Δευτέρα 1 Ιουλίου 2013

Μιλώντας στα παιδιά για το παρελθόν...

Υπάρχει συγκεκριμένος τρόπος να μιλάμε στα παιδιά για το παρελθόν; Και αν ναι, σε ποιους θα απευθυνόταν ένα βιβλίο με άρθρα που συμπυκνώνουν έρευνες πολύ διαφορετικών κλάδων γι' αυτό το θέμα;

«Σε δασκάλους, καθηγητές, εκπαιδευτικούς, ψυχολόγους, αρχαιολόγους, μουσειολόγους, απλούς γονείς. Πρόκειται για ένα εργαλείο που μπορεί να υπάρχει σε κάθε βιβλιοθήκη αρχαιολογικού ινστιτούτου, μουσείου, σχολείου, αλλά και σπιτιού. Απευθύνεται σε μια μεγάλη γκάμα ανθρώπων που νοιάζονται και θέλουν να εμβαθύνουν στον τρόπο που τα παιδιά κατανοούν το δικό τους παρελθόν, πρώτα το οικογενειακό και μετά το συλλογικό όπως έρχεται στο φως μέσα από τις αρχαιολογικές έρευνες», δήλωσε η Νένα Γαλανίδου, αναπληρώτρια καθηγήτρια Προϊστορικής Αρχαιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Κρήτης, μία εκ των δύο επιμελητριών του βιβλίου «Μιλώντας στα παιδιά για το παρελθόν», που εκδόθηκε πρόσφατα από τις εκδόσεις «Καλειδοσκόπιο».

Το βιβλίο αποτελεί εμπλουτισμένη εκδοχή της αγγλικής έκδοσης με τίτλο «Telling Children about the Past: An Interdisciplinary Perspective» που κυκλοφόρησε στις ΗΠΑ το 2007.

O Πειραιάς θα φιλοξενήσει την Ευρωπαϊκή Ημέρα Ναυτιλίας


Το 2015, η Ευρωπαϊκή Ημέρα Ναυτιλίας θα φιλοξενηθεί στην Ελλάδα, στην πόλη του Πειραιά, μεταφέροντας με τον τρόπο αυτό δυόμισι χιλιάδες χρόνια ναυτικής ιστορίας στην καρδιά της Ανατολικής Μεσογείου

Η πόλη του Πειραιά επιλέχθηκε μαζί με άλλες τέσσερις για να  φιλοξενούν κάθε χρόνο και μέχρι το 2019 την Ευρωπαϊκή Ημέρα Ναυτιλίας  (European Maritime Day).

Έντονο ελληνικό άρωμα στο φεστιβάλ του Κάρλοβι Βάρι

Συνολικά τέσσερις ελληνικές ταινίες θα προβληθούν στο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ του Κάρλοβι Βάρι που ολοκληρώνεται στις 6 Ιουλίου.

Ο «Σεπτέμβρης» της Πέννυς Παναγιωτοπούλου-με θέμα τα υπαρξιακά προβλήματα μιας μοναχικής γυναίκας- συμμετέχει στο διαγωνιστικό τμήμα. Στο «September» παρακολουθούμε μία νεαρή γυναίκα, που ζει μόνη και ανεξάρτητη, με μόνη συντροφιά το σκύλο της. Όταν αυτός πεθάνει, η κοπέλα θα γνωρίσει την γειτόνισσά της καθώς αναζητά έναν κήπο για να τον θάψει. Οι πολύ διαφορετικής φύσης μοναξιές τους θα είναι αποδειχθούν το κοινό τους σημείο.
 
Η ταινία «Χαρά» του Ηλία Γιαννακάκη προβάλλεται στο τμήμα «Μια άλλη όψη», ενώ η μικρού μήκους ταινία «The Capsule» της Αθηνάς-Ραχήλ Τσαγγάρη προβάλλεται στο τμήμα Imagina.
Η «Αιώνια επιστροφή του Αντώνη Παρασκευά» της Ελένης Ψύκου, που πέρσι είχε προβληθεί στο τμήμα «Works in progress» του Κάρλοβι Βάρι, προβάλλεται φέτος στο πρόγραμμα των 10 ευρωπαϊκών ταινιών,που προτείνουν οι κριτικοί του περιοδικού «Variety».
 
Το φεστιβάλ άρχισε με την προβολή της γαλλικής ταινίας «Μood Indigo» (L' ecume des jours) του Μισέλ Γκοντρί, μια ταινία γύρω από τη δύναμη του έρωτα, που συνδυάζει τη φαντασία και τον σουρρεαλισμό με την πραγματικότητα, με πρωταγωνιστές την Οντρέ Τοτού και τον Ρομέν Ντιρίς.
 
