Πέμπτη 9 Ιανουαρίου 2014

"Εμπόριον. Πύλη εισόδου του ελληνικού πολιτισμού στην ιβηρική χερσόνησο" & “Φώκαια 1913-1920. Η μαρτυρία του Φελίξ Σαρτιώ"

Έως την Κυριακή, 19 Ιανουαρίου 2014 παρατείνεται η φιλοξενία των δύο παράλληλων εκθέσεων "Από την αποικία, στη μητρόπολη", στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ηγουμενίτσας":
"Εμπόριον. Πύλη εισόδου του ελληνικού πολιτισμού στην ιβηρική χερσόνησο" &  “Φώκαια 1913-1920. Η μαρτυρία του Φελίξ Σαρτιώ"

ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΗΓΟΥΜΕΝΙΤΣΑΣ
28ης Οκτωβρίου 2
GR 461 00  Ηγουμενίτσα
Τ.: 2665 0 28539, 21417
F.: 2665 0 25133
e-mail: amig@culture.gr (Aρχαιολογικό Μουσείο Ηγουμενίτσας)
            lbepka@culture.gr (ΛΒ΄ ΕΠΚΑ)

«Θα πρέπει να διαφυλάξουμε τον δημόσιο χαρακτήρα των μουσείων, εφόσον επιθυμούμε ένα μουσείο ανοικτό στην κοινωνία»


  Elliniki Gnomi, 14 Dec 2013

«Αυτό που πάντα έλειπε από την Ελλάδα […] είναι ο εθνικός στρατηγικός σχεδιασμός για τη μουσειακή πολιτική [...]».



Συνέντευξη με τη
Δρ. Αγαθονίκη Δ. Τσιλιπάκου,
Διευθύντρια Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού

Επιμέλεια: Δρ. Νικόλαος Β. Παππάς

tsilipakou2 
Η κυρία Αγαθονίκη Τσιλιπάκου γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη, όπου και ολοκλήρωσε τις εγκύκλιες σπουδές της (Ελληνικό Κολλέγιο-Δημοτικό, Γυμνάσιο–Λύκειο Γερμανικής Σχολής). Σπούδασε στο Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων (1988) με υποτροφία του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών (Ι.Κ.Υ.), καθώς και στο Τμήμα Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Α.Π.Θ. (1992). Συνέχισε μεταπτυχιακές σπουδές, ως υπότροφος του Ι.Κ.Υ., στη Βυζαντινή Αρχαιολογία του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής Α.Π.Θ. (1993), όπου και αναγορεύτηκε Διδάκτωρ (2002). Η διδακτορική της διατριβή με θέμα «Η μνημειακή ζωγραφική στη Βέροια το 17ο αι.», τελεί υπό έκδοση από το Αρχαιολογικό Ινστιτούτο Μακεδονίας-Θράκης.

Κυριακή 5 Ιανουαρίου 2014

Η Οπερα γίνεται. Η Ακαδημία;


05/01/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ενδιαφέρον Καμίνη για τη στέγασή της στο κτίριο όπου έζησε η Μαρία Κάλλας

Του Δημήτρη Γκιώνη

Πριν από 17 χρόνια (1997), η υψίφωνος Βάσω Παπαντωνίου, έχοντας διανύσει διεθνή καριέρα στο λυρικό θέατρο, αποφασίζει να βοηθήσει στην πραγματοποίηση δύο καθοριστικών έργων για την προαγωγή της λυρικής τέχνης στον τόπο μας: τη δημιουργία ενός κτιρίου που θα στεγάσει την άστεγη Λυρική μας Σκηνή, και, παράλληλα, μιας Ακαδημίας Λυρικής Τέχνης, με το όνομα της Μαρίας Κάλλας.
ΒΑΣΩ ΠΑΠΑΝΤΩΝΙΟΥ
Τρία χρόνια αργότερα (2000) η πρωτοβουλία της ενισχύεται με την ίδρυση της «Εταιρείας για το κτίριο της Οπερας και της Ακαδημίας Λυρικής Τέχνης “Μαρία Κάλλας”», με πρόεδρο την ίδια, γενικό γραμματέα τον συγγραφέα και σύζυγό της Βασίλη Βασιλικό και μέλη ανθρώπους και φίλους της τέχνης.

Oύτε Ελληνας ούτε Ισπανός, αλλά ένας ζωγράφος που έκανε του κεφαλιού του

05/01/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
2014 - ΕΤΟΣ ΕΛ ΓΚΡΕΚΟ

Τα τετρακόσια χρόνια από τον θάνατο του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου (1541-1614) γιορτάζονται φέτος με μια πραγματική «Γκρεκομανία». Τολέδο, Μαδρίτη, Αθήνα, Κρήτη συναγωνίζονται, με μεγάλες εκθέσεις, αλλά και πιο μικρές και ειδικές, στην επανανακάλυψη ενός καλλιτέχνη που λειτούργησε ως καταλύτης για τη σύγχρονη τέχνη.

