- Βακαλοπούλου Μπέτυ
- |http://www.avgi.gr/article/1891546/o-klounei-ta-marmara-i-bretaniki-alazoneia
- 18.02.2014
Σε δύο επισκέψεις ευρωπαϊκών μουσείων ενοχλήθηκα ή έφριξα:
Στο Βερολίνο, για τον ακρωτηριασμό του βωμού της Περγάμου, ώστε να χωρέσει στη στενάχωρη αίθουσα, και για την αδυναμία θέασής του από τις ελάχιστες αποστάσεις που άφηναν οι γύρω τοίχοι.
Στο Βρετανικό Μουσείο, για την κάκιστη παράθεση των ελγίνειων μαρμάρων σε στενή αίθουσα και την απίστευτη φθορά, καταρχάς από τη μακρόχρονη παραμονή στο ύπαιθρο, από το κτήμα του Έλγιν σε υπαίθριο χώρο του Mουσείου, όπου το μαύρισμά του ανέλαβαν οι λονδρέζικες καμινάδες. Ακολούθησαν οι ανεκδιήγητοι καθαρισμοί, ο καθένας χειρότερος από τον προηγούμενο, από επαΐοντες (Σενκλέρ, Φαραντέι κ.ά.) ή ερασιτέχνες συλλέκτες. Φαίνεται πως η αδιαφορία των Βρετανών υπευθύνων του Μουσείου για τους επί έναν αιώνα εναλλασσόμενους «αποκαταστάτες» ήταν ισάξια με την αλαζονεία για την κατοχή τους. Καμιά επέμβαση των διευθυντών στη χρήση υδροχλωρικού οξέος που τα μετέβαλε σε «γκρίζους λίθους», τρίψιμο με γυαλόχαρτο και προσθήκες άδηλων υλικών στις λεπτομέρειες που έτρωγε το γυαλόχαρτο, χρήση χάλκινων εργαλείων, άλλων φαρμάκων και οξέων... φτάνει ώς εδώ!
Στο Βερολίνο, για τον ακρωτηριασμό του βωμού της Περγάμου, ώστε να χωρέσει στη στενάχωρη αίθουσα, και για την αδυναμία θέασής του από τις ελάχιστες αποστάσεις που άφηναν οι γύρω τοίχοι.
Στο Βρετανικό Μουσείο, για την κάκιστη παράθεση των ελγίνειων μαρμάρων σε στενή αίθουσα και την απίστευτη φθορά, καταρχάς από τη μακρόχρονη παραμονή στο ύπαιθρο, από το κτήμα του Έλγιν σε υπαίθριο χώρο του Mουσείου, όπου το μαύρισμά του ανέλαβαν οι λονδρέζικες καμινάδες. Ακολούθησαν οι ανεκδιήγητοι καθαρισμοί, ο καθένας χειρότερος από τον προηγούμενο, από επαΐοντες (Σενκλέρ, Φαραντέι κ.ά.) ή ερασιτέχνες συλλέκτες. Φαίνεται πως η αδιαφορία των Βρετανών υπευθύνων του Μουσείου για τους επί έναν αιώνα εναλλασσόμενους «αποκαταστάτες» ήταν ισάξια με την αλαζονεία για την κατοχή τους. Καμιά επέμβαση των διευθυντών στη χρήση υδροχλωρικού οξέος που τα μετέβαλε σε «γκρίζους λίθους», τρίψιμο με γυαλόχαρτο και προσθήκες άδηλων υλικών στις λεπτομέρειες που έτρωγε το γυαλόχαρτο, χρήση χάλκινων εργαλείων, άλλων φαρμάκων και οξέων... φτάνει ώς εδώ!