Τετάρτη 23 Οκτωβρίου 2013

Ανοιχτά, αλλά όχι νεκρά

23/10/13 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
 
Της Πέπης Ρηγοπούλου

Ο γραπτός και ο ηλεκτρονικός Τύπος μάς βομβαρδίζει με την είδηση ότι δεκαοκτώ χιλιάδες φοιτητές, που στη συνέχεια διευκρινίζεται ότι δεν είναι και τόσο φοιτητές, αλλά και άλλα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας και επίσης ανησυχούντες πολίτες ζητούν να ανοίξουν εδώ και τώρα τα Πανεπιστήμια. Η επιλογή δημοσίευσης της είδησης, ανήμερα της ονομαστικής ψηφοφορίας στη Βουλή για τις πειθαρχικές διώξεις στα ΑΕΙ που απεργούν, δεν είναι βέβαια τυχαία. Και δεν είναι επίσης τυχαία η λαθροχειρία που επιχειρείται με το θολό ανακάτεμα των κάποιων φοιτητών με διδάσκοντες αλλά και πολίτες που ανησυχούν γενικώς για τα κλειστά Πανεπιστήμια.

Ηδη όσα λέμε φτάνουν για να κατανοήσει κανείς το πόσο η είδηση είναι παραπλανητική και ψευδεπίγραφη και η πρωτοβουλία κατασκευασμένη με στόχο τη στήριξη του υπουργού Παιδείας, από την παράταξη του οποίου εξάλλου προέρχεται. Αλλά η τελευταία πινελιά, αυτή για τους γενικώς ανήσυχους πολίτες, είναι ίσως η πιο ανησυχαστική. Και αυτό, αν όχι για τη συνειδητή πρόθεση όποιου συνέταξε την είδηση, τουλάχιστον για την έλλειψη γούστου, ανακλαστικών και ιστορικής μνήμης που μαρτυρεί. Και αυτό διότι οι ανήσυχοι ή οι διαμαρτυρόμενοι πολίτες, που στην ουσία προωθούν τα σχέδια της εξουσίας, φέρνουν στον νου παλιά αλλά και εντελώς πρόσφατα γεγονότα που σκιάζουν την ίδια την δημοκρατία.

Metaxi παρόντος και παρελθόντος στο Μυστρά


Ηλεκτρονική Έκδοση


Στα πλαίσια εορτασμού των Ευρωπαϊκών Ημερών Πολιτιστικής Κληρονομιάς 2013
Ένα χρονικό ταξίδι αναμνήσεων της ακμής που γνώρισε άλλοτε ο τόπος αυτός, ξετυλίγεται μέσα από μια πολύχρωμη διαδρομή που υφαίνεται ανάμεσα στο παρόν και στο παρελθόν.
Χιλιάδες μέτρα μεταξωτού νήματος χρησιμοποιήθηκαν για να συνθέσουν το ομοίωμα της «άγνωστης πριγκίπισσας» του Μυστρά σε μια πρωτότυπη χωρική εγκατάσταση που πραγματοποιήθηκε από τη δημιουργική ομάδα Kollektivemind* στα πλαίσια του εορτασμού των Ευρωπαϊκών Ημερών Πολιτιστικής Κληρονομιάς 2013 "Τα Πρόσωπα του Χρόνου".
Το όλο εγχείρημα πραγματοποιήθηκε υπό την αιγίδα της Γενικής Διεύθυνσης Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, σε συνεργασία με την 5η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων και την Πνευματική Εστία Σπάρτης και με την ευγενική χορηγία της εταιρείας MistrasGroupInc.
Ο αρχαιολογικός χώρος του Μυστρά γέμισε με μικρούς μαθητές από σχολεία της ευρύτερης περιοχής της Σπάρτης που ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα των διοργανωτών και έσπευσαν να συμμετέχουν ενεργά στην ύφανση ενός διαφορετικού, κατακόρυφου αργαλειού. Το αποτέλεσμα ήταν η δημιουργία ενός εντυπωσιακού, τρισδιάστατου και πολύχρωμου φορέματος που θα παραμείνει στον αρχαιολογικό χώρο, σε αντιπαραβολή και διάλογο με το ένδυμα-εύρημα που φυλάσσεται στο Μουσείο του Μυστρά.