Της Βασιλικής Τζεβελέκου





Μουσείο στο Σημείο Μηδέν


Ανοίγει την άνοιξη, αφιερωμένο στα 2.983 θύματα της 11ης Σεπτεμβρίου. Ανάμεσα στα εκθέματά του ένα πυροσβεστικό όχημα που είχε καταπλακωθεί από τα ερείπια και κομμάτια μετάλλου από τους Δίδυμους Πύργους
Μουσείο στο Σημείο Μηδέν
Ο χώρος του Μνημείου και του Μουσείου στο Σημείο Μηδέν του Μανχάταν
 
Το Μουσείο της Ενδεκάτης Σεπτεμβρίου ανοίγει για το κοινό. Η Νέα Υόρκη δεν έχει ανάγκη από αξιοθέατα, αλλά θα αποκτήσει άλλο ένα. Σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, το Μουσείο για την Ενδεκάτη Σεπτεμβρίου (National September 11 Memorial Museum) θα αρχίσει να υποδέχεται επισκέπτες από την ερχόμενη άνοιξη

Προς κατεδάφιση το σπίτι του Λόρενς Ντάρελ στην Αλεξάνδρεια

Η βίλα η οποία ενέπνευσε το «Αλεξανδρινό Κουαρτέτο» θα γίνει συγκρότημα πολυτελών διαμερισμάτων
Προς κατεδάφιση το σπίτι του Λόρενς Ντάρελ στην Αλεξάνδρεια
Η βίλα Έιμπρον στην Αλεξάνδρεια, όπου κατοικούσε ο Λόρενς Ντάρελ στη διάρκεια του Β΄Παγκόσμιου πολέμου, στη σημερινή της κατάσταση.
 
 
Η βίλα στην Αλεξάνδρεια όπου έζησε στη διάρκεια του Β΄ Παγκόσμιου πολέμου ο βρετανός συγγραφέας Λόρενς Ντάρελ (1912-1990), ο μυθιστοριογράφος της φημισμένης τετραλογίας του Αλεξανδρινού κουαρτέτου (1957-1960), το οποίο απαθανάτισε με μοναδικό τρόπο τη μεσοπολεμική κοσμοπολίτικη μεσογειακή Αλεξάνδρεια, απειλείται με κατεδάφιση αν δεν βρεθεί σύντομα αγοραστής να αναλάβει τη διάσωσή της.

H Ομόνοια των Αθηναίων

Εκθεση φωτογραφίας για την πιο γνωστή πλατεία της πόλης μέσα από τα μάτια των πολιτών
H Ομόνοια των Αθηναίων
 
Γνωστές και άγνωστες όψεις της πλατείας Ομονοίας, των Χαυτείων καθώς επίσης και των οδών που καταλήγουν στην πιο γνωστή πλατεία της ελληνικής πρωτεύουσας περιλαμβάνονται στην έκθεση σύγχρονης φωτογραφίας με θέμα την Πλατεία Ομονοίας που διοργανώνει η ομάδα πολιτών «Κάθε Σάββατο στην Αθήνα».

Παρασκευή 3 Ιανουαρίου 2014

Στο top 10 των αρχαιολογικών ανακαλύψεων του 2013 η Ελλάδα


Στην λίστα του Heritage Daily τα ευρήματα από την ανασκαφή στη Φθιώτιδα
Στο top 10 των αρχαιολογικών ανακαλύψεων του 2013 η Ελλάδα
Ευρήματα από την ανασκαφή στη θέση Κουτρουλού Μαγούλα στη Φθιώτιδα, που πραγματοποιείται από την Αρχαιολογική Υπηρεσία σε συνεργασία με τη Βρετανική Σχολή Αθηνών και το Πανεπιστήμιο του Σαουθάμπτον
 
Ελληνικό ενδιαφέρον έχει ο κατάλογος του περιοδικού Heritage Daily με τις σημαντικότερες αρχαιολογικές ανακαλύψεις του 2013, καθώς στη 10η θέση βρίσκονται τα ευρήματα από την ανασκαφή στη θέση Κουτρουλού Μαγούλα στη Φθιώτιδα, που πραγματοποιείται από την Αρχαιολογική Υπηρεσία σε συνεργασία με τη Βρετανική Σχολή Αθηνών και το Πανεπιστήμιο του Σαουθάμπτον.

