Παρουσιάζονται για πρώτη φορά από κοινού
Μια
έκθεση, που για πρώτη φορά θα παρουσιάζει από κοινού τα πλέον
χαρακτηριστικά ευρήματα των ανασκαφών στη Ρόδο, τα οποία βρίσκονται
διάσπαρτα σε διάφορα μουσεία της Ευρώπης, θα πραγματοποιηθεί από τον
ερχόμενο Οκτώβριο στο Λούβρο. Η σημαντική περιοδική έκθεση με τίτλο
«Ρόδος: ένα ελληνικό νησί πύλη από και προς την Ανατολή. Από την Ύστερη
Εποχή του Χαλκού έως τους αρχαϊκούς χρόνους» θα περιλαμβάνει ευρήματα
ροδιακών ανασκαφών του 19ου αιώνα που μεταφέρθηκαν, μέσα από νόμιμες ή
παράνομες οδούς, στο Βρετανικό Μουσείο, στο Μουσείο του Λούβρου, στο
Εθνικό Μουσείο Δανίας και στα Κρατικά Μουσεία Βερολίνου. Επίσης, θα
παρουσιαστούν εκθέματα από το Μουσείο Τέχνης της Βέρνης και το Cabinet
des Médailles της Εθνικής Πινακοθήκης του Παρισιού, καθώς και 108 έργα
από το Αρχαιολογικό Μουσείο της Ρόδου και την ΚΒ΄ Εφορεία Προϊστορικών
και Κλασικών Αρχαιοτήτων.Κυριακή 9 Φεβρουαρίου 2014
Σάββατο 8 Φεβρουαρίου 2014
Μοντέρνο Ψηφιακό Μουσείο στα Ανώγεια
7/02/14
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Η Εφη Σαπουνά-Σακελλαράκη συνεχίζει στη Ζώμινθο το έργο του συζύγου της
Μας μιλά για τα νέα ευρήματα στο μινωικό ανάκτορο στις κορυφές του Ψηλορείτη, για την εντατική δουλειά που γίνεται ώστε να αναδειχθεί το περιβάλλον στο Ιδαίο Αντρο και, φυσικά, για το όνειρο που γίνεται πραγματικότητα: ένα κάθε άλλο παρά συνηθισμένο επαρχιακό μουσείο
Του Παναγιώτη Γεωργουδή
Το Ψηφιακό Μουσείο των Ανωγείων που θα αναπαριστά τον πλούτο των αρχαιολογικών ευρημάτων του ανακτόρου της Ζωμίνθου, του μινωικού ανακτόρου που βρίσκεται σε υψόμετρο 1.200 στον Ψηλορείτη, ολοκληρώνεται και θα λειτουργήσει φέτος. Πριν από λίγο καιρό κυκλοφόρησαν σε τρεις τόμους της Αρχαιολογικής Εταιρείας τα ευρήματα και οι επιστημονικές μελέτες για το Ιδαίο Αντρο, το οποίο για πολλούς αιώνες υπήρξε διεθνές θρησκευτικό και πολιτιστικό κέντρο.
Για όλα αυτά, αλλά και τις ανασκαφές στο ανάκτορο της Ζωμίνθου, μετά τον θάνατο του Γιάννη Σακελλαράκη, μιλήσαμε με τη σύζυγό του Εφη Σαπουνά-Σακελλαράκη, που τις συνεχίζει. Και όχι μόνο τις ανασκαφές. Η φροντίδα του περιβάλλοντος με τη δημιουργία ενός «δάσους» στην περιοχή είναι διαρκής, ενώ τον τελευταίο χρόνο σε συνεργασία με την Εφορεία Σπηλαιολογίας το Ιδαίο Αντρο έγινε ο ευπρεπής χώρος για τον οποίο τόσο πάλεψε ο Γιάννης Σακελλαράκης.
