Δευτέρα 27 Μαΐου 2013

Τουρκία: Παρέμβαση Ερντογάν για «κούρεμα» ουρανοξυστών

Προκειμένου να διασωθούν ιστορικά και πολιτιστικά μνημεία
Τουρκία: Παρέμβαση Ερντογάν για «κούρεμα» ουρανοξυστών
Πρόκειται για ουρανοξύστες των 37 και 27 ορόφων, στο ευρωπαϊκό τμήμα της Πόλης οι οποίοι προβάλουν στο βάθος του πανοραμικού ορίζοντα ακριβώς πίσω από το μοναδικής συμμετρίας και ιστορικής αξίας τέμενος Σουλειμάνιγιε
 
Η επέμβαση του πρωθυπουργού Ρεσέπ Ταγίπ Ερντογάν στα πολεοδομικά και καλαισθητικά προβλήματα της Τουρκίας ίσως διασώσει ιστορικά και πολιτιστικά μνημεία και οδηγήσει σε απαγόρευση της οικοδόμησης ουρανοξυστών και άλλων πολυώροφων κτιρίων.

Δικαστήριο της Κωνσταντινούπολης ζήτησε την Παρασκευή "να κατεδαφιστούν" τρεις ουρανοξύστες επειδή "καταστρέφουν την ιστορική εικόνα της πόλης". Το δικαστήριο γνωμάτευσε ότι τα τρία πολυώροφα οικοδομήματα "είναι παράνομα, καθότι επιδρούν αρνητικά σε έναν χώρο ιστορικής κληρονομιάς τον οποίον η τουρκική κυβέρνηση οφείλει να προστατεύει".

Αλή Πασάς: Το πιο ρομαντικό τέρας της Ιστορίας



 
Η μυθιστορηματική ζωή του τρομερού Πασά των Ιωαννίνων, σε δύο πολυτελείς τόμους. Ραδιουργίες, αποτρόπαια εγκλήματα, έρωτες, χλιδή και ναρκισσισμός λίγο πριν από την Ελληνική Επανάσταση
Αλή Πασάς: Το πιο ρομαντικό τέρας της Ιστορίας
Ο Αλής στα γόνατα της Βασιλικής, χαρακτικό του Αλεξάντρ-Μαρί Κολέν (1829). Τους χώριζαν 50 χρόνια αλλά μόνο στην αγκαλιά της μπορούσε να γαληνέψει


Αν η φράση «Πασάς στα Γιάννενα» έχει σήμερα τη σημασία της καλοζωίας και της ξεγνοιασιάς, στα τέλη του 18ου - αρχές του 19ου αιώνα η αναφορά της και μόνο μπορούσε να προκαλέσει τρόμο σε χιλιάδες ανθρώπους. Γιατί ο Αλή Πασάς των Ιωαννίνων, ο επονομαζόμενος και Λέων της Ηπείρου, δεν ήταν ούτε σαν τους άλλους ανθρώπους ούτε καν σαν άλλους ηγεμόνες. Ο μισός ελλαδικός χώρος ταρασσόταν συθέμελα όταν εκείνος θύμωνε. Οι εχθροί του δεν έβρισκαν έλεος, αλλά ούτε και οι φίλοι. Ακόμη και η Υψηλή Πύλη στην Κωνσταντινούπολη τον υπολόγιζε και τον φοβόταν, ενώ στην Ευρώπη γεννιόταν ο θρύλος του.

