Τρίτη 11 Μαρτίου 2014

Αρχαιολογικοί θησαυροί στη Μακεδονία

Ανακοίνωση στο Αρχαιολογικό Συνέδριο για τις ανασκαφές του 2013 στη Β. Ελλάδα

Τον Ιούλιο του 2013 η ομάδα της πανεπιστημιακής ανασκαφής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης έκλεισε 20 χρόνια συνεχούς παρουσίας στο Καραμπουρνάκι. Τα αρχαιολογικά δεδομένα και το υλικό που προέκυψαν κατά την πορεία των εργασιών στον αρχαίο οικισμό αποδείχθηκαν αντιστρόφως ανάλογα προς την περιορισμένη έκταση των ανασκαφών.

Σύμφωνα με τους Μιχάλη Τιβέριο, Καθηγητή Κλασικής Αρχαιολογίας Α.Π.Θ, Ελένη Μανακίδου, Αν. Καθηγήτρια Κλασικής Αρχαιολογίας Α.Π.Θ. και Δέσποινα Τσιαφάκη, Ερευνήτρια Β΄ «Αθηνά», πέρσι συντηρήθηκε και μελετήθηκε η κεραμική από τις ημιυπόγειες κατασκευές (υπόσκαπτα) μίας παλιότερης τομής, η οποία παρουσιάζει μεγάλη ποικιλία και στο σύνολό της χρονολογείται στην αρχαϊκή περίοδο (β΄ μισό του 7ου και α΄ μισό του 6ου αιώνα π.Χ.).

Δευτέρα 10 Μαρτίου 2014

Αγωνία για το Σικελικό Ινστιτούτο Βυζαντινών και Νεοελληνικών Σπουδών,

Βιντσέντζο Ρότολο

Οι Ευρωπαίοι του Βορρά δεν καταλαβαίνουν τους Μεσογειακούς

Ο σπουδαίος Ιταλός νεοελληνιστής και μεταφραστής κορυφαίων ποιητών μας αγωνιά για το Σικελικό Ινστιτούτο Βυζαντινών και Νεοελληνικών Σπουδών, που κινδυνεύει να κλείσει χάνοντας τους πόρους του από Ιταλία, Ελλάδα και Κύπρο. Και συγχρόνως, ονειρεύεται μια Ευρώπη που να μην πιστεύει στον θεό του χρήματος και να νοιάζεται για τις χώρες.
Της Παρής Σπίνου  https://www.efsyn.gr/?p=180727

ΒΙΝΤΣΕΝΤΖΟ ΡΟΤΟΛΟΠάνω από 60 χρόνια έχουν περάσει από τότε που ο σπουδαίος ελληνιστής Βιντσέντζο Ρότολο, πρόεδρος σήμερα του Σικελικού Ινστιτούτου Βυζαντινών και Νεοελληνικών Σπουδών, πάτησε πρώτη φορά το πόδι του στην Ελλάδα. Σπούδασε ελληνική φιλολογία στο Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης, ενώ στη συνέχεια δίδαξε για μια δεκαετία στο Ιταλικό Ινστιτούτο και είχε την τύχη να γνωρίσει από κοντά -αλλά και να μεταφράσει- τους μεγάλους ποιητές μας Γιώργο Σεφέρη, Οδυσσέα Ελύτη, Γιάννη Ρίτσο, Νικηφόρο Βρεττάκο, ενώ επίσης παντρεύτηκε Ελληνίδα. «Προοριζόμουν για κλασικός φιλόλογος, αρχικά τα νεοελληνικά τα θεωρούσα περιθωριακά, όμως έγινα νεοελληνιστής. Η τριβή με τον κόσμο, η γλώσσα, η λογοτεχνία, η επαφή με τους ποιητές μου άνοιξαν νέους ορίζοντες», μας λέει στη συνάντηση που είχαμε με την ευκαιρία του συμποσίου «Ο συγγραφέας σε περιβάλλον κρίσης», που οργάνωσε στο Megaron Plus η Εταιρεία Συγγραφέων.

