Σύμφωνα με το δημοσίευμα του Focus, το 2011 η γερμανική αστυνομία είχε
πραγματοποιήσει έρευνα στο σπίτι του 80χρονου Cornelius Gurlitt, καθώς
έπειτα από έλεγχο ρουτίνας σε τραίνο της γραμμής Ζυρίχη - Μόναχο, είχε
διαπιστωθεί πως τα στοιχεία της ταυτότητας του δεν ήταν δηλωμένα στη
γερμανική αστυνομία και τις λοιπές κρατικές υπηρεσίες.
Στην έρευνα στο διαμέρισμά του, η αστυνομία είχε εντοπίσει τότε πίσω από στοιβαγμένα τρόφιμα έναν αμύθητο θησαυρό. Ο 80χρονος ζούσε με χρήματα από τους πίνακες που πούλαγε ευκαιριακά σε συλλέκτες, χωρίς να έχει εργαστεί ποτέ στη ζωή του.
Πριν από το ρεπορτάζ του Focus, η ιστορία παρέμενε άγνωστη, ενώ η εισαγγελία του Άουγκσμπουργκ, στην νότια Γερμανία, που είναι αρμόδια για την υπόθεση, αρνήθηκε να σχολιάσει τις πληροφορίες.
Μεταξύ των έργων τέχνης, περιλαμβάνονται δημιουργίες των Πικάσο, Ματίς, Ρενουάρ, Σαγκάλ και των γερμανών Νόλντε, Μαρκ, Μπέκμαν και Λίμπερμαν, ενώ η συνολική αξία τους υπολογίζεται σε 1,4 δισ. δολάρια.
Εκατοντάδες έργα τέχνης είχαν περάσει στην ιδιοκτησία του Hildebrandt Gurlitt, διάσημου συλλέκτη, τις δεκαετίες '30 και '40 με τη διαταγή να καταστραφούν. Μετά το τέλος του πολέμου, ο Gurlitt είχε ισχυριστεί πως πυρκαγιά στο οικογενειακό σπίτι του στη Δρέσδη το Φλεβάρη του 1945 είχε οδηγήσει στην καταστροφή όλων των έργων.
Οι πίνακες είτε είχαν κατασχεθεί και είχαν στην συνέχεια πουληθεί, είτε είχαν πωληθεί σε χαμηλές τιμές ή ακομη και χαριστεί από Εβραίους με αντάλλαγμα τη σωτηρία τους.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα, περίπου 200 με 300 πίνακες είχαν παρουσιαστεί στο γερμανικό κοινό σε έκθεση «εκφυλισμένης τέχνης» στο Μόναχο το 1937, οπότε εκατοντάδες Γερμανοί είχαν συγκεντρωθεί για να δουν την τέχνη που οι ηγέτες τους τους υπαγόρευαν να απεχθάνονται.
Ο Χίτλερ εκτιμούσε μόνο τα έργα τέχνης της περιόδου του Ρομαντισμού, και με τον υπουργό προπαγάνδας του, Γιόζεφ Γκαίμπελς, είχε διατάξει την κατάσχεση περίπου 20.000 «εκφυλισμένων» έργων εκπροσώπων του Ιμπρεσιονισμού, του Κυβισμού και του Μοντερνισμού.
(Πληροφορίες: DW, Daily Mail)
Στην έρευνα στο διαμέρισμά του, η αστυνομία είχε εντοπίσει τότε πίσω από στοιβαγμένα τρόφιμα έναν αμύθητο θησαυρό. Ο 80χρονος ζούσε με χρήματα από τους πίνακες που πούλαγε ευκαιριακά σε συλλέκτες, χωρίς να έχει εργαστεί ποτέ στη ζωή του.
Πριν από το ρεπορτάζ του Focus, η ιστορία παρέμενε άγνωστη, ενώ η εισαγγελία του Άουγκσμπουργκ, στην νότια Γερμανία, που είναι αρμόδια για την υπόθεση, αρνήθηκε να σχολιάσει τις πληροφορίες.
Μεταξύ των έργων τέχνης, περιλαμβάνονται δημιουργίες των Πικάσο, Ματίς, Ρενουάρ, Σαγκάλ και των γερμανών Νόλντε, Μαρκ, Μπέκμαν και Λίμπερμαν, ενώ η συνολική αξία τους υπολογίζεται σε 1,4 δισ. δολάρια.
Εκατοντάδες έργα τέχνης είχαν περάσει στην ιδιοκτησία του Hildebrandt Gurlitt, διάσημου συλλέκτη, τις δεκαετίες '30 και '40 με τη διαταγή να καταστραφούν. Μετά το τέλος του πολέμου, ο Gurlitt είχε ισχυριστεί πως πυρκαγιά στο οικογενειακό σπίτι του στη Δρέσδη το Φλεβάρη του 1945 είχε οδηγήσει στην καταστροφή όλων των έργων.
Οι πίνακες είτε είχαν κατασχεθεί και είχαν στην συνέχεια πουληθεί, είτε είχαν πωληθεί σε χαμηλές τιμές ή ακομη και χαριστεί από Εβραίους με αντάλλαγμα τη σωτηρία τους.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα, περίπου 200 με 300 πίνακες είχαν παρουσιαστεί στο γερμανικό κοινό σε έκθεση «εκφυλισμένης τέχνης» στο Μόναχο το 1937, οπότε εκατοντάδες Γερμανοί είχαν συγκεντρωθεί για να δουν την τέχνη που οι ηγέτες τους τους υπαγόρευαν να απεχθάνονται.
Ο Χίτλερ εκτιμούσε μόνο τα έργα τέχνης της περιόδου του Ρομαντισμού, και με τον υπουργό προπαγάνδας του, Γιόζεφ Γκαίμπελς, είχε διατάξει την κατάσχεση περίπου 20.000 «εκφυλισμένων» έργων εκπροσώπων του Ιμπρεσιονισμού, του Κυβισμού και του Μοντερνισμού.
(Πληροφορίες: DW, Daily Mail)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου