Πέμπτη 25 Απριλίου 2013

Καταστράφηκε μιναρές σε ιστορικό τζαμί στο Χαλέπι


Από τις συγκρούσεις του εμφυλίου

Η εικόνα του τζαμιού μετά την καταστροφή και πριν. Ο μιναρές του τεμένους έχει ισοπεδωθεί...
Η εικόνα του τζαμιού μετά την καταστροφή και πριν. Ο μιναρές του τεμένους έχει ισοπεδωθεί...   (Φωτογραφία:  Associated Press )
Χαλέπι, Συρία
Ο μιναρές ενός εκ των ιστορικότερων -και πιο γνωστών- τζαμιών στη Συρία καταστράφηκε στη διάρκεια συγκρούσεων στο Χαλέπι. Πρόκειται για τον μιναρέ του τεμένους Ουμαγιάντ που χρονολογείται από τον 11ο αιώνα.

Το κρατικό πρακτορείο ειδήσεων Sana κατηγόρησε τους αντάρτες ότι ανατίναξαν τον μιναρέ. Ωστόσο, ακτιβιστές δηλώνουν ότι ο μιναρές χτυπήθηκε από πυρά τεθωρακισμένων του συριακού στρατού.

Το τζαμί, προστατευόμενο μνημείο από την Unesco, ήταν στα χέρια των ανταρτών εδώ και αρκετούς μήνες, ωστόσο η μάχη για τον έλεγχο της γύρω περιοχής μαίνεται.

Και άλλα τμήματα του τεμένους έχουν υποστεί μεγάλες ζημιές από πυρά.

Ο πολιτισμός της Συρίας μετρά τις πληγές του εμφυλίου πολέμου.

Μεγάλοι σεισμοί κατέστρεψαν τις Μυκήνες


Πώς έπεσαν τα Κυκλώπεια Τείχη
Μεγάλοι σεισμοί κατέστρεψαν τις Μυκήνες
              Ισχυροί σεισμοί κατέστρεψαν τα μεγάλα ανάκτορα του μυκηναϊκού κόσμου στην Πελοπόννησο (Μυκήνες, Τύρινθα, Μιδέα) όπως προτείνει νέα έρευνα, που διεξάγεται από έναν γερμανό σεισμολόγο και μία ελληνίδα αρχαιολόγο. 
Δεν ήταν δηλαδή αιτία η -αμφισβητούμενη ούτως ή άλλως- Κάθοδος των Δωριέων που μαθαίναμε στο σχολείο ούτε εξεγέρσεις κοινωνικών ομάδων όπως έχει επίσης ειπωθεί ή ακόμη αλλαγές στο κλίμα που κατέστρεψαν τις καλλιέργειες. 
Τον 12ο π. Χ. αιώνα όντως οι Μυκήνες και η Τύρινθα καταστράφηκαν. 
Αλλά ο σεισμολόγος κ. Κλάους Χίνζεν από την Κολωνία κι η έφορος Προϊστορικών Κλασικών Αρχαιοτήτων Αργολίδας κυρία Αλκηστις Παπαδημητρίου μελετώντας τα σεισμολογικά στοιχεία της Τίρυνθας υποπτεύονται ήδη την πραγματική αιτία.

World Book Night: Μοιράστηκαν 500.000 βιβλία


Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε σε Λίβερπουλ, Λονδίνο, Εδιμβούργο
World Book Night: Μοιράστηκαν 500.000 βιβλία
Με εξαιρετική επιτυχία διεξήχθη χθες το βράδυ, 23 Απριλίου -ημέρα που συμπίπτει με την Παγκόσμια Ημέρα Βιβλίου που έχει καθιερώσει η UNESCΟ-, για τρίτη φορά η εκδήλωση World Book Night (WBN) όπου δωρήθηκαν 500.000 βιβλία σε ανθρώπους που τα είχαν ανάγκη ή που ποτέ δεν είχαν σκεφτεί να τα προσεγγίσουν

Η 23η Απριλίου, ως WBN,  συμπίπτει με την Παγκόσμια Ημέρα Βιβλίου που έχει καθιερώσει η UNESCO . Όπως δήλωσε η Ulia Kingsford, διευθύνων σύμβουλος της World Book Night,  η προώθηση τόσο πολλών βιβλίων έγινε απόλυτα ομαλά. Στην εκδήλωση αυτή έλαβαν μέρος 20.000 εθελοντές που μοίρασαν ο καθένας 20 αντίτυπα από έναν τίτλο που βρισκόταν σε μία λίστα 20 επιλεγμένων βιβλίων όλων των κατηγοριών.

