Πέμπτη 4 Απριλίου 2013

Βράβευσαν τους Ισπανούς που έκαναν το συγκλονιστικό βίντεο για την Ελλάδα

Ένα “ευχαριστώ” για το “ευχαριστώ” θα μπορούσε να είναι ο τίτλος της εκδήλωσης βράβευσης των Ισπανών εκπαιδευτικών που εμπνεύστηκαν και δημιούργησαν το συγκλονιστικό βίντεο υπέρ της χώρας μας. Το βίντεο με τον τίτλο “ευχαριστούμε Ελλάδα” έκανε το γύρο του κόσμου μέσω διαδικτύου και έδωσε ... μαθήματα σε όλους.

Μαθήματα ελληνικών σε κατασκήνωση στην Ουκρανία














«Αστεράκια Χερσονήσου», ονομάζεται το εκπαιδευτικό πρόγραμμα κατασκηνώσεων που εκπονεί από το 2002, στην Ουκρανία, ο μη κερδοσκοπικός Οργανισμός για την Διάδοση της Ελληνικής Γλώσσας (ΟΔΕΓ).

Το πρόγραμμα διοργανώνεται κάθε καλοκαίρι σε συνεργασία με τοπικούς φορείς στις εγκαταστάσεις των κατασκηνώσεων «ΩΜΕΓΑ», στην Σεβαστούπολη της Κριμαίας. Απευθύνεται σε μαθητές ηλικίας 10-16 ετών, που διακρίνονται στον Παν-κριμαϊκό και Παν-ουκρανικό Διαγωνισμό για την ελληνική γλώσσα, την ιστορία και τον πολιτισμό.

Όταν τα κόμικς συναντούν την κρίση



Οι τράπεζες, τα δάνεια, οι φορολογικές απάτες, η Ευρωζώνη και  η Γερμανία έπεσαν  στα «χέρια» έξι  σκιτσογράφων. Έλληνες και ισπανόφωνοι δημιουργοί κόμικς  έπιασαν το πενάκι τους  και... περιέλαβαν την κρίση
«Εμείς οι Έλληνες επινοήσαμε τη Δημοκρατία. Δεν ονειρευτήκαμε ποτέ την τραπεζοκρατία» δηλώνει ο Γιώργος Παπανδρέου, ενώ λίγο πιο δίπλα διακρίνεις ένα ντόμινο Ελλάδας, Πορτογαλίας, Ιταλίας και Ιρλανδίας. Κάπου διαβάζεις ότι «η Γερμανία κέρδισε τις εκλογές στην Ελλάδα», ενώ την ίδια στιγμή εντοπίζεις σε καρικατούρα, μεταξύ πολλών άλλων, τον Μάριο Ντράγκι, τον Μάριο Μόντι και τον Λουκά Παπαδήμο ως «τα αφεντικά του κόσμου», αποκαλύπτοντας τη σχέση τους με την Goldman Sachs και κατανοώντας ακόμα περισσότερο τι κρύβεται πίσω από τον ευγενικό όρο «πολιτική δικτύωση». Όλα αυτά δεν αποτελούν αναφορές σε Κοινοβούλια, καθημερινές εφημερίδες, κεντρικά δελτία ειδήσεων, αλλά ούτε σε δημοσιογραφικά και ενημερωτικά sites. Τα διαβάζουμε σε πολύχρωμα κόμικς…

Η Ανεργίτσα και ο Πειναλέων επιστρέφουν

Η έκθεση «Ο Μποστ του Τύπου», από το Μορφωτικό Ίδρυμα της ΕΣΗΕΑ, εγκαινιάζεται στο Μουσείο Μπενάκη.
Τετάρτη, 03 Απριλίου 2013 18:23  http://www.naftemporiki.gr

Οι τρεις πιο χαρακτηριστικοί ήρωες των γελοιογραφιών του Μποστ και προσωπικά του δημιουργήματα είναι η Μαμά Ελλάς με τα παιδιά της, τον Πειναλέοντα και την Ανεργίτσα.
Η καθημαγμένη Μαμά Ελλάδα, η Ανεργίτσα και ο Πειναλέων έρχονται και πάλι από το κοντινό παρελθόν πιο επίκαιροι από ποτέ, με τις γελοιογραφικές και συμβολικές τους διαστάσεις να βρίσκουν κωμικοτραγικό αντίκρισμα στη σύγχρονη Ελλάδα της κρίσης.
Οι θρυλικοί χαρακτήρες του αείμνηστου γελοιογράφου Μποστ ζωντανεύουν στην έκθεση «Cherchez να φαμ! Ο Μποστ του Τύπου», η οποία διοργανώνεται από το Μορφωτικό Ίδρυμα της ΕΣΗΕΑ και εγκαινιάζεται στο Μουσείο Μπενάκη, την Πέμπτη 4 Απριλίου, στις 8 το βράδυ.
Εστιάζοντας στη γελοιογραφική σάτιρα του Μποστ στον ημερήσιο και περιοδικό τύπο, την περίοδο 1950 – 1980,  και εντάσσοντας τα σκίτσα του σε ιστορικό πλαίσιο, η έκθεση  ανιχνεύει τη σύγχρονη σημασία της σάτιράς του και τη διαχρονική αισθητική της αρτιότητα,  και αναδεικνύει τη φιλολαϊκή οπτική του δημιουργού.