…ντουγρού στην κατηφόρα τη μεγάλη

22/10/13 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Οποιος είναι έξω από τον χορό, πολλά τραγούδια λέει. Ετσι, το πιο εύκολο αντανακλαστικό που είχα, ήταν να θυμώσω με την απόφαση της Μπιενάλε Θεσσαλονίκης να απομακρύνει έργο τέχνης από το Αλατζά Ιμαρέτ και να το μεταφέρει στη Μονή Λαζαριστών. Ενοχλούσε, λέει, τους μουσουλμάνους, αλλά και την επίσημη Τουρκία. Μετά, όμως, άρχισα να το βάζω κάτω το πράγμα και να το υπολογίζω.

Σκέφτηκα τη δύσκολη θέση της διευθύντριας της οργάνωσης Κατερίνας Κοσκινά (είχε και το ΥΠΕΞ να της τριβελίζει τα αυτιά). Είδα -με έκπληξή μου- ότι και ο ίδιος ο Γάλλος δημιουργός τού βίντεο-αρτ «Nymphea» πειθάρχησε χωρίς πρόβλημα. Διάβασα και ένα ήρεμο σχόλιο της Αντελίνα φον Φίρστενμπεργκ, επιμελήτριας της έκθεσης, στο facebook. Και είπα να χαλαρώσω.

Για να μην κραυγάζουν «σκάνδαλο, σκάνδαλο» οι ίδιοι οι άνθρωποι της τέχνης και να δηλώνει στην «Εφημερίδα των Συντακτών» η κ. Κοσκινά ότι «δεν ήθελαν να δημιουργήσουν ένταση» και ότι έκαναν ό,τι έκαναν από «σεβασμό στον χώρο», μάλλον εγώ θα είμαι υπερβολική και ευέξαπτη. Ελα, όμως, που δεν μου ξεκολλάει από το μυαλό ότι όλος αυτός ο «σεβασμός» στη θρησκεία του άλλου, που παίρνει μπάλα και την τέχνη, είναι επικίνδυνος δρόμος. Ετσι και αποφασίσεις να τον βαδίσεις, θα σε οδηγήσει σε ολέθρια αποτελέσματα.

«Η επιστροφή των Μαρμάρων είναι θέμα ευρωπαϊκό»

22/10/13 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Συζήτηση στο Ευρωκοινοβούλιο για την επανένωση των γλυπτών του Παρθενώνα

Το διαχρονικό αίτημα της Ελλάδας, που εσχάτως αναθερμάνθηκε, αναγνωρίστηκε από όλους τους συμμετέχοντες (ευρωβουλευτές, ιστορικούς τέχνης, συγγραφείς) ως δίκαιο και ξεχωριστό. Δεν μπορεί να συγκριθεί με ανάλογες διεκδικήσεις άλλων κρατών.
     
Το διαχρονικό αίτημα της Ελλάδας, που εσχάτως αναθερμάνθηκε, αναγνωρίστηκε από όλους τους συμμετέχοντες (ευρωβουλευτές, ιστορικούς τέχνης, συγγραφείς) ως δίκαιο και ξεχωριστό. Δεν μπορεί να συγκριθεί με ανάλογες διεκδικήσεις άλλων κρατών