• Ποια είναι τα σημαντικότερα φετινά ευρήματα και τι προσθέτουν στο αρχαιολογικό ψηφιδωτό της Ζωμίνθου;
«Η ανασκαφή της Ζωμίνθου προσφέρει πολλά νέα στοιχεία, που δεν αφορούν μόνο τον Ψηλορείτη, αλλά απαντούν και σε κάποια ερωτήματα της Μινωικής Αρχαιολογίας, όπως π.χ. η εύρεση ενός πολυτελούς κτιρίου στα 1.200 μ. που δεν μπορεί να είναι απλά ένας σταθμός προς το ιερό σπήλαιο. Η ανασκαφή του 2013, εκτός από την επέκταση του κεντρικού, μεγάλου και πολυώροφου κτιρίου και την ποικιλία των αρχιτεκτονικών του στοιχείων, έδωσε πλήθος ευρημάτων, που ρίχνουν φως στον χαρακτήρα του και ερμηνεύουν τη λειτουργία του, όπως π.χ. μια φορητή τράπεζα προσφορών με Ιερογλυφική Γραφή, χάλκινοι διπλοί πελέκεις κ.ά.».
Η Εφη Σαπουνά-Σακελλαράκη συνεχίζει στη Ζώμινθο το έργο του συζύγου της
http://www.efsyn.gr/?p=172706
Μας μιλά για τα νέα ευρήματα στο μινωικό ανάκτορο στις κορυφές του Ψηλορείτη, για την εντατική δουλειά που γίνεται ώστε να αναδειχθεί το περιβάλλον στο Ιδαίο Αντρο και, φυσικά, για το όνειρο που γίνεται πραγματικότητα: ένα κάθε άλλο παρά συνηθισμένο επαρχιακό μουσείο
Του Παναγιώτη Γεωργουδή
Το Ψηφιακό Μουσείο των Ανωγείων που θα αναπαριστά τον πλούτο των αρχαιολογικών ευρημάτων του ανακτόρου της Ζωμίνθου, του μινωικού ανακτόρου που βρίσκεται σε υψόμετρο 1.200 στον Ψηλορείτη, ολοκληρώνεται και θα λειτουργήσει φέτος. Πριν από λίγο καιρό κυκλοφόρησαν σε τρεις τόμους της Αρχαιολογικής Εταιρείας τα ευρήματα και οι επιστημονικές μελέτες για το Ιδαίο Αντρο, το οποίο για πολλούς αιώνες υπήρξε διεθνές θρησκευτικό και πολιτιστικό κέντρο.
Για όλα αυτά, αλλά και τις ανασκαφές στο ανάκτορο της Ζωμίνθου, μετά τον θάνατο του Γιάννη Σακελλαράκη, μιλήσαμε με τη σύζυγό του Εφη Σαπουνά-Σακελλαράκη, που τις συνεχίζει. Και όχι μόνο τις ανασκαφές. Η φροντίδα του περιβάλλοντος με τη δημιουργία ενός «δάσους» στην περιοχή είναι διαρκής, ενώ τον τελευταίο χρόνο σε συνεργασία με την Εφορεία Σπηλαιολογίας το Ιδαίο Αντρο έγινε ο ευπρεπής χώρος για τον οποίο τόσο πάλεψε ο Γιάννης Σακελλαράκης.
• Ποια είναι τα σημαντικότερα φετινά ευρήματα και τι προσθέτουν στο αρχαιολογικό ψηφιδωτό της Ζωμίνθου;
«Η ανασκαφή της Ζωμίνθου προσφέρει πολλά νέα στοιχεία, που δεν αφορούν μόνο τον Ψηλορείτη, αλλά απαντούν και σε κάποια ερωτήματα της Μινωικής Αρχαιολογίας, όπως π.χ. η εύρεση ενός πολυτελούς κτιρίου στα 1.200 μ. που δεν μπορεί να είναι απλά ένας σταθμός προς το ιερό σπήλαιο. Η ανασκαφή του 2013, εκτός από την επέκταση του κεντρικού, μεγάλου και πολυώροφου κτιρίου και την ποικιλία των αρχιτεκτονικών του στοιχείων, έδωσε πλήθος ευρημάτων, που ρίχνουν φως στον χαρακτήρα του και ερμηνεύουν τη λειτουργία του, όπως π.χ. μια φορητή τράπεζα προσφορών με Ιερογλυφική Γραφή, χάλκινοι διπλοί πελέκεις κ.ά.».
