Τι
θα συμβεί στα μουσεία της Αθήνας μέσα στο 2014; Οι διευθυντές τεσσάρων
από τα σημαντικότερα ελληνικά αρχαιολογικά μουσεία μίλησαν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ
για τις δράσεις που ετοιμάζουν τη νέα χρονιά, η οποία προβλέπεται
ιδιαίτερα πλούσια και ξεχωριστή.
Παρασκευή 10 Ιανουαρίου 2014
«Τα αρχαία δεν είναι εχθροί»
δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Ελένη Μπάνου
«Οι πολίτες δεν πρέπει να φοβούνται την κήρυξη αρχαιολογικών χώρων»
Συγκεντρώθηκε το ένα εκατ. ευρώ για την αποκατάσταση της Νίκης της Σαμοθράκης
Από ιδιώτες
Περίπου 6.700 ιδιώτες χορηγοί συμμετείχαν στην επιχείρηση «Όλοι μαικήνες» που ξεκίνησε πριν από τέσσερις μήνες, σύμφωνα με το γαλλικό μουσείο. Για να χρηματοδοτήσει αυτό το φιλόδοξο έργο, το Λούβρο είχε θέσει ως στόχο να συγκεντρώσει από τις 3 Σεπτεμβρίου έως τις 31 Δεκεμβρίου 2013 το ποσό του ενός εκατομμυρίου ευρώ από συνεισφορές ιδιωτών σε ένα συνολικό προϋπολογισμό τεσσάρων εκατομμυρίων, καθώς τα τρία εκατομμύρια ευρώ έχουν προσφερθεί από χορηγίες.
Μια πήλινη κουδουνίστρα από την Άρτα
Το έκθεμα του μήνα
Η κουδουνίστρα βρέθηκε εξωτερικά ενός τάφου και χρονολογείται στην Ύστερη Κλασική περίοδο (2ο μισό του 4ου αι. π.Χ.). Ήταν διακοσμημένη με χρώμα και στην επιφάνειά της διατηρούνται ίχνη λευκού επιχρίσματος. Στη μία πλευρά υπάρχει οπή μέσα στην οποία έμπαινε η ξύλινη λαβή.
Η πλαταγή ήταν το πρώτο αντικείμενο με το οποίο έπαιζαν τα μωρά στην αρχαιότητα. Με τον ήχο που έκανε, καθώς την κουνούσαν, σταματούσαν τα κλάματα. Συνήθως ήταν κατασκευασμένη από πηλό ή μέταλλο. Πολλές φορές είχε το σχήμα χοίρου (γουρουνιού), ο οποίος συμβόλιζε την καλοτυχία. Πίστευαν ότι με αυτό τον τρόπο το παιδί θα έχει καλή τύχη.
Έφυγε από τη ζωή ο Ηλίας Λαλαούνης
Στο τέλος του 2013 έφυγε από τη ζωή ο διεθνούς φήμης χρυσοχόος-σχεδιαστής Ηλίας Λαλαούνης.
Τα έργα του, βαθιά εμπνευσμένα από την αρχαία ελληνική παράδοση –τόσο στο σχεδιασμό όσο και στην τεχνοτροπία– φορέθηκαν από διάσημες γυναίκες, προβάλλοντας μια πτυχή του ελληνικού πολιτισμού στο εξωτερικό.
Τα έργα του, βαθιά εμπνευσμένα από την αρχαία ελληνική παράδοση –τόσο στο σχεδιασμό όσο και στην τεχνοτροπία– φορέθηκαν από διάσημες γυναίκες, προβάλλοντας μια πτυχή του ελληνικού πολιτισμού στο εξωτερικό.
