Κυριακή 15 Σεπτεμβρίου 2013

Λόγια του Οδυσσέα Ελύτη επιστράτευσε ο Αλαβάνος για να απαντήσει στη Ρεπούση


ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ:  ΤΑ ΝΕΑ 11/09/2013 15:55 |
Ο Αλέκος Αλαβάνος παρέθεσε Οδυσσέα Ελύτη για να σχολιάσει τη θέση της Μαρίας Ρεπούση για τη διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Λόγια του Οδυσσέα Ελύτη επιστράτευσε ο Αλαβάνος για να απαντήσει στη Ρεπούση

 

Μιλώντας στον ραδιοσταθμό Αθήνα 9,84 ο Αλέκος Αλαβάνος, αν και δεν είναι φιλόλογος, επέμεινε ότι μια γλώσσα που μιλιέται επί 2.500 χρόνια χωρίς διακοπή και με ελάχιστες διαφορές, «δεν είναι νεκρή».

Για να απαντήσει μάλιστα στη βουλευτή της ΔΗΜΑΡ επέλεξε να παραθέσει απόσπασμα από την ομιλία του Οδυσσέα Ελύτη στην τελετή απονομής του βραβείου Νομπέλ τον Νοέμβριο του 1979:


«Είναι, το ξέρω, άτοπο ν' αναφέρεται κανείς σε προσωπικές περιπτώσεις. Και ακόμη πιο άτοπο να παινά το σπίτι του. Είναι όμως κάποτε απαραίτητο, στο βαθμό που αυτά βοηθούν να δούμε πιο καθαρά μιαν ορισμένη κατάσταση πραγμάτων. Και είναι σήμερα η περίπτωση.

Παρασκευή 13 Σεπτεμβρίου 2013

Βουλγαρία, ο «παράδεισος» των αρχαιοκαπήλων

Πάνω από 300 συμμορίες ψάχνουν στο έδαφός της για ρωμαϊκά νομίσματα, ελληνικά ταφικά σκεύη και θρακικά κτερίσματα
Βουλγαρία, ο «παράδεισος» των αρχαιοκαπήλων
Ο καθηγητής Aρχαιολογίας Νικολάι Οβτσάροφ επιδεικνύει χρυσά νομίσματα που βρέθηκαν στην ακρόπολη του Περπερικού στην Aνατολική Ροδόπη
 

Καλώς ήρθατε στη Βουλγαρία, τον παράδεισο των απανταχού αρχαιοκαπήλων! Οι Αρχές της γειτονικής μας χώρας προσπαθούν να περιορίσουν το μεγάλο κύμα αρχαιοκαπηλίας που μαστίζει εδώ και δύο δεκαετίες τη Βουλγαρία. Συμμορίες αρχαιοκαπήλων αλλά και μεμονωμένοι απατεώνες «βάζουν χέρι» εδώ και χρόνια σε πολλούς αρχαιολογικούς χώρους, ναούς και ιερά. Η σύληση τάφων και η κλοπή κτερισμάτων είναι στην ημερησία (ή καλύτερα στη... βραδινή) διάταξη, με πολλά αντικείμενα ανεκτίμητης αρχαιολογικής αξίας να παίρνουν κατόπιν τον δρόμο της πώλησής τους με τη συνοδεία πλαστών εγγράφων σε πλούσιους άραβες και ασιάτες συλλέκτες και οίκους δημοπρασιών του εξωτερικού

Πέμπτη 12 Σεπτεμβρίου 2013

Η πολιτική σύγκρουση για τα Αρχαία Ελληνικά



Οι απόψεις της κυρίας Μαρίας Ρεπούση, οι αντιδράσεις και οι απόψεις ειδικών
Η πολιτική σύγκρουση για τα Αρχαία Ελληνικά
14
εκτύπωση  

Εννέα χρόνια πριν, την περίοδο που ολοκληρώνονταν οι Ολυμπιακοί Αγώνες στην Ελλάδα, η ακαδημαϊκή και πολιτική ζωή της χώρας βρισκόταν μπροστά στο ερώτημα: πόσο «περιττά» είναι τα Αρχαία Ελληνικά, αλλά και πόσο τελικά αναγκαία;

