Δευτέρα 1 Ιουλίου 2013

Αποσύρει τη συμμετοχή της από το πρότζεκτ Transpoesie η Κύπρος και καταγγέλλει λογοκρισία


13/06/2013

Post image for Αποσύρει τη συμμετοχή της από το πρότζεκτ Transpoesie η Κύπρος και καταγγέλλει λογοκρισία«Έχει ήδη σταλεί επιστολή στην EUNIC με την οποία αποσυρόμαστε από το πρότζεκτΤranspoesie, θεωρώντας πράξη λογοκρισίας την απόφαση να μην δεχτούν το ποίημα του Γιώργου Μοράρη, ‘Νιόβη (Τουρκική Εισβολή στην Κύπρο ’74′, στις Βρυξέλλες».

Αυτά δήλωσε το πρωί στο «Π» ο διευθυντής των Πολιτιστικών Υπηρεσιών Παύλος Παρασκευάς, ως συνέχεια στο θέμα της απόσυρσης του ποιήματος του Γ. Μοράρη από το ευρωπαϊκό πρότζεκτ Transpoesie, λόγω αναφοράς στην τουρκική εισβολή.

Το θέμα έφερε στη δημοσιότητα η εφημερίδα «Φιλελεύθερος» την Τρίτη 11 Ιουνίου.

Σε συνομιλία μας, την Τετάρτη, με τον ποιητή Γιώργο Μοράρη, ο οποίος είναι συνταξιούχος φιλόλογος και ζει στην Αθήνα, «δεν υπήρξε καμία επίσημη αντίδραση από το κυπριακό κράτος, για την άρση της λογοκρισίας».

Διοικητές της Ακροτίκης-Καρπασίας

“Ορίζομεν εσένα Τζανό του Τζουάνη βίτζε κάβο…” Οι βάιλοι Καρπασίας -ή Ακροτίκης- και οι κανονισμοί που ίσχυαν στη χερσόνησο επί Βενετοκρατίας, όπως αποκαλύπτονται σε σχετικό έγγραφο

Κατά τη διάρκεια των ετών της βενετικής κυριαρχίας, στη χερσόνησο Καρπασίας διοριζόταν ένας Κύπριος διοικητής, με τον τίτλο του βαΐλου. Ο βάιλος Καρπασίας όπως και ο καπιτάνος (διοικητής) της Μεσαορίας, ο οποίος είχε τον τίτλο καπιτάνος της Σίβουρης ή Σίγουρης, ήταν Κύπριοι ανώτεροι υπάλληλοι. Ο διοικητής της Μεσαορίας έφερε τον τίτλο καπιτάνος της Σίγουρης εις ανάμνηση του φρουρίου που είχε οικοδομηθεί εκεί από τον Φράγκο βασιλιά Ιάκωβο Α’, περί το 1391, για να αντιμετωπίζει τους Γενουάτες, που είχαν καταλάβει την Αμμόχωστο και διενεργούσαν λεηλασίες στο φραγκικό βασίλειο της Κύπρου. Και οι δύο αυτοί διοικητές υπάγονταν στη δικαιοδοσία του Βενετού καπιτάνου της Αμμοχώστου, ο οποίος είχε υπ’ ευθύνη του και όλα τα στρατιωτικά σώματα της Κύπρου και γενικά την άμυνα της μεγαλονήσου.

Βάιλος Καρπασίας διοριζόταν και επί Φραγκοκρατίας και πολύ πιθανόν και στα Βυζαντινά χρόνια, αφού, σε μια πηγή ήδη από τον 12ο αιώνα, μνημονεύεται κάποιος βάιλος του ακρωτηρίου του Αγίου Ανδρέα. Αξίζει, επίσης, να σημειωθεί ότι η χερσόνησος στα Βυζαντινά χρόνια ονομαζόταν Ακροτίκη, πληροφορία που επιβεβαιώνεται και στο χρονικό του Λεοντίου Μαχαιρά, ο οποίος σε τέσσερις περιπτώσεις αναφέρεται στη χερσόνησο χρησιμοποιώντας το όνομα Ακροτίκη.
Η εντόπιση των Κανονισμών (νόμων) που ίσχυαν στη χερσόνησο επί Βενετοκρατίας και μάλιστα στην ελληνική γλώσσα της εποχής, έφερε στο φως την ξεχασμένη αυτή βυζαντινή ονομασία της Καρπασίας, την οποία ευτυχώς διασώζει και ο χρονικογράφος μας Λεόντιος Μαχαιράς. Βέβαια, εάν δεν εντοπίζαμε το χειρόγραφο με τους κανονισμούς της Καρπασίας, δεν θα γινόταν κατορθωτή η ταύτιση του τοπωνυμίου Ακροτίκη με το τοπωνύμιο Καρπασία.