Τετάρτη 24 Απριλίου 2013

Περιήγηση στο μαγικό σύμπαν των αριθμών


Ο μυστηριώδης, συναρπαστικός - και για πολλούς ακατανόητος -  κόσμος των μαθηματικών προδίδει τα παράξενα μυστικά του σε μία επιστημονική συζήτηση, με πρωταγωνίστρια τη γλώσσα των αριθμών.

Στο πλαίσιο του κύκλου «Λέξεις και σκέψεις», έλληνες και ξένοι μαθηματικοί θα συνομιλήσουν με το κοινό για την επιστήμη, που από την αρχαιότητα είναι συνυφασμένη με τη γνώση, στη συζήτηση με τίτλο Μαθηματικά: Γιατί;», που θα πραγματοποιηθεί στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, την Τετάρτη 24 Απριλίου στις 7 το απόγευμα, με ελεύθερη είσοδο.

Η Ακαδημία απαλλάσσεται απο τα συνθήματα

Προχωρούν ο καθαρισμός και η αποκατάσταση του κτιρίου της Ακαδημίας Αθηνών.

Oλοκληρώθηκε το πρώτο τμήμα καθαρισμού των όψεων της Ακαδημίας Αθηνών που αφορούσε την πρόσοψη της οδού Πανεπιστημίου. Απομένει τώρα το πιο δύσκολο μέρος καθώς «παραδοσιακά» είναι ο τοίχος του πεζόδρομου της Πατριάρχου Γρηγορίου Ε΄ που γίνεται στόχος βανδάλων και κακοποιείται συστηματικά.

Καθαρίζουν τα μνημεία στη Θεσσαλονίκη


Για έναν περίεργο λόγο, οπαδοί ομάδων, κομμάτων, ανένταχτοι, διαμαρτυρόμενοι, ερωτοχτυπημένοι, καψούρηδες, φιλοσοφίζοντες και άλλοι, πιστεύουν ότι κάποια αρχαία αλλά και νεότερα μνημεία δημιουργήθηκαν για να μπορούν αυτοί να εκφράζουν επάνω τους τον γκαϊλέ τους, τους προβληματισμούς τους, τα βάσανά τους, την αντίδραση ή τον ενθουσιασμό τους.
Οτι δηλαδή όταν χτιζόταν ο Λευκός Πύργος, το 1450, αυτοί που τον σχεδίασαν και τον έχτισαν το έκαναν ακριβώς για να μπορούν να πηγαίνουν σήμερα κάποιοι και να εκφράζουν με σπρέι τον καημό τους.
 Ή όταν ο Ρωμαίος αυτοκράτορας Γαλέριος έδωσε εντολή να χτιστεί η Καμάρα, ή Θριαμβική Αψίδα του Γαλερίου, το 306 μ.Χ., δεν το έκανε επειδή επέστρεψε θριαμβευτής από την εκστρατεία του κατά των Περσών, αλλά επειδή ήξερε ότι κάποιοι, 24-25 αιώνες μετά, θα χρειαστούν έναν τοίχο για να εκφράσουν την αλληλεγγύη τους στους συντρόφους τους.

Παλιό αεροδρόμιο γεμάτο αρχαία ευρήματα


Η δημιουργία Μητροπολιτικού Πάρκου έχει και αρχαιολογικές πτυχές

Πολύτιμα σημάδια των αρχαίων δήμων, που συναντώνται στην ευρύτερη περιοχή του Ελληνικού, έχουν εντοπιστεί με αφορμή διάφορα έργα. Ενας ταφικός περίβολος είχε μάλιστα, μετακομίσει το 1960 στα μουγκά, γιατί εμπόδιζε την επέκταση του αεροδρομίου προς τα ανατολικά

Τρεις αρχαίοι δήμοι, του Αλιμούντος, του Ευωνύμου και της Αιξωνής, «συναντώνται» στην ευρύτερη περιοχή του παλιού αεροδρομίου στο Ελληνικό. Πολύτιμα «σημάδια» τους έχουν έρθει στο φως με αφορμή διάφορα έργα, όπως το μετρό και το τραμ. Στην τελευταία ημερίδα για το μητροπολιτικό πάρκο αποκαλύφθηκε, όμως, και η ύπαρξη του επιβλητικού ταφικού περιβόλου Ελληνικού, που είχε εντοπιστεί το 1960 αλλά είχε μετακομίσει στα… μουγκά στον χώρο που στεγάζει σήμερα την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) γιατί εμπόδιζε την επέκταση του αεροδρομίου προς τα ανατολικά!

