Κυριακή 3 Νοεμβρίου 2013

Έργα τέχνης που είχαν κλαπεί από τους Ναζί εντοπίστηκαν σε μουσεία της Oλλανδίας

Στον ιστότοπο www.musealeverwervingen.nl θα καταγράφονται και θα παρουσιάζονται τα αντικείμενα και η ιστορία τους.

  από Archaeology newsroom - Πέμπτη, 31 Οκτωβρίου 2013
Μία έρευνα που πραγματοποιήθηκε στην Ολλανδία αποκάλυψε 139 έργα τέχνης, τα οποία είναι πιθανόν να είχαν κλαπεί ή κατασχεθεί κατά τη διάρκεια του Ναζιστικού καθεστώτος, από το 1933 έως το 1945, πολλά εκ των οποίων ανήκαν σε Εβραίους, σύμφωνα με ανακοίνωση της Ένωσης Ολλανδικών Μουσείων.
«Η έρευνα απέδειξε πως 139 αντικείμενα έχουν ένα ιδιαζόντως προβληματικό ιστορικό», υπογράμμισε στην ανακοίνωσή της η Ένωση, διευκρινίζοντας πως «πολλά έργα τέχνης ανήκαν σε Εβραίους».

Αρχαιολογικός χώρος κηρύσσονται τα Μέγαρα

Η Κρήνη του Θεαγένους στα Μέγαρα.

  από Archaeology newsroom - Πέμπτη, 31 Οκτωβρίου 2013
Σε έναν τεράστιο αρχαιολογικό χώρο, έκτασης περίπου 40.000 στρεμμάτων, κηρύσσονται τα Μέγαρα και η ευρύτερη περιοχή τους, μετά την ομόφωνη θετική γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου. Το ΚΑΣ έλαβε υπόψη του όλα τα αρχαιολογικά δεδομένα, όπως παρουσιάστηκαν λεπτομερώς μέσα από την πρόταση της Γ΄ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, στην οποία συμπεριλαμβάνονται κηρύξεις παλιών και νέων θέσεων αρχαιολογικού ενδιαφέροντος, όπως τα δύο λιμάνια της αρχαίας πόλης, οι Παγές στον Κορινθιακό και η Νισαία, σημερινή Πάχη, στον Σαρωνικό Κόλπο.

H ατζέντα του Νοεμβρίου. Συνέδρια Σεμινάρια Εκθέσεις

http://www.archaiologia.gr/%CE%B1%CF%84%CE%B6%CE%AD%CE%BD%CF%84%CE%B1/

Τετάρτη 6 Νοεμβρίου 2013
Γεννάδειος Βιβλιοθήκη, Cotsen Hall, Αναπήρων Πολέμου 9, Αθήνα
19.00
Info:
Τηλ.: 213 0002400, εσωτ. 203 
Οκτ
2013
Διάλεξη του Ιωάννη Τροχόπουλου, Διευθύνοντος Συμβούλου του Οργανισμού «Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος Α.Ε. (ΚΠΙΣΝ)» με θέμα «Δημιουργώντας κοινό: Ο ρόλος των πολιτιστικών Ιδρυμάτων σε περιόδους κρίσεως».
Διοργάνωση: Σύλλογος Φίλων Γενναδείου Βιβλιοθήκης.
Μετά την ομιλία θα προσφερθεί κρασί.