Τα παιδιά στον αγώνα της προστασίας της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς

Σφραγίδες προστασίας της πολιτιστικής μας κληρονομιάς δημιούργησαν παιδιά βρετανικών σχολείων στην Ολλανδία, μετά από εισήγηση της Κύπριας Τασούλας Χατζητοφή.

Πώς αναπτύσσουμε στους νέους την συνείδηση της προστασίας της πολιτιστικής μας κληρονομιάς; Πώς τους ευαισθητοποιούμε; Σ’ αυτά τα ερωτήματα προσπαθεί -με πράξεις- να δώσει απαντήσεις η Τασούλα Χατζητοφή, ιδρύτρια της διεθνούς πλατφόρμας Walk of Truth, με έδρα τη Χάγη.

Ως πρώτο βήμα, η κ. Χατζητοφή δημιούργησε το μαθητικό πρότζεκτ «Seals of Protection», στο πλαίσιο του οποίου μαθητές των βρετανικών σχολείων της Ολλανδίας, ηλικίας 10 μέχρι 15 χρόνων, κλήθηκαν να δημιουργήσουν μια σφραγίδα που να αποτυπώνει μνημεία πολιτιστικής κληρονομιάς από όλο τον κόσμο που βρίσκονται σε κίνδυνο.
Από τις εικόνες που δημιούργησαν τα παιδιά, οι επιλεγμένες περιλαμβάνονται σε μια έκδοση με τίτλο «Protecting Art from Crimes, Dispute and War». Η εν λόγω έκδοση δόθηκε στον διάσημο τενόρο Πλάθιντο Ντομίνγκο, πρόεδρο της Europa Nostra για την προστασία της Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς, στο πλαίσιο εκδήλωσης της Europa Nostra, στo Μουσείο Ακρόπολης.

wot_tasoula2Από αριστερά, η Τασούλα Χατζητοφή, ο 17χρονος Nicolas Rivard, η Ανδρούλλα Βασιλείου, ο Πλάθιντο Ντομίνγκο και η γενική γραμματέας της Europa Nostra Sneska Quaedvlieg-Mihailovic, κρατούν το βιβλίο με τις ζωγραφιές/σφραγίδες των παιδιών.

Μιλώντας στα παιδιά για το παρελθόν...

Υπάρχει συγκεκριμένος τρόπος να μιλάμε στα παιδιά για το παρελθόν; Και αν ναι, σε ποιους θα απευθυνόταν ένα βιβλίο με άρθρα που συμπυκνώνουν έρευνες πολύ διαφορετικών κλάδων γι' αυτό το θέμα;

«Σε δασκάλους, καθηγητές, εκπαιδευτικούς, ψυχολόγους, αρχαιολόγους, μουσειολόγους, απλούς γονείς. Πρόκειται για ένα εργαλείο που μπορεί να υπάρχει σε κάθε βιβλιοθήκη αρχαιολογικού ινστιτούτου, μουσείου, σχολείου, αλλά και σπιτιού. Απευθύνεται σε μια μεγάλη γκάμα ανθρώπων που νοιάζονται και θέλουν να εμβαθύνουν στον τρόπο που τα παιδιά κατανοούν το δικό τους παρελθόν, πρώτα το οικογενειακό και μετά το συλλογικό όπως έρχεται στο φως μέσα από τις αρχαιολογικές έρευνες», δήλωσε η Νένα Γαλανίδου, αναπληρώτρια καθηγήτρια Προϊστορικής Αρχαιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Κρήτης, μία εκ των δύο επιμελητριών του βιβλίου «Μιλώντας στα παιδιά για το παρελθόν», που εκδόθηκε πρόσφατα από τις εκδόσεις «Καλειδοσκόπιο».

Το βιβλίο αποτελεί εμπλουτισμένη εκδοχή της αγγλικής έκδοσης με τίτλο «Telling Children about the Past: An Interdisciplinary Perspective» που κυκλοφόρησε στις ΗΠΑ το 2007.