Ο Ηλίας Λαλαούνης έφερε κοντά στο σύγχρονο κοινό
την Ελλάδα από την προϊστορία έως τους ελληνιστικούς χρόνους, αλλά και
την Ελλάδα του σήμερα, με κοσμήματα που ξεχωρίζουν χάρη στην πρωτοτυπία
και το εκλεπτυσμένο γούστο. Την ακτινοβολία του Λαλαούνη αποδεικνύουν
και τα πολυάριθμα ανά τον κόσμο κοσμηματοπωλεία του.
Άγνωστοι προκάλεσαν ζημιές σε γλυπτό του Γ. Ζογγολόπουλου
Αυτή τη φορά άγνωστοι προκάλεσαν ζημιές τις ημέρες των γιορτών στο ιστορικό γλυπτό του Γιώργου Ζογγολόπουλου «Ποσειδώνας», ύψους 6 μ., από ανοξείδωτο χάλυβα, τοποθετημένο στο κεντρικό σημείο της υπαίθριας πλατείας που φέρει το όνομα του σπουδαίου γλύπτη, στη Φιλοθέη.
Το πολύπαθο γλυπτό, που είχε σχεδιαστεί το 1957 για την υπό διαμόρφωση την εποχή εκείνη πλατεία Ομονοίας (αν και βραβευμένο ουδέποτε τοποθετήθηκε εκεί), πρέπει τώρα, τρία χρόνια έπειτα από την παραμονή του στην υπαίθρια Γλυπτοθήκη στη Φιλοθέη, να αποκατασταθεί καθώς οι βάνδαλοι λύγισαν τους ατσάλινους σωλήνες, πάχους 3 εκ., με αποτέλεσμα το έργο να παραμορφωθεί.
«Εθνικό Θέατρο. Τα πρώτα χρόνια (1930‐1941)»
Αναλυτική παρουσίαση
ISBN: 978-960-250-586-1
Η έκδοση αυτή παρουσιάζει σε χρονολογική σειρά τη σκηνική δραστηριότητα του Εθνικού Θεάτρου από την έναρξη της λειτουργίας του (1932) μέχρι την ανακοπή της καλλιτεχνικής του πορείας, εξαιτίας της γερμανικής κατοχής (1941). Η παρουσίαση είναι αναλυτική και βασίστηκε κυρίως στην πλήρη σειρά θεατρικών προγραμμάτων της κρατικής σκηνής, που φυλάσσονται στη Συλλογή Τεκμηρίων Παραστατικών Τεχνών του ΕΛΙΑ/ΜΙΕΤ.
Με μια μεθοδική εργασία ιχνηλασίας, επιχειρήθηκε να μεταφερθούν στον τόμο αυτό τα σωζόμενα χνάρια και ο απόηχος της πορείας ενός επίσημου καλλιτεχνικού φορέα και να αναγνωριστούν, όσο αυτό είναι εφικτό, τα πρόσωπα και τα γεγονότα που τη σφράγισαν.
Η ίδρυση του Εθνικού Θεάτρου, την άνοιξη του 1930, άνοιγε νέες προοπτικές για τη θεατρική παιδεία του τόπου
Πετάει η Σκεπτομένη Αθηνά
Έντυπη Έκδοση Ελευθεροτυπία, Παρασκευή 10 Ιανουαρίου 2014
Στη Ρώμη το «σήμα κατατεθέν» της Ακρόπολης
Της ΝΙΝΕΤΤΑΣ ΚΟΝΤΡΑΡΟΥ-ΡΑΣΣΙΑ
Μόνον ως απερίσκεπτη κίνηση μπορεί
να χαρακτηριστεί η απόφαση μετακίνησης του διασημότερου έργου της
Ακρόπολης, όπως είναι το ανάγλυφο της «Σκεπτομένης Αθηνάς» (βρέθηκε το
1888 νότια του Παρθενώνα), για την έκθεση με τίτλο «Ευρωπαϊκό πεπρωμένο
της Ελλάδας και της Ιταλίας», που θα πραγματοποιηθεί στο πλαίσιο των
εκδηλώσεων για την ελληνική προεδρία από το Μάρτιο μέχρι τον Ιούλιο του
2014 στο Παλάτσο Κιρινάλε της Ρώμης.