Το πρόγραμμα του Φεστιβάλ εδώ

Κι όμως, ανοίγουν και νέα βιβλιοπωλεία

Ο τζίρος απο τις πωλήσεις βιβλίων συρρικνώνεται

«Μάριο Χάκκα έχετε;» Ο Αλκης Τεμπονέρας, συνδημιουργός του βιβλιοπωλείου «Πλειάδες» που λειτουργεί στη Σπύρου Μερκούρη στο Παγκράτι εδώ και λίγες μέρες, έσκασε ένα χαμόγελο «Βεβαίως!», κι έσπευσε να κατεβάσει απ' το ράφι τα Απαντα του συγγραφέα τού «Μπιντέ» και του «Κοινοβίου», ξαφνιάζοντας εκείνον που τ' αναζητούσε με περιπαιχτικό ύφος, σαν να τον δοκίμαζε. «Μήπως έχετε και το «Μίλησε μνήμη»;». Την είχε και την αυτοβιογραφία του Ναμπόκοφ. Αλλη ερώτηση δεν δέχτηκε. Είχε μόλις κερδίσει έναν πελάτη και η αίσθησή του ότι άξιζε τον κόπο ν' ανοίξει επιχείρηση ενώ περισσεύουν γύρω τα λουκέτα, δυνάμωσε ακόμα περισσότερο μέσα του.

Την ώρα που το Παγκράτι αποκτά ένα νέο βιβλιοφιλικό στέκι, τις «Πλειάδες» .... 
 Την ώρα που το Παγκράτι αποκτά ένα νέο βιβλιοφιλικό στέκι, τις «Πλειάδες» ....  

Η αρχαία Κέα σε τοιχογραφίες

ΦΕΣΤΙΒΑΛ «ΤΕΤΡΑΠΟΛΙΣ»

Με έκπληξη και ενθουσιασμό υποδέχτηκαν οι κάτοικοι και οι επισκέπτες της Κέας τις εκδηλώσεις που πραγματοποιούνται στο πλαίσιο του πολιτιστικού φεστιβάλ «Τετράπολις», το οποίο διοργανώνει σημαντικές πολιτιστικές δράσεις που έχουν ως επίκεντρο ένα ιστορικό μέρος του νησιού και συνδυάζουν νέες μορφές καλλιτεχνικής έκφρασης με την παράδοση, την ιστορία και τα έθιμα του νησιού.

Εργα εμπνευσμένα από τις πόλεις του νησιού, Ιουλίδα, Κορησσία, Ποιήεσσα και Καρθέα, κοσμούν το ιστορικό μοτέλ «Η Τζια μας» στο πλαίσιο του πολιτιστικού φεστιβάλ «Τετράπολις»
Εργα εμπνευσμένα από τις πόλεις του νησιού, Ιουλίδα, Κορησσία, Ποιήεσσα και Καρθέα, κοσμούν το ιστορικό μοτέλ «Η Τζια μας» στο πλαίσιο του πολιτιστικού φεστιβάλ «Τετράπολις»

Ιστορώντας την Υπέρβαση


30 Ιουνίου - 29 Σεπτεμβρίου 2013
Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, Χώρα, Άνδρος

Έκθεση με τίτλο
 «Iστορώντας την Υπέρβαση. Από την παράδοση του Βυζαντίου στη νεώτερη τέχνη» 

Στην αδιάκοπη προσπάθεια εικονογραφικής ιστόρησης της υπέρβασης που ο άνθρωπος ακατάπαυστα ανέκαθεν επιχειρεί, το Βυζάντιο άφησε το δικό του ανεξίτηλο στίγμα. Παρά τις τόσες κοινωνικο-ιστορικές αντιξοότητες, αυτός ο πολυσήμαντος πολιτισμός παρήγαγε αριστουργήματα σε όλα ανεξαιρέτως τα πεδία του πνεύματος και της τέχνης.
Στη νεότερη και σύγχρονη περίοδο πολλοί διακεκριμένοι Έλληνες ζωγράφοι ανέδραμαν στον εικονογραφικό κόσμο αυτής της μεγάλης τέχνης, αναζητώντας εικονιστικά πρότυπα και επιρροές, όχι για να επαναλάβουν γνωστά στερεότυπα, αλλά για να τα εμβολιάσουν συμπρακτικά με το πνεύμα και τα τεχνοτροπικά δεδομένα των νεότερων κινημάτων, τα οποία γνώρισε η τέχνη καθ’ όλη τη διάρκεια του περασμένου αιώνα.

Ανάδειξη και διαχείριση πολιτισμικής κληρονομιάς (Μέρος Β΄) Σχέδιο διαχείρισης και λειτουργίας του μνημειακού χώρου Παλαιοχώρας Αιγίνης

Εικ. 1. Άποψη της Παλαιοχώρας από τη νότια πλευρά (1912-1950). Πηγή: Αρχείο Μουσείου Μπενάκη.