Για τη διάσωση της Δημοτικής Αγοράς Χαλκίδας

https://www.efsyn.gr/?p=180788

Η διάσωση αλλά και ανάδειξη της Δημοτικής Αγοράς Χαλκίδας είναι το βασικό αίτημα της κινητοποίησης που οργανώνει η Πρωτοβουλία Ομάδας Πολιτών και πραγματοποιείται απόψε στις 7.30 μ.μ. στο θέατρο Παπαδημητρίου.

Σημαντικό κομμάτι της ιστορίας της πόλης, η Δημοτική Αγορά είναι ένα συγκρότημα χαμηλών κτιρίων σε σχήμα «Π» στην «καρδιά» της πόλης, με πρόσοψη επί της λεωφόρου Ελ. Βενιζέλου. Το πρώτο τμήμα κατασκευάστηκε στα τέλη του 19ου αιώνα και είναι πέτρινο. Το νεότερο προστέθηκε το 1932 και βασίστηκε στα σχέδια του σημαντικού αρχιτέκτονα Σόλωνα Κυδωνιάτη, που πέτυχε να δώσει ενιαίο χαρακτήρα στο συγκρότημα με στοιχεία του μοντέρνου κινήματος.

Ιταλία: Οργή προκαλεί διαφήμιση με οπλισμένο Δαυίδ του Μικελάντζελο

Ζητούν να αποσυρθεί άμεσα η καμπάνια

     
  
Ιταλία: Οργή προκαλεί διαφήμιση με οπλισμένο Δαυίδ του ΜικελάντζελοΣάλο προκαλεί στην Ιταλία μία διαφήμιση που δείχνει τον Δαυίδ του Μιχαήλ Αγγέλου να κρατά ένα τουφέκι.

Ο υπουργός Πολιτισμού της Ιταλίας, Ντάριο Φραντσεσκάνι, δήλωσε ότι η εικόνα είναι προσβλητική και ότι παραβιάζει το νόμο.

Θέλοντας να προωθήσει το προϊόν της, η εταιρεία ArmaLite από το Ιλινόις χρησιμοποίησε τη φράση «έργο τέχνης», δείχνοντας το αριστούργημα του Μιχαήλ Αγγέλου να κρατά το όπλο.

Ο ιταλός υπουργός κάλεσε την εταιρεία να αποσύρει τη διαφήμιση.

«Η εικόνα του Δαυίδ οπλισμένου προσβάλει και παραβιάζει τη νομοθεσία. Θα αναλάβουμε δράση κατά της αμερικανικής εταιρείας, έτσι ώστε να αποσύρει άμεσα την καμπάνια της»έγραψε σε μήνυμά του στο Twitter.

Κυριακή 9 Μαρτίου 2014

Θα ζήσουμε, θείε Βάνια;

05/03/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ http://www.efsyn.gr/?p=179483
 
Της Πέπης Ρηγοπούλου

Κριμαία, Γιάλτα 1945: Το τραπέζι ήταν στρωμένο με ασημικά που είχε εξασφαλίσει ο δαιμόνιος Γιώργος Κωστάκης, οδηγός σε ξένη πρεσβεία και συλλέκτης των «φορμαλιστών» ζωγράφων, των Ρώσων δηλαδή πρωτοπόρων όπως έγιναν αργότερα γνωστοί, που επί Στάλιν ήταν υπό διωγμό. Βασικό έδεσμα στο τραπέζι αυτό δεν ήταν η ίδρυση του ΟΗΕ, αλλά μια κυνική μοιρασιά του κόσμου που δεν έφτασε σε γνώση των ενδιαφερομένων λαών. Ανάμεσα σε αυτούς ήταν σε πρώτη γραμμή και οι Ελληνες που, αγνοώντας την, έσπευσαν να φάνε το κεφάλι τους στον Εμφύλιο. Λέγεται ότι η μοιρασιά αυτή καταγράφηκε ως non paper σε ένα πακέτο τσιγάρα, προφανώς του Στάλιν, διότι ως ασθενής ο Ρούσβελτ μάλλον δεν κάπνιζε και ο Τσόρτσιλ προτιμούσε τα πούρα. Μοιρασιά που απέτρεψε την «ανανέωση» ενός παγκοσμίου πολέμου μεταξύ των νικητών, αλλά και εγκαινίασε έναν άλλο πόλεμο, τον ψυχρό.

