από
Κατερίνα Λογοθέτη
Αρχαιολόγος
- Δευτέρα, 4 Νοεμβρίου 2013
http://www.archaiologia.gr/
Οι ομαδικές ταφές στον
ελλαδικό χώρο αποτελούν ασύνηθες φαινόμενο κατά την κλασική αρχαιότητα.
Ωστόσο μέσω των ιδιοτυπιών που ενίοτε απαντούν στην αρχαιολογική τους
συνάφεια καθίσταται εφικτός ο εντοπισμός πληθώρας δεδομένων που αφορούν
σε άτομα που έζησαν ή πέθαναν εν μέσω ιδιαζουσών κοινωνικών συνθηκών,
ενώ συχνά καταδεικνύεται και η αντιμετώπιση της οποίας έτυχαν οι εν λόγω
τεθνεώτες από τα ζώντα μέλη της κοινωνίας που τους περιέβαλλε το
μεγαλύτερο ή τουλάχιστον το τελευταίο μέρος της ζωής τους. Όπως θα
συζητήσουμε παρακάτω εξετάζοντας επιμέρους παραδείγματα, υπάρχουν
διαφορετικοί λόγοι για τη δημιουργία μιας ομαδικής ταφής. Ο βασικότερος
διαχωρισμός έγκειται στη συνοδεία της ταφής από την αρμόζουσα και
κοινωνικά θεσπισμένη και αποδεκτή ταφική τελετουργία και την απουσία
αυτής. Είναι λοιπόν εφικτό σε ένα πρώτο επίπεδο να διαχωρίσουμε τα
αποκαλούμενα «πολυάνδρια», δηλαδή τους ομαδικούς τάφους πολεμιστών που
έπεσαν μαχόμενοι και στους οποίους η πολιτεία απένειμε ιδιαίτερες
ταφικές τιμές, από τις περιπτώσεις ατόμων που ετάφησαν βιαστικά και
χωρίς μεγάλη επιμέλεια όντας θύματα επιδημιών, θύματα επιδρομών,
αιχμάλωτοι, δούλοι ή κατάδικοι.
Γεγονός παραμένει πάντως ότι οι δημόσιες και οι ομαδικές ταφές, όπως αυτές που διοργανώνονταν από τον 5ο αι. π.Χ. στην Αθήνα για τους νεκρούς του πολέμου, έρχονταν σε πλήρη αντίθεση με τον ιδιωτικό και μάλλον εσωστρεφή χαρακτήρα των αρχαίων τελετουργικών πρακτικών και νεκρικών εθίμων.
Γεγονός παραμένει πάντως ότι οι δημόσιες και οι ομαδικές ταφές, όπως αυτές που διοργανώνονταν από τον 5ο αι. π.Χ. στην Αθήνα για τους νεκρούς του πολέμου, έρχονταν σε πλήρη αντίθεση με τον ιδιωτικό και μάλλον εσωστρεφή χαρακτήρα των αρχαίων τελετουργικών πρακτικών και νεκρικών εθίμων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου