Τετάρτη 24 Απριλίου 2013

Τέχνη του 20ού υπό τη σκέπη του Βυζαντίου


Η καλοκαιρινή έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Ανδρο (30 Ιουνίου-29 Σεπτεμβρίου)

Θα εκτεθούν περισσότερα από 130 έργα σημαντικών καλλιτεχνών, οι οποίοι, παράλληλα με την κοσμική ζωγραφική, ασχολήθηκαν και με τη θρησκευτική θεματολογία, από τον Παρθένη, τον Κόντογλου και τον Παπαλουκά, μέχρι τον Εγγονόπουλο, τον Τσαρούχη και την Κατράκη 
Την καθιερωμένη καλοκαιρινή του έκθεση ετοιμάζει το Ιδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή στην Ανδρο, με επίκεντρο αυτή τη φορά την επίδραση της βυζαντινής παράδοσης στην ελληνική τέχνη του 20ού αιώνα.





Το μουσείο στο Παγκράτι καθυστερεί


getFile (46)Η κατασκευή του νέου μουσείου σύγχρονης τέχνης στην οδό Ερατοσθένους στο Παγκράτι, δίπλα στον Αγιο Σπυρίδωνα, που θα στεγάσει μέρος της συλλογής των Γουλανδρήδων με κορυφαία έργα του μοντερνισμού, καθυστερεί. Μόλις πριν από ένα μήνα ανέλαβε δράση ο εργολάβος για την ανάπλαση του παλαιού κτιρίου και την προσθήκη καινούργιας πτέρυγας, αρχίζοντας με τις περιμετρικές αντιστηρίξεις.

«Είναι ένα δύσκολο τεχνικά έργο» μας λέει ο αρχιτέκτονας Αλέξης Βικέλας, ο οποίος υπολογίζει ότι το μουσείο θα είναι έτοιμο σε τρία χρόνια. Παράλληλα γίνονται περιφερειακές γεωτεχνικές εργασίες και καθαρισμοί του περιβάλλοντος χώρου προκειμένου να υπάρχει πρόσβαση στο εργοτάξιο, ενώ περιμένουν έγκριση από τον δήμο για την ανάπλαση της πλατείας, απέναντι από το μουσείο. 
Μέχρι την ολοκλήρωση του έργου πιθανότατα θα έχει ξεκαθαρίσει και μια άλλη εκκρεμότητα, νομική αυτή τη φορά: από τις κληρονόμους του ζεύγους Γουλανδρή, η ανιψιά τους Ασπασία Ζαΐμη διεκδικεί, μέσω των ελβετικών δικαστηρίων, τμήμα της περίφημης συλλογής που περιλαμβάνει από Βαν Γκογκ, Πικάσο και Γκογκέν, μέχρι Μοντιλιάνι, Ροντέν, Σεζάν.
23/04/2013


 
 http://www.efsyn.gr



Η γερμανική κωμωδία

Το πρόβλημα στη γερμανική αντίληψη της γνώσης έχει επισημανθεί από τον πλέον αρμόδιο, τον ίδιο τον Γκαίτε. Είναι γνώση ψυχρή και οδηγεί τον κάτοχό της κατευθείαν στην απόγνωση. Γι’ αυτό ο Δόκτωρ Φάουστ, γέρος και άνυδρος, έτοιμος να παραδοθεί στην αγκαλιά του Διαβόλου, μονολογεί στο γοτθικό του σπουδαστήριο: «Ιδού εγώ με τόσα φώτα, μωρός και άφρων όπως και πρώτα».  Η επιστημοσύνη που ασκείται στεγνά, νοιάζεται μόνο για τα αντικείμενα και εξαιρεί από τη μέριμνά της τη θερμότητα του ανθρώπινου αισθήματος, αυτή η επιστημοσύνη είναι πάντα έτοιμη για ανίερες συμμαχίες. Η παγωμένη γερμανική διάνοια ανήκει στον Μεφιστοφελή – σε κρίσιμες ιστορικές περιόδους λιποτακτεί από τη ζωή, ρέπει προς τον θάνατο και τυλίγεται στα χρώματα της σκοτεινής του σημαίας. Αυτά τα χρώματα είναι γκρίζα και σοβαρά. Γιατί ο θάνατος στη γερμανική παράδοση διαθέτει ενίοτε μια σκεπτικιστική κατήφεια, αλλά δεν είναι ποτέ κωμικός. Γι’ αυτό και οι Γερμανοί δεν έχουν κωμωδία.

