Τρίτη 7 Μαΐου 2013
Το Αρχαιολογικό Μουσείο «συνομιλεί» στο Facebook
Δική του σελίδα στο Facebook έχει αποκτήσει το αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης. Και μάλιστα μπήκε δυναμικά.
Με αφορμή τον εορτασμό της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων 2013 (18 Μαΐου) που έχει θέμα «Μουσεία (μνήμη και δημιουργικότητα) = κοινωνική αλλαγή», το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης θα οργανώσει μια διαδικτυακή δράση μέσω αυτής της σελίδας του στο Facebook. Τίτλος: «Συνομιλούμε, θυμόμαστε, δημιουργούμε... αλλάζουμε;» και στόχος να δημιουργηθεί μια διαδραστική σχέση, μια συνομιλία με το κοινό του με θέμα τη μνήμη.Η Τέχνη ταξιδεύει στην... Αγονη γραμμή
ΓΙΑ ΕΒΔΟΜΗ ΧΡΟΝΙΑ
Το πρόγραμμα «Αγονη Γραμμή Γόνιμη» συνεχίζει φέτος για έβδομη συνεχή
χρονιά τις δραστηρότητές του με μια σειρά πολιτιστικών, και όχι μόνο,
δράσεων.
Η Αντίπαρος, η Αμοργός, η Ηρακλειά, η Τήλος, η Χάλκη είναι οι φετινοί
σταθμοί του προγράμματος, που περιλαμβάνει μουσικές βραδιές με την
Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, παραστάσεις όπερας με την Εθνική Λυρική Σκηνή,
ελληνικούς παραδοσιακούς χορούς με το Λύκειο των Ελληνίδων, σύγχρονο
χορό με την ομάδα Ακροποδητί, εργαστήρια ρομποτικής από το Εθνικό
Μετσόβειο Πολυτεχνείο, μαθήματα κουνγκ φου με τον αθλητικό σύλλογο
«Αετός» καθώς και σεμινάριο α' βοηθειών με τους εθελοντές-διασώστες του
Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού.Από το 2007 ως σήμερα, η «Αγονη Γραμμή Γόνιμη» έχει πραγματοποιήσει παραπάνω από 50 επισκέψεις σε 21 νησιά κατά τους χειμερινούς μήνες.
Φέτος, το πρόγραμμα ξεκίνησε τον Φεβρουάριο και θα ολοκληρωθεί στις αρχές Ιουνίου με ένα τριήμερο εκδηλώσεων στο νησί της Χάλκης.
ΕΘΝΟΣ
«E» 7/5
Δευτέρα 6 Μαΐου 2013
Εκρηκτικά πειράματα γνώσης και διασκέδασης
Γεμάτη
φαντασία και εφευρετικότητα, η Διαδραστική Έκθεση Επιστήμης και
Τεχνολογίας του Ιδρύματος Ευγενίδου καλεί το κοινό να διασκεδάσει
μαθαίνοντας, μέσα από τις ειδικές εορταστικές της δραστηριότητες, που θα
πραγματοποιηθούν από τις 8 έως τις 12 Μαΐου, από τις 11 το πρωί έως τις
8 το βράδυ.
Αφιέρωμα στο Δημήτρη Χατζή στο Πανεπιστήμιο της Βουδαπέστης
Αφιερωμένη στο μεγάλο Έλληνα συγγραφέα και
λογοτέχνη της διασποράς, Δημήτρη Χατζή (1913-1981), ο οποίος για πολλά
χρόνια έζησε και δημιούργησε στην Ουγγαρία, ήταν η φιλολογική εκδήλωση
στο Πανεπιστήμιο της Βουδαπέστης που διοργανώθηκε από το Γραφείο Τύπου
και Επικοινωνίας της πρεσβείας της Ελλάδας στην Ουγγαρία σε συνεργασία
με το Τμήμα Νεοελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου, με την ευκαιρία της
συμπλήρωσης φέτος 100 χρόνων από τη γέννησή του.