Αποστολή: Γιάννης Μπασκάκης

«Ηθική υποχρέωση για όλη την Ευρώπη αποτελεί η επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα, στο πλαίσιο της προστασίας της κοινής ευρωπαϊκής πολιτισμικής κληρονομιάς». Αυτό είναι το μήνυμα που στάλθηκε μέσα από τη συζήτηση στρογγυλής τραπέζης με θέμα «Η επανένωση των Μαρμάρων του Παρθενώνα: ένα ευρωπαϊκό ζήτημα», που διοργάνωσαν την προηγούμενη εβδομάδα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο η ευρωβουλευτής και αντιπρόεδρος του Ε.Κ. 2007-2012, Ρόδη Κράτσα, και ο πρόεδρος της Ελβετικής Επιτροπής υποστήριξης του ελληνικού αιτήματος, Ντούσαν Σιντιάνσκι. Μια συζήτηση που στην εποχή της μνημονιακής πολιτικής, της ακραίας λιτότητας, της εσωτερικής υποτίμησης και της καταστρατήγησης των εργασιακών δικαιωμάτων δεν αποτελεί προτεραιότητα. Παραμένει όμως διαχρονική.

Σχέδιο καταρράκωσης της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας

0/13 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ Ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων ξεσπάθωσε

Ούτε ένα ευρώ για τα λειτουργικά έξοδα των μουσείων, απώλεια εξειδικευμένου προσωπικού λόγω διαθεσιμότητας και απολύσεων, παραχώρηση σωστικών ανασκαφών σε ιδιώτες εργολάβους και στο βάθος... ιδιωτικοποιήσεις.
     
Ούτε ένα ευρώ για τα λειτουργικά έξοδα των μουσείων, απώλεια εξειδικευμένου προσωπικού λόγω διαθεσιμότητας και απολύσεων, παραχώρηση σωστικών ανασκαφών σε ιδιώτες εργολάβους και στο βάθος… ιδιωτικοποιήσεις

Της Βασιλικής Τζεβελέκου

Γραφειοκρατία, παραλείψεις, κενά, έλλειψη χρημάτων, υποβάθμιση και δυσχέρεια εργασίας μαστίζουν την Αρχαιολογική Υπηρεσία με αποτέλεσμα «η σημερινή κατάστασή της να είναι πιο κρίσιμη από ποτέ». Σε συνέντευξη Τύπου χθες, η Δέσποινα Κουτσούμπα, πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων, και ο Δημήτρης Αθανασούλης, προϊστάμενος της 25ης Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων (Αργολίδα- Αρκαδία- Κόρινθος) εκπροσωπώντας τους συναδέλφους τους μίλησαν για τα προβλήματα που πλήττουν την Υπηρεσία. «Διεκδικούμε το δικαίωμά μας να κάνουμε το έργο μας. Οταν μαζεύονται πολλά μικρά προβλήματα, φοβόμαστε ότι υπάρχει σχέδιο καταρράκωσης και υποβάθμισης της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας».

Πιο συγκεκριμένα: Για όλο το 2103 δεν έχει καταβληθεί ούτε ένα ευρώ από τα έσοδα του Ταμείου Ανάπτυξης Αρχαιολογικών Πόρων προκειμένου να διατεθούν στα λειτουργικά έξοδα των μουσείων όλης της χώρας (βενζίνη, αναλώσιμα, λογαριασμοί κ.λπ.). «Χρεώνουμε τους εαυτούς μας και τους φίλους μας για να κινηθεί το Δημόσιο», είπαν οι ομιλητές. Κι έφεραν παραδείγματα. Οταν χρειάζεται επισκευή το κομπιούτερ, δεν μπορεί να εκδοθεί χρηματικό ένταλμα πληρωμής. «Πρέπει να γίνουμε εμείς τεχνικοί ή να φέρουμε ένα φίλο μας», είπαν. Τα λίγα χρήματα από τον τακτικό προϋπολογισμό δεν μπορούν να καλύψουν τις πιεστικές ανάγκες των Εφορειών Αρχαιοτήτων και των μουσείων. «Η μόνη θετική εξέλιξη είναι ότι το Ταμείο θα μπορεί πλέον να πληρώνει απευθείας τους λογαριασμούς της ΔΕΗ». Για τα έσοδα από το ΤΑΠΑ αναμένεται να εφαρμοστεί για το 2014 η μεταφορά του 40% των εσόδων στον κρατικό προϋπολογισμό.

