Πέμπτη 10 Οκτωβρίου 2013

Η Ταινιοθήκη το παλεύει και ο υπουργός ακόμη ενημερώνεται

 

Έντυπη Έκδοση


«Νανά» της Βαλερί Μασαντιάν Παρακολουθώντας τη Μαρία Κομνηνού, καλλιτεχνική διευθύντρια της Ταινιοθήκης, να παρουσιάζει χθες το πρόγραμμα του 7ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου και να μεταφέρει την «κραυγή αγωνίας» του Κώστα Γαβρά να επιβιώσει η κιβωτός του ελληνικού κινηματογράφου, κάναμε μια θλιβερή διαπίστωση: οι σημανικότεροι πολιτισμικοί μας θεσμοί προχωρούν πλέον «day by day».

Τετάρτη 9 Οκτωβρίου 2013

Τα Μουσεία στον κόσμο των social media



Πραγματοποιείται το τρίτο ετήσιο συνέδριο για θέματα μουσειακών πρακτικών
Τα Μουσεία στον κόσμο των social media
 

Με τίτλο «Το Εκπαιδευτικό Μουσείο: Καινοτομίες και Τεχνολογίες που Μεταμορφώνουν τα Εκπαιδευτικά Προγράμματα των Μουσείων» το τρίτο ετήσιο συνέδριο πάνω σε θέματα μουσειακών πρακτικών θα πραγματοποιηθεί θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 17 Οκτωβρίου στο Μουσείο Μπενάκη, στο κτίριο της οδού Πειραιώς, ενώ μια μέρα αργότερα θα παρουσιαστεί στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης. Εφέτος ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στο πώς τα μουσεία χρησιμοποιούν εργαλεία όπως το Facebook, Twitter, Pinterest, και Kickstarter για να προσελκύσουν μεγαλύτερο κοινό για την ερμηνεία των συλλογών τους, ή για την χρηματοδότηση εκθέσεων.

Η Kωνσταντινούπολη σε χειρόγραφο του 9ου - 10ου αιώνα


Διάλεξη την Τρίτη 8 Οκτωβρίου στη Γεννάδειο Βιβλιοθήκη
Η Kωνσταντινούπολη σε χειρόγραφο του 9ου - 10ου αιώνα
Ο βυζαντινός στόλος πυρπολεί τον στόλο των αντιπάλων. Εικόνα από την «Ιστορία» του Ιωάννη Σκυλίτζη στο χειρόγραφο της Μαδρίτης.
 

Δευτέρα 7 Οκτωβρίου 2013

Θησαυροί κάτω από την Ακρόπολη

Έντυπη Έκδοση


Νέα στοιχεία για την εικόνα του Παρθενώνα έφερε στο φως ο καθηγητής Μανόλης Κορρές
Φανταστείτε να βλέπαμε μια μέρα πάνω στην Ακρόπολη τρεις Παρθενώνες, τον αρχαϊκό του 6ου αιώνα π.Χ., τον ημιτελή Προπαρθενώνα που κατέστρεψαν οι Πέρσες πριν ολοκληρωθεί, το 480 π.Χ., και τον υφιστάμενο κλασικό.
Επίσης να βλέπαμε το λεγόμενο Αρχαίο Ναό, που κτίστηκε το 525, κατ' άλλους 510 π.Χ., από τον οποίο σήμερα θαυμάζουμε στο Μουσείο της Ακρόπολης τη Γιγαντομαχία που στόλιζε το ανατολικό αέτωμά του, με την Αθηνά να μάχεται με όπλο την αιγίδα της το γίγαντα Εγκέλαδο.
Η ανασύσταση αυτών των μνημείων θα ήταν εν δυνάμει εφικτή, καθώς γλυπτά και αρχιτεκτονικά μέλη τους είναι θαμμένα στον Ιερό Βράχο ή ενσωματωμένα στα τείχη της Ακρόπολης. Κανείς φυσικά δεν θα τολμούσε στις μέρες μας να ανασκάψει ή να αποξηλώσει την εύθραυστη οχύρωση της Ακρόπολης για να προβεί σε μια τέτοιου είδους αναστήλωση. Φθάνει όμως που η επιστημονική έρευνα έχει εντοπίσει την ύπαρξή τους, όπως αποκάλυψε ο καθηγητής Μανόλης Κορρές μιλώντας για τα τείχη της Ακρόπολης στην 6η Διεθνή Συνάντηση για την Αποκατάσταση των Μνημείων της Ακρόπολης (4-5 Οκτωβρίου).