Ο κεντρικός ομιλητής της εκδήλωσης, Γιάννης Παππάς, ποιητής και πρόεδρος του Συνδέσμου Φιλολόγων Πάτρας, τόνισε την εξέχουσα θέση που κατέχει ο Δημήτρης Χατζής ανάμεσα στους μεταπολεμικούς συγγραφείς, καθώς, όπως σημείωσε, το έργο του χαρακτηρίζεται από στοιχεία κοινωνικού ρεαλισμού ανάμεικτου με ένα βαθύ ανθρωπισμό και μια μοναδική ευαισθησία.
Όπως παρατήρησε ο ομιλητής, το πνεύμα του συγγραφέα, διαχέεται σε ολόκληρη τη δημιουργία του που αποτελείται κυρίως από διηγήματα, αποτελώντας έτσι έναν από τους κυριότερους εκπροσώπους μιας νεοελληνικής λογοτεχνίας της μικρής φόρμας, ενώ η κεντρική θέση που κατέχει στην αφήγησή του το μικρό αστικό κέντρο τού προσδίδει μια ιδιαιτερότητα, διακριτή από τους μυθιστοριογράφους της «γενιάς της δεκαετίας του 1930» οι οποίοι είναι οι κατεξοχήν εκπρόσωποι του αστικού μυθιστορήματος στην Ελλάδα.
Αρχαιολογικό πάρκο στην καρδιά της Αθήνας
Εξωστρεφή μουσεία και ανοιχτοί χώροι πολιτισμού. Το στοίχημα των καιρών
φαίνεται πως αρχίζει να το καταλαβαίνει η Αρχαιολογική Υπηρεσία, που
διαμορφώνει δύο νέους χώρους περιπάτου, ανάπαυλας, πρασίνου και
αρχαιολογικών αναζητήσεων στην Αθήνα.
Ο πρώτος, το Λύκειο της αρχαίας
Αθήνας, στην οδό Ρηγίλλης, σε λίγους μήνες θα ανοίξει τις «πύλες» του
στο κοινό. Ο δεύτερος είναι ο όμορός του περιβάλλων χώρος του Βυζαντινού
και Χριστιανικού Μουσείου, που θα παραδοθεί αργότερα. Αυτές οι
σημαντικές διαμορφώσεις στην καρδιά της Αθήνας θα προσθέσουν - επιτέλους
- χώρους πρασίνου, όπως και αναψυχής, σε έναν πολύ ταλαιπωρημένο
πολεοδομικό ιστό.
Διότι είναι σκάνδαλο σε μια πόλη από τσιμέντο δύο εκτεταμένοι δημόσιοι
χώροι να παραμένουν αναξιοποίητοι για το κοινό. Τα σχέδια της Γενικής
Γραμματείας Πολιτισμού, πάντως, είναι να δημιουργηθεί επιτέλους ένας
δημόσιος χώρος με δύο τμήματα που θα επικοινωνούν.
Κάποια μέρη θα είναι
προσβάσιμα κι εκτός ωραρίου λειτουργίας του Λυκείου και του μουσείου.
Το Παγκόσμιο Συνέδριο Φιλοσοφίας στο Λύκειο
Τα πωλητήρια δένουν τους επισκέπτες με τα μουσεία
Η έκθεση «Το Μουσείο αλλιώς – 35 χρόνια Πωλητήριο. Από την αρχαιότητα στο σύγχρονο design»
Με τρία Πωλητήρια υψηλής οργάνωσης, μεγάλου πλούτου αντικειμένων και αναπτυξιακής λογικής το Μουσείο Μπενάκη είναι, ίσως, το μόνο στην Ελλάδα που πλησιάζει τα σύγχρονα ευρωπαϊκά πρότυπα. Η Δέσποινα Γερουλάνου, υπεύθυνη από το 1994 των επιτυχημένων Πωλητηρίων του, μας διηγείται την ιστορία τους, μας εξηγεί τη φιλοσοφία τους και δικαιούται να περηφανεύεται για την πολλαπλή προσφορά τους στη διατήρηση παραδοσιακών τεχνικών, στο σύγχρονο design και, φυσικά, στα έσοδα του μουσείου. Η τελευταία πολλές φορές είναι μεγαλύτερη και από την κρατική επιχορήγηση
«Είχε πάντα γεμάτες τις τσέπες του από τόσους θησαυρούς. Τι δεν έβρισκες μέσα! Καρφιά, βώλους, βότσαλα, σπάγγους, κάποτε και κανένα κομμάτι μαστίχα και, πάνω απ’ όλα, το τρίγωνο γυαλί που είχε πέσει από τον πολυέλαιο της εκκλησίας, και που έκανε τόσα ωραία χρώματα σαν το έβαζες στον ήλιο. Ολόκληρο πλούτο είχαν οι τσέπες του Αντώνη», γράφει η Πηνελόπη Δέλτα στον «Τρελαντώνη» αναφερόμενη, τόσο τρυφερά, στην παιδική συλλεκτική μανία του μεγάλου αδερφού της. Μια ευγενή «μανία», που στον χρόνο μεταμορφώθηκε, μετουσιώθηκε σε εξαιρετικές συλλογές και σε ένα σπουδαίο ελληνικό μουσείο.