Απέκτησε Οδηγό, αλλά δεν μπορεί να τον πουλήσει
Μουσείο των Βασιλικών Τάφων των Αιγών
http://www.efsyn.gr/?p=172712
Ακόμα μια ελληνική πρωτοτυπία, που μας εκθέτει διεθνώς. Το εξαιρετικό βιβλιαράκι, που επιμελήθηκε η αρχαιολόγος Αγγελική Κοτταρίδη, διατίθεται μόνο στα βιβλιοπωλεία. Τα δυσβάσταχτα τέλη, που πληρώνουν οι εκδότες στο ΥΠΠΟ, έχει αδειάσει τα πωλητήρια των μουσείων μας.«Ανάμεσα από τα πόδια του, φυλακισμένη στη σκοτεινή αγκαλιά του, ο Πλούτωνας κρατάει σφιχτά την Περσεφόνη που την έχει αρπάξει από το στήθος. Η Κόρη είναι γυμνή. Το φουστάνι της γλίστρησε και έπεσε. Εμεινε μόνο το κορδόνι που το κρατούσε στον ώμο της και το πορφυρό της ιμάτιο να κρύβει την ήβη, να γίνεται φόντο για τους μαλακούς γοφούς της… Σε μια ύστατη προσπάθεια να ξεφύγει, η Κόρη τινάζεται προς τα πίσω, το σώμα της τεντώνεται, τρυφερό σαν μίσχος λουλουδιού, να ξεγλιστρήσει από τα σκέλια και το μπράτσο που το σφίγγουν σαν τανάλια… Ο άνεμος παίρνει τα μαλλιά της, τα μάτια της βασιλεύουν, το πρόσωπό της γίνεται μάσκα απόγνωσης…»
Βάλτε τους ελληνικούς μύθους στη ζωή σας
Ο αγγλοσαξονικός κόσμος δέχεται τη συμβουλή του Λικ Φερί
Το βιβλίο του Γάλλου φιλοσόφου «Η σοφία των
μύθων» μεταφράστηκε με λίγα χρόνια καθυστέρηση στα αγγλικά, σαν ένα
μάθημα προς ενηλίκους που θέλουν να ζήσουν καλύτερα. Ασχετα αν η ιδέα
του ξεκίνησε από το προσκεφάλι των παιδιών του, τότε που αντί για
μάγισσες τους έλεγε κάθε βράδυ ιστορίες για τον Ηρακλή και τον Οιδίποδα.
Το
βιβλίο του Γάλλου φιλοσόφου «Η σοφία των μύθων» μεταφράστηκε με λίγα
χρόνια καθυστέρηση στα αγγλικά, σαν ένα μάθημα προς ενηλίκους που θέλουν
να ζήσουν καλύτερα. Ασχετα αν η ιδέα του ξεκίνησε από το προσκεφάλι των
παιδιών του, τότε που αντί για μάγισσες τους έλεγε κάθε βράδυ ιστορίες
για τον Ηρακλή και τον Οιδίποδα
Τον Γάλλο φιλόσοφο Λικ Φερί τον έχουμε ταυτίσει με τον νόμο που απαγορεύει στους Γάλλους μαθητές και μαθήτριες να φορούν στο σχολείο σύμβολα της θρησκευτικής τους πίστης. Ηταν τότε υπουργός Παιδείας (2002-2004) της δεξιάς κυβέρνησης Ζαν-Πιερ Ραφαρέν. Εξαιρετικός ο νόμος, μακάρι να ισχύσει κάποτε και στα δικά μας σχολεία, όπου όλοι σταυροκοπιούνται από το πρώτο μέχρι το τελευταίο κουδούνι.
Δεν είναι, όμως, σήμερα αυτό το θέμα μας, αλλά ένα άλλο, από αυτά για τα οποία κάθε Ελληνας, δεξιός και αριστερός, πετάει τη σκούφια του. Το βιβλίο του «Η σοφία των μύθων: πώς η ελληνική μυθολογία μπορεί να αλλάξει τη ζωή σας» («The Wisdom of the Myths: How Greek Mythology Can Change Your Life») μόλις κυκλοφόρησε στην αγγλική γλώσσα, συνεπώς θα αποκτήσει πολύ μεγαλύτερη αίγλη από όση του χάρισε η γαλλική του έκδοση πριν από λίγα χρόνια («La Sagesse des Mythes»). Ηδη η «Guardian» του αφιέρωσε μια μεγάλη και απολαυστική κριτική. Εμείς ως τυχεροί το έχουμε (ή θα μπορούσαμε να το έχουμε) στις βιβλιοθήκες μας, αφού κυκλοφόρησε από το «Πλέθρον» το 2010 («Μαθαίνοντας να ζούµε: η σοφία των µύθων»).
