μας. Από σήμερα όλοι μας αισθανόμαστε αποκοπή και αποξένωσή από
την μητέρα πατρίδα.
Για τους λόγους αυτούς θεωρώ ότι η απόφαση αυτή αποδυναμώνει την διεθνή
εικόνα της Ελλάδας και κατηγορηματικά την καταδικάζω και καλώ την
κυβέρνηση να αναλογισθεί τον δυσμενή αντίκτυπο στον ελληνισμό απανταχού
της γης», αναφέρει ο πρόεδρος του ΣΑΕ.
«Η ΕΡΤ αποτελεί την γέφυρα του απανταχού ελληνισμού με την μητέρα πατρίδα»
Ταινία ντοκιμαντέρ του ΡΟΥΣΣΟΥ ΚΟΥΝΔΟΥΡΟΥ με θέμα τη λειτουργία και την
προσφορά του Εθνικού Ιδρύματος Ραδιοφωνίας (ΕΙΡ), η οποία παρήχθη το
1959 για λογαριασμό του υπουργείου Προεδρίας Κυβερνήσεως. Γίνεται
παρουσίαση των κτιριακών εγκαταστάσεων, του τρόπου παραγωγής των
εκπομπών και της ροής του ημερήσιου ραδιοφωνικού προγράμματος, του
τεχνικού εξοπλισμού των Κέντρων Εκπομπής των Λιοσίων και του Μπογιατίου
και του ανθρώπινου δυναμικού του ΕΙΡ. Κατά τη διάρκεια της αφήγησης,
εναλλάσσονται πλάνα που απεικονίζουν την καθημερινή ζωή της ελληνικής
κοινωνίας στα τέλη της δεκαετίας του 1950, παρεμβάλλονται στιγμιότυπα
από μεταδόσεις του «Εθνικού Προγράμματος» του Ραδιοφωνικού Σταθμού
Αθηνών ενώ ακούγεται και το ραδιοφωνικό σήμα του τσοπανάκου. Το
ντοκιμαντέρ εστιάζεται επίσης, στον ενημερωτικό και ψυχαγωγικό χαρακτήρα
του ραδιοφώνου με αναφορές σε εκπομπές του Ραδιοπρογράμματος.
Παρακολουθούμε στιγμιότυπα-ντοκουμέντα από τη δράση του εξωτερικού
συνεργείου μεταδόσεων με το αυτοκίνητο του ΕΙΡ, τη «Μαρμάρω», για τις
ανάγκες των εκπομπών όπως, οι σφυγμομετρήσεις της κοινής γνώμης ή οι
μεταδόσεις ποδοσφαιρικών αγώνων. Προβάλλονται πλάνα σε στούντιο από
ζωντανές ηχογραφήσεις εκπομπών επιμόρφωσης, μουσικής και θεάτρου.
Εμφανίζονται ορχήστρες και καλλιτέχνες του ελαφρού τραγουδιού όπως ο
ΜΙΜΗΣ ΠΛΕΣΣΑΣ, η ΝΑΝΑ ΜΟΥΣΧΟΥΡΗ και η ΝΑΝΤΙΑ ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ αλλά και
γνωστοί ηθοποιοί την ώρα ηχογραφήσεων θεατρικών παραστάσεων στους
ραδιοθαλάμους του Ζαππείου, μεταξύ των οποίων ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΟΡΝ, η
ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΒΑΛΑΚΟΥ, o ΠΕΤΡΟΣ ΦΥΣΣΟΥΝ και η ΔΕΣΠΩ ΔΙΑΜΑΝΤΙΔΟΥ με οδηγίες
του ραδιοσκηνοθέτη ΜΗΤΣΟΥ ΛΥΓΙΖΟΥ.
Η ταινία που προβλήθηκε στο
πρόγραμμα των «Ελληνικών Επικαίρων» στις αρχές του 1960, αποτελεί
μοναδικής σημασίας τεκμήριο για την ιστορία του ραδιοφώνου και την
αποτύπωση της κοινωνικής ζωής και του πολιτιστικού κλίματος του τέλους
της δεκαετίας του '50.