Ο παπαγάλος βοηθά στη διατήρηση της παράδοσης


04/10/13 ONLINE ΕΚΔΟΣΗ
Μέσα από ένα οδοιπορικό στην Αθήνα, την Πάτρα, τη Βυτίνα, τη Θεσσαλονίκη και τη Φυλακή Αποκορώνου Χανίων, ο φωτογραφικός φακός μας φέρνει κοντά στην ατμόσφαιρα και τη μοναδικότητα των 5 χώρων υπενθυμίζοντας μας γιατί το παραδοσιακό καφενείο είναι κάτι που αξίζει να διατηρηθεί και να αγαπηθεί. 
Ο ελληνικός καφές Λουμίδης Παπαγάλος, σε μια προσπάθεια να αναδείξει την ελληνική παράδοση αρμονικά μέσα στο σύγχρονο σημερινό περιβάλλον, επικεντρώθηκε στην υποστήριξη του παραδοσιακού καφενείου, χώρου ιδιαίτερα συνδεδεμένου με τη μάρκα και την ιστορία της.

Loumidis-Papagalos-3SONY DSC
Με τη βοήθεια των καταναλωτών και των φίλων του μέσα από το πρόγραμμα εταιρικής υπευθυνότητας, «Βάλε ένα χεράκι…για το αγαπημένο σου παραδοσιακό καφέ», βρήκε τα 5 πιο αγαπημένα παραδοσιακά καφέ στην Ελλάδα και βοήθησε στη διατήρηση, την ανάδειξη και την υλικοτεχνική τους υποστήριξη.

Νέα εκστρατεία για τα Μάρμαρα του Παρθενώνα

 

07/10/13 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Πρωτοβουλία του Πάνου Παναγιωτόπουλου και διαμεσολάβηση της UNESCO Η ελληνική πλευρά πιέζει τη βρετανική, ενώ οι εθνικές επιτροπές έξι κρατών, που ήρθαν στην Αθήνα για διεθνή σύσκεψη, εντυπωσιάστηκαν από τα αναστηλωτικά έργα στην Ακρόπολη.

Η ελληνική πλευρά πιέζει τη βρετανική, ενώ οι εθνικές επιτροπές έξι κρατών, που ήρθαν στην Αθήνα για διεθνή σύσκεψη, εντυπωσιάστηκαν από τα αναστηλωτικά έργα στην Ακρόπολη

Της Βασιλικής Τζεβελέκου

Από την εποχή της Μελίνας μέχρι σήμερα σίγουρα έχουν γίνει άλματα στο θέμα της διεκδίκησης των Μαρμάρων του Παρθενώνα: το εξαιρετικό Μουσείο της Ακρόπολης και η συνέχεια των αναστηλωτικών εργασιών στον Βράχο. Αποδεικνύουν μια άλλη Ελλάδα, φορέα έρευνας και πολιτισμού. Αποτελούν ακλόνητα επιχειρήματα για μια νέα διεκδίκηση της επιστροφής των Μαρμάρων.

Οι πρώτες «Las Meninas» δεν είναι στο Πράντο


07/10/13 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Ισπανός ιστορικός τέχνης θεωρεί γνήσιο έργο του Βελάσκεθ πίνακα στο Ντόρσετ

εργο του ντορσετ Oταν ανοίξει αύριο στο Πράντο της Μαδρίτης η έκθεση «Ο Βελάσκεθ και η Οικογένεια του Φιλίππου ΙV», από όλα τα αριστουργήματα που έχουν μεταφερθεί από μεγάλα μουσεία και ιδιωτικές συλλογές, ένας πίνακας θα τραβήξει τα περισσότερα περίεργα βλέμματα.

Λέγεται κι αυτός «Las Meninas» κι έχει ακριβώς το ίδιο θέμα με το πιο διάσημο και μυστηριώδες, ίσως, έργο του Βελάσκεθ που εκτίθεται στο Πράντο, το βλέπουν εκατομμύρια κάθε χρόνο και έχει εμπνεύσει πολλούς καλλιτέχνες (ο Πικάσο ζωγράφισε 58 εκδοχές του σε έναν χρόνο). Αυτές, όμως, οι «Δεσποινίδες της τιμής», που αγοράστηκαν στις αρχές του 19ου αιώνα από τον Αγγλο γαιοκτήμονα Γουίλιαμ Μπανκς και εκτίθενται 150 χρόνια στο Kingston Lacy του Ντόρσετ, θεωρούνται απλώς ένα αντίγραφο από τον Χουάν Μπατίστα Μαρτίνεθ ντελ Μάθο, γαμπρό του Βελάσκεθ και διάδοχό του στη θέση του επίσημου ζωγράφου της αυλής του Φιλίππου.