Οσο για το θέμα της διαθεσιμότητας και των απολύσεων, «θυσιάζονται οι σχεδιαστές και οι εργάτες των Εφορειών Αρχαιοτήτων, εξειδικευμένο προσωπικό που έχει προσφέρει τη ζωή του στην Αρχαιολογική Υπηρεσία», είπαν. «Δεν έχει γίνει καμία αξιολόγηση, ούτε υπάρχει επαρκές προσωπικό. Μας παίρνουν τους εργάτες ανασκαφής -είχαν έρθει με απόσπαση από τον ΟΣΕ- οι οποίοι εκπαιδεύτηκαν επί δύο χρόνια και τώρα θα αντικατασταθούν από εργαζόμενους που προσλαμβάνονται με πεντάμηνη σύμβαση από τις ΜΚΟ και μισθό 500 ευρώ».

Παράλληλα κατήγγειλαν τη στροφή που υπάρχει «ώστε να δοθούν οι σωστικές ανασκαφές σε ιδιώτες εργολάβους». Συγκεκριμένα, τα χρήματα για σωστικές ανασκαφές στα οικόπεδα των ιδιωτών έφτασαν στις αρχές φθινοπώρου τα περισσότερα σε κωδικούς, που δεν προέβλεπαν μισθοδοσία. «Για να γίνει πρόσληψη προσωπικού πρέπει να εκδοθεί πράξη υπουργικού συμβουλίου, αφού υπάρχει περιορισμός πλέον στις προσλήψεις από την τρόικα. Οι υπηρεσίες, λοιπόν, εκβιάζονται. Είτε θα ακολουθήσουν όλες τις διαδικασίες για την πρόσληψη προσωπικού με κίνδυνο να μην ολοκληρωθούν οι ανασκαφές μέσα στον χειμώνα, οπότε και τα χρήματα θα επιστραφούν ανεκμετάλλευτα, είτε θα ανατεθούν οι σωστικές υπηρεσίες στους εργολάβους. Την ίδια στιγμή που σε μας βάζουν τόσους φραγμούς για να μην προσλάβουμε προσωπικό, γιατί δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα από το Δημόσιο λογιστικό για την ανάθεση έργου;» αναρωτήθηκαν. Εφεραν ως παράδειγμα τις θέσεις εργασίας που χάθηκαν από την αποκατάσταση του Κάστρου Λεοντάρη στην Αρκαδία και τού Ακροκόρινθου στην Κόρινθο, καθώς η τρόικα δεν επιτρέπει προσλήψεις, ενώ τα χρήματα -600.000 ευρώ για το κάθε έργο- λιμνάζουν στην τράπεζα με κίνδυνο να χαθούν ή τα έργα να ανατεθούν αλλού.

Σχετικά με τον νέο οργανισμό του υπουργείου, τα σωματεία αναμένουν από το καλοκαίρι πρόσκληση από την ηγεσία του ΥΠΠΟ, αφού πρέπει να είναι έτοιμος μέχρι τέλος του μήνα. «Φοβόμαστε συρρίκνωση της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας», είπαν. Εξέφρασαν φόβους ακόμα και για σχέδια ιδιωτικοποιήσεων σε αρχαιολογικούς χώρους και μνημεία. «Είναι καθήκον όλων μας η προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς» κατέληξαν.

Ελλειψη πόρων για αρχαιολογικούς χώρους και Μουσεία


Καταγγελίες του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων
Ελλειψη πόρων για αρχαιολογικούς χώρους και Μουσεία
 
«Δεν έχει καταβληθεί ούτε ένα ευρώ από το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων στις εφορείες αρχαιοτήτων και τα μουσεία για λειτουργικά έξοδα όλο το 2013. Το αποτέλεσμα είναι να μην υπάρχει ούτε βενζίνη να κινηθούν τα υπηρεσιακά αυτοκίνητα ούτε πετρέλαιο για θέρμανση τον χειμώνα ούτε υλικά καθαριότητας για τα μουσεία και τους αρχαιολογικούς χώρους», κατήγγειλε η πρόεδρος Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων (ΣΕΑ), Δέσποινα Κουτσούμπα.