"De l'Allemagne" : le grand malentendu-"SCANDALE POLITICO-CULTUREL"?


"Le Crieur" (détail), de Karl Hofer (1935), huile sur toile.
"Le Crieur" (détail), de Karl Hofer (1935), huile sur toile. | MUSÉE NATIONAL DE L'ERMITAGE
 Ce devait être le point d'orgue culturel des cérémonies célébrant les 50 ans du traité de l'Elysée entre l'Allemagne et la France. Parrainée par Angela Merkel etFrançois Hollande, l'exposition "De l'Allemagne, 1800-1939, de Friedrich à Beckmann" a ouvert au Louvre, le 28 mars, avec pour dessein de montrer - enfin - au public français qu'il y avait des peintres allemands, contrairement à une idée répandue en France dans l'entre-deux-guerres, et pas encore tout à fait disparue. Riche de 200 oeuvres, elle a d'abord été saluée par la critique de part et d'autre du Rhin et a immédiatement attiré le public - 3 400 visiteurs par jour en moyenne. Mais, très vite, en Allemagne, elle a aussi été vivement remise en cause.

Pourquoi ?

Τρίτη 23 Απριλίου 2013

Κατάθεση υπογραφών στην UNESCO για τα μνημεία της Κύπρου


Το υλικό από τη συλλογή υπογραφών διαμαρτυρίας για την καταστροφή των θρησκευτικών και πολιτιστικών μνημείων στο βόρειο κατεχόμενο έδαφος της Κυπριακής Δημοκρατίας από την Τουρκία, κατέθεσαν στην UNESCO ο Αντιπρόεδρος της Παγκόσμιας Διακοινοβουλευτικής Ένωσης Ελληνισμού (ΠΑΔΕΕ), Ευρωβουλευτής Γιώργος Χατζημαρκάκης και το μέλος του ΔΣ της Ένωσης Τζιμ Καρύγιαννης, μέλος του Κοινοβουλίου του Scarborough-Agincourt (Καναδάς) και Φιλελεύθερος Κριτής Πολυπολιτισμικότητας.

Σύμφωνα με δελτίο Τύπου του γραφείου του κ. Χατζημαρκάκη, οι δύο απόδημοι πολιτικοί συναντήθηκαν με τη Γραμματεία του Εκπαιδευτικού, Επιστημονικού  και Πολιτιστικού Οργανισμού  Ηνωμένων Εθνών  (UNESCO), στο Παρίσι και παρουσίασαν στους αξιωματούχους της UNESCO τη διαμαρτυρία υπογραφών σχετικά με την καταστροφή των θρησκευτικών και πολιτιστικών μνημείων στο βόρειο κατεχόμενο έδαφος της Δημοκρατίας της Κύπρου από την Τουρκία.
“Η καταστροφή της πολιτιστικής κληρονομιάς στα κατεχόμενα εδάφη της βόρειας Κύπρου θα πρέπει να σταματήσει και αν όχι, θα πρέπει να εφαρμοστούν επικυρώσεις από τα Ηνωμένα Έθνη”, ανέφερε ο  κ. Καρύγιαννης.
“Αυτή η διαμαρτυρία έχει δείξει  στην UNESCO ότι η καταστροφή της πολιτιστικής κληρονομιάς στην κατεχόμενη Κύπρο δεν μπορεί πλέον να γίνει ανεκτή”, πρόσθεσε ο κ. Χατζημαρκάκης. “Είναι καιρός να υπάρξει ο απαιτούμενος σεβασμός και να αναδειχθεί η πολιτιστική και θρησκευτική κληρονομιά όπως της αξίζει", πρόσθεσε.