Από τα ειδώλια και τους αμφορείς στις βυζαντινές εικόνες και τις ξυλόγλυπτες αίθουσες, από τις φορεσιές, τα αριστουργήματα της χρυσοκεντητικής και της αργυροχοΐας στις ακουαρέλες των ξένων περιηγητών και τα κειμήλια του Αγώνα της Ανεξαρτησίας, στο μέγαρο της οδού Κουμπάρη, τα «επεισόδια» της Ελληνικής Ιστορίας ξετυλίγονται, ζωντανεύουν μέσα από έργα τέχνης και βιοτεχνήματα επώνυμων και ανώνυμων δημιουργών.
Με τρία Πωλητήρια υψηλής οργάνωσης, μεγάλου πλούτου αντικειμένων και αναπτυξιακής λογικής το Μουσείο Μπενάκη είναι, ίσως, το μόνο στην Ελλάδα που πλησιάζει τα σύγχρονα ευρωπαϊκά πρότυπα. Η Δέσποινα Γερουλάνου, υπεύθυνη από το 1994 των επιτυχημένων Πωλητηρίων του, μας διηγείται την ιστορία τους, μας εξηγεί τη φιλοσοφία τους και δικαιούται να περηφανεύεται για την πολλαπλή προσφορά τους στη διατήρηση παραδοσιακών τεχνικών, στο σύγχρονο design και, φυσικά, στα έσοδα του μουσείου. Η τελευταία πολλές φορές είναι μεγαλύτερη και από την κρατική επιχορήγηση
«Είχε πάντα γεμάτες τις τσέπες του από τόσους θησαυρούς. Τι δεν έβρισκες μέσα! Καρφιά, βώλους, βότσαλα, σπάγγους, κάποτε και κανένα κομμάτι μαστίχα και, πάνω απ’ όλα, το τρίγωνο γυαλί που είχε πέσει από τον πολυέλαιο της εκκλησίας, και που έκανε τόσα ωραία χρώματα σαν το έβαζες στον ήλιο. Ολόκληρο πλούτο είχαν οι τσέπες του Αντώνη», γράφει η Πηνελόπη Δέλτα στον «Τρελαντώνη» αναφερόμενη, τόσο τρυφερά, στην παιδική συλλεκτική μανία του μεγάλου αδερφού της. Μια ευγενή «μανία», που στον χρόνο μεταμορφώθηκε, μετουσιώθηκε σε εξαιρετικές συλλογές και σε ένα σπουδαίο ελληνικό μουσείο.
Από τα ειδώλια και τους αμφορείς στις βυζαντινές εικόνες και τις ξυλόγλυπτες αίθουσες, από τις φορεσιές, τα αριστουργήματα της χρυσοκεντητικής και της αργυροχοΐας στις ακουαρέλες των ξένων περιηγητών και τα κειμήλια του Αγώνα της Ανεξαρτησίας, στο μέγαρο της οδού Κουμπάρη, τα «επεισόδια» της Ελληνικής Ιστορίας ξετυλίγονται, ζωντανεύουν μέσα από έργα τέχνης και βιοτεχνήματα επώνυμων και ανώνυμων δημιουργών.
