Τρίτη 5 Νοεμβρίου 2013

Λεονάρντο Ντα Βίντσι: Ο Άνθρωπος, Ο Εφευρέτης, Η Ιδιοφυία

Εφευρέτης, καλλιτέχνης, επιστήμονας, μηχανικός, γλύπτης, βιολόγος, μουσικός, αρχιτέκτονας, φιλόσοφος.

O Λεονάρντο Ντα Βίντσι υπήρξε μία από τις μεγαλύτερες ιδιοφυίες στην ιστορία της ανθρωπότητας. Η έκθεση «Λεονάρντο Ντα Βίντσι: Ο Άνθρωπος, Ο Εφευρέτης, Η Ιδιοφυία» που τα τελευταία χρόνια έχει φιλοξενηθεί σε πάνω από 20 πόλεις του κόσμου (Ευρώπη, Αμερική, Ασία, Λατινική Αμερική, Καναδά) είναι στο Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος»

Μια ενδελεχής ματιά στη μεγάλη αυτή ιστορική προσωπικότητα προσφέρει η έκθεση του Λεονάρτο Ντα Βίντσι, η οποία είναι μια καταπληκτική ευκαιρία για μικρούς και μεγάλους να γνωρίσουν τον Ντα Βίντσι, μέσα από τις πιο σημαντικές πτυχές της ζωής και του έργου της μοναδικής αυτής ιστορικής φυσιογνωμίας.



Ως αρχέτυπο του «Αναγεννησιακού Ανθρώπου», όπως έχει χαρακτηριστεί, o Nτα Βίντσι υπήρξε γνώστης των τεχνών, της επιστήμης, της μηχανικής και της μουσικής. Η έκθεση «Λεονάρντο Ντα Βίντσι: Ο Άνθρωπος, Ο Εφευρέτης, Η Ιδιοφυία», κατάλληλη για όλες τις ηλικίες, αποκαλύπτει την πολυσχιδή δραστηριότητά του, όπως ποτέ ξανά στο παρελθόν. Παράλληλα εξερευνηθεί τους μύθους και τους θρύλους γύρω από τη ζωή του καθώς και τις εφευρέσεις του που ακόμη εντυπωσιάζουν 550 χρόνια μετά.

Πινακοθήκη Κουβουτσάκη: Η εμπειρία της πραγματικής ζωγραφικής

Ενα συναρπαστικό ταξίδι στην ελληνική παραστατική τέχνη από τις αρχές του 19ου αιώνα ως σήμερα
Πινακοθήκη Κουβουτσάκη: Η εμπειρία της πραγματικής ζωγραφικής
 
Είναι μοναδική εμπειρία να περιδιαβάζεις τα θαύματα και τα οράματα της ελληνικής παραστατικής ζωγραφικής έχοντας συνεχώς την αίσθηση ότι ουσιαστικά διατρέχεις τη διαδρομή της ίδιας της Ελλάδας από την ίδρυση του σύγχρονου κράτους ως σήμερα, αφού πάντα η τέχνη συνοδοιπορεί με τη ζωή και την Ιστορία. Αισθάνεσαι τον συμβολισμό από το πρώτο βήμα της ξενάγησης στους εντυπωσιακούς χώρους της Πινακοθήκης Κουβουτσάκη στην Κηφισιά, αφού αυτή αρχίζει με δύο σπουδές του Ευγένιου Ντελακρουά («Αγιος Στέφανος», περ. 1852), του γάλλου φιλέλληνα ζωγράφου που «χρωμάτισε» τα πρώτα βήματα της επανάστασης των Ελλήνων και υποστήριξε τις μάχες τους για την ανεξαρτησία της νέας ελληνικής πολιτείας με την παντοδύναμη «Σφαγή της Χίου».