O Πειραιάς θα φιλοξενήσει την Ευρωπαϊκή Ημέρα Ναυτιλίας


Το 2015, η Ευρωπαϊκή Ημέρα Ναυτιλίας θα φιλοξενηθεί στην Ελλάδα, στην πόλη του Πειραιά, μεταφέροντας με τον τρόπο αυτό δυόμισι χιλιάδες χρόνια ναυτικής ιστορίας στην καρδιά της Ανατολικής Μεσογείου

Η πόλη του Πειραιά επιλέχθηκε μαζί με άλλες τέσσερις για να  φιλοξενούν κάθε χρόνο και μέχρι το 2019 την Ευρωπαϊκή Ημέρα Ναυτιλίας  (European Maritime Day).

Έντονο ελληνικό άρωμα στο φεστιβάλ του Κάρλοβι Βάρι

Συνολικά τέσσερις ελληνικές ταινίες θα προβληθούν στο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ του Κάρλοβι Βάρι που ολοκληρώνεται στις 6 Ιουλίου.

Ο «Σεπτέμβρης» της Πέννυς Παναγιωτοπούλου-με θέμα τα υπαρξιακά προβλήματα μιας μοναχικής γυναίκας- συμμετέχει στο διαγωνιστικό τμήμα. Στο «September» παρακολουθούμε μία νεαρή γυναίκα, που ζει μόνη και ανεξάρτητη, με μόνη συντροφιά το σκύλο της. Όταν αυτός πεθάνει, η κοπέλα θα γνωρίσει την γειτόνισσά της καθώς αναζητά έναν κήπο για να τον θάψει. Οι πολύ διαφορετικής φύσης μοναξιές τους θα είναι αποδειχθούν το κοινό τους σημείο.
 
Η ταινία «Χαρά» του Ηλία Γιαννακάκη προβάλλεται στο τμήμα «Μια άλλη όψη», ενώ η μικρού μήκους ταινία «The Capsule» της Αθηνάς-Ραχήλ Τσαγγάρη προβάλλεται στο τμήμα Imagina.
Η «Αιώνια επιστροφή του Αντώνη Παρασκευά» της Ελένης Ψύκου, που πέρσι είχε προβληθεί στο τμήμα «Works in progress» του Κάρλοβι Βάρι, προβάλλεται φέτος στο πρόγραμμα των 10 ευρωπαϊκών ταινιών,που προτείνουν οι κριτικοί του περιοδικού «Variety».
 
Το φεστιβάλ άρχισε με την προβολή της γαλλικής ταινίας «Μood Indigo» (L' ecume des jours) του Μισέλ Γκοντρί, μια ταινία γύρω από τη δύναμη του έρωτα, που συνδυάζει τη φαντασία και τον σουρρεαλισμό με την πραγματικότητα, με πρωταγωνιστές την Οντρέ Τοτού και τον Ρομέν Ντιρίς.
 
Το πρόγραμμα του Φεστιβάλ εδώ

Κι όμως, ανοίγουν και νέα βιβλιοπωλεία

Ο τζίρος απο τις πωλήσεις βιβλίων συρρικνώνεται

«Μάριο Χάκκα έχετε;» Ο Αλκης Τεμπονέρας, συνδημιουργός του βιβλιοπωλείου «Πλειάδες» που λειτουργεί στη Σπύρου Μερκούρη στο Παγκράτι εδώ και λίγες μέρες, έσκασε ένα χαμόγελο «Βεβαίως!», κι έσπευσε να κατεβάσει απ' το ράφι τα Απαντα του συγγραφέα τού «Μπιντέ» και του «Κοινοβίου», ξαφνιάζοντας εκείνον που τ' αναζητούσε με περιπαιχτικό ύφος, σαν να τον δοκίμαζε. «Μήπως έχετε και το «Μίλησε μνήμη»;». Την είχε και την αυτοβιογραφία του Ναμπόκοφ. Αλλη ερώτηση δεν δέχτηκε. Είχε μόλις κερδίσει έναν πελάτη και η αίσθησή του ότι άξιζε τον κόπο ν' ανοίξει επιχείρηση ενώ περισσεύουν γύρω τα λουκέτα, δυνάμωσε ακόμα περισσότερο μέσα του.

Την ώρα που το Παγκράτι αποκτά ένα νέο βιβλιοφιλικό στέκι, τις «Πλειάδες» .... 
 Την ώρα που το Παγκράτι αποκτά ένα νέο βιβλιοφιλικό στέκι, τις «Πλειάδες» ....  