Σε μια περίοδο που ο
Ελληνικός λαός υφίσταται θυσίες, δεν υπάρχουν περιθώρια για
καθυστερήσεις ή για δισταγμούς. Όπως δεν υπάρχουν περιθώρια ανοχής για
«ιερές αγελάδες» που παραμένουν άθικτες, όταν επιβάλλονται περικοπές
παντού. Όταν
πρέπει να τελειώνουμε με τα ελλείμματα και να βγούμε από την κρίση, δεν
μπορούμε να ανεχόμαστε θύλακες αδιαφάνειας και δημόσιας σπατάλης.
Η Ελληνική Ραδιοφωνία Τηλεόραση, η ΕΡΤ, είναι μια χαρακτηριστική
περίπτωση μοναδικής αδιαφάνειας και απίστευτης σπατάλης. Κι αυτό
τελειώνει σήμερα…
Την ΕΡΤ την πληρώνει ο Ελληνικός λαός με το χαράτσι στους
λογαριασμούς ηλεκτρικού: γύρω στα 300 εκατομμύρια το χρόνο! Έχει
τριπλάσιο ως επταπλάσιο κόστος από άλλους τηλεοπτικούς σταθμούς και
τετραπλάσιο ως εξαπλάσιο προσωπικό για πολύ μικρή τηλεθέαση: τη μισή
σχεδόν και για τα τρία δημόσια κανάλια μαζί, απ’ όση ένα μέσο εμπορικό
κανάλι.
Έχει τεράστια περιουσία, η οποία παραμένει αδρανής, αν δεν λεηλατείται
υπέρ του ανταγωνισμού. Έχει καθεστώς αδιαφάνειας στη διαχείρισή της:
Μιλάμε για μια εταιρία με έξι λογιστήρια που δεν επικοινωνούν μεταξύ
τους! Καθεστώς
αδιαφάνειας στη διαχείριση των συμβάσεων, καθεστώς ακόμα μεγαλύτερης
αδιαφάνειας στη διαχείριση του υλικού, το οποίο δεν έχει απογραφεί εδώ
και… οκτώ χρόνια!
Καθεστώς προνομίων για τους εργαζομένους, που χρεώνουν τεράστιο αριθμό υπερωριών.
Για να μην αναφερθούμε στα τεράστια ποσά τα οποία μοιράζει σε ιδιωτικές
παραγωγές που θα μπορούσε να κάνει, με πολύ λιγότερα, χρησιμοποιώντας τα
δικά της μέσα. Που τα έχει πληρώσει ακριβά ο Έλληνας φορολογούμενος.
Για να μην αναφερθούμε στο τεράστιο κόστος εξωτερικών μεταδόσεων που
έχουν επιβάλλει απαρχαιωμένα συνδικαλιστικά προνόμια, κι έτσι
μετακινούνται δεκάδες τεχνικοί κάθε τόσο, για έργο που μπορεί να γίνει
από δύο-τρία άτομα. Για
να μην πούμε ότι συντηρεί περιοδικό χωρίς αναγνώστες, ενώ διαθέτει
δεκάδες σταθμούς τοπικούς σταθμούς που ουσιαστικά αναμεταδίδουν, τις
περισσότερες ώρες της μέρας, το κεντρικό πρόγραμμα. Η σημερινή ΕΡΤ έχει εξελιχθεί σε ένα σκάνδαλο που το βλέπουν καθημερινά όλοι, αλλά δεν τόλμησε να το αγγίξει κανείς.
Αυτά όλα τελειώνουν σήμερα. Και τελειώνουν οριστικά!
Η κυβέρνηση αποφάσισε να κλείσει την ΕΡΤ. Με το ισχύον νομικό
πλαίσιο και με κοινή υπουργική απόφαση σταματούν οι μεταδόσεις της ΕΡΤ
μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος σήμερα το βράδυ. Και στη θέση της
ΕΡΤ θα δημιουργηθεί ένας σύγχρονος, δημόσιος - αλλά όχι κρατικός, ούτε
κομματικά ελεγχόμενος - Οργανισμός Ραδιοτηλεόρασης.