Η Λίτη και ο Χάρος «συνομιλούν» για τη φύση και το αστικό τοπίο


 
Εκθεση της γλύπτριας και του ζωγράφου σε κεντρικό ξενοδοχείο των Αθηνών
Η Λίτη και ο Χάρος «συνομιλούν» για τη φύση και το αστικό τοπίο
εκτύπωση  


 Δώδεκα έργα της γλύπτριας Αφροδίτης Λίτη και δέκα του ζωγράφου Μανώλη Χάρου βρίσκουν θέση _ όχι σε ένα χώρο τέχνης ή μια γκαλερί, αλλά _ ένα ξενοδοχείο. «Γιατί όχι;», μας λέει η επιμελήτρια της νέας έκθεσης των δυο καλλιτεχνών, Ελένη Αθανασίου. «Τα έργα τέχνης δεν πρέπει να προορίζονται μόνο για μουσεία και συγκεκριμένους χώρους, αλλά μπορούν να έχουν θέση μέχρι και στο... δρόμο αρκεί να έχουν κάτι να "πουν" στο κοινό. Πόσο μάλλον σε ένα χώρο ξενοδοχείου που αποτελεί κόμβο συνάντησης ανθρώπων, Ελλήνων και ξένων, όπως το Radisson Blu Park Hotel».

Το Eτος Καβάφη γιορτάζει το Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών

 

«Το Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών θα απορροφήσει το Ελληνικό Ίδρυμα Πολισμού και πρόεδρός του θα είναι η κα Ελένη Αρβελέρ», ανακοίνωσε ο Αναπληρωτής Υπουργός Πολιτισμού Κώστας Τζαβάρας στη συνέντευξη Τύπου για την παρουσίαση των εκδηλώσεων του Κέντρου Δελφών, στο πλαίσιο του «Έτους Καβάφη».
Συμπλήρωσε δε απευθυνόμενος στην κα Αρβελέρ ότι «στο πρόσωπό σας το υπουργείο Πολιτισμού βλέπει ένα πολύτιμο συνεργάτη και κυρίως αισθάνεται ότι η δουλειά η οποία έχετε κάνει στο Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών είναι αυτό που χρόνια τώρα προσδοκά όλη η Ελλάδα, για την αξιοποίηση και την προβολή του ελληνικού πολιτισμού. Είμαστε υπερήφανοι γι’ αυτό που γίνεται στο Κέντρο Δελφών και γι’ αυτό θα σας αναθέσουμε πρόσθετα καθήκοντα».

Έκαψε το έργο της για χάρη της τέχνης, στα Προπύλαια

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ Δημοσίευση : 23 Mαϊου 2013
 
Την πυρπόληση έργου της με καλλιτεχνική πρόθεση, πραγματοποίησε απόψε στα Προπύλαια του Πανεπιστημίου Αθηνών η εικαστικός Σοφία Κανάκη. Η γλυπτική κατασκευή, αφού τοποθετήθηκε και συναρμολογήθηκε στο χώρο μπροστά από το Πανεπιστήμιο, κατόπιν κατεστράφη από την ίδια ενώπιον κοινού που είχε συγκεντρωθεί προκειμένου να παρακολουθήσει την πρωτότυπη αυτή δράση.
Επρόκειτο για μια κατασκευή από κυλίνδρους, εμπνευσμένη από τα προσευχητάρια των Βουδιστών, με κείμενα επί των κυλίνδρων και με γρανάζια όπου ο ένας κύλινδρος εφαρμόζει στον άλλο.

Αρχαίες πόλεις: Μεσογειακό μεγαλείο

MΕΣΟΓΕΙΟΣ: Η ΘΑΛΑΣΣΑ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΩΝ

Κλείστε τα μάτια, αφήστε την αύρα της θάλασσας να χαϊδεύει απαλά το πρόσωπό σας και περπατήστε στους λιθόστρωτους δρόμους πέντε αρχαίων πόλεων της Μεσογείου. Βιώστε ένα νοερό ταξίδι πίσω στον χρόνο, που πραγματικά θα θέλατε να είναι ρεαλιστικό!

Κοιτίδα πανάρχαιων θρησκειών και πολιτισμών, η λεκάνη της Μεσογείου είναι ένας γεωγραφικός χώρος πλούσιος σε αξεπέραστα ιστορικά μνημεία και ανθρώπινες ιστορίες. Για χιλιετίες, η Μεσόγειος, η «δική μας θάλασσα», αποτελούσε τον συνδετικό κρίκο μεταξύ Ανατολής και Δύσης, αφού τα γαλάζια νερά της δεν χώριζαν -αλλά αντίθετα ένωναν- λαούς και πολιτισμούς.