Η αρχαία Κέα σε τοιχογραφίες

ΦΕΣΤΙΒΑΛ «ΤΕΤΡΑΠΟΛΙΣ»

Με έκπληξη και ενθουσιασμό υποδέχτηκαν οι κάτοικοι και οι επισκέπτες της Κέας τις εκδηλώσεις που πραγματοποιούνται στο πλαίσιο του πολιτιστικού φεστιβάλ «Τετράπολις», το οποίο διοργανώνει σημαντικές πολιτιστικές δράσεις που έχουν ως επίκεντρο ένα ιστορικό μέρος του νησιού και συνδυάζουν νέες μορφές καλλιτεχνικής έκφρασης με την παράδοση, την ιστορία και τα έθιμα του νησιού.

Εργα εμπνευσμένα από τις πόλεις του νησιού, Ιουλίδα, Κορησσία, Ποιήεσσα και Καρθέα, κοσμούν το ιστορικό μοτέλ «Η Τζια μας» στο πλαίσιο του πολιτιστικού φεστιβάλ «Τετράπολις»
Εργα εμπνευσμένα από τις πόλεις του νησιού, Ιουλίδα, Κορησσία, Ποιήεσσα και Καρθέα, κοσμούν το ιστορικό μοτέλ «Η Τζια μας» στο πλαίσιο του πολιτιστικού φεστιβάλ «Τετράπολις»

Ιστορώντας την Υπέρβαση


30 Ιουνίου - 29 Σεπτεμβρίου 2013
Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, Χώρα, Άνδρος

Έκθεση με τίτλο
 «Iστορώντας την Υπέρβαση. Από την παράδοση του Βυζαντίου στη νεώτερη τέχνη» 

Στην αδιάκοπη προσπάθεια εικονογραφικής ιστόρησης της υπέρβασης που ο άνθρωπος ακατάπαυστα ανέκαθεν επιχειρεί, το Βυζάντιο άφησε το δικό του ανεξίτηλο στίγμα. Παρά τις τόσες κοινωνικο-ιστορικές αντιξοότητες, αυτός ο πολυσήμαντος πολιτισμός παρήγαγε αριστουργήματα σε όλα ανεξαιρέτως τα πεδία του πνεύματος και της τέχνης.
Στη νεότερη και σύγχρονη περίοδο πολλοί διακεκριμένοι Έλληνες ζωγράφοι ανέδραμαν στον εικονογραφικό κόσμο αυτής της μεγάλης τέχνης, αναζητώντας εικονιστικά πρότυπα και επιρροές, όχι για να επαναλάβουν γνωστά στερεότυπα, αλλά για να τα εμβολιάσουν συμπρακτικά με το πνεύμα και τα τεχνοτροπικά δεδομένα των νεότερων κινημάτων, τα οποία γνώρισε η τέχνη καθ’ όλη τη διάρκεια του περασμένου αιώνα.

Ανάδειξη και διαχείριση πολιτισμικής κληρονομιάς (Μέρος Β΄) Σχέδιο διαχείρισης και λειτουργίας του μνημειακού χώρου Παλαιοχώρας Αιγίνης

Εικ. 1. Άποψη της Παλαιοχώρας από τη νότια πλευρά (1912-1950). Πηγή: Αρχείο Μουσείου Μπενάκη.

  από Archaeology newsroom - Δευτέρα, 1 Ιουλίου 2013

Αρχαιολογική τεκμηρίωση και αξιολόγηση

Ιστορικά δεδομένα
Από τα αρχαία χρόνια μέχρι τη μετοίκηση στην Παλαιοχώρα: Ενδιαφέρον για την Παλαιοχώρα εντοπίζεται από τα αρχαία χρόνια, όταν στη θέση της βρισκόταν η αρχαία πόλη «Οίη». Η οικοδομική δραστηριότητα συνεχίζεται και στα πρωτοχριστιανικά χρόνια (5ος-6ος αιώνας μ.Χ.), με χρήση παλαιού και νέου οικοδομικού υλικού. Τον 9ο αιώνα (περίπου στα 896) (σημ. 1), η αρχαία πόλη της Αίγινας εγκαταλείπεται σταδιακά, λόγω των πειρατικών επιδρομών (Σαρακηνοί και Άραβες). Η πρωτεύουσα του νησιού μεταφέρεται στο εσωτερικό, για 1.000 χρόνια περίπου, μέχρι το 1800.
Φραγκοκρατία και Καταλανική Κυριαρχία (1204-1451): Με την Δ΄ Σταυροφορία η Αίγινα περνά στους Ενετούς και στη συνέχεια στους Καταλανούς (1317), με διοικητή τον Αλφόνσο Φαδρίγο από την Αραγώνα, στους οποίους θα παραμείνει μέχρι το 1451.