Κατά τα πρότυπα των πιο επιτυχημένων δημόσιων Ραδιοτηλεοπτικών
οργανισμών της Ευρώπης. Το σχετικό νομοσχέδιο κατατίθεται αμέσως, ώστε
να λειτουργήσει το ταχύτερο ο νέος φορέας.
Το προσωπικό της ΕΡΤ θα αποζημιωθεί κανονικά. Και όσοι από τους τωρινούς
εργαζόμενους το επιθυμούν, θα μπορέσουν να υποβάλλουν αίτηση για να
προσληφθούν στο νέο Οργανισμό Ραδιοτηλεόρασης.
Υπάρχουν πολλοί άξιοι και ικανοί εργαζόμενοι, η πείρα και η προϋπηρεσία
των οποίων είναι απαραίτητη για να σταθεί ο νέος Οργανισμός. Και θα
συνεκτιμηθεί κατά τη διαδικασία προσλήψεων, με διαφανείς διαδικασίες και
κριτήρια ΑΣΕΠ.
Ο νέος Οργανισμός θα λειτουργήσει με πολύ λιγότερο προσωπικό. Με σαφές
οργανόγραμμα, όπως προβλέπουν τα σύγχρονα δεδομένα για τη δημόσια
Ραδιοτηλεόραση παντού στον κόσμο. Το αρχείο της ΕΡΤ – που αποτελεί
αληθινό Εθνικό θησαυρό – θα περιφρουρηθεί και θα αξιοποιηθεί πλήρως.
Επίσης θα αξιοποιηθούν οι δορυφορικές υπηρεσίες και οι σύγχρονες
τεχνολογίες. Ώστε να υπάρξει - επιτέλους - δυναμικός μοχλός προβολής της
Ελλάδας, της ανάπτυξης, της εξωστρέφειας, αλλά και πολύτιμος
καθημερινός δεσμός με την Ελληνική Διασπορά σε όλο τον κόσμο.
Ο νέος Οργανισμός Ραδιοτηλεόρασης θα ξεκινήσει να λειτουργεί το
συντομότερο. Μέχρι τότε οι πολίτες δεν θα πληρώνουν το χαράτσι που
πληρώνουν ως σήμερα.
Κι από τη λειτουργία του και μετά θα πληρώνουν πολύ λιγότερα.
Υπολογίζεται ότι θα απαλλαγούν από ένα ποσό που φτάνει τα 100
εκατομμύρια ετησίως.
Ενώ για όσες θέσεις της σημερινής ΕΡΤ κρίνονται υπεράριθμες, θα
προσληφθούν με ΑΣΕΠ νέοι εργαζόμενοι στα νοσοκομεία, στα ΚΕΠ και όπου
αλλού το δημόσιο έχει ανάγκη.
Μεγάλες αλλαγές δεν γίνονται χωρίς μεγάλες τομές. Τολμηρές και ριζοσπαστικές!
Μέχρι τώρα πολλοί έλεγαν ότι «δεν υπάρχει πολιτική βούληση» για τέτοιες τομές…
Η σημερινή κυβέρνηση αποδεικνύει ότι διαθέτει την πολιτική βούληση!
Αυτό άλλωστε, ζητάει κι αυτό περιμένει να δει ο Ελληνικός λαός».
Ο Δήμος Αθηναίων σε συνεργασία με την Ένωση Ελλήνων Κινηματογραφιστών (GSC) οργανώνει μία διαφορετική έκθεση φωτογραφίας στο Κέντρο Τεχνών-Πάρκο Ελευθερίας από 25/6 έως 7/7 2013.
Στην έκθεση "stop caree plus οι Κινηματογραφιστές, Φωτογραφίζουν", για
πρώτη φορά οι διευθυντές φωτογραφίας του ελληνικού κινηματογράφου
φεύγουν από το παρασκήνιο και βγαίνουν στο προσκήνιο.