Σε ενημέρωση που έκανε την Τρίτη στους δημοσιογράφους μίλησε για σχέδιο καταρράκωσης του κύρους της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας και επισήμανε πως «η μόνη θετική εξέλιξη είναι ότι το Ταμείο θα μπορεί πλέον να πληρώνει απευθείας τους λογαριασμούς της ΔΕΗ».

Λαμπερά εγκαίνια για το «στολίδι του Πειραιά»


Παρόντες ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας και ο Πρωθυπουργός
 Λαμπερά εγκαίνια για το «στολίδι του Πειραιά»
 
Η κίνηση προς το λιμάνι, χθες, βράδυ Τρίτης 22 Οκτωβρίου, δεν άφηνε περιθώρια αμφιβολίας ότι κάτι σημαντικό συνέβαινε εκεί. Σημαντικό και θετικό, ευτυχώς. Οσο αυτοκίνητα και πεζοί πλησίαζαν προς την πλατεία του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά, τόσο το μποτιλιάρισμα αυξανόταν. Το κτίριο του θεάτρου ήταν φωταγωγημένο. Κόσμος, πειραιώτες ήταν συγκεντρωμένοι τριγύρω. Η μπάντα του δήμου έπαιζε. Τα παιδιά της χορωδίας τραγουδούσαν. Οι επίσημοι έφθαναν ο ένας μετά τον άλλον και ο δήμαρχος Βασίλης Μιχαλολιάκος τους υποδεχόταν με περισσή χαρά. Διακριτικός αλλά ουσιαστικά παρών ο καλλιτεχνικός διευθυντής του θεάτρου Τάκης Τζαναργιάς φρόντισε να πάνε όλα καλά...  

Καβάφης, ο ποιητής των ποιητών


Για την επιρροή του στους βρετανούς ομοτέχνους του μίλησε ο νεοελληνιστής Ντέιβιντ Ρικς στη Βρετανική Πρεσβεία
Καβάφης, ο ποιητής των ποιητών
 
 
«O Καβάφης είναι ο μόνος έλληνας ποιητής που δεν χρειάζεται συστάσεις στο βρετανικό αναγνωστικό κοινό». Αυτή τη θλιβερή αλλά αληθινή διαπίστωση έκανε ο νεοελληνιστής του King’s College του Λονδίνου Ντέιβιντ Ρικς σε εκδήλωση για τον εορτασμό των 150 χρόνων από τη γέννηση του Κ. Π. Καβάφη, που φιλοξένησε ο βρετανός πρέσβης Τζον Κίτμερ στη βρετανική πρεσβευτική κατοικία στην Αθήνα τη Δευτέρα 21 Οκτωβρίου. «Η ελληνική ποιητική παράδοση του 20ού αιώνα είναι πραγματικά πλούσια», είπε ο ομιλητής, αναφερόμενος στον Σεφέρη, τον Ρίτσο, τον Άρη Αλεξάνδρου, τον Αναγνωστάκη, ποιητές που όλοι τους οφείλουν ένα μέρος της ποιητικής παραγωγής τους στην επίδραση του Καβάφη. Ο Καβάφης όμως παραμένει για τους βρετανούς αναγνώστες «η πιο πιθανή είσοδος στην ελληνική ποίηση και το μέτρο σύγκρισης με το οποίο αυτοί οι αναγνώστες αξιολογούν τους ποιητές που ακολούθησαν».