Το μνημείο αυτό έδωσε το όνομά του στο Ελληνικό, ενώ όλες οι ενδείξεις οδηγούν στην εκτίμηση ότι ανήκε στον αρχαίο Δήμο Αιξωνής. Ηταν ορατό και γι΄αυτό οι τάφοι του είχαν συληθεί σε άγνωστη εποχή από τα γλυπτά τους. Τα λίγα στοιχεία που προέκυψαν από τις ανασκαφές του Βασίλη Πετράκου ανάγουν το μνημείο στον 4ο π.Χ. αιώνα.

Στα αραβικά όλο το έργο του Καβάφη


H μετάφραση στα αραβικά του συνολικού έργου του Καβάφη, από τον καταξιωμένο ποιητή Ριφάατ Σαλάμ, παρουσιάστηκε σε εκδήλωση του Παραρτήματος του Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού, στην Οικία-Μουσείο Καβάφη, στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου.
Το Παράρτημα Αλεξάνδρειας του Ιδρύματος εγκαινίασε με αυτή την εκδήλωση μια σειρά από πολιτιστικές δράσεις για το έτος Καβάφη, που περιλαμβάνει εικαστικές εκθέσεις, προβολές ντοκιμαντέρ, συναυλίες, λευκώματα και εκδόσεις.

«Wikipedia της τέχνης»


Η ΦΩΤΕΙΝΗ ΒΑΛΕΟΝΤΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΕ ΚΑΙ ΕΜΠΝΕΥΣΤΗΚΕ ΤΟ USEUM«Το μουσείο τέχνης του κόσμου»

 Αν και στα πρώτα της βήματα, η εφαρμογή έχει ήδη βρει ανταπόκριση έχοντας συγκεντρώσει 5.061 έργα και 417 καλλιτέχνες από 73 χώρες, σε έναν ιστότοπο για καλλιτέχνες και φιλότεχνους.
Ολα ξεκίνησαν πριν από ένα χρόνο, καθώς έψαχνε θέμα για το διδακτορικό της στο Πανεπιστήμιο UCL και διαπίστωσε ότι δεν υπάρχει ιστότοπος που να σχετίζεται με το χώρο της τέχνης και να είναι ταυτόχρονα αναγνωρίσιμος και διαδεδομένος στο ευρύ κοινό.
Αυτό το κενό φιλοδοξεί να συμπληρώσει η ίδια δημιουργώντας το USEUM «Το μουσείο τέχνης του κόσμου», όπως το ορίζει. «Φιλοξενεί έργα από όλο τον κόσμο, ενώ το επιμελούνται οι χρήστες της πλατφόρμας». 

Συγκάτοικοι στην τέχνη


Πικάσο και «Σούπερ Μάριο», Σεζάν και «Ντόνκι Κονγκ»; Γίνεται αυτοί να συγκατοικήσουν; Μπορεί ένα βιντεοπαιχνίδι να σταθεί δίπλα σε ένα αριστούργημα της ζωγραφικής; Ναι, απαντά το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης, αφού αποφάσισε να συμπεριλάβει στη συλλογή του διάσημα βιντεοπαιχνίδια.

Αρχικά, 14 παιχνίδια τα οποία θεωρούνται «κλασικά», όπως το «Τέτρις», αλλά έπεται και συνέχεια. «Αποφασίσαμε να τα εκθέσουμε» λένε οι υπεύθυνοι του Μουσείου «γιατί είναι ένα είδος διαδραστικού ντιζάιν». Και επειδή το ντιζάιν θεωρείται πια τέχνη – προπονεί, λένε, το μάτι μας στο ωραίο, λες και όταν βλέπεις πολλές όμορφες καρέκλες μετά μπορείς να εκτιμήσεις καλύτερα ένα έργο του Γκρέκο –, ο γλυκούλης υδραυλικός Μάριο, ο οποίος μέχρι σήμερα είχε μοναδική φιλοδοξία να σώσει μια κοντούλα πριγκίπισσα δίνοντας λίγη χαρά σε επτάχρονα «κολλημένα» στην παιχνιδοκονσόλα, εκτοξεύτηκε σε ύψη… «Ευαγγελισμού» του Μποτιτσέλι, αφού βρίσκονται σε πλαϊνές αίθουσες του μουσείου.