Aνοίγει στο κοινό το Κέντρο Επισκεπτών του Κέντρου Πολιτισμού «Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος»



Με ξεναγήσεις στο εργοτάξιο του Κέντρου Πολιτισμού και ενημέρωση για τους οργανισμούς που θα στεγαστούν εκεί
Aνοίγει στο κοινό το Κέντρο Επισκεπτών του Κέντρου Πολιτισμού «Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος»
 
Η νέα Εθνική Λυρική Σκηνή, η νέα Εθνική Βιβλιοθήκη και το Πάρκο που συναποτελούν το συγκρότημα του Κέντρου Πολιτισμού «Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος» (ΚΠΙΣΝ) αρχίζουν να μπαίνουν στη ζωή μας. H κατασκευή τους θα ολοκληρωθεί το 2015 και η έναρξη της λειτουργίας τους τοποθετείται στις αρχές του 2016 μπορούμε όμως να γνωρίσουμε αυτούς τους σημαντικούς χώρους πολιτισμού και αναψυχής από τα γεννοφάσκια τους, να τους οικειοποιηθούμε ήδη κατά τη διαδικασία της υλοποίησής τους. Τον σκοπό αυτής της γνωριμίας εξυπηρετεί το Κέντρο Επισκεπτών που δημιουργήθηκε έξω από το εργοτάξιο του ΚΠΙΣΝ στο Φαληρικό Δέλτα, επί της Εσπλανάδας, και άνοιξε τις πύλες του στο κοινό. Εκεί θα οργανώνονται ξεναγήσεις στο εργοτάξιο, θα γίνονται ομιλίες και προβολές, θα γίνεται η γνωριμία με τις λειτουργίες της Εθνικής Βιβλιοθήκης και της Λυρικής Σκηνής μέσα από διαδραστικές εφαρμογές για μεγάλους και ειδικά παιχνίδια για παιδιά.

Σάββατο 5 Οκτωβρίου 2013

Τους χώρισε ο υπερρεαλισμός, τους ένωσε ο Ερωτας

Έντυπη Έκδοση

ΚΑΡΑΓΑΤΣΗΣ-ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ


Εμπειρίκος: «Ο έρωτας πρέπει να είναι πάντοτε ελεύθερος με όλας τας ηδονάς του». Καραγάτσης: «Συμφωνώ και επαυξάνω, αγαπητέ!»
Ενας τόμος καρπός συνεργασίας της «Αγρας» με την «Εστία» φέρνει στην επιφάνεια ένα ενθουσιώδες κείμενο του ποιητή για το μυθιστόρημα του Καραγάτση «Σέργιος και Βάκχος»
Από αριστερά: Ανδρέας Εμπειρίκος, Νίκη Καραγάτση, Μ. Καραγάτσης στα σκαλοπάτια του Καθεδρικού της Chartres στη Γαλλία, 1952 (Αρχείο Μαρίνας Καραγάτση. Φωτογραφία Βιβίκας Εμπειρίκου) Από αριστερά: Ανδρέας Εμπειρίκος, Νίκη Καραγάτση, Μ. Καραγάτσης στα σκαλοπάτια του Καθεδρικού της Chartres στη Γαλλία, 1952 (Αρχείο Μαρίνας Καραγάτση. Φωτογραφία Βιβίκας Εμπειρίκου) Τι ακριβώς ένωνε τον Ανδρέα Εμπειρίκο με τον Μ. Καραγάτση; Κάτω από ποιες συνθήκες αναπτύχθηκε η σχέση τους; Πώς γεφυρώθηκε η απόσταση που τους χώριζε στα χρόνια του Μεσοπολέμου, τότε που ο Καραγάτσης ούτε ν' ακούσει δεν ήθελε περί υπερρεαλισμού; Οι απαντήσεις έρχονται μέσα από έναν μικρό τόμο, καρπό συνεργασίας της «Αγρας» με την «Εστία», που φέρνει στην επιφάνεια ένα ντοκουμέντο «θαμμένο» για καιρό: ένα ενθουσιώδες κείμενο του ποιητή για το αμφιλεγόμενο μυθιστόρημα του Καραγάτση «Σέργιος και Βάκχος», μοναδικό τεκμήριο της φιλίας τους και πολύτιμη ψηφίδα, ταυτόχρονα, της ιστορίας και των δυο.