Δευτέρα 8 Απριλίου 2013

Παροικιακό Ημερολόγιο

ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
Σειρά σεμιναρίων με διακεκριμένους ομιλητές οργανώνει η Ελληνική Κοινότητα Μελβούρνης και Βικτώριας, στα οποία πρέπει να δηλώσετε συμμετοχή. Η θεματολογία είναι πλούσια και  άπτεται της Ιστορίας και του Πολιτισμού μας.
Το επόμενο είναι την Τρίτη, 9 Απριλίου, στις 7μμ. στο Wheeler Centre,  Kelvin Club, Melbourne Place (απέναντι από τον κινηματογράφο Russell) με θέμα: Η Χριστιανο-Μουσουλμανική συνύπαρξη και η καταστροφή της, στην Υστερο-Οθωμανική Ανατολία. Ομιλητής ο επίκουρος καθηγητής, Νικόλαος Δουμάνης.
 Ακολουθούν 11 Απριλίου: Οι Ελληνικές Αποικίες της Κάτω Ιταλίας στην Αρχαία Ελλάδα, από τον δρ Gerardo Papalia,  18 Απριλίου: Μυκηναϊκή Ελλάδα - Κοινωνική και Πολιτική οργάνωση κατά την ύστερη εποχή του Χαλκού. Ομιλήτρια η  δρ Σταυρούλα Νικολούδη. 25 Απριλίου: Εκδήλωση για την επέτειο των ANZAC. Ομιλητής ο δρ Ιωάννης Γιαννάκης.
 16 Μαΐου: Οι αρχαίοι Έλληνες θεοί και η σεξουαλικότητα. Ομιλητής ο δρ K.O. Chong Gossard.
 19 Μαΐου: Ελλάδα 1974 - 2013. Μια κριτική επισκόπηση. Ομιλητής ο κ. Κώστας Καραμάρκος.
 23 Μαΐου: Κάτοικοι των Σπηλαίων ή σκαπανείς του λαβύρινθου. Ομιλητής ο δρ Γιώργος Βασιλακόπουλος,
 και 30 Μαΐου: Η ιστορία της ελληνικής μουσικής και του χορού, διαμέσου των εποχών. Ομιλητής Γιάννης Κωσταράκης. Για πληροφορίες τηλεφωνήστε: 9662 2722.

Τοπία της Ελλάδας σε έκθεση βιτρώ


Ένα από τα έργα του Μπουζιούκου, μέσω της τεχνικής βιτρώ, που θα πάρει μέρος στη
Ένα από τα έργα του Μπουζιούκου, μέσω της τεχνικής βιτρώ, που θα πάρει μέρος στην έκθεση του Σύδνεϋ
 
Ο Γιάννος Μπουζιούκος νοιώθει διεθνής καλλιτέχνης.  Δεν ανήκει σ’ ένα και μόνο τόπο. Βιρτουόζος  του βιτρώ ο Γιάννος κουβαλάει τις εικόνες της Ελλάδας στα έργα του, και αυτήν την φορά θα τις μοιραστεί με την ελληνική ομογένεια της Αυστραλίας, μέσα από την τρίτη ατομική του έκθεση στην χώρα των Αντιπόδων,  η οποία θα εγκαινιαστεί στο Σύδνεϋ το Σάββατο, 6 Απριλίου.

Ανοιχτό μόνο για την «ελίτ»

ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΒΑΓΔΑΤΗΣ

Με επιδείξεις μόδας προσπαθεί να «αναβιώσει» την πολιτιστική ζωή του Ιράκ το κατοχικό καθεστώς, με το αίμα να ρέει άφθονο στους δρόμους, και το Μουσείο της Βαγδάτης να ανοίγει μόνο για την «ελίτ»
Αμερικανοί πεζοναύτες στο Μουσείο της Βαγδάτης τον Απρίλη του 2003
 
Αύριο, 8 Απρίλη, συμπληρώνονται 10 χρόνια που παραμένει κλειστό το Αρχαιολογικό Μουσείο της Βαγδάτης λόγω της ιμπεριαλιστικής επίθεσης στην πολύπαθη αυτή χώρα. Αυτή η θλιβερή επέτειος υπενθυμίζει το συνεχές ιμπεριαλιστικό έγκλημα που συντελείται ενάντια στον ιρακινό λαό και την πλούσια και σημαντική πολιτιστική κληρονομιά του.
Το Μουσείο έκλεισε στις 8 Απρίλη του 2003, λίγες εβδομάδες μετά την έναρξη της επίθεσης από τη λυκοσυμμαχία και ενώ δεν μπορούσε να εγγυηθεί κανείς την ασφάλεια του προσωπικού του, παρά το ότι «υπεύθυνος» γι' αυτήν την «ασφάλεια» ήταν... ο αμερικανικός στρατός κατοχής! Αυτό που ακολούθησε μέχρι και τα μέσα Απρίλη θα παραμείνει στη συλλογική μνήμη της ανθρωπότητας ως το χαρακτηριστικότερο έγκλημα ενάντια στην πολιτιστική κληρονομιά: Το Μουσείο λεηλατήθηκε σχεδόν ολοκληρωτικά, με τους αρχαιοκάπηλους να αδειάζουν 28 αίθουσες αρπάζοντας ή καταστρέφοντας δεκάδες χιλιάδες αρχαία εκθέματα ανυπολόγιστης ιστορικής και καλλιτεχνικής αξίας. Ανάμεσά τους ήταν η ολόχρυση άρπα της εποχής του Σουμερίων (3360 - 2000 π.Χ.), το περίφημο γλυπτό κεφάλι γυναίκας από το Ουρούκ, μεγάλη συλλογή με χρυσά περιδέραια, βραχιόλια και σκουλαρίκια των δυναστειών των Σουμερίων ηλικίας 4.000 ετών κ.ά. Ταυτόχρονα λεηλατούνταν το Μουσείο και η Βιβλιοθήκη του Πανεπιστημίου της Μοσούλης.