Ο Λικ Φερί συνήθιζε να κοιμίζει κάθε βράδυ τις κόρες του, την 8χρονη Λουίζ και την 9χρονη Κλάρα, με διηγήσεις από την ελληνική μυθολογία. «Οι ιστορίες με μάγισσες ή τα παραμύθια των Γκριμ διασκεδάζουν τα παιδιά, που λατρεύουν τις τρομακτικές ιστορίες, κυρίως όταν τις ακούνε από τους γονείς τους. Σκέφτηκα ότι το να τους διηγούμαι τα μεγάλα κείμενα ήταν το καλύτερο δώρο που θα μπορούσα να τους κάνω, ο καλύτερος τρόπος να τις κάνω να πάρουν αποστάσεις από την κοινωνία της κατανάλωσης, το ζάπινγκ, τα ηλίθια κινούμενα σχέδια», εξηγεί. Κάτι ανάλογο είναι, τηρουμένων των αναλογιών, και το βιβλίο του. Δεν περιορίζεται, φυσικά, στην παράθεση πολλών ελληνικών μύθων, άλλοτε επί μακρόν, άλλοτε σε συντομία. Στην πραγματικότητα είναι ένα από αυτά τα βιβλία που συνηθίζουμε να ειρωνευόμαστε γιατί μας δίνουν συμβουλές για τη ζωή μας. Θα μπορούσε να λέγεται και «Oι ελληνικοί μύθοι για τους ενηλίκους», επιμένει η «Γκάρντιαν».
Τον Γάλλο φιλόσοφο Λικ Φερί τον έχουμε ταυτίσει με τον νόμο που απαγορεύει στους Γάλλους μαθητές και μαθήτριες να φορούν στο σχολείο σύμβολα της θρησκευτικής τους πίστης. Ηταν τότε υπουργός Παιδείας (2002-2004) της δεξιάς κυβέρνησης Ζαν-Πιερ Ραφαρέν. Εξαιρετικός ο νόμος, μακάρι να ισχύσει κάποτε και στα δικά μας σχολεία, όπου όλοι σταυροκοπιούνται από το πρώτο μέχρι το τελευταίο κουδούνι.
Δεν είναι, όμως, σήμερα αυτό το θέμα μας, αλλά ένα άλλο, από αυτά για τα οποία κάθε Ελληνας, δεξιός και αριστερός, πετάει τη σκούφια του. Το βιβλίο του «Η σοφία των μύθων: πώς η ελληνική μυθολογία μπορεί να αλλάξει τη ζωή σας» («The Wisdom of the Myths: How Greek Mythology Can Change Your Life») μόλις κυκλοφόρησε στην αγγλική γλώσσα, συνεπώς θα αποκτήσει πολύ μεγαλύτερη αίγλη από όση του χάρισε η γαλλική του έκδοση πριν από λίγα χρόνια («La Sagesse des Mythes»). Ηδη η «Guardian» του αφιέρωσε μια μεγάλη και απολαυστική κριτική. Εμείς ως τυχεροί το έχουμε (ή θα μπορούσαμε να το έχουμε) στις βιβλιοθήκες μας, αφού κυκλοφόρησε από το «Πλέθρον» το 2010 («Μαθαίνοντας να ζούµε: η σοφία των µύθων»).
Ο Λικ Φερί συνήθιζε να κοιμίζει κάθε βράδυ τις κόρες του, την 8χρονη Λουίζ και την 9χρονη Κλάρα, με διηγήσεις από την ελληνική μυθολογία. «Οι ιστορίες με μάγισσες ή τα παραμύθια των Γκριμ διασκεδάζουν τα παιδιά, που λατρεύουν τις τρομακτικές ιστορίες, κυρίως όταν τις ακούνε από τους γονείς τους. Σκέφτηκα ότι το να τους διηγούμαι τα μεγάλα κείμενα ήταν το καλύτερο δώρο που θα μπορούσα να τους κάνω, ο καλύτερος τρόπος να τις κάνω να πάρουν αποστάσεις από την κοινωνία της κατανάλωσης, το ζάπινγκ, τα ηλίθια κινούμενα σχέδια», εξηγεί. Κάτι ανάλογο είναι, τηρουμένων των αναλογιών, και το βιβλίο του. Δεν περιορίζεται, φυσικά, στην παράθεση πολλών ελληνικών μύθων, άλλοτε επί μακρόν, άλλοτε σε συντομία. Στην πραγματικότητα είναι ένα από αυτά τα βιβλία που συνηθίζουμε να ειρωνευόμαστε γιατί μας δίνουν συμβουλές για τη ζωή μας. Θα μπορούσε να λέγεται και «Oι ελληνικοί μύθοι για τους ενηλίκους», επιμένει η «Γκάρντιαν».