«Ο Οδυσσέας ήταν άναξ των Κεφαλλήνων»


 , Elliniki Gnomi, 19 Oct 2013              elliniki gnomi
                                       Συνέντευξη με τον Δρ. Αντώνιο Σ. Βασιλάκη,
Αρχαιολόγο, Επίτιμο Διευθυντή Υπουργείου Πολιτισμού.

Επιμέλεια: Δρ. Νικόλαος Β. Παππάς.

«Στο ζήτημα της Ιθάκης και του Οδυσσέα μόνον η αρχαιολογική έρευνα μπορεί να μας δώσει απάντηση»



vasilakis12Ο Αντώνιος Σ. Βασιλάκης γεννήθηκε στην Κνωσό της Κρήτης. Σπούδασε στο Τμήμα Αρχαιολογίας και Ιστορίας της Τέχνης της Φιλοσοφικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, απ’ όπου αποφοίτησε το 1975. Το 1992 αναγορεύτηκε Διδάκτωρ του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης. Μιλάει αγγλικά και γνωρίζει γαλλικά, γερμανικά και ιταλικά.
Το 1978 διορίστηκε στην ΚΓ΄ (23η) Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων (Ε.Π.Κ.Α.) Ηρακλείου στην οποία υπηρέτησε μέχρι και το τέλος του 2010, αναλαμβάνοντας καθήκοντα Αναπληρωτή Προϊσταμένου της Εφορείας (1996-2010) και Προϊσταμένου του Τμήματος Αρχαιολογικών Χώρων και Μνημείων (2008-2010). Το 2011 διορίστηκε Διευθυντής της ΛΕ΄ (35η) Ε.Π.Κ.Α. Κεφαλληνίας-Ιθάκης και Ζακύνθου από την οποία αφυπηρέτησε στα τέλη του ίδιου έτους.

ΛΒ΄ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων/Αρχαιολογικό Μουσείο Ηγουμενίτσας/ Εκδηλώσεις



«Aπό την αποικία, στη μητρόπολη»
δύο παράλληλες εκθέσεις
 «Εμπόριον. Πύλη εισόδου του ελληνικού                            «Φώκαια 1913-1920.                                             
πολιτισμού στην Ιβηρική Χερσόνησο»                                   Η μαρτυρία του Φελίξ Σαρτιώ»
23 Οκτωβρίου ~ 30 Νοεμβρίου 2013

https://mail-attachment.googleusercontent.com/attachment/u/0/?ui=2&ik=746c96b88d&view=att&th=141c0754fb4d4604&attid=0.2&disp=inline&safe=1&zw&saduie=AG9B_P8Me9_m6AT5RO_8H_XjIXPk&sadet=1382552074788&sads=TGu2jLeZXGtTacySgGNowIWZUrAΣυνεχίζοντας τον κύκλο των πολιτιστικών εκδηλώσεων για το φθινόπωρο του 2013, η ΛΒ΄ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων θα φιλοξενήσει στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ηγουμενίτσας, από 23 Οκτωβρίου έως 30 Νοεμβρίου, δύο παράλληλες εκθέσεις φωτογραφίας που συνδέουν δύο μεγάλα κεφάλαια της αρχαίας και νεώτερης ιστορίας των Φωκαέων, σε μια διαδρομή αναζητήσεων, περιπετειών, πολιτισμού, μνήμης.
Μέσα από φωτογραφίες, πληροφοριακά κείμενα και οπτικοακουστικό υλικό, η περιοδεύουσα έκθεση «Εμπόριον. Πύλη εισόδου του ελληνικού πολιτισμού στην Ιβηρική Χερσόνησο» παρουσιάζει την ιστορία της αρχαίας πόλης Εμπόριον (Ampurias), της δυτικότερης αποικίας του αρχαίου ελληνικού κόσμου και τα αποτελέσματα 100 χρόνων αρχαιολογικών ανασκαφών (1908-2008) σε έναν από τους σημαντικότερους αρχαιολογικούς χώρους της Ιβηρικής Χερσονήσου.