Κυριακή 5 Μαΐου 2013
Ήθη και έθιμα του Πάσχα από όλη την Ελλάδα
Το Πάσχα γιορτάζεται με το δικό του
ξεχωριστό τρόπο και η λαογραφική και ιστορική ιδιαιτερότητα της κάθε
περιοχής προσδίδει ένα ξεχωριστό τόνο στον εορτασμό.
Η μεγαλύτερη γιορτή της χριστιανοσύνης έφτασε και μαζί της ζωντανεύουν τα έθιμα και οι παραδόσεις που κάθε χρόνο δίνουν έναν διαφορετικό τόνο σε κάθε γωνιά της χώρας.
Το Πάσχα γιορτάζεται με το δικό
του ξεχωριστό τρόπο και η λαογραφική και ιστορική ιδιαιτερότητα της κάθε
περιοχής προσδίδει ένα ξεχωριστό τόνο στον εορτασμό. Από τη
Σάμο, όπου πραγματοποιείται το έθιμο των τουφεκιών, στην Αρκαδία και το
πέταγμα των αερόστατων, στην Κέρκυρα και τη ρίψη κανατιών μέχρι και την
Καλαμάτα και τη Χίο με τον σαϊτοπόλεμο και τον ρουκετοπόλεμο αντίστοιχα.
H Αυτοδιοίκηση συγκέντρωσε κάποια από τα έθιμα που πραγματοποιούνται σε περιοχές της χώρας και εμείς σας τα παρουσιάζουμε:
Ο Χριστός στο σινεμά
Το Χόλιγουντ δεν θα μπορούσε να μην καταπιαστεί με τα Πάθη του Χριστού -και να μην κερδίσει απ' αυτά.
Αν εξαιρέσουμε τις βιβλικές ταινίες, που η θεματολογία τους αντλείται από την εβραϊκή μυθολογία, από τον Νώε και δώθε, τα μεγάλα στούντιο γύρισαν κάμποσες υπερπαραγωγές, οι οποίες, στην πλειονότητά τους, είτε δεν ξέφυγαν πόντο από τις Γραφές είτε τις σεβάστηκαν και πάλι, αλλά εμμέσως. Δεν ήταν σε όλες ήρωας ο Ιησούς - αλλά ακόμα και σ' αυτές που δεν ήταν, όπως στο «Μπεν Χουρ», ή στο «Βαραββάς», έλαμπε διά της απουσίας του.
Ο Χριστός, ως κινηματογραφικός ήρωας, είχε πάντα, παντού και πάντοτε το ηθικό πλεονέκτημα - και οι κακοί, συνακόλουθα, ήταν οι Ρωμαίοι.
Αρνί στη σούβλα και κοκορέτσι πέντε χιλιάδων χρόνων
Από την εποχή του Ομήρου
«Φωτιά» θα πάρουν σε λίγες μέρες οι σούβλες και τα κάρβουνα για να «φιλοξενήσουν» τα παραδοσιακά πασχαλινά εδέσματα. Αρνί, κατσικάκι και κοκορέτσι θα έχουν την τιμητική τους στο πασχαλινό τραπέζι, ωστόσο ελάχιστοι είναι εκείνοι που γνωρίζουν ότι όλες οι παραπάνω γεύσεις αλλά και ο τρόπος παρασκευής τους ήταν γνωστά στους αρχαίους Έλληνες, πριν από πέντε χιλιάδες χρόνια!Πάθη στο Αγιον Ορος
Είναι πράος, έχει χιούμορ και
απέραντη, αδιατάρακτη πίστη ο πατέρας Επιφάνειος. Μονάζει στο Ορος από
το 1973, με ένα διάλειμμα μόνον 6 μηνών στο Σινά. Αρχικά στη Μονή του
Αγίου Παύλου, όπου διδάχτηκε το βυζαντινό μέλος και ταυτόχρονα επιδόθηκε
στο διακόνημα του μαγείρου. Σήμερα πια είναι περιζήτητος αρχιμάγειρας,
αλλά και συγγραφέας της περίφημης «Μαγειρικής του Αγίου Ορους» (εκδόσεις
«Σύγχρονοι Ορίζοντες»).
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)