Εκπρόσωποι της ίδιας γενεάς οι Τ. Μαντζαβίνος και Κ. Παπανικολάου, συνεκθέτουν τα έργα τους
«Τη θάλασσα, τη θάλασσα ποιος θα μπορέσει να την εξαντλήσει;»
Γ. Σεφέρης.
Ο διάλογος τους δεν απορρέει μόνο από την αντιπαράθεση έργων όπου όπου ζωγραφίζουν τη θάλασσα _ ο καθένας με τη δική του τεχνοτροπία _ αλλά και επιπλέον με την παρουσίαση στην έκθεση μίας ενότητας «κοινών» έργων, έργα που ξεκινά ο ένας και τα συνεχίζει ο άλλος. Ο διάλογος μετατρέπεται σε εικαστική παραγωγή, οι λέξεις συμβολοποιούνται με χρώματα και φόρμες. Η συνομιλία αναπαρίσταται και εξελίσσεται επάνω στον καμβά.
Ο Τάσος Μαντζαβίνος εμπνέεται από τη βυζαντινή και λαϊκή τέχνη,
έχει αναφορές στον Κόντογλου και στο οπτικό υλικό του Καραγκιόζη. Το
ύφος του δεν εντάσσεται σε ρεύματα ή κινήματα, δεν ακολουθεί κάποια
«σχολή». Δημιουργεί ένα εκλεπτυσμένο εξπρεσιονισμό, αποσκοπεί σε μια
συναισθηματική, συχνά και μυστικιστική, έκφραση. Μας εξηγεί πως
οφείλουμε «να ζωγραφίζουμε ο, τι βλέπουμε κι αυτό που βλέπουμε είναι ο
γυμνός εαυτός μας». Ο Μαντζαβίνος ακολουθώντας ένα εντελώς ιδιαίτερο,
προσωπικό, ιδίωμα ζωγραφίζει τον φόβο της θάλασσας: βαθυκύανα, σχεδόν
μαύρα, αφιλόξενα, επικίνδυνα, απειλητικά. Η θάλασσα μπορεί να
μεταμορφωθεί, να λάβει την όψη που έχουν τα μυθικά τέρατα, όπως στα
λαϊκά παραμύθια. Ποιος είναι ο τόπος της έμπνευσής του; «Τόπος έμπνευσης
είναι τα όνειρα που άλλοτε επηρεάζουν τη ζωγραφική και άλλοτε η
ζωγραφική τα όνειρα», μας απαντά.
Αντίθετα, ο Κώστας Παπανικολάου αναφέρεται σε συγκεκριμένες
τοποθεσίες και σε αναγνωρίσιμους προορισμούς. Οι πίνακες απορρέουν από
έντονη και βαθιά παρατήρηση και, εκ πρώτης όψεως, παραπέμπουν στην
ισχυρή παράδοση της ελληνικής τοπογραφίας. Τα εκτιθέμενα έργα έρχονται
από τον Πόρο, απεικονίζουν το νησί και την ακτή της Πελοποννήσου ακριβώς
απέναντι. ΄Ομως, παρ' όλη την ρεαλιστική αίσθηση την οποία προκαλούν,
απέχουν από μια «φωτογραφική» αναπαράσταση της
πραγματικότητας. Με ένα προσωπικό χειρισμό των χρωμάτων, ο ζωγράφος
μετατρέπει τις πιο μουντές σκηνές σε αρμονικές κατασκευές.
Παραλλάσσοντας την τονικότητα και χρησιμοποιώντας την αλληλεπίδραση των
αποχρώσεων (κυανό, πράσινο και ώχρα), απεικονίζει το φως και την εποχή
του τόπου.
«Ο Τάσος Μαντζαβίνος ζωγραφίζει μια θάλασσα κλειστή, προσωπική,
μια θάλασσα που διαχωρίζει. Ο Κώστας Παπανικολάου αντιπαραθέτει μια
θάλασσα ενωτική, ένα τοπίο καθησυχαστικό, οικειότητας και συλλογικού
βίου. Οι δύο όψεις λειτουργούν συμπληρωματικά και οδηγούν στην σύνθεση η
οποία εκτίθεται σαν πρόταση», μας λέει με τη σειρά της η επιμελήτρια
της έκθεσης είναι η Τατιάνα Σπινάρη - Πολλάλη, Δρ. της Ιστορίας της
Τέχνης και Διευθύντρια της Γκαλερί Citronne. Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι
τις 24 Ιουλίου 2013.
Τάσος Μαντζαβίνος - Κώστας Παπανικολάου
Σάββατο, 1 Ιουνίου - 24 Ιουλίου 2013
Γκαλερί Citronne
Παραλία Πόρος
info@citronne.com
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 31/05/2013 23:21 TO BHMA
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου