Ρωμαϊκό ψηφιδωτό στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.
Σάββατο 1 Ιουνίου 2013
Ψηφίδες + Φαντασία = Δημιουργία
Ουμπέρτο Έκο: «Ο πολιτισμός είναι μια διαρκής κρίση»
Ευτυχώς που δεν έχει ανάγκη τον Μπερλουσκόνι
«Κρίση; Ποια κρίση; Στον πολιτισμό δεν υπάρχει κρίση – ο πολιτισμός είναι κρίση», υποστηρίζει ο Ουμπέρτο Έκο σε πολύ πρόσφατη συνέντευξή του. «Η κρίση», λέει, «είναι η αναγκαία συνθήκη για την πολιτιστική ανάπτυξη» κι αυτό γιατί σε αναγκάζει να σκεφτείς, να βρεις νέους τρόπους να προχωρήσεις, να ανοίξεις δρόμους, να ανακαλύψεις καινούργια πράγματα.
«Ο πολιτισμός είναι μια διαρκής κρίση», τονίζει, «Όλα, από την εποχή του Αριστοτέλη, αρχίζουν με μιαν ανακάλυψη, μιαν απορία, έναν θαυμασμό. Και από κει και πέρα η γνώση είναι σαν το ταξίδι στην Ιθάκη του Καβάφη: κάτι που δεν πρέπει να τελειώσει ποτέ».
Ενας «Δεσμός» 30 χρόνων
Ο Γιάννης Μαυροειδάκος μιλάει για το
ελληνικό βιβλιοπωλείο του στο Παρίσι, που εφέτος κλείνει τρεις δεκαετίες
αδιάλειπτης λειτουργίας
Η πρόσοψη του βιβλιοπωλείου «Δεσμός»
στην οδό Βαντάμ, στο Μονπαρνάς του Παρισιού. Στην ένθετη φωτογραφία ο
ιδιοκτήτης του Γιάννης Μαυροειδάκος
Στις αρχές της δεκαετίας
του 1980 οι περισσότεροι Eλληνες που είχαν καταφύγει επί δικτατορίας στο
Παρίσι επέστρεφαν στην Ελλάδα. Ο Γιάννης Μαυροειδάκος έμεινε. Είχε ήδη
μια γαλλίδα σύζυγο και δύο παιδιά. Οταν διεπίστωσε ότι οι Ελληνες του
Παρισιού και οι γάλλοι φιλέλληνες είχαν ανάγκη από έναν χώρο συνάντησης,
πήρε την απόφαση να ιδρύσει το βιβλιοπωλείο «Δεσμός». Ηταν Ιούνιος του
1983. Εφέτος ο «Δεσμός» γιορτάζει 30 χρόνια λειτουργίας. Η αντοχή του
βιβλιοπωλείου επί τρεις δεκαετίες οφείλεται σε μια «ιδιαιτερότητα του
Παρισιού: αποτελεί ένα είδος μόνιμης πολιτιστικής πρωτεύουσας, όπου ζουν
και γράφουν συγγραφείς από διάφορες κουλτούρες, και η πόλη επιτρέπει
την ύπαρξη μικρών δομών, φορέων όπου μπορεί να βρει κανείς πληροφόρηση
για τις λογοτεχνίες όλου του κόσμου», μας λέει από το Παρίσι ο Γιάννης
Μαυροειδάκος.
The Athens Prize For Literature 2013
Ανοιχτή πρόσκληση σε εκδότες και συγγραφείς για τον διαγωνισμό στέλνει το περιοδικό (δε)κατα
Tην έναρξη του εφετινού διαγωνισμού για το βραβείο The Athens Prize For Literature ανακοίνωσε το περιοδικό (δε)κατα.
Ο διαγωνισμός, που πραγματοποιείται για έβδομη χρονιά, βραβεύει κάθε
χρόνο έναν Έλληνα και έναν ξένο εν ζωή μυθιστοριογράφο για έργα τους που
εκτός από τις αφηγηματικές δεξιότητες μεταφέρουν έναν κοινωνικό
προβληματισμό και συνομιλούν με την εποχή μας.
Ο χορός του Ζαλόγγου με τη Φλέρυ Νταντωνάκη Φοίνικας μέσα από τις στάχτες των ημερών
LIFO Αντωνης Μποσκοιτης 1.6.2013 | 00:09
Τον Χορό του Ζαλόγγου ή
το Έχε γεια καημένε κόσμε ή τις Σουλιώτισσες, το θυμηθήκαμε πάλι τα τελευταία
24ωρα με αφορμή τη Ρεπούση και το οικείο πια τηλεοπτικό κυνήγι μαγισσών. Δεν
έχω καμία όρεξη ν' ασχοληθώ με το θέμα και τις διαστάσεις που πήρε - η δική μου
δουλειά είναι άλλη -, αν και μπορώ να κάνω ένα σχόλιο και να πω ότι η αυτοθυσία
των γυναικών αυτών, είτε μιλούσαν ελληνικά, είτε αλβανικά, είτε σουαχίλι, δεν
απείχε πολύ από εκείνο τον Εβραίο - πειραματόζωο του Μένγκελε, ο οποίος
κοπάνησε το κεφάλι του στον τοίχο και πέθανε ώστε νά'χει έναν αξιοπρεπή θάνατο.