Ο κ. Καρύγιαννης άρχισε την ηλεκτρονική διαμαρτυρία  αναφορικά με την καταστροφή των θρησκευτικών και πολιτιστικών μνημείων στο βόρειο κατεχόμενο έδαφος της Δημοκρατίας της Κύπρου από την Τουρκία το 2009. Δεκάδες χιλιάδες υπογραφές έχουν συγκεντρωθεί από όλο τον κόσμο στην ιστοσελίδα - www.cyprusculturaldestruction.com.
“Οι συνομιλίες ήταν ενθαρρυντικές”, είπε ο κ. Καρύγιαννης.  “H UNESCO είναι πρόθυμη να συνεργαστεί με την κυπριακή Κυβέρνηση και με βουλευτές από όλο τον κόσμο, υπό την προϋπόθεση ότι το Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ θα δώσει άδεια για παρέμβαση στην UNESCO για να επιλύσει αυτό το εν εξελίξει πρόβλημα,” πρόσθεσε.
- See more at: http://www.cna.org.cy/webnews.asp?a=c24cc6ec3dde4306b4c3de700afe1cb4#sthash.ergaoNN3.dpuf
Το υλικό από τη συλλογή υπογραφών διαμαρτυρίας για την καταστροφή των θρησκευτικών και πολιτιστικών μνημείων στο βόρειο κατεχόμενο έδαφος της Κυπριακής Δημοκρατίας από την Τουρκία, κατέθεσαν στην UNESCO ο Αντιπρόεδρος της Παγκόσμιας Διακοινοβουλευτικής Ένωσης Ελληνισμού (ΠΑΔΕΕ), Ευρωβουλευτής Γιώργος Χατζημαρκάκης και το μέλος του ΔΣ της Ένωσης Τζιμ Καρύγιαννης, μέλος του Κοινοβουλίου του Scarborough-Agincourt (Καναδάς) και Φιλελεύθερος Κριτής Πολυπολιτισμικότητας.
Σύμφωνα με δελτίο Τύπου του γραφείου του κ. Χατζημαρκάκη, οι δύο απόδημοι πολιτικοί συναντήθηκαν με τη Γραμματεία του Εκπαιδευτικού, Επιστημονικού  και Πολιτιστικού Οργανισμού  Ηνωμένων Εθνών  (UNESCO), στο Παρίσι και παρουσίασαν στους αξιωματούχους της UNESCO τη διαμαρτυρία υπογραφών σχετικά με την καταστροφή των θρησκευτικών και πολιτιστικών μνημείων στο βόρειο κατεχόμενο έδαφος της Δημοκρατίας της Κύπρου από την Τουρκία.
“Η καταστροφή της πολιτιστικής κληρονομιάς στα κατεχόμενα εδάφη της βόρειας Κύπρου θα πρέπει να σταματήσει και αν όχι, θα πρέπει να εφαρμοστούν επικυρώσεις από τα Ηνωμένα Έθνη”, ανέφερε ο  κ. Καρύγιαννης.

Δείτε όλα τα αξιοθέατα του κόσμου με 1,15 εκατομμύρια ευρώ


Τόσα θα πληρώσει ένας Κινέζος για να επισκεφτεί τα 962 μνημεία παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς
Δείτε όλα τα αξιοθέατα του κόσμου με 1,15 εκατομμύρια ευρώ
Η Πέτρα στην Ιορδανία, ένα από τα 962 παγκόσμια μνημεία πολιτιστικής κληρονομιάς της Ουνέσκο που θα επισκεφτεί ο «ανώνυμος» Κινέζος υπερ-τουρίστας στη διετή περιήγησή του ανά την υφήλιο.

