Δευτέρα 4 Νοεμβρίου 2013

Η ιερή τέχνη της υφαντικής στην Κρήτη


Αποστολή Πηνελόπη Gandhi
  από Archaeology newsroom - Δευτέρα, 4 Νοεμβρίου 2013
Την «Αποστολή Πηνελόπη Gandhi – η Ιερή τέχνη της Υφαντικής στην Κρήτη» φιλοξενεί το Μουσείο Μπενάκη με αφορμή τους επίσημους εορτασμούς των 100 χρόνων από την Ένωση της Κρήτης με την Ελλάδα.
Η Αποστολή αυτή αποτελεί καινοτόμο, εθελοντική, μη επιχορηγούμενη πρωτοβουλία του Πανεπιστημίου των Ορέων της Κρήτης. Έχει ως μέλημά τη διάσωση και την αναβίωση της ιερής τέχνης της Υφαντικής στην Κρήτη, στόχο τη μετάδοση της από τις τελευταίες μυημένες υφάντριες στη νεότερη γενιά και σκοπό τη συγκρότηση οικονομίας μικρής κλίμακας, μεγάλης αξίας.
Υφάντριες από διαφορετικές περιοχές της Κρήτης θα έρθουν στο Κεντρικό κτήριο του Μουσείου Μπενάκη και, κατά τις ώρες λειτουργίας του, θα αναβιώσουν την «ανυφαντική» τέχνη.

«Σφραγίζοντας την Ιστορία» στη Σόφια



Εγκαινιάζεται την Πέμπτη 7 Νοεμβρίου 2013
  από Archaeology newsroom - Δευτέρα, 4 Νοεμβρίου 2013
Στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Σόφιας θα μεταφερθεί η περιοδική έκθεση «Σφραγίζοντας την Ιστορία. Θησαυροί από τα Ελληνικά Μουσεία – Leaving a Mark on History. Treasures from Greek Museums» που συνδιοργανώθηκε από το Νομισματικό Μουσείο και το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Αθήνας και παρουσιάστηκε με μεγάλη επιτυχία στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Φιλιππούπολης από τις 30 Μαΐου 2013 έως τις 30 Οκτωβρίου 2013.
Σκοπός της έκθεσης είναι να παρουσιαστούν σπάνια και όλως ιδιαίτερα και μοναδικά αντικείμενα, που «σφραγίζουν» την ιστορία, είτε ως πορτρέτα των πρωταγωνιστών της ιστορίας είτε ως απευθείας ιστορική πηγή για μείζονα ιστορικά και πολιτικά γεγονότα είτε τέλος, ως πανανθρώπινες κοινωνικές, θρησκευτικές και πολιτιστικές έννοιες και αξίες.