 
Παράλληλα, στο τιμητικό αφιέρωμα από σύγχρονους γελοιογράφους, το τότε «συνομιλεί» με το τώρα, δίνοντάς μας ένα ακόμα έναυσμα όχι μόνο να γελάσουμε με «τα χάλια» μας, αλλά ακόμα περισσότερο «να λογαριάσουμε πώς προχωρούμε».

Με στίχους ανορθόγραφα γραμμένους


Γεννημένος στην Κωνσταντινούπολη, το 1918, ο Χρύσανθος Μποσταντζόγλου, γνωστός με το ψευδώνυμο Μποστ, ήταν σκιτσογράφος, γελοιογράφος, θεατρικός συγγραφέας, στιχουργός και ζωγράφος. Το έργο του περιλαμβάνει πολιτικές γελοιογραφίες και χρονογραφήματα, εικονογραφήσεις βιβλίων και περιοδικών, δέκα θεατρικά έργα και πολλές ζωγραφικές συνθέσεις.
Κατάφερε να δημιουργήσει ένα εντελώς προσωπικό και αναγνωρίσιμο σατιρικό ύφος, ενώ ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά του έργου του είναι η γλώσσα του και τα σκοπίμως ανορθόγραφα κείμενα. Η σάτιρά του έβαζε στο στόχαστρο, κυρίως, τον μικροαστό Έλληνα των μεταπολεμικών δεκαετιών, τον καθωσπρεπισμό, την ημιμάθεια και τον νεοπλουτισμό, την ξενομανία, τις έντονες ταξικές αντιθέσεις της μεταπολεμικής Ελλάδας, καθώς και την ελληνική πολιτική ζωή και ιδιαίτερα την εξάρτηση της Ελλάδας από τον ξένο παράγοντα.
Οι τρεις πιο χαρακτηριστικοί ήρωες των γελοιογραφιών του και προσωπικά του δημιουργήματα είναι η Μαμά Ελλάς με τα παιδιά της, τον Πειναλέοντα και την Ανεργίτσα, που παρουσιάζονται αρχαιοπρεπείς, αλλά φτωχοντυμένοι και εξαθλιωμένοι και σχολιάζουν την επικαιρότητα με ανορθόγραφα γραμμένους στίχους. Έφυγε από τη ζωή το 1995.

Παράλληλες εκδηλώσεις


Κατά τη διάρκεια της έκθεσης - την οποία επιμελείται η θεατρολόγος και Επίκουρη Καθηγήτρια στο τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, Μαρίνα Κοτζαμάνη, μετά τον πρόσφατο χαμό της μητέρας της, Μαρίας Κοτζαμάνη, από την οποία είχε προταθεί και σχεδιαστεί αυτό το εγχείρημα - θα πραγματοποιηθούν διάφορες εκδηλώσεις.
Ξεναγήσεις
Το κοινό θα έχει την ευκαιρία να ξεναγηθεί στην έκθεση από τον ιστορικό και υπεύθυνο των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, Τάσο Σακελλαρόπουλο, με επιβάρυνση 2 ευρώ επί του εισιτηρίου, τις Παρασκευές: 5, 12, 19, 26 Απριλίου και 17 Μαΐου, στις 6 το απόγευμα και τα Σάββατα:  6, 13, 20, 27 Απριλίου και 18 Μαΐου, στις 11 το πρωί.
Πληροφορίες: 210 3671015 (Δευτέρα – Πέμπτη: 10.00 – 14.00.)
Ημερίδα