Εργα του Ευριπίδη στο φως

Έντυπη Έκδοση
Πέντε τραγωδίες σε έναν παλίμψηστο κώδικα του 9ου-11ου αιώνα
Η παλαιότερη καταγραφή πέντε τραγωδιών του Ευριπίδη («Αλκηστις», «Μήδεια», «Ιππόλυτος», «Ορέστης» και «Φοίνισσες») κρυβόταν, σε έναν παλίμψηστο κώδικα που φυλάσσεται στο θησαυροφυλάκιο του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων.
Κώδικας Πατριαρχείου Ιεροσολύμων Π.Τ.36 απόσπασμα απο τις «Φοίνισσες» του Ευριπίδη Πρόκειται για τον κώδικα του Παν. Τάφου 36, που μαζί με ένα άλλο χειρόγραφο, της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Γαλλίας, το Parisinus gr.1330, μπαίνει στο μικροσκόπιο της έρευνας στο πλαίσιο του προγράμματος «Palamedes», που διενεργείται από το Πανεπιστήμιο Georg August του Γκέτιγκεν, το Πανεπιστήμιο της Μπολόνιας και το Ιστορικό και Παλαιογραφικό Αρχείο του Μορφωτικού Ιδρύματος της Εθνικής Τράπεζας.
Κώδικας Πατριαρχείου Ιεροσολύμων Π.Τ.36 απόσπασμα απο τις «Φοίνισσες» του Ευριπίδη Ο κώδικας του Παν. Τάφου 36 φωτογραφήθηκε το περασμένο Πάσχα με την άδεια του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων από νέας τεχνολογίας μηχανήματα και οι φωτογραφίες πέρασαν έπειτα από περαιτέρω επεξεργασία, όπως μας είπε ο υπεύθυνος του Ιστορικού και Παλαιογραφικού Αρχείου του Μορφωτικού Ιδρύματος της Εθνικής Τράπεζας, Αγαμέμνων Τσελίκας. Ετσι, διαπιστώθηκε ότι στο συνολό του είναι ένα διπλό παλίμψηστο χειρόγραφο.

5 εκατ. για μερική αναστήλωση

Έντυπη Έκδοση
Αρχαίο Θέατρο Σπάρτης
Ενας Αμερικανός στρατηγός έγινε η αφορμή για να γνωρίσει ο Ι. Βαρβιτσιώτης το αρχαίο θέατρο της Σπάρτης. Είχε ζητήσει ο στρατηγός Γκάρμπι από τον τότε υπουργό Εθνικής Αμυνας, αρχικά να επισκεφθεί τον Μαραθώνα, όπου για να συμβεί αυτό, όπως είπε χθες ο ίδιος ο πρώην υπουργός, χρειάστηκε να απομακρύνουν 6 στρατιωτικά φορτηγά με σκουπίδια. Στη συνέχεια ο ίδιος ζήτησε να δει και το αρχαίο θέατρο της Σπάρτης.
Φωτορεαλιστική απεικόνιση του αρχαίου θεάτρου μετά το πρώτο στάδιο αποκατάστασης Κάπως έτσι ξεκίνησε μια ιστορία με ευτυχή κατάληξη, όπως διαφάνηκε χθες στη συέντευξη Τύπου στο Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος, συνέντευξη που αφορούσε την παρουσίαση της μελέτης αποκατάστασης του θεάτρου του 2ου π.Χ. αιώνα, το οποίο ο Παυσανίας είχε χαρακτηρίσει ως «το θέατρον, λίθου λευκού, θέας άξιον».
Φωτορεαλιστική απεικόνιση του αρχαίου θεάτρου μετά το πρώτο στάδιο αποκατάστασης Για την ιστορία να γράψουμε πως ο Ι. Βαρβιτσιώτης έθεσε το θέμα της αποκατάστασης του θεάτρου στη γ.γ. του υπουργείου Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη και εκείνη τον παρέπεμψε στον Σταύρο Μπένο, πρόεδρο του δ.σ. του «Διαζώματος», που στόχο έχει τη διαμόρφωση κοινωνικών συνεργειών μεγάλου εύρους. Το «Διάζωμα», ακριβώς με την οικονομική συμβολή (100.000 ευρώ) του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, ολοκλήρωσε τη σχετική μελέτη, που διαβίβασε στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, το οποίο την ενέκρινε μετ' επαίνων.