Στην τελική, είναι κι ωραίο σαν παραμύθι και, κατά τη γνώμη μου, ουδόλως
εθνικιστικό: Η αυτοκτονία μπροστά στον βίαιο θάνατο αποτελεί την ύστατη πράξη
ελευθερίας του ατόμου.
Φανταστείτε ας πούμε οι Σουλιώτισσες να ήταν τίποτα
Χρυσαυγίτισσες! Όχι στο γκρεμό δεν θα έπεφταν, αλλά θα έβγαιναν παγανιά με
τσουγκράνες και όποιον πάρει ο Χάρος, προκειμένου να δουν αίμα... Τέλος πάντων,
ας αφήσουμε τις ιστορίες του 1821 και του 2013 κι ας πάμε στο 1965 στις ΗΠΑ
τότε που μια νέα Ελληνίδα τραγουδίστρια κυκλοφορούσε τον πρώτο της δίσκο στην
εταιρεία Vanguard, εκεί που δισκογραφούσαν επίσης οι Joan Baez, Buffy Sainte -
Marie, Country Joe McDonald και άλλοι μύθοι της αμερικανικής folk - rock
σκηνής. Η τραγουδίστρια λεγόταν Ελευθερία Παπαδαντωνάκη, αλλά υπόγραφε ως
Fleury D' Antonakis ή σκέτο Fleury, προτού εξελληνίσσει απόλυτα το
ονοματεπώνυμο της σε Φλέρυ Νταντωνάκη, όπως την ξέρουμε δηλαδή μέχρι σήμερα.
«Η «Ιλιάδα» είναι οδηγός επιβίωσης»
Έντυπη Έκδοση Ελευθεροτυπία, Παρασκευή 31 Μαΐου 2013
Ο Στάθης Λιβαθινός μιλάει για το ομηρικό έπος που μεταφέρει σε 5ωρη παράσταση στην Πειραιώς 260
Της ΙΩΑΝΝΑΣ ΚΛΕΦΤΟΓΙΑΝΝΗ
Μπορεί να «χωρέσει» η ομηρική
«Ιλιάδα» σε μια θεατρική παράσταση; Ολόκληρη; Και οι 24 ραψωδίες της;
Και σχεδόν όλοι οι ήρωές της να ενσαρκωθούν από μόνο 15 ηθοποιούς; Ναι,
απαντά ο Στάθης Λιβαθινός.
Και το κάνει πράξη στην πιο φιλόδοξη παράσταση του φετινού
Φεστιβάλ Αθηνών (από την ερχόμενη Τρίτη ώς και το Σάββατο, στην Πειραιώς
260). Παρ' όλ' αυτά δεν διστάζει να παραδεχτεί το προφανές. Ενέχει
θράσος η απόπειρα να αποδώσεις 24 ραψωδίες στα όρια και στους χρόνους
-έστω διεσταλμένους- μιας θεατρικής δουλειάς. Και μάλιστα σε χρονική
διάρκεια που, μαζί με τα τρία διαλείμματα, δεν θα ξεπερνά τις 5 ώρες. Οι
πρόβες πάντως έχουν ξεκινήσει από τον Σεπτέμβριο. «Και με την Ελσα
Αδριανού εργαζόμαστε πάνω στη διαμόρφωση του κειμένου ακόμη και δυο
ημέρες πριν από την πρεμιέρα», αποκαλύπτει ο σκηνοθέτης.
- Σε ποιες ραψωδίες εστιάζετε και ποιους ήρωες φέρνετε στο προσκήνιο;
«Σε όλες! Κι εκεί, νομίζω, έγκειται και το θράσος, εντός εισαγωγικών, του εγχειρήματος. Το ότι κάνω και τις 24 ραψωδίες. Αλλά ο σκοπός είναι να αφηγηθώ μια ιστορία».
- Παρελαύνουν δηλαδή όλοι οι ήρωες του έπους από τη σκηνή;
«Ολοι. Αν και, για να είναι πραγματικά όλοι, θα πρέπει να γεμίσω ένα στάδιο. Και δεν εννοώ με κομπάρσους. Γιατί ο Ομηρος δεν έχει κομπάρσους. Το απόλυτο στοίχημα είναι ότι με 15 ανθρώπους προσπαθούμε να καλύψουμε όλο το φάσμα των ραψωδιών».
