Παρασκευή 12 Ιουλίου 2013

Αναζητώντας την ψυχή που χάθηκε

ΒΗΜΑ 12/7
Μήπως το λιγότερο είναι περισσότερο;

Είναι αλήθεια ότι τα τελευταία χρόνια και μετά τις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης στην χώρα μας, το ερώτημα απασχολεί αρκετό κόσμο. Καλώς ή κακώς η κρίση μας έμαθε όντως να ζούμε με λιγότερα. Και όχι απαραιτήτως χειρότερα. Γιατί το σίγουρο είναι ότι μαθαίνοντας (έστω καθυστερημένα) να ζούμε με τα λίγα, δεν μας λείπουν και τόσο τα πολλά. Νομίζω ότι κατά βάθος αυτό έχει μια ομορφιά και αναδύει απελευθέρωση.

Είτε το παραδεχόμαστε είτε όχι, όλοι μέσα μας το γνωρίζουμε. Κυρίαρχο πολιτισμικό πρότυπο, ο καταναλωτισμός έστρεψε τον άνθρωπο στη συσσώρευση, στον πυρετό του ατομικού συμφέροντος, στην απαξία του συλλογικού και στην καταστροφή του πλανήτη. Απομάκρυνση από τα σημαντικά, απλά πράγματα της ζωής. Χάσιμο της  επαφής με τον κόσμο, με την φύση, με την αυτογνωσία, με την παράδοση, με τον πολιτισμό.

Η λάμψη ταιριάζει στο Αχίλλειο



Εργασίες αποκατάστασης και πρόβλεψη μουσειακής χρήσης
Η  λάμψη  ταιριάζει στο Αχίλλειο

3
εκτύπωση 
 
Ιστορικό  κτίριο το Αχίλλειο στην  Κέρκυρα,  που  κτίσθηκε  όπως  είναι  γνωστό από την αυτοκράτειρα της Αυστροουγγαρίας , τότε,  την Ελισάβετ, που  αγαπήθηκε περισσότερο ως  Σίσσυ  πρόκειται  να  δεχθεί έργα αποκατάστασης  και  αναβάθμισης   όπως είναι αναγκαίο  άλλωστε. 

Το  κτιριακό συγκρότημα  ιδρύθηκε στα  τέλη του 19ου  αιώνα  (1889-1892) και  τα  τελευταία χρόνια  λειτουργούσε  ως μουσείο  του  εαυτού  του,  μη  αποκλειόμενων  και  άλλων χρήσεων,  όπως  διαφόρων εκδηλώσεων όχι  πάντα απολύτως συναφών με την ιστορία  του. Αλλωστε  όπως  όλοι θυμόμαστε είχε  λειτουργήσει  για πολλά χρόνια  και ως  καζίνο  ενώ στον Α΄και Β΄ Παγκόσμιο  πόλεμο στέγασε νοσοκομεία. Τώρα  όμως το Κεντρικό Συμβούλιο  Νεωτέρων Μνημείων του υπουργείου  Πολιτισμού ενέκρινε την προμελέτη για την αποκατάσταση και   την ανάδειξή του με  σκοπό την  μουσειακή του χρήση και την επέκτασή της.

Ψάρευε… αρχαία λυχνάρια και αγγεία!



Μαζί με τα ψάρια, τα δίχτυα ενός 44χρονου κυβερνήτη αλιευτικού σκάφους από την Καβάλα που ψάρευε στα ανοιχτά της Λήμνου έβγαλαν στην επιφάνεια και έναν αρχαιολογικό θησαυρό, που όμως «ξέχασε» να δηλώσει και εντοπίστηκε τυχαία στο αμπάρι του γρι- γρι του!
       Οι άνδρες του Λιμενικού που έκαναν έλεγχο στο ψαροκάικο στην Αγία Κυριακή του Τρικερίου Μαγνησίας, βρήκαν κρυμμένο στο αμπάρι ένα κιβώτιο από φιλεζόλ το οποίο περιείχε 13 αρχαία πήλινα λυχνάρια, δυο μικρά πήλινα αγγεία –έναν αρτύρα και έναν σκύφο- και ένα τμήμα πήλινου αγγείου!

Πέμπτη 11 Ιουλίου 2013

Όταν ο Ρέμπραντ ξεφορτώθηκε συμβάσεις

Μεγάλο αφιέρωμα της National Gallery του Λονδίνου στον Ολλανδό μετρ    

Αν τα ελληνικά μουσεία αγωνιούν για τις εκθέσεις του φθινοπώρου, τα αντίστοιχα μεγάλα ιδρύματα του εξωτερικού έχουν ήδη διαμορφώσει το πρόγραμμά τους για την επόμενη διετία. Η National Gallery του Λονδίνου, για παράδειγμα, μόλις ανακοίνωσε τις εκθέσεις του 2014, με κορυφαίο το αφιέρωμα στον μεγάλο Ολλανδό δάσκαλο του 17ου αιώνα Ρέμπραντ.