Ήρωες και απόκληροι Ομαδικές ταφές στην κλασική αρχαιότητα

  από Κατερίνα Λογοθέτη Αρχαιολόγος - Δευτέρα, 4 Νοεμβρίου 2013 
http://www.archaiologia.gr/
Οι ομαδικές ταφές στον ελλαδικό χώρο αποτελούν ασύνηθες φαινόμενο κατά την κλασική αρχαιότητα. Ωστόσο μέσω των ιδιοτυπιών που ενίοτε απαντούν στην αρχαιολογική τους συνάφεια καθίσταται εφικτός ο εντοπισμός πληθώρας δεδομένων που αφορούν σε άτομα που έζησαν ή πέθαναν εν μέσω ιδιαζουσών κοινωνικών συνθηκών, ενώ συχνά καταδεικνύεται και η αντιμετώπιση της οποίας έτυχαν οι εν λόγω τεθνεώτες από τα ζώντα μέλη της κοινωνίας που τους περιέβαλλε το μεγαλύτερο ή τουλάχιστον το τελευταίο μέρος της ζωής τους. Όπως θα συζητήσουμε παρακάτω εξετάζοντας επιμέρους παραδείγματα, υπάρχουν διαφορετικοί λόγοι για τη δημιουργία μιας ομαδικής ταφής. Ο βασικότερος διαχωρισμός έγκειται στη συνοδεία της ταφής από την αρμόζουσα και κοινωνικά θεσπισμένη και αποδεκτή ταφική τελετουργία και την απουσία αυτής. Είναι λοιπόν εφικτό σε ένα πρώτο επίπεδο να διαχωρίσουμε τα αποκαλούμενα «πολυάνδρια», δηλαδή τους ομαδικούς τάφους πολεμιστών που έπεσαν μαχόμενοι και στους οποίους η πολιτεία απένειμε ιδιαίτερες ταφικές τιμές, από τις περιπτώσεις ατόμων που ετάφησαν βιαστικά και χωρίς μεγάλη επιμέλεια όντας θύματα επιδημιών, θύματα επιδρομών, αιχμάλωτοι, δούλοι ή κατάδικοι.
Γεγονός παραμένει πάντως ότι οι δημόσιες και οι ομαδικές ταφές, όπως αυτές που διοργανώνονταν από τον 5ο αι. π.Χ. στην Αθήνα για τους νεκρούς του πολέμου, έρχονταν σε πλήρη αντίθεση με τον ιδιωτικό και μάλλον εσωστρεφή χαρακτήρα των αρχαίων τελετουργικών πρακτικών και νεκρικών εθίμων.

Απ' το ασπρόμαυρο, στην υπερυψηλή ευκρίνεια Η Φίνος Φιλμ ψηφιοποιεί κι αποκαθιστά την ταινιοθήκη της.

Πού πηγαίνουν οι παλιές ασπρόμαυρες ταινίες όταν γεράσουν; Πού καταλήγουν όταν η μόδα τους περάσει, το κοινό τους μεγαλώσει σε ηλικία και ο κόσμος προχωρήσει σε πιο λαμπερά, εντυπωσιακά πράγματα; Πηγαίνουν σε κυλινδρικά μεταλλικά κουτιά, στοιβαγμένες σε αποθήκες σκοτεινές και κλειδωμένες, όπου παραμένουν για σκοπούς "αρχειακούς": μια απραξία που πιο πολύ πληγώνει παρά τιμά.



Οι ταινίες της Φίνος Φίλμ, ωστόσο, αξίζουν καλύτερη τύχη - και όχι μόνο επειδή παραμένουν δημοφιλείς στο ελληνικό κοινό τόσες δεκαετίες μετά την αρχική τους προβολή. Οι συγκεκριμένες και ένας αριθμός από άλλες εκπροσωπούν την περισσότερο δημιουργική περίοδο της έβδομης τέχνης στην Ελλάδα - μία περίοδο που μπορεί να μην επαναληφθεί ποτέ με τον ίδιο τρόπο στη χώρα. Η τυχαία σχεδόν μετάδοσή τους όποτε... το πρόγραμμα των τηλεοπτικών καναλιών έχει κενά, δεν αντικαθρεπτίζει σε καμία περίπτωση την αξία τους την πραγματική. Κάτι έπρεπε να γίνει γι' αυτό. Ευτυχώς, έγινε.