Το αρχαίο θέατρο.  Φωτογραφία: Κωνσταντίνος Μητσάκης
Το αρχαίο θέατρο.
Ταξιδέψτε περιμετρικά της «Θάλασσας των Πολιτισμών» και αποτυπώστε με τις αισθήσεις σας τοπία που ακροβατούν ανάμεσα στο έντονο φως και τη σκιά, στη γυμνή πέτρα και τη γαλάζια Μεσόγειο. Επισκεφθείτε πόλεις αρχαίες, μυθικές, ελληνικές, που έχουν περάσει για πάντα στο πάνθεον της Ιστορίας (Εφεσος, Μεγάλη Λέπτις, Ακράγαντας, Βουθρωτό, Απολλωνία). Περιηγηθείτε σε αρχαιολογικούς χώρους γεμάτους με αξεπέραστα μνημεία του παρελθόντος, όπου το κάλλος του αρχαιοελληνικού πολιτισμού παραμένει αιώνιο και άφθαρτο.
Αλλά πάνω απ' όλα, γνωρίστε τους κατοίκους της Μεσογείου, εκείνους τους ακούραστους οδοιπόρους της Ιστορίας, που εδώ και αιώνες επιβιώνουν και επικοινωνούν μεταξύ τους «περπατώντας» στα υδάτινα μονοπάτια της Μεσογείου, της δικής μας θάλασσας!

Κενό λογικής στο Πάρκο Τρίτση

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗHμερομηνία δημοσίευσης26-05-13
  
Του Νικου Βατοπουλου
Ακόμη και αν η κατάσταση είναι επιεικώς απερίγραπτη, η εμπειρία από μία επίσκεψη στο Πάρκο Τρίτση, στο Ιλιον, είναι θετική. Οχι μόνο γιατί φαντάζεται κανείς πώς θα μπορούσε να γίνει παράδεισος αυτή η αχανής έκταση των 1.000 και πλέον στρεμμάτων, αλλά, κυρίως, γιατί διαπιστώνει το πόσο μας αρέσει να ζούμε με μύθους (και μάλιστα να τους προτιμάμε από την πραγματικότητα).
Οσοι δεν έχετε ποτέ επισκεφθεί το Πάρκο Περιβαλλοντικής Ευαισθητοποίησης Αντώνης Τρίτσης, αξίζει να το επιχειρήσετε. Αυτό είναι το γραφειοκρατικό όνομα της ιστορικής έκτασης που συνδέεται με την Αμαλία, τον Πύργο Βασιλίσσης, τις πρώτες προσπάθειες καλλιέργειας της περιοχής και της απίστευτης και μακράς καθαρά ελληνικής κωλυσιεργίας για την ανάπτυξη και αξιοποίηση αυτής της υπέροχης γης.

SOS εκπέμπει ο Άγιος Παντελεήμονας Μύρτου

Ένα βήμα πριν από την κατάρρευση βρίσκεται το μοναστήρι του Αγίου Παντελεήμονα στη Μύρτου, το οποίο - ως γνωστόν - μετά την εισβολή μετατράπηκε σε τουρκικό στρατόπεδο. Λίγο μετά το άνοιγμα των οδοφραγμάτων το 2003 εγκαταλείφθηκε, προφανώς, γιατί είχε καταστεί επικίνδυνο για τον κατοχικό στρατό.

Το μοναστήρι μέχρι το 1974 ήταν ένα από τα σημαντικότερα χριστιανικά προσκυνήματα της Κύπρου. Σήμερα, η λέξη κατάθλιψη δεν μπορεί να αποδώσει τα συναισθήματα που νιώθει ο επισκέπτης στη θέα της καταρρέουσας μονής.