Μουσεία Φαγητού: άλλη μία νέα κινεζική εμμονή
Η πανάρχαια και τεράστια ασιατική χώρα διαθέτει μεγάλη γαστριμαργική παράδοση
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: ΒΗΜΑ
Πάνω από σαράντα πιάτα αποτελούσαν το
θρυλικό συμπόσιο "Μαν Χαν" της κινεζικής δυναστείας των Κινγκ. Μεταξύ
άλλων περιελάμβαναν : πατούσα αρκούδας, γλώσσες ψαριών, γάτα στον ατμό
με συνοδεία αχλαδιού και σούπα από φωλιές πουλιών.
Η μανία των Κινέζων με το
φαγητό δεν είναι πολύ γνωστή: οι περισσότεροι θεωρούμε πως, λόγω
σωματοδομής και στάσης ζωής οι Κινέζοι είναι ολιγαρκείς. Ομως η
πανάρχαια και τεράστια ασιατική χώρα διαθέτει τόσο μεγάλη γαστριμαργική
παράδοση, ώστε σιγά σιγά ξεπηδούν σε πολλές επαρχιακές πόλεις μουσεία
γύρω από ένα κοινό άξονα: το φαγητό και τις τοπικές γαστρονομικές
παραδόσεις.
Βόλτα στο Μουσείο με ξεναγό την «Clio»
Μια ψηφιακή εφαρμογή φιλοδοξεί να κάνει πιο ελκυστικές τις επισκέψεις στα εκθέματα του Μουσείου της Πόλεως των Αθηνών
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ:ΒΗΜΑ
Οταν ο κ. Ανδρέας Φατούρος,
συντηρητής αρχαιοτήτων και έργων τέχνης, μοιράστηκε πριν από ενάμιση
χρόνο περίπου με άλλους νέους την ιδέα του για μια εφαρμογή προώθησης
και δικτύωσης της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς στο πλαίσιο ενός
διαγωνισμού νεοφυούς επιχειρηματικότητας, βρήκε αμέσως ανταπόκριση.
Εκεί γνωρίστηκε πρώτη φορά με την κυρία Δάφνη Τσεβένη, απόφοιτη Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων, και τον κ. Γιάννη Νικολόπουλο, τελειόφοιτο ηλεκτρολόγο μηχανικό, με τους οποίους κατάφεραν σήμερα πια να δώσουν «σάρκα και οστά» σε μια κατά τα άλλα γενική ιδέα. «Στην αρχή νόμιζαν ότι είχα στο μυαλό μου κάτι πολύ συγκεκριμένο, πράγμα που δεν ίσχυε. Αφού ξεπεράσαμε την πρώτη αμηχανία, είπαμε "τώρα πρέπει να το δημιουργήσουμε", να βρούμε τρόπο να συνδέσουμε μέσω μιας καινοτόμου εφαρμογής πολιτιστικά ιδρύματα με επισκέπτες» εξηγεί στο «Βήμα» ο κ. Φατούρος.