Την Κυριακή 14 Απριλίου, στις 12 το μεσημέρι, θα πραγματοποιηθεί στο Αμφιθέατρο του Μουσείου ημερίδα, με θέμα «Ξαναθυμόμαστε τον Μπόστ», με τη συμμετοχή των Κώστα Γεωργουσόπουλου (φιλόλογος, μεταφραστής και κριτικός θεάτρου), Στάθη Σταυρόπουλου (γελοιογράφος), Θανάση Παπαγεωργίου (σκηνοθέτης), Γιάννη Κοντού (ποιητής), Μανόλη Σαββίδη (φιλόλογος), Τάσου Σακελλαρόπουλου (ιστορικός) και Κώστα Μποσταντζόγλου (γραφίστας, γιος του Μποστ). Bost live!
Το Σάββατο 20 Απριλίου, στις 7 το απόγευμα, στον Χώρο Εστιατορίου του Μουσείου θα πραγματοποιηθεί δραματοποίηση επιλεγμένων γελοιογραφιών του Μποστ από φοιτητές του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, με την καθοδήγηση του σκηνοθέτη Γιάννη Λεοντάρη.
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα
Την Κυριακή 12 Μαΐου (11:00 – 14:00), στον χώρο της έκθεσης, παιδιά έως 10 ετών θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν τον Μποστ μέσα από τα έργα του, στην εκπαιδευτική εκδήλωση, με τίτλο «Γνωριμία με έναν σκιτσογράφο».
Κόστος συμμετοχής: 5 ευρώ, πληροφορίες – κρατήσεις: 210 3671067 – 69 (Δευτέρα έως Πέμπτη: 9:30 – 15:00).
Πληροφορίες
Μουσείο Μπενάκη - Κτήριο οδού Πειραιώς, Πειραιώς 138 και Ανδρονίκου – Αθήνα, τηλ.: 210 3453111. Διάρκεια έκθεσης: 5 Απριλίου - 19 Μαΐου. Ώρες λειτουργίας: Πέμπτη, Κυριακή: 10:00 - 18:00, Παρασκευή, Σάββατο: 10:00 - 22:00, Δευτέρα, Τρίτη, Τετάρτη: κλειστά.

Η πύλη του Πλούτωνα ανακαλύφθηκε στην Τουρκία



Η παραπάνω φωτογραφία αποτελεί μια ψηφιακή αναπαράσταση του ιερού.

Μία από τις λεγόμενες πύλες του Άδη ή του Πλούτωνα (που οι αρχαίοι θεωρούσαν ως είσοδο προς τον κάτω κόσμο) ανακαλύφθηκε στη νοτιοδυτική Τουρκία, όπως ανακοίνωσαν Ιταλοί αρχαιολόγοι.

Γνωστή ως Πύλη του Πλούτωνα (ο θεός Άδης στην ελληνορωμαϊκή μυθολογία) θεωρείτο ως η πύλη στον μετά θάνατον κόσμο κατά ελληνορωμαϊκή μυθολογία και παράδοση.

Tauromachie : les "antis" veulent "inscrire la lutte contre la corrida au patrimoine culturel français"

Une cinquantaine de personnalités a signé l'appel publié dans Le Monde.
Une cinquantaine de personnalités a signé l'appel publié dans Le Monde. (AFP)

Les anti-corrida, soutenus par de nombreuses personnalités, ont demandé mardi, dans Le Monde, à Aurélie Filippetti, ministre de la Culture et de la Communication, d'inscrire "la pratique de la lutte contre la corrida" à l'inventaire du patrimoine culturel immatériel français.
"Parmi les pratiques inscrites à l'inventaire du patrimoine culturel immatériel français, seule la corrida fait l'objet d'une opposition spécifique", écrit l'Alliance Anti-corrida. "Nous, soussignés, soutenons la demande d'inscription de la lutte contre la corrida à l'inventaire du patrimoine culturel immatériel français, présenté par l'Alliance Anti-corrida", revendiquent les quelque cinquante signataires : acteurs, chanteurs, écrivains, philosophes et élus.
"L'opposition à la corrida constitue une expression sociétale"
Parmi eux, figurent Jean-Paul Belmondo, Jean Rochefort, Elisabeth Badinter, Jean-François Kahn, le professeur Hubert Montagner, Michel Onfray, Irène Frain, le réalisateur Jean-Pierre Jeunet, Michel Drucker et Chantal Jouanno. Selon les signataires, l'inscription de la lutte contre la corrida à l'inventaire du patrimoine culturel immatériel français mettrait en exergue "que l'opposition à la corrida constitue une expression sociétale, philosophique et juridique". http://www.midilibre.fr/2013/03/26/

Corrida et patrimoine : la justice rejette de nouveau une requête des opposants


La corrida reste inscrite au patrimoine culturel français.
La corrida reste inscrite au patrimoine culturel français. (RICHARD DE HULLESSEN)
La justice a de nouveau rejeté mercredi la requête d'opposants à la corrida qui avaient demandé que soit annulée son inscription au "patrimoine culturel immatériel" de la France.