Η παρακμή του αναγνωστικού μας πολιτισμού

ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΚΟΥΤΣΟΥΡΕΛΗ*
Όπως ακριβώς η Γενιά του Παλαμά, όπως ακριβώς η Γενιά του Σεφέρη, η Εστία υπήρξε πρωτίστως αυτό: ένα από τα βάθρα του αστικού πολιτισμού στην Ελλάδα.
Συγκροτημένη "πνευματική ζωή" στη νεώτερη Ελλάδα σημαίνει στην ουσία δύο Γενιές. Η πρώτη είναι η Γενιά του 1880, η γενιά του Παλαμά και του Ψυχάρη, η γενιά του μαχόμενου δημοτικισμού. Πατώντας πάνω στην κληρονομιά των Επτανησίων και του Σολωμού, συνεργός ιδεολογική στην ανορθωτική προσπάθεια ενός Τρικούπη και ενός Βενιζέλου, θα εμπνεύσει άξιους ανθρώπους σε ποικίλους τομείς. Από τον Τριανταφυλλίδη ώς τον Καζαντζάκη, από τον Καλομοίρη ώς τον Τσάτσο, το γενεαλογικό της δέντρο θα εξακολουθήσει να δίνει καρπούς έως και πολύ μετά τον Πόλεμο.
Η δεύτερη Γενιά είναι, φυσικά, αυτή του 1930 - η Γενιά του Σεφέρη και του Ελύτη, της ανανεωμένης ματιάς στην παράδοση αλλά και της ισότιμης σχέσης με τον ευρωπαϊκό μοντερνισμό. Εμπνεόμενη με τη σειρά της από το παράδειγμα του Παλαμά και των δημοτικιστών, η Γενιά αυτή θα απλώσει ρίζες και κλαδιά σε όλα τα πεδία της νεοελληνικής έκφρασης, από τη μουσική ώς το θέατρο και από τα εικαστικά έως τον κινηματογράφο. Για πρώτη δε φορά σε τέτοιο βαθμό θα επιτύχει να κάνει αυτή την έκφραση γνωστή και εκτός των συνόρων της χώρας. Οι αναλογισμοί της πάνω στο ζήτημα του νέου ελληνισμού εξακριβωμένοι εξακολουθούν να σφραγίζουν τη συλλογική μας αυτοκατανόηση.

Η Μέρκελ στον καμβά

Οι πολιτικοί, είτε ως αφέντες είτε ως δούλοι γίνονται ήρωες στα έργα σύγχρονων καλλιτεχνών
Η Μέρκελ στον καμβά
O πίνακας του Μάικλ Ντ’ Αντουόνο «Η αλήθεια» απεικονίζει τον αμερικανό πρόεδρο Μπαράκ Ομπάμα σε «μεσσιανική» στάση Εσταυρωμένου με αγκάθινο στεφάνιστο κεφάλι

Ο εφοπλιστής που «ποντάρει» στην τέχνη για την Ελλάδα

Ο Πήτερ Νομικός μιλάει για την πολιτιστική πολιτική του, το Greece Debt Free και τα 32 έργα που θα δημοπρατηθούν για να «σβήσουν» μέρος του ελληνικού χρέους.

Η ηδονή της συνωμοσίας

Η ηδονή της συνωμοσίας
 
Ανθρωποι! Ανθρωποι! Προς τι το μίσος και ο αλληλοσπαραγμός; Προς τι η κινδυνολογία; Ούτως ειπείν, μόνον οι αρεσκόμενοι σε σκοτεινές συνωμοσίες ή στην καλύτερη περίπτωση οι άσχετοι θα μπορούσαν να σκεφθούν ότι πωλούνται και τα αρχαία. Διότι ο καθένας που διαρρηγνύει τα ιμάτιά του για την κατάντια της χώρας, η οποία τα ξεπουλάει όλα, μοιάζει να ηδονίζεται με την ιδέα ότι μπορεί να πουληθεί και η Ακρόπολη. Η διασπορά ψευδών ειδήσεων, αν δεν κάνω λάθος, διώκεται μόνο σε περίπτωση πολέμου. Υπό κανονικές συνθήκες χαρακτηρίζεται απλώς κιτρινισμός.
Δεν λέω όμως καθόλου ότι το κράτος λειτουργεί άψογα ούτε ότι ο πολιτισμός είναι σε άνθηση ή ότι τα αρχαία προστατεύονται όπως πρέπει. Τρύπες υπάρχουν παντού, από την άλλη όμως υπάρχουν και οι νόμοι. Και το Σύνταγμα επίσης δεν έχει καταλυθεί από όσο ξέρω... Κάτι υπάρχει όμως στο πίσω μέρος του κεφαλιού όλων μας, εγκατεστημένο εκεί από αιώνες - ίσως να έχει περάσει και στα χρωμοσώματά μας: η πεποίθηση ότι «στην Ελλάδα βρισκόμαστε».