Τζορτζ Κλούνεϊ: «Τα μνημεία πρέπει να επιστραφούν στην Ελλάδα»
Ο αμερικανός ηθοποιός μίλησε για την ταινία του «Μνημείων άνδρες» στο φεστιβάλ Βερολίνου
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: ΒΗΜΑ
O Tζορτζ Κλούνεϊ (μέσον) σε σκηνή από την ταινία «Μνημειων άνδρες»
Βερολίνο αποστολή
Υπέρ της επιστροφής των αρχαίων μνημείων στην Ελλάδα δήλωσε ο Τζορτζ Κλούνεϊ κατά την διάρκεια της συνέντευξης Τύπου της τελευταίας ταινίας του, «Μνημείων άνδρες», το Σάββατο το μεσημέρι. Η πολεμική περιπέτεια αναφέρεται στην προσπάθεια μιας ομάδας ιστορικών και επιστημόνων των συμμαχικών δυνάμεσων να πάρουν πίσω τους θησαυρούς των έργων Τέχνης που έκλεψαν οι ναζιστές κατά την διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμουπροκειμένου να τα καταστρέωουν σε περίπτωση που χάσουν τον πόλεμο. Η ομάδα που δεν έχει στρατιωτική εμπειρία θα πρέπει να εκπαιδευτεί και να μπει στην πρώτη γραμμή τουμ πυρός...
Υπέρ της επιστροφής των αρχαίων μνημείων στην Ελλάδα δήλωσε ο Τζορτζ Κλούνεϊ κατά την διάρκεια της συνέντευξης Τύπου της τελευταίας ταινίας του, «Μνημείων άνδρες», το Σάββατο το μεσημέρι. Η πολεμική περιπέτεια αναφέρεται στην προσπάθεια μιας ομάδας ιστορικών και επιστημόνων των συμμαχικών δυνάμεσων να πάρουν πίσω τους θησαυρούς των έργων Τέχνης που έκλεψαν οι ναζιστές κατά την διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμουπροκειμένου να τα καταστρέωουν σε περίπτωση που χάσουν τον πόλεμο. Η ομάδα που δεν έχει στρατιωτική εμπειρία θα πρέπει να εκπαιδευτεί και να μπει στην πρώτη γραμμή τουμ πυρός...
«Εχετε πολύ καλά επιχειρήματα για να στηρίξετε την υπόθεση της επιστροφής στην Ελλάδα των μνημείων τα οποία σας ανήκουν»
είπε χαρακτηριστικά ο αμερικανός ηθοποιός και σκηνοθέτης απαντωντας
στην τελευταία ερώτηση που του τέθηκε στην συνέντευξη Τύπου. Ωστόσο όταν
του ζητήθηκε να κάνει μια πρόταση για το πως θα μπορούσαν τα μνημεία να
επιστραφού, ο Κλουνεϊ απάντησε «δεν είμαι και τόσο καλός στις προτάσεις».
Παρασκευή 7 Φεβρουαρίου 2014
O νεος κήπος των απολαύσεων
http://www.lifo.gr/team/u12124/45719
O Kήπος των Απολάυσεων Πρόκειται ίσως για την
πιο διάσημη και συνάμα γοητευτική ελαιογραφία του Ιερώνυμου Μπος. Ο "Κήπος
των Επίγειων Απολαύσεων" είναι πιθανόν το πιο μυστηριακό και γεμάτο
συμβολισμούς έργο του. Το τρίπτυχο του Μπος εξυψώνει το θεατή στον Παράδεισο
του προπατορικού αμαρτήματος και σταδιακά τον ρίχνει στην Κόλαση. Μέσα από
ανατριχιαστικές αναπαραστάσεις μιας χιμαιρικής οπτασίας με εξελισσόμενα πάθη,
σπλάτερ βασανιστήρια, γκροτέσκο σεξ, αλχημικά σύμβολα και θρησκευτικούς
παραλληρισμούς, ξεδιπλώνεται όλη η βιοποικιλότητα του ζοφερού κήπου των
αισθήσεων. Είναι μάταιο να επιχειρήσει κανείς περιγραφή του έργου αυτού. Οι
λεπτομέρειες είναι χιλιάδες και είναι τόσο εξωφρενικά δοσμένες που το όλον θα
μπορούσε να είναι κολάζ πολλών επιμέρους έργων. Θα ήταν επίσης υπέρμετρα
φιλόδοξο να δοκιμάσεις μια ερμηνεία του και ακόμη πιο παράτολμο να την
αποδώσεις με σκαλέτα το ίδιο το έργο. Η Γαλλίδα Μad Meg είναι ίσως η μοναδική
που όχι μόνο το τόλμησε αλλά το διεκπεραίωσε άρτια.