Δευτέρα 4 Νοεμβρίου 2013

Ανθίζει με τέχνη ο Εθνικός Κήπος


04/11/13 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ Εφημεριδα των Συντακτων
   
ethnikos-kipos-parko-prosxedioΚηποτεχνική ανάπλαση σε οκτώ σημεία και εκθέσεις από τον Μάιο του 2014, ανακοίνωσαν ο χορηγός Δημ. Δασκαλόπουλος και ο δήμαρχος Γ. Καμίνης. Ενα δώρο στους Αθηναίους, μια ευκαιρία να ανακαλύψουμε τον ιστορικό Κήπο και να επικοινωνήσουμε με νέους δημιουργούς

Της Νόρας Ράλλη

Γνωρίζουμε όλοι τον Εθνικό μας Κήπο; Ξέρουμε τις ομορφιές του; Εχουμε καθίσει ποτέ στα παρτέρια του ή απλώς περνάμε βιαστικά δίπλα του; Η αλήθεια είναι πως λίγοι Αθηναίοι και ακόμα λιγότεροι Ελληνες περπατούν μέσα σ” αυτήν την όαση αναψυχής, περιβαλλοντικού και ιστορικού πλούτου. Συνήθως τον προσπερνούν, δεν τον περπατούν. Αυτό τον πλούτο της Αθήνας θέλησε να αξιοποιήσει ο πρόεδρος του ΣΕΒ, Δημήτρης Δασκαλόπουλος, και ανακοίνωσε επένδυση ύψους 1,6 εκατ. ευρώ, μέσω του νεοσύστατου πολιτιστικού και αναπτυξιακού οργανισμού κοινής ωφέλειας ΝΕΟΝ, που ίδρυσε και χρηματοδοτεί ο ίδιος. Μαζί με τον Δήμο Αθηναίων ανακοίνωσαν προχθές το πρόγραμμα «Ανακαλύπτοντας τον Εθνικό Κήπο», το οποίο περιλαμβάνει κηποτεχνική ανάπλαση σε οκτώ σημεία και πρόγραμμα εκθέσεων σύγχρονης τέχνης επί δύο μήνες, ανά διετία.

Ένας πραγματικός θησαυρός, κατασχεμένος από τους Ναζί, εντοπίστηκε στο Μόναχο

Σύμφωνα με δημοσίευμα του περιοδικού Focus, σχεδόν 1.500 πίνακες σπουδαίων καλλιτεχνών, αξίας 1,4$ δισ., βρέθηκαν στο διαμέρισμα του γιου διάσημου γερμανού συλλέκτη.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα του Focus, το 2011 η γερμανική αστυνομία είχε πραγματοποιήσει έρευνα στο σπίτι του 80χρονου Cornelius Gurlitt, καθώς έπειτα από έλεγχο ρουτίνας σε τραίνο της γραμμής Ζυρίχη - Μόναχο, είχε διαπιστωθεί πως τα στοιχεία της ταυτότητας του δεν ήταν δηλωμένα στη γερμανική αστυνομία και τις λοιπές κρατικές υπηρεσίες.


Στην έρευνα στο διαμέρισμά του, η αστυνομία είχε εντοπίσει τότε πίσω από στοιβαγμένα τρόφιμα έναν αμύθητο θησαυρό. Ο 80χρονος ζούσε με χρήματα από τους πίνακες που πούλαγε ευκαιριακά σε συλλέκτες, χωρίς να έχει εργαστεί ποτέ στη ζωή του.