Δηλαδή, όλα είναι πιθανά! Τίποτε δεν αποκλείεται, τίποτε δεν εκπλήσσει. Που σημαίνει κατ' ακολουθίαν ότι και ο πολίτης μπορεί να πράξει παρομοίως. Και αυτό κάνει βεβαίως! Γιατί μπορεί τα αρχαία να μην μπαίνουν σε κανενός είδους διαπραγμάτευση, εν τέλει όμως κινδυνεύουν περισσότερο από εμάς παρά από τους κακούς ξένους.
Μαρία Θερμού, ΤΟ ΒΗΜΑ,  ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ:  07/04/2013

Ο ναός του Απόλλωνα Ζωστήρα, η εκποίηση του Αστέρα Βουλιαγμένης και ο νέος αναπτυξιακός νόμος

 
Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων
Χθες και σήμερα συζητιέται στη Βουλή ο νέος αναπτυξιακός νόμος. Πρόκειται για τη συνέχεια στο σήριαλ των νομοθετικών πρωτοβουλιών που αδυνατίζουν την προστασία του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος, θεσπίζοντας ουσιαστικά μια παράλληλη, «ειδική νομοθεσία» για τους ιδιώτες «στρατηγικούς επενδυτές» και τα Μεγάλα Έργα. Μέσω αυτής, κατά παράβαση του Συντάγματος, νομιμοποιείται η ιδιωτική πολεοδόμηση, η αλλαγή στα Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια (ΓΠΣ) και τους όρους δόμησης και χρήσης γης, η εκποίηση δημοσίων εκτάσεων μέσω του ΤΑΙΠΕΔ, η ιδιωτική χρήση των κοινόχρηστων αγαθών (όπως ο αιγιαλός), ενώ απειλείται ευθέως η προστασία των μνημείων. Καλό θα είναι λοιπόν να βλέπουμε το δάσος και όχι το δέντρο.

Στην κληρονομιά της εκπαίδευσης, είναι αφιερωμένη η παγκόσμια ημέρα μνημείων

 
ICOMOS
Το 2013, η παγκόσμια ημέρα μνημείων (18 Απριλίου) είναι αφιερωμένη στην Κληρονομιά της Εκπαίδευσης (σχολεία, πανεπιστήμια, βιβλιοθήκες, ακαδημίες, κ.λπ.) σε όλες της τις εκφάνσεις της στα διάφορα γεω-πολιτισμικά πλαίσια.
Σε όλη την ιστορία και στα διάφορα γεω-πολιτισμικά πλαίσια, η εκπαίδευση πραγματοποιείτο σε ένα ευρύ φάσμα χώρων ή κτηρίων. Ανοιχτοί χώροι, η αγορά ακόμη και η προστατευτική σκιά ενός δέντρου θα μπορούσαν να είναι εξίσου χρήσιμα για τη μετάδοση της γνώσης, όσο και ειδικά θεσμικά κτήρια, όπως σχολεία, πανεπιστήμια, ισλαμικά ιεροδιδασκαλεία, ακαδημίες, βιβλιοθήκες, μοναστήρια κ.λπ.
Πολλά από αυτά τα κτήρια, σύνολα κτηρίων ή χώρων αναγνωρίζονται όχι μόνο ως φορείς κοινωνικών ή θεσμικών αξιών αλλά και ιστορικών ή καλλιτεχνικών, και ως εκ τούτου αποτελούν ένα σημαντικό τμήμα της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.
Η προστασία και η διατήρηση της κληρονομιάς της εκπαίδευσης όχι μόνο συνεπάγονται τη διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς, αλλά επίσης, την ίδια στιγμή, αναδεικνύουν την παιδεία ως ένα από τα θεμελιώδη ανθρώπινα καθήκοντα.

Μνημεία υπό Απειλή www.mua.gr


Ένα εργαλείο συνεργασίας και παρέμβασης.
Honest Partners
Η εταιρεία Honest Partners παρουσιάζει ένα μοναδικό για την Ελλάδα εγχείρημα συμμετοχικής επεξεργασίας δεδομένων(crowdsourcing) που σχετίζεται με την πολιτιστική κληρονομιά. Την πρώτη διαδικτυακή βάση δεδομένων που καταγράφει, μέσω των πολιτών, τους κινδύνους που απειλούν υλικές και άυλες αξίες της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς, αναζητώντας δημιουργικούς τρόπους προστασίας της.