Πέμπτη 2 Ιανουαρίου 2014

Τα μουσεία πρέπει να είναι τα σχολεία της κοινωνίας



Νίκος Σταμπολίδης, αρχαιολόγος
Μεγάλωσα με τη συνείδηση ότι ο εαυτός μας δεν είμαστε μόνον εμείς αλλά και ο απέναντι, ο άλλος

Της Μαργαριτας Πουρναρα/Καθημερινή




Μια προστατευμένη αυλή από τους ανέμους και τον ήλιο, πεντακάθαρη και νοικοκυρεμένη. Με δένδρα, μαγευτικές ευωδιές λουλουδιών και απόλυτη γαλήνη. Με ρωμαλέους τοίχους που ξανακτίστηκαν από τα παλαιά οικοδομικά υλικά. Η μονή της Αγίας Ειρήνης στο Ρέθυμνο είναι ένα μικρό θαύμα, από αυτά που συναντά κανείς στην Κρήτη. Από τα παλαιότερα γυναικεία μοναστήρια του νησιού, καταστράφηκε ολοσχερώς από τους Τούρκους στην επανάσταση του 1866. Και ξαναφτιάχτηκε χάρις στο πείσμα του μακαριστού μητροπολίτη Θεόδωρου Τζεδάκη το 1989. Ενας σωρός ερειπίων έγινε ένα από τα πιο όμορφα μοναστηριακά συγκροτήματα, το οποίο, μάλιστα, βραβεύτηκε από την Europa Nostra για την υποδειγματική αποκατάσταση.Αυτό το ιδιαίτερο μέρος επέλεξε ο Νίκος Σταμπολίδης για τη συνέντευξη-γεύμα, μετά την ξενάγησή μας στον αρχαιολογικό χώρο της Ελεύθερνας. Ο αρχαιολόγος που έχει ταυτίσει το όνομά του με τη σπουδαία ανασκαφή στην αρχαία πόλη και τη νεκρόπολη, την πολυετή του διδασκαλία στο Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης αλλά και το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, προτίμησε τον χώρο αυτό από μια πολύβουη ταβέρνα και είχε απόλυτο δίκιο. Κάτω από μια φορτωμένη κληματαριά, κουβεντιάσαμε όλο το απόγευμα για τη σχέση του με τον τόπο καταγωγής του, τα πλούσια πεπραγμένα του και τα νέα του σχέδια, απολαμβάνοντας τα εδέσματα της στοργικής φιλοξενίας που μας προσέφερε η ηγουμένη Θέκλα: φραγκόσυκα, σταφύλια, κρητική γραβιέρα, παξιμάδι, ρακί και δροσερό νερό.

Τετάρτη 1 Ιανουαρίου 2014

Πλούσιο το πρόγραμμα των μουσείων της Αθήνας το 2014


Ολες οι δράσεις των σημαντικότερων ελληνικών αρχαιολογικών μουσείων
Πλούσιο το πρόγραμμα των μουσείων της Αθήνας το 2014

Αθήνα 
Τι θα συμβεί στα μουσεία της Αθήνας μέσα στο 2014; Οι διευθυντές τεσσάρων από τα σημαντικότερα ελληνικά αρχαιολογικά μουσεία παρουσιάζουν τις δράσεις που ετοιμάζουν τη νέα χρονιά, η οποία προβλέπεται ιδιαίτερα πλούσια και ξεχωριστή.

Μουσείο Ακρόπολης

Τρεις κύριες δράσεις με τη βοήθεια της σύγχρονης τεχνολογίας σχεδιάζει το Μουσείο της Ακρόπολης για το 2014. Η πρώτη -και βασικότερη- θα αφορά σε μια σειρά από νέες ψηφιακές εφαρμογές στην Αίθουσα του Παρθενώνα, όπου με την αξιοποίηση των αποτελεσμάτων της τρισδιάστατης σάρωσης, τα γλυπτά θα αποκατασταθούν όπως ήταν στην αρχαιότητα.

«Είναι κάτι που ήδη έχουμε ξεκινήσει πειραματικά και τη νέα χρονιά πρόκειται να αναπτύξουμε στη ζωφόρο, στις μετόπες και στα αετώματα. Τα γλυπτά αυτά δεν ήταν στην αρχαιότητα όπως παρουσιάζονται σήμερα, αλλά είχαν και επίθετα χάλκινα τμήματα, όπως όπλα για τους πολεμιστές, χαλινάρια αλόγων ή στεφάνια στα κεφάλια των θεών. Με την ψηφιακή συμπλήρωσή τους, ο επισκέπτης θα αποκτά μια πολύ πιο ολοκληρωμένη εικόνα της αυθεντικής όψης τους» ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο διευθυντής του Μουσείου, καθηγητής Δημήτρης Παντερμαλής.