Η αβάσταχτη χαλαρότητα των χαμάμ
Σχεδόν πέντε αιώνες μετά την ίδρυσή
τους, δεν παραμένουν μόνο κομμάτι της κοινωνικής ζωής των Τούρκων αλλά
και πόλος έλξης τουριστών
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: ΒΗΜΑ
Το χαμάμ Τσαγάλογλου, ένα από τα μεγαλύτερα μεικτά χαμάμ της Κωνσταντινούπολης
«Διδάσκουν» καθαριότητα
και χαλαρότητα. Οι θαμώνες τους κάνουν ένα διάλειμμα από την
καθημερινότητα και μοιράζονται στιγμές με τους φίλους τους. Τα χαμάμ της
Κωνσταντινούπολης, σχεδόν πέντε αιώνες μετά την ίδρυσή τους, δεν
παραμένουν απλώς αναπόσπαστο κομμάτι της κοινωνικής ζωής των Τούρκων
αλλά πλέον εντάσσονται και στις εμπειρίες που συχνά επιδιώκει να βιώσει
ένας ξένος τουρίστας.
Αλλοτε, σε εποχές που τα σπίτια δεν είχαν τρεχούμενο νερό, επισκέψεις στα χαμάμ γίνονταν καθημερινά και μάλιστα περισσότερες από μία φορά. Υπολογίζεται ότι τον 18ο αιώνα μόνο στην Κωνσταντινούπολη λειτουργούσαν περισσότερα από 14.000 μικρά και μεγάλα χαμάμ. Σήμερα στην Πόλη υπάρχουν περίπου 130 και συχνά αποτελούν πόλο έλξης για ειδικές περιστάσεις. Λ.χ., οι γυναίκες συγκεντρώνονται, εν είδει γυναικείου... μπάτσελορ πάρτι, πριν από έναν γάμο, μετά τη γέννηση ενός παιδιού ή με αφορμή κάποια γενέθλια.
Ενενήντα πόλεις και χωριά στο δίκτυο «Ελληνικά Ολοκαυτώματα»
Ποιες πόλεις και χωριά που υπέστησαν τις
θηριωδίες των ναζί στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο ζητούν να χαρακτηριστούν
μαρτυρικές περιοχές
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: BHMA
Μαζεύουν στοιχεία και
μαρτυρίες. Συλλέγουν λέξη τη λέξη αναμνήσεις από τη ναζιστική θηριωδία
στην Ελλάδα που είχε ως αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους γυναικόπαιδα,
αντιστασιακοί και πατριώτες.
Χωριά και πόλεις που είχαν υποστεί μεγάλες καταστροφές και απώλειες σε ανθρώπινες ζωές και υλικές ζημιές κατά την αντίσταση εναντίον των δυνάμεων κατοχής το 1941-1944 ζητούν να χαρακτηριστούν μαρτυρικά. Διεκδικούν την ηθική δικαίωση των θυσιών του λαού του τόπου τους και την απότιση τιμής στους νεκρούς τους. Παράλληλα ζητούν να μην ξεχαστούν οι θυσίες αυτές, διακηρύσσοντας «ποτέ πια φασισμός».
Μαρτυρικές μνήμες
Στο χωριό Σοκαράς της Κρήτης έχουν να λένε για τις μαρτυρίες που περιλαμβάνει στο βιβλίο του ο φιλόλογος κ. Σήφης Κοσόγλου με τίτλο «Τη 17η Αυγούστου, ετυφεκίσθημεν, ελεηλατήθημεν και εδιώχθημεν υπό των Γερμανών».
- «Αυτό που μου έχει μείνει αξέχαστο ήτανε οι φωνές των γυναικών του Σοκαρά όντε τσι φέρνανε στο Σκολειό, μετά το σκοτωμό... Μέσα από τις θυρίδες χώνανε το πρόσωπό τους και ζητούσανε να τους δώσομε "νερό... νερό... νερό...". Εστέγνωσε το στόμα και η ψυχή μας...».
- «Οντενε εγυρίσαμε οπίσω στο χωριό, μετά το σκοτωμό, εβρήκαμε γκρεμισμένα τα σπίτια μας, παρμένες τσι πόρτες, τα παράθυρα, τα κεραμίδια, τα στάρια, τα λάδια μας, τα κρασιά, τσι όρνιθες, τα κουνέλια, τα ρούχα μας».
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)