Γιορτάζουν με …χορό τα 100 χρόνια Ένωσης της Κρήτης με την Ελλάδα



Μουσικοχορευτική εκδήλωση με τις σχολές κρητικών χορών «Μαυρόκωστα», την Πέμπτη 11 Ιουλίου, στο Κηποθέατρο «Ν. Καζαντζάκης».
Οι Σχολές Κρητικών Χορών «ΜΑΥΡΟΚΩΣΤΑ», στο πλαίσιο των πολιτιστικών εκδηλώσεων «Ηράκλειο-Καλοκαίρι 2013», θα πραγματοποιήσουν Μουσικοχορευτική Εκδήλωση  με την συμμετοχή 100 χορευτών των σχολών τους, μαζί τα μουσικά συγκροτήματα των ΜΑΝΩΛΗ ΑΛΕΞΑΚΗ, ΓΙΩΡΓΗ ΦΑΣΟΥΛΑ – ΚΩΣΤΑ ΚΑΛΛΕΡΓΗ και ΓΙΩΡΓΗ ΛΕΚΑΚΗ. Παρουσιάζει ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΧΥΝΤΗΡΑΚΗΣ.
Η εκδήλωση έχει και φιλανθρωπική δράση, καθώς αντί εισιτηρίου δέχονται  τρόφιμα μακράς διαρκείας και φάρμακα, τα οποία θα διατεθούν από το Δίκτυο Κοινωνικής Φροντίδας του Δήμου Ηρακλείου, σε άπορους συμπολίτες μας, είναι δε αφιερωμένη στα 100 χρόνια της ένωσης της Κρήτης με την Ελλάδα.
Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 11 Ιουλίου 2013,
Ώρα έναρξης: 21:30,   Είσοδος ελεύθερη.
http://rethemnosnews.gr

Η Αττική και η Κρήτη υποδέχονται τους πρόσφυγες του ’22



To Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία σε συνεργασία με τον Πολιτιστικό Αθλητικό Οργανισμό Δήμου Αγίου Νικολάου και το Σύλλογο Μικρασιατών και Ποντίων Μεραμπέλου εγκαινιάζουν την έκθεση «Η Αττική και η Κρήτη υποδέχονται τους πρόσφυγες του ’22», η οποία θα φιλοξενηθεί  στη Δημοτική Πινακοθήκη Αγίου Νικολάου από τις 12 έως τις 27 Ιουλίου 2013.
Η αρχική έκθεση με τίτλο «Η αττική γη υποδέχεται τους πρόσφυγες του ’22» διοργανώθηκε και παρουσιάστηκε από το Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων στον εκθεσιακό του χώρο από τον Οκτώβριο του 2006 έως το Μάρτιο του 2007. H νέα έκθεση καταγράφει και αποτυπώνει μέσα από φωτογραφίες, έγγραφα και χάρτες τη διπλή εμπειρία της υποδοχής των προσφύγων του 1922 στην Αττική και την Κρήτη.

3ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Πάτμου

Μεγάλα ονόματα στο νησί της Αποκάλυψης

Masterclasses με τον Alexander Payne
Ανακοινώθηκε το πρόγραμμα του 3ου Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ της Πάτμου (International Film Festival of Patmos – IFFP), που θα διεξαχθεί από τις 24 έως τις 31 Ιουλίου 2013.
 
  Το Φεστιβάλ έχει αποκτήσει πλέον μια αξιοσημείωτη δυναμική και στηρίζεται σ΄ ένα κοινό που το ακολουθεί πιστά και αποτελεί πόλο έλξης για πολύ περισσότερους φίλους του κινηματογράφου.

Νέα έργα για τις «Incantadas»

Στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης
Έργο από την έκθεση «Las Incantadas. Εγκατάσταση ιχνογραφημάτων μνημειακού χαρακτήρα από την πολιτιστική κληρονομιά της Μακεδονίας» στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης.
 