Ο κύκλος επαφών του Γκρέκο


Έντυπη Έκδοση

Αρχίζουν οι εκδηλώσεις για τα 400 χρόνια από το θάνατο του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου
«Αποψη του Ορους Σινά» Με επίκεντρο τη «Βάπτιση του Χριστού» και την «Αποψη του Ορους και της Μονής Σινά» του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου, το Μουσείο Μπενάκη, σε συνεργασία με το Ιστορικό Μουσείο Κρήτης, διοργανώνουν μια έκθεση που εντάσσεται στο φετινό Ετος Γκρέκο, με αφορμή τα 400 χρόνια από το θάνατο του ζωγράφου.
«Αποψη του Ορους Σινά» Τα ιστορικά πρόσωπα που ενέχονται στην έκθεση είναι ο καρδινάλιος Αλεσάντρο Φαρνέζε, ο βιβλιοθηκάριός του Φούλβιο Ορσίνι, καθώς και ο μικρογράφος Τζούλιο Κλόβιο.

Με εισιτήριο στο Τατόι


Έντυπη Έκδοση
Η μελέτη αποκατάστασης του πρώην βασιλικού κτήματος κατατέθηκε από την Ελληνική Εταιρεία στο Δημόσιο
Στη βραχεία λίστα με τα 11 ευρωπαϊκά μνημεία που βρίσκονται σε κίνδυνο και παρουσιάστηκαν χθες στην Αθήνα από εκπροσώπους της Europa Nostra και της Ελληνικής Εταιρείας Περιβάλλοντος και Πολιτισμού -εξ αυτών 7 θα χρηματοδοτηθούν και θα αποκατασταθούν εντός του 2014-, υπάρχει και μία ελληνική υποψηφιότητα.
Οι ιστορικές συνοικίες Ντολτσό και Απόζαρι στην Καστοριά.
Ανάμεσα στα 11 ευρωπαϊκά μνημεία της λίστας βρίσκονται επίσης το Μοναστήρι του Αγ. Γρηγορίου στο Bardzrakash Αρμενίας, ο θεατρικός μηχανισμός του Bourla Theatre στην Αμβέρσα του Βελγίου, το Θρακικό Κοιμητήριο στη Μίσκοβα της Βουλγαρίας, το κάστρο στην Αλεσάντρια Ιταλίας, ο ρωμαϊκός αρχαιολογικός χώρος στο Γκολέμο Γκράντισε της FYROM, το μπαρόκ οικοδομικό συγκρότημα στο Πάσο Ντε Βιλάρ ντε Πέρντιζες στο Μονταλέγκρε Πορτογαλίας, το μουσικό κωδωνοστάσιο στο Εθνικό Παλάτι της Μάφρα στην Πορτογαλία, οι ξύλινες εκκλησίες στη Νότια Τρανσυλβανία και Βόρεια Ολτενία στη Ρουμανία, οικοδομικό συγκρότημα του 1924 στο Τσερνιακόβσκ Ρωσίας (πρώην ανατολική Πρωσία) και η Συναγωγή στη Σουμπότιτσα Σερβίας.