Κυριακή 3 Νοεμβρίου 2013

Οι επιμελητές των συλλογών του Μουσείου Μπενάκη ξεναγούν το κοινό


Νοέμβριος 2013 – Μάιος 2014
  από Archaeology newsroom - Τρίτη, 29 Οκτωβρίου 2013
Κάθε Πέμπτη στο Κεντρικό κτήριο (Κουμπάρη 1), από τον Νοέμβριο του 2013 έως τον Μάιο του 2014, οι επιμελητές του Μουσείου Μπενάκη, όπως και την προηγούμενη χρονιά, θα περιμένουν το ευρύ κοινό για να του αφηγηθούν ιστορίες κρυμμένες πίσω από τις σύντομες λεζάντες της έκθεσης, να φωτίσουν απορίες, να μοιραστούν μαζί του τη χαρά ενός «ταξιδιού» που ξεκινά την αυγή της προϊστορίας και καταλήγει στον 20ό αιώνα.
Στο Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης (Αγ. Ασωμάτων 22 και Διπύλου 12), ξεχωριστές περιηγήσεις στον κόσμο του Ισλαμικού πολιτισμού θα προσφέρουν οι ξεναγήσεις που θα πραγματοποιούνται κάθε πρώτη Τετάρτη του μήνα, όταν το Μουσείο θα ανοίγει ειδικά για το κοινό που επιθυμεί να ξεναγηθεί.
Στο Κεντρικό Κτήριο θα πραγματοποιούνται κάθε Πέμπτη (16.00-17.00), ημέρα δωρεάν εισόδου, με κόστος συμμετοχής € 3, κατανεμημένες για το διάστημα Νοέμβριος 2013- Μάιος 2014 ως εξής:

Αρχαίοι έρωτες και σύγχρονα ερωτηματικά Ένα μυστηριώδες επίγραμμα από τη Ρόδο


  από Archaeology newsroom - Τρίτη, 29 Οκτωβρίου 2013
Περί έρωτος και άλλων «δαιμονίων». Έτσι θα μπορούσε να τιτλοφορείται ένα άγνωστο μέχρι σήμερα επίγραμμα που βρέθηκε στην επιφάνεια οστράκου από τη Ρόδο και χρονολογείται στον 2ο αιώνα π.Χ. Οι επιστήμονες Αναστασία Δρελιώση-Ηρακλείδου και Νίκος Λίτινας ( Πανεπιστήμιο Κρήτης ) μελέτησαν το επίγραμμα, το οποίο και δημοσίευσαν μαζί με τις εκτιμήσεις τους στο τρέχον τεύχος ( 10-12 ) του περιοδικού Ευλιμένη.
Κατά τη διάρκεια ανασκαφών σε οικόπεδο στο κεντρικό νεκροταφείο της Ρόδου, διερευνήθηκε ​​βαθύς λάκκος γεμάτος με χώμα, με στοιχεία καύσης. Περιείχε σκελετικά υπολείμματα, πήλινες λάρνακες, θραύσματα αγγείων, ενσφράγιστες λαβές αμφορέων, πολλά μικρά αντικείμενα και ένα μεγάλο αριθμό οστράκων. Όλα φαίνεται να μεταφέρθηκαν εκεί από αλλού για να αποτεθούν στον χώρο κατά πάσα πιθανότητα μετά από φυσική καταστροφή. Όσον αφορά το περιεχόμενο των ενεπίγραφων οστράκων, όλα αποτελούν καταγραφές. Ένα μόνο ξεχώριζε για το λογοτεχνικό του περιεχόμενο και παρουσιάζεται εδώ.

Ο Ερντογάν εγκαινίασε την υποθαλάσσια σήραγγα του Βοσπόρου


  από Archaeology newsroom - Τετάρτη, 30 Οκτωβρίου 2013
Έπειτα από εργασίες εννέα χρόνων, ο πρωθυπουργός της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν εγκαινίασε χθες την υποθαλάσσια σιδηροδρομική σήραγγα που ενώνει την ασιατική και την ευρωπαϊκή ακτή του Βοσπόρου. Η σήραγγα εντάσσεται σε μία σειρά φαραωνικών και συχνά αμφιλεγόμενων σχεδίων του πρώην δημάρχου της Κωνσταντινούπολης για την τουρκική μεγαλούπολη.
«Αυτό το σχέδιο είναι ένα όνειρο 150 ετών. Οι πρόγονοί μας το εμπνεύστηκαν και αναλάβαμε εμείς να το πραγματοποιήσουμε», δήλωσε ο Τούρκος πρωθυπουργός αναφερόμενος στην ιδέα της κατασκευής σήραγγας κάτω από το Βόσπορο που διατυπώθηκε για πρώτη φορά το 1860 από τον οθωμανό σουλτάνο Αμπντούλ Μετζίντ.
Οι εργασίες εκσκαφής της σήραγγας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής μήκους 1,4 χιλιομέτρου, που βρίσκεται σε βάθος 50 μέτρων κάτω από τον Βόσπορο, άρχισαν το 2004. Το συνολικό κόστος ανήλθε σε 3 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ το έργο καθυστέρησε εξαιτίας των αρχαιολογικών ανασκαφών που διεξάγονταν παράλληλα.