-
Γιατί αποφασίσατε να παρουσιάσετε σήμερα την «Ιλιάδα», σε μια κατ'εξοχήν αντιηρωική εποχή; Δεν είναι μια αντίφαση;
Αποσιωπούν την πυρπόληση της Σμύρνης
|
Αποσιωπούν την πυρπόληση της Σμύρνης
Της ΙΩΑΝΝΑΣ ΚΛΕΦΤΟΓΙΑΝΝΗ
Λέει για τους συμπατριώτες της η
Τουρκάλα σκηνοθέτις Νεσρίν Καζάνκαγια. Στην Αθήνα φέρνει την παράσταση
του έργου της «Ω Σμύρνη μου, όμορφή μου Izmir» (5-6 Ιουνίου, Πειραιώς
260, Φεστιβάλ Αθηνών)
Ο «συνωστισμός» της Μαρίας Ρεπούση κόντεψε να προκαλέσει νέο
εμφύλιο πόλεμο στην Ελλάδα. Ενενήντα χρόνια μετά, η καταστροφή της
Σμύρνης εξάπτει ακόμη πάθη. Στην Τουρκία; «Οι πληγές έχουν κλείσει. Αλλά
από την εποχή του Κεμάλ Ατατούρκ όλοι οι κρατικοί φορείς και τα σχολικά
εγχειρίδια διαχωρίζουν εμφαντικά τον ιμπεριαλιστικό πόλεμο των ξένων
από το δικό μας πόλεμο για εθνική ανεξαρτησία. Η μεγάλη φωτιά που
κατέστρεψε τη Σμύρνη έχει εξαλειφθεί από τα βιβλία της Ιστορίας μας.
Ακόμη και οι σημερινοί κάτοικοι της Σμύρνης δεν γνωρίζουν για την
πυρκαγιά, παρ' όλο που τα γεωπολιτικά ιμπεριαλιστικά συμφέροντα έχουν
στραφεί στη Μέση Ανατολή και η διένεξη Ελλήνων και Τούρκων είναι πλέον
ξεχασμένη», αποκαλύπτει η Τουρκάλα σκηνοθέτις, θεατρική συγγραφέας,
ηθοποιός και καλλιτεχνική διευθύντρια του Theatre Pera, Νεσρίν
Καζάνκαγια, η οποία έρχεται στην Αθήνα φέρνοντας την παράσταση του έργου
της «Ω Σμύρνη μου, όμορφή μου Izmir» (5-6 Ιουνίου, Πειραιώς 260,
Φεστιβάλ Αθηνών).Συζήτηση: Τέχνη και κρίση
Θα πραγματοποιηθεί στο Μουσείο Μπενάκη της Πειραιώς, την Κυριακή 2 Ιουνίου
Το ερώτημα, το οποίο πραγματεύεται στο βιβλίο του Τάξη στο χάος: Ζωγραφική, θέατρο, κινηματογράφος
(Καλειδοσκόπιο, 2013), θα συζητηθεί εκτενώς στην παρουσίαση του βιβλίου
στο Μουσείο Μπενάκη (Πειραιώς 138) και στη συζήτηση στρογγυλής τραπέζης
που θα ακολουθήσει, την Κυριακή 2 Ιουνίου, στις 12 το μεσημέρι. Θέμα
της, «Τέχνη και Κρίση». Στην εκδήλωση θα μιλήσουν οι: Κώστας Αρβανίτης, Πέπη Ρηγοπούλου, Νίκος Ξυδάκης και ο καλλιτέχνης Κυριάκος Κατζουράκης.
Η εκδήλωση πραγματοποιείται στο πλαίσιο της αναδρομικής έκθεσης
«Κυριάκος Κατζουράκης. Έργα 1963-2013», η οποία καλύπτει τα 50 χρόνια
της εικαστικής του δημιουργίας, από το 1963 μέχρι σήμερα, και φιλοδοξεί
να φωτίσει όλες τις πτυχές της δημιουργίας του καλλιτέχνη, όπως επίσης
και την προσπάθειά του να αναδείξει τις σχέσεις της ζωγραφικής με τις
άλλες τέχνες.
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 31/05/2013 22:38, TO BHMA
Οι δυο «θάλασσες» του Πόρου
Εκπρόσωποι της ίδιας γενεάς οι Τ. Μαντζαβίνος και Κ. Παπανικολάου, συνεκθέτουν τα έργα τους
«Τη θάλασσα, τη θάλασσα ποιος θα μπορέσει να την εξαντλήσει;»
Γ. Σεφέρης.
Καλοκαίρι στο Παιδικό Μουσείο 2013
Το Ελληνικό Παιδικό Μουσείο βοηθά τα παιδιά να αξιοποιήσουν το καλοκαίρι τους στην Αθήνα.
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)