Πριν από το ρεπορτάζ του Focus, η ιστορία παρέμενε άγνωστη, ενώ η εισαγγελία του Άουγκσμπουργκ, στην νότια Γερμανία, που είναι αρμόδια για την υπόθεση, αρνήθηκε να σχολιάσει τις πληροφορίες.

Discussing the future of Digital Cultural Heritage


 
A brainstorming meeting about the European initiatives for the development and value improvement of Cultural Heritage was recently held in the Tuscan town of Peccioli, near to Pisa. The two-days event (Saturday 26th and Sunday 27th October 2013) was organized as an initiative  by Promoter S.r.l., leader company in the field of information technologies, research and communication, managed by Dr. Antonella Fresa, coordinator of many European projects.
IMG_2021The meeting fostered discussion of a panel composed of  high-level experts, coordinators of important EC projects in the area of cultural heritage preservation and enjoyment and in particular related to the digitization, cataloguing, aggregation and creative reuse of digital cultural contents – projects where also Promoter is partner with the role of Technical Coordinator and communication and dissemination manager, such as Linked Heritage, DCH-RP, EuropeanaPhotography; new projects are also ready to start in 2014.

Virtual Archaeology, Museums and Cultural Tourism


Organized by the University of the Aegean, Dept. of Mediterranean Studies, Laboratory of Archaeometry (GR), directed by professor Ioannis Liritzis, in collaboration with:
    university of Aegean
  • The University of the Aegean, Dept. of Product and Systems Design Engineering
  • Athena-Research and Innovation Center in Information, Communication and Knowledge Technologies
  • Duke University, Dept. of Classical Studies
and under the Auspices of the Hellenic Ministry Culture and Sports
logo Delphi
it has just taken place a very interesting and successful workshop in Delphi, on the theme “Virtual Archaeology, Museums and Cultural Tourism“.
This international workshop was aimed at investigating all new trends in the field of digital (e.g., online, virtual) museums, virtual communities, archaeometric studies, digital cultural tourism and related topics.

Concept of Digital Heritage


Digital heritage is made up of computer-based materials of enduring value that should be kept for future generations. Digital heritage emanates from different communities, industries, sectors and regions. Not all digital materials are of enduring value, but those that are require active preservation approaches if continuity of digital heritage is to be maintained.
Heritage is explained in UNESCO documents as “our legacy from the past, what we live with today, and what we pass on to future generations.” A heritage is something that is, or should be, passed from generation to generation because it is valued. 
The idea of cultural heritage is a familiar one: those sites, objects and intangible things that have cultural, historical, aesthetic, archaeological, scientific, ethnological or anthropological value to groups and individuals. The concept of natural heritage is also very familiar: physical, biological, and geological features; habitats of plants or animal species and areas of value on scientific or aesthetic grounds or from the point of view of conservation. 

International Journal of Heritage in the Digital Era


Editor: Dr. Marinos Ioannides, Cyprus University of Technology, Limassol, Cyprus
published quarterly from January 2014 • ISSN 2047-49702014 journal prices/format options

The International Journal of Heritage in the Digital Era (IJHDE) is a quarterly high quality peer reviewed journal in the area of Digital Cultural Heritage and Digital Libraries. The journal’s main scope is to advance the theory, research, practice and to provide a bridge of communication for academicians, researchers, professionals, scientists and students worldwide working in the different areas and disciplines of Digital Heritage. The IJHDE will focus on interdisciplinary and multi-disciplinary research concerning both innovative Cultural Heritage Informatics and use of technology for the digitalization, representation, documentation, archiving, preservation, and communication of Cultural Heritage knowledge. The journal is designed to serve as a source reference and archive of advancements in the following themes:
- Digital Data Acquisition Technologies in Cultural Heritage
- 2D and 3D Data Capture Methodologies and Data Processing in Cultural Heritage
- On-site and remotely sensed data collection in Cultural Heritage
- 2D and 3D GIS in Cultural Heritage