Το έργο αυτό είναι μοναδικό. Θεωρείται το «σήμα κατατεθέν» για
την ιστορία της Ακρόπολης και αποτελεί ένα από τα λίγα σωζόμενα έργα
μιας ιδιαίτερης εποχής -μαζί με το «Παιδί» του Κριτία- που δείχνει τη
μετάβαση από τα αρχαϊκά στα κλασικά χρόνια. Δεν είναι τυχαίο ότι έχει
κυκλοφορήσει σε χιλιάδες αντίγραφα, έχει αναπαραχθεί σε γύψο και
μάρμαρο, έχει αποτυπωθεί αμέτρητες φορές ως εξώφυλλο σε βιβλία. Και αυτό
γιατί απεικονίζει τη θεά Αθηνά περίλυπη και μελαγχολική με το κεφάλι
γερμένο ελαφρά στο αριστερό χέρι, που κρατά δόρυ. Μια σκηνή που δηλώνει
ότι αποτελούσε πιθανότατα επιτύμβιο μνημείο των πεσόντων στους μηδικούς
πολέμους.
Η διεύθυνση του Μουσείου της Ακρόπολης είχε αντίρρηση για την εξαγωγή αυτής της στήλης (ύψους 54 εκ. και πλάτους 32 εκ.), λόγω της εμβληματικής σημασίας της. Αντιπρότεινε μάλιστα στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, το οποίο ενέκρινε το δανεισμό επτά αρχαίων έργων για την παραπάνω έκθεση, μιαν άλλη στήλη στην οποία αναγράφονται δύο ψηφίσματα υπέρ της Σάμου (405 π.Χ.).
Μέχρι τώρα το Μουσείο της Ακρόπολης έχει δείξει πως διαθέτει ευελιξία στην προσαρμογή στα νέα δεδομένα, που επιβάλλουν κινητικότητα και ανταλλαγές έργων μεταξύ των μεγάλων μουσείων του κόσμου. Απόδειξη, ότι δεν είχε καμία αντίρρηση να στείλει στη Ρώμη την αρχαϊκή Κόρη 673, που έχει και άλλοτε ταξιδέψει. Ισως γιατί Κόρες υπάρχουν πολλές, ενώ η «Σκεπτομένη Αθηνά» είναι μόνο μία.
Σύμφωνα με την εισήγηση της διευθύντριας του Τμήματος Εκθέσεων του υπουργείου Πολιτισμού, η έκθεση αυτή θα «γεφυρώσει» δύο προεδρίες της Ευρωπαϊκής Ενωσης: την ελληνική, που μόλις ξεκίνησε, και την ιταλική, που θα ακολουθήσει. «Πρόκειται για μια συμβολική έκθεση, με λίγα αλλά δυνατά έργα και από τις δύο χώρες, που θα τελεί υπό την αιγίδα των δύο προέδρων της Δημοκρατίας» είπε η κ. Λαγογιάννη.
Η Μακεδονία θα ξαναβρεί τον Παρθενώνα της
Αναστήλωση στο μέγιστο δυνατό του ανακτόρου στις Αιγές
Διώροφο, εντυπωσιακό, πολυτελές, σε αχανή έκταση
και δημοκρατικό, δηλαδή με στοές ολάνοιχτες για το κοινό, το «βασίλειο
καθίδρυμα» του Φιλίππου Β′ θα αποδοθεί σε λίγα χρόνια στον σύγχρονο
επισκέπτη.