Η εικόνα της μονής, αλλά και άλλων μνημείων στο κατεχόμενο τμήμα της Κύπρου, θυμίζει τις κατεστραμμένες εκκλησίες και μοναστήρια της Μικράς Ασίας, όπου μόνο τα κουφάρια τους έμειναν μετά τη βίαιη εκδίωξη του ελληνικού πληθυσμού, το 1922.

Ανασκαφές «τριών διαστάσεων»

Το εργαστήριο φωτογραμμετρίας του ΕΜΠ, με (υπερ)εικοσαετή εμπειρία στην εφαρμογή σύγχρονων τεχνολογιών στην αποτύπωση και τεκμηρίωση της πολιτιστικής κληρονομιάς, διοργανώνει διεθνές θερινό σχολείο. Αντικείμενο, η εφαρμογή τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνίας για την πιστή αποτύπωση σε τρεις διαστάσεις των ανασκαφών της Κυμισάλας στη Ρόδο. Η φωτογραμμετρία δεν είναι πολύ γνωστή, αν και χρησιμοποιείται για εφαρμογές, όπως η τοπογραφία, η χαρτογραφία, το κτηματολόγιο, η πολεοδομία και αλλού
Ενας επίγειος σαρωτής laser «εν δράσει» στο ναό του Ηφαίστου για την τρισδιάστατη αποτύπωσή του 
 Ενας επίγειος σαρωτής laser «εν δράσει» στο ναό του Ηφαίστου για την τρισδιάστατη αποτύπωσή του Χρησιμοποιήθηκε ευρύτατα κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου ως στρατιωτική μέθοδος για την πιστή «απόδοση» (αποκάλυψη) των θέσεων των αντιμαχόμενων πλευρών. Φως, γραμμή, μέτρο, οι τρεις λέξεις που συνέθεσαν την τέχνη, τεχνική και επιστήμη της φωτογραμμετρίας, με διιστάμενες τις απόψεις για το ποιος συνέλαβε πρώτος τη σημασία της: ο Εμέ Λοσεντά, Γάλλος ερευνητής το 1850, ή ο Γερμανός αρχιτέκτονας Albrecth Meybenbayer;

Ξεπουλιούνται στο διαδίκτυο κυπριακές αρχαιότητες

Ξεπουλιούνται στο διαδίκτυο κυπριακές αρχαιότητεςΑπίστευτο και όμως αληθινό. Κυπριακές αρχαιότητες ανεκτίμητης αξίας ξεπουλιούνται σε τιμές ευκαιρίας στο διαδίκτυο.
Συγκεκριμένα, μια από τις μεγαλύτερες ιστοσελίδες δημοπρασιών το Ebay, προβάλλει εκατοντάδες αρχαιότητες της Κύπρου και τις προσφέρει μαζί με πιστοποιητικά αυθεντίας σε ενδιαφερόμενους αγοραστές σε όλο τον κόσμο.
Το γεγονός ότι γίνεται εκτεταμένο λαθρεμπόριο αρχαιοτήτων είναι πολύ καλά γνωστό. Το γεγονός επίσης ότι χιλιάδες αρχαιότητες της Κύπρου κλάπηκαν και μέσω κατεχομένων έκαναν φτερά για τα τέσσερα σημεία του ορίζοντα και αυτό το γνωρίζουμε.
Αυτό που δε μπορούμε να πιστέψουμε όμως είναι ότι αυτή η κλεμμένη πολιτιστική μας κληρονομιά, ζητεί αγοραστή μέσω διαδικτύου. Μόνο έτσι μπορεί να ερμηνευτεί η κίνηση της μεγαλύτερης ιστοσελίδα δημοπρασιών στο διαδίκτυο, Ebay, η οποία μεσολαβεί στην πώληση των κυπριακών αρχαιοτήτων ανεκτίμητης αξίας.