Μετά από κατακραυγή δεκαετιών βάζει σε κούτες τα αμφιλεγόμενα αγάλματα
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ:ΒΗΜΑ
Μια από τις αίθουσες του αμφιλεγόμενου
Βασιλικού Μουσείου για την Κεντρική Αφρική, στο προάστιο Τέρβουρεν των
Βρυξελλών. Θα ξανανοίξει σε τρία χρόνια χωρίς το αποικιοκρατικό στίγμα
του παρελθόντος.
Μετά από κατακραυγή
δεκαετιών, το αποκαλούμενο και «τελευταίο ρατσιστικό αποικιακό μουσείο
στο κόσμο» βάζει αυτές τις μέρες σε κούτες τα ταριχευμένα του ζώα και τα
αμφιλεγόμενα αγάλματα του, καθώς κλείνει τις πόρτες του για τρία
χρόνια. Στόχος είναι να ανακαινιστεί και να εκσυγχρονιστεί αυτό το
ίδρυμα του βασιλιά του Βελγίου Λεοπόλδου Β' (1865 - 1909) που
εκθειάζει προκλητικά την ηγεμονία του στο άλλοτε Βελγικό Κονγκό. Μια
ηγεμονία που στιγματίστηκε από αιματηρή ξένη δεσποτία (1908 - 1960) και
ανηλεή εκμετάλλευση του πλούτου της αφρικανικής χώρας η οποία σήμερα
ονομάζεται Λαΐκή Δημοκρατία του Κονγκό και σπαράσσεται από εμφύλιες
συρράξεις.
Το Βασιλικό Μουσείο για την Κεντρική Αφρική, στο προάστιο Τέρβουρεν
των Βρυξελλών, ξεκίνησε αρχικά ως ένας προσωρινός εκθεσιακός χώρος το
1897. Ο Λεοπόλδος Β' αποφάσισε να διοργανώσει εκεί μια εκδήλωση που θα
εορτάζει την «πολιτιστική» του αποστολή στο Κονγκό, το οποίο διοικούσε
ως την προσωπική του σφαίρα επιρροής -την ίδια ακριβώς περίοδο που
άρχισαν αν καταφτάνουν οι πρώτες αναφορές για μαζικές δολοφονίες,
ακρωτηριασμούς και υποδουλώσεις κατοίκων από τους λευκούς Βέλγους
αποικιοκράτες.
Η «έκθεση» ήταν τοσο επιτυχημένη ώστε μετεξελίχθηκε σε μόνιμο
μουσείο που υπάρχει μέχρι σήμερα, με την νεοκλασική του αίγλη να έχει
επιχορηγηθεί από τα πλούτη που υφάρπαξαν οι Βέλγοι από την Μαύρη
'Ηπειρο.
Και παρόλο που πολλά βιβλία, όπως το «Τα φαντάσματα του βασιλιά
Λεοπόλδου», αποκάλυψαν την αλήθεια για την βάρβαρη αποικιακή κατοχή, το
μουσείο παρέμεινε παγωμένο στο χρόνο. «Η τελευταία φορά που το μουσείο άλλαξε εκ βάθρων ήταν το 1957, λίγο πριν από την ανεξαρτησία του Κονγκό [το 1960]», λέει ο νυν διευθυντής του, Γκίντο Γκρίσεελς, δηλώνοντας αποφασισμένος να ηγηθεί του ιδρύματος στον 21ο αιώνα.
Μπαίνοντας στο μουσείο, οι επισκέπτες συναντούν αγάλματα Ευρωπαίων
με χρυσοποίκιλτες ρόμπες να κρατάνε γυμνά μαύρα παιδιά από την Αφρική,
κάτω από μεγάλες επιγραφές που υμνούν το Βέλγιο επειδή «εκπολίτισε το
Κονγκό κι έφερε ασφάλεια και ευημερία» στην αφρικάνικη αυτή χώρα.