Paris fête les 400 ans de l'aqueduc voulu par Marie de Médicis

L'aqueduc Medicis (regard et bassin de décantation) à L'Haÿ-les-Roses (Val-de-Marne).

Des sources de Rungis aux fontaines de Paris, tel fut le défi lancé par Marie de Médicis, il y a quatre siècles, pour fournir la capitale en eau. Propriété de la Ville de Paris, l'aqueduc alimentait quatorze fontaines publiques et fonctionne toujours. Ses vingt-quatre regards, équipés d'un bassin de décantation et d'un escalier communicant avec l'extérieur, sont inscrits au titre des monuments historiques. Karine Berthier et Pierre Housieaux, de l'association Paris historique, lui ont consacré un livre, L'Aqueduc des Médicis, dans la collection "Parcours du patrimoine" (Somogy, 56 p., 9,90 euros). Leur association (Paris-historique.org) propose des visites guidées. Cet anniversaire est aussi l'occasion d'une exposition itinérante, à l'initiative du groupement associatif Medi8,"Sous nos pieds, le "Médicis", un monument pour l'eau", à Fresnes, Arcueil, Gentilly et à Paris.

Le Monde.fr    

Massacre à la tronçonneuse au Muséum d'histoire naturelle

L'éléphante de Louis XIV avec sa défense tronçonnée au Muséum d'histoire naturelle à Paris.Le voleur d'une défense d'éléphant, sectionnée à la tronçonneuse au Muséum national d'histoire naturelle de Paris, a été mis en examen et placé en détention provisoire, mercredi 3 avril. Agé de vingt ans, il aurait agi avec deux complices présumés – de seize et vingt ans –, qui l'attendaient à l'extérieur comme en témoignent les images de vidéosurveillance. Ils font, aussi, l'objet d'une mise en examen pour vol sur un bien culturel en réunion avec dégradation et effraction, et sont placés sous contrôle judiciaire. Ont-ils agi seuls ou dans le cadre d'une commande passée par un réseau ? L'enquête le déterminera.

Τετάρτη 3 Απριλίου 2013

Ο Ερικ Χόμπσμπαουμ και ο ευρωπαϊκός πολιτισμός


Ο Ερικ Χόμπσμπαουμ και ο ευρωπαϊκός πολιτισμός

 Βιβλίο με δοκίμια και διαλέξεις του επιφανούς ιστορικού μετά θάνατον
 
Την 1η Οκτωβρίου 2012, την ημέρα που πέθανε ο Eρικ Χόμπσμπαουμ σε ηλικία 95 ετών, η είδηση προκάλεσε συγκίνηση σε ολόκληρο τον κόσμο. Ο «αμετανόητος μαρξιστής» όπως τον αποκάλεσαν που άλλαξε τον τρόπο με τον οποίο βλέπουμε το παρελθόν αλλά και τον ίδιο τον πολιτισμό μας, υπήρξε ο σημαντικότερος ιστορικός του 20ου αιώνα, ο πλέον αναγνωρίσιμος και από τους πλέον διαβασμένους πέραν της ακαδημαϊκής κοινότητας – εκτός των άλλων ήταν και δεινός αφηγητής «ο ιστορικός των ιστορικών».

Προσφάτως, στις 28 Μαρτίου, κυκλοφόρησε στη Μεγάλη Βρετανία από τον εκδοτικό οίκο «Little Brown» ένα βιβλίο του μετά θάνατον, αποτελούμενο από δοκίμια και διαλέξεις του ιδίου για τον ευρωπαϊκό πολιτισμό και την κουλτούρα στη διάρκεια τόσο του 19ου όσο και του 20ου αιώνα υπό τον τίτλο «Fractured Times: Culture and Society in the Twentieth Century» (Κατακερματισμένοι Καιροί: Πολιτισμός και Κοινωνία στον 20ο αιώνα σε ελεύθερη απόδοση). 
Ο Ερικ Χόμπσμπαουμ, ένας «ριζοσπάστης της παράδοσης», ένας «συντηρητικός κομμουνιστής» που κάλυψε με το έργο του μια πυκνή περίοδο που ξεκινά από την Γαλλική Επανάσταση και επεκτείνεται μέχρι την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης, εβραϊκής καταγωγής και μεγαλωμένος στην κοσμοπολίτικη Βιέννη των αρχών του προηγούμενου αιώνα, έγινε μάρτυρας αλλά και οξυδερκής παρατηρητής των μεγαλύτερων κοινωνικών αλλά και καλλιτεχνικών αλλαγών της εποχής του.