  από Archaeology newsroom - Δευτέρα, 1 Ιουλίου 2013

Αρχαιολογική τεκμηρίωση και αξιολόγηση

Ιστορικά δεδομένα
Από τα αρχαία χρόνια μέχρι τη μετοίκηση στην Παλαιοχώρα: Ενδιαφέρον για την Παλαιοχώρα εντοπίζεται από τα αρχαία χρόνια, όταν στη θέση της βρισκόταν η αρχαία πόλη «Οίη». Η οικοδομική δραστηριότητα συνεχίζεται και στα πρωτοχριστιανικά χρόνια (5ος-6ος αιώνας μ.Χ.), με χρήση παλαιού και νέου οικοδομικού υλικού. Τον 9ο αιώνα (περίπου στα 896) (σημ. 1), η αρχαία πόλη της Αίγινας εγκαταλείπεται σταδιακά, λόγω των πειρατικών επιδρομών (Σαρακηνοί και Άραβες). Η πρωτεύουσα του νησιού μεταφέρεται στο εσωτερικό, για 1.000 χρόνια περίπου, μέχρι το 1800.
Φραγκοκρατία και Καταλανική Κυριαρχία (1204-1451): Με την Δ΄ Σταυροφορία η Αίγινα περνά στους Ενετούς και στη συνέχεια στους Καταλανούς (1317), με διοικητή τον Αλφόνσο Φαδρίγο από την Αραγώνα, στους οποίους θα παραμείνει μέχρι το 1451.

Vandals graffiti Bronze Age standing stone

A Bronze Age standing stone in the Brecon Beacons National Park has been vandalised. The Maen Llia standing stone, a Scheduled Ancient Monument situated between Heol Senni and Ystradfellte, has been defaced, with graffiti daubed on the protected stone.

Vandals graffiti Bronze Age standing stone
The Maen Llia standing stone, a Scheduled Ancient Monument situated between Heol Senni and Ystradfellte, has been defaced, with graffiti daubed on the protected stone [Credit: WalesOnline]
The iconic 3.7 metre tall standing stone attracts visitors from around the world and is recognised as a site of national archaeological importance. It is likely that the stone was erected in the late Neolithic or early Bronze Age between 2500 and 1800 BC.

Θεσσαλονίκη: Φαινόμενα βανδαλισμού μνημείων και γλυπτών. Στο στόχαστρο οι “Δείκτες Μνήμης”

Δημόσιο γλυπτό του Κώστα Βαρώτσου στη Θεσσαλονίκη.

Καμπάνια καθαρισμού ανέλαβε η Πολιτιστική Εταιρεία Επιχειρηματιών Βορείου Ελλάδος (Π.Ε.Ε.Β.Ε)
 
  από Archaeology newsroom - Δευτέρα, 1 Ιουλίου 2013
Ούτε μήνας δεν συμπληρώθηκε από τότε που ο δήμος Θεσσαλονίκης τοποθέτησε τους πρώτους Δείκτες Μνήμης (σ.σ. ξεχωριστές κατασκευές με ιστορικές πληροφορίες σε ιδιαίτερα σημεία της πόλης) και ήδη σημειώθηκαν τα πρώτα φαινόμενα βανδαλισμού.
Στην πλατεία της Αρχαίας Αγοράς, ένας από τους Δείκτες έχει σχεδόν καταστραφεί. Άγνωστοι, χρησιμοποιώντας σπρέι, άφησαν επάνω του μουτζούρες και μηνύματα. Παρόμοια, αλλά σε μικρότερη έκταση “επίθεση” ρύπανσης δέχτηκε και ο Δείκτης Μνήμης, στην περιοχή Βαλαωρίτου.

Υπόθεση «αρχαιοκαπηλία»



Το παράνομο  εμπόριο αρχαιοτήτων είναι μια μπίζνα με τεράστιο  τζίρο που υποστηρίζεται από ένα καλά στημένο κύκλωμα.
«Πληγή» για την Ελλάδα παραμένουν τα αρχεία της Σχοινούσας για κλεμμένες αρχαιότητες.
Ένας υπέροχος κορμός Απόλλωνα, που θα στόλιζε οποιονδήποτε χώρο και θα ήταν απόκτημα για ένα μουσείο, κοσμούσε το εξώφυλλο καταλόγου πρόσφατης δημοπρασίας μεγάλου οίκου στη Νέα Υόρκη. Το μαρμάρινο γλυπτό, ιταλικής προέλευσης, πωλήθηκε αντί 195 χιλιάδων δολαρίων. Ταυτοχρόνως, χτύπησαν δυνατά οι καμπάνες επαγρύπνησης σε όσους ασχολούνται με την προστασία των αρχαιοτήτων. Διότι το άγαλμα εικονιζόταν στο αρχείο φωτογραφιών που είχε κατασχεθεί στη Σχοινούσα.