Ιστορίες επικοινωνίας στο Μουσείο Τηλεπικοινωνιών της ακριτικής Πωγωνιανής

  από Archaeology newsroom - Παρασκευή, 1 Νοεμβρίου 2013
Το Ταχυδρομείο, ο Τηλέγραφος και το Τηλέφωνο, όλη η ιστορία της εξέλιξης της επικοινωνίας, ξεδιπλώνεται στο Μουσείο Τηλεπικοινωνιών, το οποίο εγκαινιάστηκε πρόσφατα στην ακριτική Πωγωνιανή του νομού Ιωαννίνων.
Την πρωτοβουλία για την ίδρυση του Μουσείου, το οποίο στεγάζεται στο ισόγειο της οικίας Α. Αλεξόπουλου –επί Τουρκοκρατίας σεράι Ομέρ Εφέντη– στην κεντρική πλατεία της Πωγωνιανής, είχε ο ερευνητής και συγγραφέας Κώστας Κωστούλας ο οποίος προσέφερε και μεγάλο μέρος των αντικειμένων που εκτίθενται σ’ αυτό.
Η σπουδαία συλλογή διατέθηκε από τον κ. Κωστούλα στον Φιλεκπαιδευτικό-Λαογραφικό-Πολιτιστικό Σύλλογο Πωγωνιανής με την επισήμανση ότι, εάν το Μουσείο πάψει κάποτε να λειτουργεί, τα εκθέματα από την Πωγωνιανή να μεταφερθούν στον ΟΤΕ και στα γενικά αρχεία του κράτους.
Τα εκθέματα αποτελούν υλικό της προ-ψηφιακής εποχής. Χειροκίνητα τηλέφωνα, μεταλλάκτες περασμένων δεκαετιών, της περιόδου εναέριας και ενσύρματου επικοινωνίας, μονωτήρες πορσελάνης από την εποχή της τουρκοκρατίας στην Ήπειρο, γραμματόσημα, φάκελοι αλληλογραφίας, φωτογραφικό υλικό, επιστολές από το 1914, διατάγματα, έγγραφα και πολλά άλλα. Από τα πιο σπάνια εκθέματα που φιλοξενούνται στο Μουσείο, είναι πρωτότυπα τηλεγραφήματα και γράμματα με τουρκικά γραμματόσημα και γραφή.

Άνοιξε τις σιδερένιες πύλες του το Ζινζιρλί τζαμί. Aποκαλύπτοντας την εκπληκτική του αρχιτεκτονική

Το Ζινζιρλί τζαμί βρίσκεται στο νοτιοδυτικό τμήμα της πόλης των Σερρών, στην πλατεία Εμπορίου, και αποτελεί σημείο αναφοράς στην πολιτιστική ζωή του τόπου (φωτ. Βασίλης Καφταντζής).
  από Archaeology newsroom - Παρασκευή, 1 Νοεμβρίου 2013
Τα αρχιτεκτονικά επιτεύγματα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας αποκαλύπτει το τέμενος Ζινζιρλί τζαμί, που άνοιξε τις πύλες του μετά από δύο αιώνες. Οι βαριές μαύρες αλυσίδες που το κρατούσαν ερμητικά κλειστό «έσπασαν» και αποκάλυψαν ένα εκπληκτικό κτίσμα της σχολής Σινάν, που διέπρεψε στην Οθωμανική Αυτοκρατορία, για τα αρχιτεκτονικά της σχέδια.
Το Ζινζιρλί τζαμί βρίσκεται στο νοτιοδυτικό τμήμα της πόλης των Σερρών, στην πλατεία Εμπορίου, και αποτελεί σημείο αναφοράς στην πολιτιστική ζωή του τόπου. Σύμφωνα με την περιγραφή της αρχαιολόγου Σταυρούλας Δαδάκη, πρόκειται για ένα μεσαίου μεγέθους τζαμί με έναν κεντρικό τετράπλευρο χώρο που στις τρεις πλευρές του, ανατολική, βόρεια και δυτική, περιβάλλεται από διώροφη κιονοστήρικτη στοά.

Όπως είπε και ο Καβάφης: Όποιος βιάζεται σκοντάφτει




ΚΥΡΙΑΚΗ, 3 Νοεμβρίου 2013
Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ ART,
τεύχος 337 στις 31 Οκτωβρίου 2013
Σίσσυ Παπαδάκη


Κάθε, μα κάθε χρόνο την Ημέρα Ποίησης κατακερματίζονται ποιήματα και αναγράφονται σε στάσεις του μετρό στίχοι υποτίθεται για να προκαλέσουν το κοινό να γνωρίσει τους ποιητές μας. Κανείς δεν ξέρει πόσοι όλα αυτά τα χρόνια αποφάσισαν να εντρυφήσουν στον Ελύτη επειδή διάβασαν σε μια αφίσα «κάνε άλμα πιο γρήγορο από τη φθορά» την ώρα που από τα μεγάφωνα ακουγόταν η προειδοποίηση «προσοχή στο διάκενο», όμως φαίνεται πως το να γράφονται μεμονωμένοι στίχοι θεωρείται πια must για κάθε επέτειο γέννησης ή θανάτου ποιητή.

Έτσι φέτος τα τρόλεϊ γέμισαν στίχους του Καβάφη. Αυτή τη φορά, όμως, η ανάρτησή τους προκάλεσε ένα σωρό σχόλια. Τα περισσότερα ήταν επικριτικά. Μερικοί βρήκαν και πολιτικούς λόγους για τους οποίους επιλέχθηκαν συγκεκριμένοι στίχοι, όπως «είν’ επικίνδυνον πράμα η βία», και επισήμαναν πως ο Καβάφης με τη λέξη βία εννοούσε βιασύνη. Άλλοι πάλι αντέτειναν σε όσους ειρωνεύονταν την πρωτοβουλία πως «όπως και να έχει, καλύτερα να διαβάζεις έναν στίχο στο πίσω μέρος ενός λεωφορείου, παρά να βλέπεις μια κακόγουστη διαφήμιση».