  από Archaeology newsroom - Πέμπτη, 11 Ιουλίου 2013
Οι Μαγεμένες είναι τέσσερις αμφίπλευροι πεσσοί του 2ου αι. μ.Χ., ο καθένας με δύο μυθολογικές μορφές, σε φυσικό μέγεθος, λαξευμένες σε πέτρα. Οι πεσσοί αυτοί αποτελούσαν μέρος μίας κορινθιακής κιονοστοιχίας σε δημόσιο κτήριο στα νότια της Αγοράς των αυτοκρατορικών χρόνων στη Θεσσαλονίκη.
Ο τούρκικος μουσουλμανικός πληθυσμός της πόλης ονομάζει τις φιγούρες αυτές «suret maleh» (οι μορφές των αγγέλων), οι ελληνορθόδοξοι κάτοικοι αναφέρονταν στις ίδιες με την ονομασία «τα είδωλα», ενώ ο πολυπληθής ισπανοεβραϊκός πληθυσμός τις αποκαλούσε «Las Incantadas». Η τελευταία ονομασία, στα ισπανο-σεφαρδίτικα, είναι αυτή που επικράτησε.
Πώς μπορούν να ξαναζωγραφιστούν τα κλασικά ελληνικά και ρωμαϊκά γλυπτά κάτω από μία σύγχρονη οπτική; Ποιες νέες εικαστικές ιδέες προκύπτουν από την έκθεση των κλασικών αυτών έργων και ποιους καλλιτεχνικούς προβληματισμούς έχουμε να αντιμετωπίσουμε σήμερα;

Άγνωστη αρχαία θέση εντοπίστηκε στη Σκόπελο

Άγνωστη αρχαιολογική θέση ήρθε στο φως στη διάρκεια εργασιών κατασκευής της λιμνοδεξαμενής του Πανόρμου στη Σκόπελο (φωτ. Google Earth).
 
  από Archaeology newsroom - Πέμπτη, 11 Ιουλίου 2013
Άγνωστη αρχαιολογική θέση ήρθε στο φως στη διάρκεια των εργασιών κατασκευής της λιμνοδεξαμενής του Πανόρμου στη Σκόπελο, η οποία βρίσκεται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος της ΙΓ΄ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, σύμφωνα με δημοσίευμα της Γλυκερίας Υδραίου στην εφημερίδα «Ταχυδρόμος».
Όπως αναφέρεται στο δημοσίευμα, πρόκειται για θέση, πιθανότατα Κλασικής Εποχής, η οποία εντοπίστηκε στις παρυφές της υπό κατασκευή λιμνοδεξαμενής και βρίσκεται σε απόσταση ενός περίπου χιλιομέτρου από τις δύο ήδη γνωστές αρχαιολογικές θέσεις, την ακρόπολη και την κάτω πόλη, που παρουσιάζουν μεγάλο ενδιαφέρον. Οι σωστικές ανασκαφές της ΙΓ΄ ΕΠΚΑ, οι οποίες ξεκίνησαν τον Απρίλιο, εντάθηκαν από τον Μάιο και θα διαρκέσουν έως το τέλος του 2013, έχουν ως στόχο να αποσαφηνίσουν τον χαρακτήρα και τα επιμέρους χαρακτηριστικά της καινούργιας αρχαιολογικής εγκατάστασης που ήρθε στο φως.

Αρχαίο αλφαβητικό γραπτό κείμενο βρέθηκε στην Ιερουσαλήμ

Ίσως το αρχαιότερο γνωστό κείμενο τέτοιου χαρακτήρα από την περιοχή
H Eϊλάτ Μαζάρ δείχνει την αλφαβητική επιγραφή από την Οφέλ (περ. 950 π.Χ.).
 
  από Archaeology newsroom - Πέμπτη, 11 Ιουλίου 2013
Αρχαιολόγοι του Εβραϊκού Πανεπιστημίου της Ιερουσαλήμ βρήκαν την αρχαιότερη γνωστή αλφαβητική επιγραφή της περιοχής, που χρονολογείται από την εποχή των βασιλέων Δαβίδ ή Σολομώντα, 250 χρόνια πριν την εβραϊκή επιγραφή της βασιλείας του Εζεκία (τέλος 8ου αι. π.Χ.), το μέχρι σήμερα αρχαιότερο γνωστό κείμενο του χώρου.
Η επιγραφή βρέθηκε κοντά στο Τέμενος του Βράχου. Η αρχαιολόγος του Εβραϊκού Πανεπιστημίου της Ιερουσαλήμ δρ Εϊλάτ Μαζάρ αποκάλυψε την επιγραφή στην επιφάνεια τμηματικά σωζόμενου πίθου, ενός μεγάλου αγγείου χωρίς λαιμό που βρέθηκε μαζί με έξι άλλα στη θέση Οφέλ. Μάλιστα είχε σταμπαριστεί κοντά στο χείλος του αγγείου πριν την όπτηση. Η αρχαιολόγος θεωρεί ότι είναι μοναδικό εύρημα και ότι αποτελεί σημαντική συμβολή στην ιστορία της πόλης.