Παρίσι 
Ένας πάμπλουτος Κινέζος θα πληρώσει ένα πακέτο διακοπών 1,15 εκατομμυρίων ευρώ προκειμένου να επισκεφτεί, μέσα στα επόμενα δυο χρόνια, τα 962 μέρη της Γης που έχουν χαρακτηριστεί ως μνημεία παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO.

Ιταλία: η Καμόρα κάνει μπίζνες στην αρχαία Πομπηία


Δικαστική έρευνα για τις υπερτιμολογήσεις στα έργα συντήρησης
Ιταλία: η Καμόρα κάνει μπίζνες στην αρχαία Πομπηία
Ο Οίκος των Μονομάχων στη Πομπηία, που κατέρρευσε λόγω της κρατικής αδιαφορίας τον Νοέμβριο του 2010.

Ρώμη 
Η ιταλική Δικαιοσύνη έχει ξεκινήσει έρευνα για να διαπιστώσει, εάν η Καμόρα, η μαφία της Νάπολι, εμπλέκεται στο πρόγραμμα συντήρησης του αρχαιολογικού χώρου της Πομπηίας, χώρου που έχει ανακηρυχθεί ως Παγκόσμιο Μνημείο Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO.

Το πρόγραμμα, ύψους 105 εκατομμυρίων ευρώ, συγχρηματοδοτείται από το ιταλικό κράτος και την Ευρωπαϊκή Ένωση και ξεκίνησε τον περασμένο Φεβρουάριο, όμως υποψίες κίνησε το γεγονός πως, ενώ ο προϋπολογισμός ενός και μόνο συγκεκριμένου τμήματος των εργασιών είχε τιμολογηθεί δέκα φορές πάνω από το αρχικό του κόστος.

Ως τα τέλη Αυγούστου η έκθεση «Το ναυάγιο των Αντικυθήρων»


Την έχουν επισκεφθεί μέχρι στιγμής εξήντα χιλιάδες μαθητές
Ως τα τέλη Αυγούστου η έκθεση «Το ναυάγιο των Αντικυθήρων»

Παρατείνεται ως τις 31 Αυγούστου η σπουδαία έκθεση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου για το «Ναυάγιο των Αντικυθήρων. Το πλοίο, οι θησαυροί, ο Μηχανισμός», χάρη στην οποία αυξήθηκε η επισκεψιμότητα του μουσείου κατά 50%. Τα σχόλια μάλιστα τόσο στα βιβλία επισκεπτών του μουσείου όσο και στον ελληνικό και διεθνή τύπο υπήρξαν διθυραμβικά, δεδομένου ότι η έκθεση έχει χαρακτηρισθεί ως η καλύτερη στο είδος της στην ευρωπαϊκή ήπειρο κατά τις τελευταίες δεκαετίες. Μεταξύ των επισκεπτών άλλωστε έχουν δει την έκθεση 60.000 μαθητές από όλη την Ελλάδα.

Εργο πολυπληθούς διεπιστημονικής ομάδας, η έκθεση παρουσιάζει στο κοινό τα ευρήματα από το Ναυάγιο των Αντικυθήρων, το οποίο εντοπίστηκε το 1900 από σφουγγαράδες από τη Σύμη. Η έρευνά του εγκαινίασε την ενάλια αρχαιολογία στην Ελλάδα και προσέφερε μια νέα, ανεκτίμητη προσέγγιση στην αρχαία ελληνική τεχνολογία. Από τότε ως σήμερα συναρπάζει η μυθιστορηματική του ανέλκυση καθώς και η πολύπλοκη δομή και λειτουργία του περίφημου «Μηχανισμού των Αντικυθήρων», του πρώτου αναλογικού ημερολογιακού υπολογιστή της ανθρωπότητας, που συμπεριλαμβανόταν στο φορτίο του.