Παρασκευή 1 Νοεμβρίου 2013

Τέλος: από τον Σίμο Κακάλα και την Εταιρεία Θεάτρου Χώρος στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών


Το νέο πρόσωπο του Βερολίνου


Το μέλλον για την Τέχνη και τον Πολιτισμό όπως το φαντάζεται ο γερμανός αρχαιολόγος Χέρμαν Πάρτσινγκερ
Το νέο πρόσωπο του Βερολίνου
 
 
Χαρισματικός διανοούμενος και αρχαιολόγος με πανοραμική ματιά στους αρχαίους κόσμους, ο γερμανός Χέρμαν Πάρτσινγκερ έρχεται στην Αθήνα για να μιλήσει για το μεγάλο πολιτιστικό στοίχημα της γερμανικής πρωτεύουσας:  Τη μεταμόρφωση των μεγάλων μουσείων στο Νησί των Μουσείων και τη δημιουργία του νέου Forum των Τεχνών στην καρδιά του Βερολίνου.

Ελληνικές αρχαιότητες «περιοδεύουν» σε ΗΠΑ και Καναδά


Εκθεση με τίτλο «Οι Έλληνες: από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο»
Ελληνικές αρχαιότητες «περιοδεύουν» σε ΗΠΑ και Καναδά
 

Περισσότερα από πεντακόσια εκθέματα, αριστουργήματα της αρχαίας ελληνικής γλυπτικής, ζωγραφικής, κοσμηματοτεχνίας περιλαμβάνονται στην έκθεση «Οι Έλληνες: από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο», που θα ξεκινήσει το 2015 από το Μουσείο του Πολιτισμού της Οττάβας και στη συνέχεια θα περιοδεύσει στις ΗΠΑ. Ανάμεσα στους σταθμούς της είναι το Field Museum στο Σικάγο και  το μουσείο του National Geographic της Ουάσινγκτον.

Κεντρικό θεματικό άξονα της έκθεσης  αποτελούν οι Έλληνες ως μορφές μέσα από τα ανασκαφικά δεδομένα, ξεκινώντας από τον ανώνυμο επιφανή νεκρό, προχωρώντας στον μυθολογικό άνακτα Αγαμέμνονα, στον επώνυμο αριστοκράτη και καταλήγοντας σε επιφανείς προσωπικότητες του πνεύματος όπως ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης και σε ιστορικές φυσιογνωμίες όπως ο Φίλιππος και ο Μέγας Αλέξανδρος.

ΝΑΤ: Ασύμφορη και πολυδάπανη η επισκευή του σπιτιού της Κάλλας


Γ.Βρούτσης: Εκδήλωση ενδιαφέροντος εκ μέρους του Δήμου Αθηναίων
ΝΑΤ: Ασύμφορη και πολυδάπανη η επισκευή του σπιτιού της Κάλλας
Το κτίριο της οδού Σκαραμαγκά όπου διέμενε η Μαρία Κάλλας μέχρι το 1945 έχει υποστεί σοβαρές ζημιές στον σεισμό της Αθήνας (Σεπτέμβριος 1999), με αποτέλεσμα να απαιτείται μεγάλη δαπάνη για την επισκευή του, η οποία με δεδομένη την υποβάθμιση της περιοχής και την κρίση στην αγορά ακινήτων, καθιστά ασύμφορη οποιαδήποτε διαδικασία ανακαίνισης, σύμφωνα με έγγραφο του υπουργού Εργασίας Γιάννη Βρούτση
 
 
«Ασύμφορη» και «πολυδάπανη» χαρακτηρίζει το ΝΑΤ την επισκευή της οικίας όπου έζησε η Ελληνίδα ντίβα της όπερας Μαρία Κάλλας, στην Αθήνα. Πρόκειται για το κτίριο επί της οδού Πατησίων 61 και Σκαραμαγκά του αρχιτέκτονα Κώστα Κιτσίκη, ένα νεοκλασικό κτίριο, στολίδι για την εποχή του, παραδομένο όμως σήμερα στην εγκατάλειψη του χρόνου. Μοναδική μέχρι στιγμής ελπίδα για τη διάσωσή του, αποτελεί το ενδιαφέρον που έχει επιδείξει ο δήμος Αθηναίων.