Διώροφο,
εντυπωσιακό, πολυτελές, σε αχανή έκταση και δημοκρατικό, δηλαδή με
στοές ολάνοιχτες για το κοινό, το «βασίλειο καθίδρυμα» του Φιλίππου Β′
θα αποδοθεί σε λίγα χρόνια στον σύγχρονο επισκέπτη
Της Βασιλικής Τζεβελέκου
Το ανάκτορο του Φιλίππου Β′ στις Αιγές, λιτό και συγχρόνως μνημειακό, πρότυπο αρχιτεκτονικής, που χαρακτηρίζεται από την πολυτέλεια των υλικών, αλλά και τη «δημοκρατικότητα» της δομής του, είναι από τα σημαντικότερα οικοδομήματα του ελληνικού κόσμου. Διασώζεται μεγάλο μέρος του αυθεντικού υλικού του και η αναστήλωσή του θα προχωρήσει στο μέγιστο των δυνατοτήτων του μνημείου. Αυτή την κατεύθυνση έδωσαν τα μέλη του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, που ενέκριναν ομόφωνα την αρχιτεκτονική μελέτη στερέωσης και αναστήλωσης της ανατολικής και βόρειας πλευράς του βασικού κτιρίου.
Της Βασιλικής Τζεβελέκου
Το ανάκτορο του Φιλίππου Β′ στις Αιγές, λιτό και συγχρόνως μνημειακό, πρότυπο αρχιτεκτονικής, που χαρακτηρίζεται από την πολυτέλεια των υλικών, αλλά και τη «δημοκρατικότητα» της δομής του, είναι από τα σημαντικότερα οικοδομήματα του ελληνικού κόσμου. Διασώζεται μεγάλο μέρος του αυθεντικού υλικού του και η αναστήλωσή του θα προχωρήσει στο μέγιστο των δυνατοτήτων του μνημείου. Αυτή την κατεύθυνση έδωσαν τα μέλη του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, που ενέκριναν ομόφωνα την αρχιτεκτονική μελέτη στερέωσης και αναστήλωσης της ανατολικής και βόρειας πλευράς του βασικού κτιρίου.
Πέμπτη 9 Ιανουαρίου 2014
ARCH - The Alliance for the Restoration of Cultural Heritage
http://www.archinternational.org/
Humanity is capable of amazing feats of beauty and creation – but also of heart-breaking violence and destruction. The Alliance for the Restoration of Cultural Heritage (ARCH), a non-profit organization, stands with those who are working to make, protect and revere the great accomplishments of civilization. In ways large and small, we are committed to the promotion and defense of culture marred by crisis and war.
Syria is home to some of the world’s richest and most diverse
cultural treasures: pre-historic cities, Roman temples, Byzantine
churches, medieval mosques, Crusader castles, Ottoman souks, and
countless other monuments. Since the start of unrest in 2011, this
heritage has fallen into grave danger from looting, gunfire, aerial
bombardments, and deliberate partisan destruction. MORE » |
Mes Aynak is one of the largest copper deposits in the world, located 20 KM south of Kabul in Logar Province. The huge site looms as major revenue source for Afghanistan, a country deeply in need of economic growth. MORE » | |
Immediately after the overthrow of the Taliban, the country’s newly installed government announced intentions to rebuild “within two years.” President Hamid Karzai traveled to the site for this declaration, and was received by a large crowd all endorsing his announcement. MORE » | ARCH invites you to help us build further on this great philosopher’s legacy by creating a RUMI GARDEN. We will create the initial such garden in Balkh, but we anticipate that once the template has been established, similar gardens will be established at many other sites internationally. MORE » | |
Thousands of years ago, the tyrant king Senakhrib ruled the lands of Bukhdi, Hariwa, Arachosia and Bamikan (known to us today as Balkh, Herat, Kandahar and Bamiyan). He forced his subjects to work unceasingly so they could pay him high taxes and large tributes. If they failed to pay him their dues, they were harshly punished. MORE » | After a conflict, cultural and educational institutions often lack even basic resources. ARCH’s Toolkit for Museums and Historic Sites provides essential guidance on how to set up financially sustainable programs, including tours, children’s education and international outreach. MORE » |
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)