Τα αρχαιολογικά ευρήματα (χάλκινα και μαρμάρινα αγάλματα και αγαλματίδια, πήλινα, χάλκινα και γυάλινα αγγεία, χρυσά κοσμήματα, κλίνες, νομίσματα και τμήματα του ίδιου του πλοίου) αποτελούν σπουδαία μαρτυρία για την τέχνη, το εμπόριο και τη διακίνηση καλλιτεχνημάτων κατά τον 1ο αιώνα π. Χ. Το ναυάγιο δίνει επίσης ζωντανές πληροφορίες για το πώς ο ελληνικός τρόπος ζωής επηρέασε τους ρωμαίους αριστοκράτες και τους εύπορους επιχειρηματίες κατά τον 1ο αιώνα π. Χ. Η έκθεση άλλωστε υπήρξε η αφορμή και το κέντρο ενός ζωηρού διεθνούς επιστημονικού διαλόγου.
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ:  22/04/2013         TO BHMA

Πάθος: αρχαίο, διεθνές και ...δωρεάν


Το θέατρο «Τόπος Αλλού» και ο Νίκος Καμτσής προτείνουν ένα ευρωπαϊκό project βασισμένο στην τραγωδία
Πάθος: αρχαίο, διεθνές και ...δωρεάν

 Με τον τίτλο «Ancient Pathos» το θέατρο «Τόπος Αλλού» και ο Νίκος Καμτσής συμμετέχουν, οργανώνουν και προτείνουν ένα ευρωπαϊκό project βασισμένο στην τραγωδία. 
Σαν μικρό φεστιβάλ όπου θεατρικοί οργανισμοί από την Ιταλία, τη Δανία και την Ισπανία θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους με θέμα την τραγωδία και πως έχει διεισδύσει στην κουλτούρα και τη λογοτεχνία τους. Από την Παρασκευή, 26 Απριλίου και ολοκληρώνεται την Κυριακή των Βαΐων. Η είσοδος είναι δωρεάν και προαπαιτείται κράτηση θέσεων στο τηλέφωνο 210.8656004.

Φερετζές στα αγάλματα


Η ελληνική αποστολή στο Κατάρ αποφάσισε να μην εκτεθούν τα αρχαιοελληνικά αγάλματα σκεπασμένα με μαύρα διαφανή πέπλα στην έκθεση για τους Ολυμπιακούς Αγώνες
Με φερετζέ, τσαντόρ ή μπούρκα ήθελε να εκθέσει το Κατάρ δύο αρχαιοελληνικά γυμνά αγάλματα. Και για να είμαστε πιο ακριβείς, οι οργανωτές της έκθεσης «Ολυμπιακοί Αγώνες: Παρελθόν - Παρόν», που εγκαινιάστηκε στις 28 Μαρτίου από τον αν. υπουργό Πολιτισμού Κ. Τζαβάρα, ήθελαν να σκεπάσουν με μαύρα διαφανή πέπλα έναν Κούρο του 6ου αιώνα π.Χ. και έναν αθλητή, ρωμαϊκό αντίγραφο έργου κλασικών χρόνων.
Ο δισκοβόλος του Μύρωνα από την έκθεση στο ΒερολίνοΟ δισκοβόλος του Μύρωνα από την έκθεση στο ΒερολίνοΑυτό απετράπη την παραμονή των εγκαινίων της έκθεσης, όταν η ελληνική αποστολή, με επικεφαλής τον Ελληνα υπουργό, πληροφορήθηκε τις προθέσεις των οργανωτών και προσπάθησε να τους μεταπείσει.
Οταν αυτό δεν κατέστη δυνατόν, ο κ. Τζαβάρας, έκπληκτος από την απαίτησή τους να εκθέσουν τα γλυπτά σκεπασμένα με πέπλα για να μη φαίνονται τα γεννητικά τους όργανα, αποφάσισε να μην εκτεθούν και να γυρίσουν πάραυτα στην Αθήνα.