Ο Δομήνικος της Κρήτης

krhth2 07/03/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
https://www.efsyn.gr/?p=180013 
Μια έκθεση για τα πρώτα βήματα του κορυφαίου ζωγράφου

Τις ελληνικές ρίζες του Θεοτοκόπουλου από τον Χάνδακα θα φωτίσει το αφιέρωμα του Βυζαντινού Μουσείου με πρωτότυπο υλικό, όπως πίνακές του, έργα συγχρόνων του, αντικείμενα καθημερινής χρήσης και αρχειακό υλικό του 16ου αιώνα

Της Βασιλικής Τζεβελέκου

Από ποια οικογένεια καταγόταν και σε τι περιβάλλον μεγάλωσε ο Δομήνικος Θεοτοκόπουλος; Ποιες επιδράσεις δέχθηκε από την κοινωνία και την τέχνη της βενετικής Κρήτης του 16ου αιώνα; Τι ζωγράφιζαν οι ομότεχνοί του; Ποιες ήταν οι καλλιτεχνικές αποσκευές του πριν αναχωρήσει για τη Βενετία; Και τελικά ήταν παντρεμένος, όπως εικάζεται, όταν ζούσε στον Χάνδακα;

Υποχρεωτική αργία από τον «Κόκκινο Πάνο»

06/03/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ https://www.efsyn.gr/?p=179709
Κίνηση πανικού ήταν η αιφνίδια προφορική εντολή που δόθηκε χθες από τον υπουργό Πολιτισμού Πάνο Παναγιωτόπουλο; «Να μην προσέλθει αύριο (σ.σ. σήμερα) κανείς εργαζόμενος στην υπηρεσία του στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο», κατήγγειλε στην «Εφ.Συν.» εργαζόμενος του ΥΠΠΟΑ. Κι αυτό γιατί; Επειδή φιλοξενείται στους χώρους του το συνέδριο «Η πολιτιστική κληρονομιά στο προσκήνιο: Προς μια κοινή προσέγγιση για μια βιώσιμη Ευρώπη» στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής προεδρίας.

ΠΑΝΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣΜε ανακοίνωσή του στις 4/3 ο Ενιαίος Σύλλογος Υπαλλήλων ΥΠΠΟΑ προκήρυξε στάση εργασίας για σήμερα από τις 13.00 έως τη λήξη της βάρδιας και συγκέντρωση στις 13.30 έξω από το ΒΧΜ. Στην ανακοίνωσή του καταγγέλλει τις τακτικές του ΥΠΠΟΑ, τις απολύσεις και το συνέδριο που διοργανώνεται «μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας, κλειστό σε οποιονδήποτε θα ήθελε να το παρακολουθήσει, με άγνωστο το πρόγραμμα και τους ομιλητές…».

ΜΑΤ, συλλήψεις έξω από το Βυζαντινό Μουσείο

Έντυπη Έκδοση

Σε διπλό κλοιό ανδρών των ΜΑΤ και αφού είχαν προηγηθεί τέσσερις προσαγωγές υπαλλήλων του υπουργείου Πολιτισμού στη ΓΑΔΑ, οι οποίοι αφέθηκαν ελεύθεροι έπειτα από δύο ώρες, άρχισε στο Βυζαντινό Μουσείο το συνέδριο «Η πολιτιστική κληρονομιά στο προσκήνιο: προς μια κοινή προσέγγιση για μια βιώσιμη Ευρώπη».
Από προχθές το βράδυ είχε φροντίσει η αστυνομία να θυροκολληθεί στα γραφεία του Ενιαίου Συλλόγου Υπαλλήλων του ΥΠΠΟ η απαγόρευση της συγκέντρωσης την οποία ο Σύλλογος είχε προγραμματίσει για τις 13.30 στο σταθμό Μετρό του Ευαγγελισμού, με σκοπό να πορευτούν όλοι προς την πύλη του μουσείου.
Η συγκέντρωση-διαμαρτυρία τους έγινε τελικά σε απόσταση από την είσοδο του Βυζαντινού Μουσείου, στη συμβολή των οδών Βασ. Σοφίας και Γενναδίου. Εκεί, οι εργαζόμενοι στο ΥΠΠΟ διαδήλωσαν ειρηνικά κρατώντας δύο πανό, ένα άσπρο που έγραφε «Η πολιτιστική κληρονομιά είναι για το λαό και όχι για πούλημα» και ένα μαύρο με τη λέξη «"διαθεσ...ωμότητα" (με εντολή Σαμαρά)».