Έργα τέχνης που είχαν κλαπεί από τους Ναζί εντοπίστηκαν σε μουσεία της Oλλανδίας

Στον ιστότοπο www.musealeverwervingen.nl θα καταγράφονται και θα παρουσιάζονται τα αντικείμενα και η ιστορία τους.

  από Archaeology newsroom - Πέμπτη, 31 Οκτωβρίου 2013
Μία έρευνα που πραγματοποιήθηκε στην Ολλανδία αποκάλυψε 139 έργα τέχνης, τα οποία είναι πιθανόν να είχαν κλαπεί ή κατασχεθεί κατά τη διάρκεια του Ναζιστικού καθεστώτος, από το 1933 έως το 1945, πολλά εκ των οποίων ανήκαν σε Εβραίους, σύμφωνα με ανακοίνωση της Ένωσης Ολλανδικών Μουσείων.
«Η έρευνα απέδειξε πως 139 αντικείμενα έχουν ένα ιδιαζόντως προβληματικό ιστορικό», υπογράμμισε στην ανακοίνωσή της η Ένωση, διευκρινίζοντας πως «πολλά έργα τέχνης ανήκαν σε Εβραίους».

Αρχαιολογικός χώρος κηρύσσονται τα Μέγαρα

Η Κρήνη του Θεαγένους στα Μέγαρα.

  από Archaeology newsroom - Πέμπτη, 31 Οκτωβρίου 2013
Σε έναν τεράστιο αρχαιολογικό χώρο, έκτασης περίπου 40.000 στρεμμάτων, κηρύσσονται τα Μέγαρα και η ευρύτερη περιοχή τους, μετά την ομόφωνη θετική γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου. Το ΚΑΣ έλαβε υπόψη του όλα τα αρχαιολογικά δεδομένα, όπως παρουσιάστηκαν λεπτομερώς μέσα από την πρόταση της Γ΄ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, στην οποία συμπεριλαμβάνονται κηρύξεις παλιών και νέων θέσεων αρχαιολογικού ενδιαφέροντος, όπως τα δύο λιμάνια της αρχαίας πόλης, οι Παγές στον Κορινθιακό και η Νισαία, σημερινή Πάχη, στον Σαρωνικό Κόλπο.

H ατζέντα του Νοεμβρίου. Συνέδρια Σεμινάρια Εκθέσεις

http://www.archaiologia.gr/%CE%B1%CF%84%CE%B6%CE%AD%CE%BD%CF%84%CE%B1/

Τετάρτη 6 Νοεμβρίου 2013
Γεννάδειος Βιβλιοθήκη, Cotsen Hall, Αναπήρων Πολέμου 9, Αθήνα
19.00
Info:
Τηλ.: 213 0002400, εσωτ. 203 
Οκτ
2013
Διάλεξη του Ιωάννη Τροχόπουλου, Διευθύνοντος Συμβούλου του Οργανισμού «Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος Α.Ε. (ΚΠΙΣΝ)» με θέμα «Δημιουργώντας κοινό: Ο ρόλος των πολιτιστικών Ιδρυμάτων σε περιόδους κρίσεως».
Διοργάνωση: Σύλλογος Φίλων Γενναδείου Βιβλιοθήκης.
Μετά την ομιλία θα προσφερθεί κρασί.