Στο δίλημμα αυτό ο καθηγητής Κλασικής Φιλολογίας και συγγραφέας κ. Γιώργης Γιατρομανωλάκης έγραφε τότε στο «Βήμα»: «Μαθαίνουμε Αρχαία γιατί αυτό ωφελεί τη φαντασία, την έμπνευση και τη δημιουργικότητά μας. Μας δίνει την πολυτέλεια του "ωφέλιμου περιττού"». Ωστόσο έκρινε ότι τα Αρχαία πρέπει να τα μαθαίνουν αυτοί που πραγματικά ενδιαφέρονται για την επιστήμη, καθώς καλύτερα να τα μαθαίνουν 50 άνθρωποι σωστά, παρά όλοι μέτρια, με ένα πιθανό μέλλον ως άνεργου φιλολόγου. Στην άλλη όχθη βέβαια συνάδελφοί του διαφωνούσαν ανοικτά λέγοντας ότι είναι μάθημα απαραίτητο για τη συνέχιση της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.

«ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ»



ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Το Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων για τον Κοινοβουλευτισμό και τη

Δημοκρατία σχεδίασε και υλοποιεί το νέο εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Δημοκρατία

και Εκπαίδευση»,  θεωρώντας ότι η καλλιέργεια της πολιτικής και δημοκρατικής

συνείδησης των νέων αποτελεί, σήμερα ιδιαίτερα, προτεραιότητα αποφασιστικής

σημασίας.

Το πρόγραμμα αυτό:

− απευθύνεται σε όλους τους εκπαιδευτικούς που ενδιαφέρονται και

προβληματίζονται για τη δημοκρατική διαπαιδαγώγηση των μαθητών τους,

− προσφέρει πρωτότυπο εκπαιδευτικό υλικό, σε ψηφιακή μορφή, για την

υποστήριξη της διδασκαλίας σε θέματα δημοκρατικών αρχών και αξιών, λειτουργίας

του πολιτεύματος και κοινοβουλευτικής και πολιτικής ιστορίας,

− βοηθά τους εκπαιδευτικούς να εμπλουτίσουν τη διδασκαλία τους, κάνοντάς

την πιο αποτελεσματική και ευχάριστη.

«Η Αττική και η Κρήτη υποδέχονται τους πρόσφυγες του ’22»

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ



Το Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων για τον Κοινοβουλευτισμό και τη

Δημοκρατία σε συνεργασία με την Περιφέρεια Κρήτης- Περιφερειακή Ενότητα

Ηρακλείου και το Δήμο Ηρακλείου εγκαινιάζουν την έκθεση «Η Αττική και η

Κρήτη υποδέχονται τους πρόσφυγες του ’22» την Πέμπτη 19 Σεπτεμβρίου 2013

και ώρα 20:00 στη Βασιλική Αγίου Μάρκου, στο Ηράκλειο. Η έκθεση θα είναι

ανοικτή στο κοινό από τις 20 έως τις 26 Σεπτεμβρίου 2013, καθημερινά 9:00 – 13:30

/ 18:00 – 21:00 και Σάββατο 9:00 – 13:30.

Ο πίνακας στη σοφίτα ήταν Βαν Γκογκ

10/09/13ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Το «Ηλιοβασίλεμα στο Μονμαζούρ» ταυτοποιήθηκε έπειτα από πολλές περιπέτειες


Από το 1928 είχε να βρεθεί έργο του μεγάλου Ολλανδού ζωγράφου. Στις 24 Σεπτεμβρίου αναρτάται με τιμές στο μουσείο του, στο Αμστερνταμ. Το είχε ζωγραφίσει το καλοκαίρι του 1888 και το θεωρούσε αποτυχία.
Από το 1928 είχε να βρεθεί έργο του μεγάλου Ολλανδού ζωγράφου. Στις 24 Σεπτεμβρίου αναρτάται με τιμές στο μουσείο του, στο Αμστερνταμ. Το είχε ζωγραφίσει το καλοκαίρι του 1888 και το θεωρούσε αποτυχία

«Είναι κάτι που συμβαίνει μία φορά μόνο στη ζωή σου». Με τα λόγια αυτά ο διευθυντής του Μουσείου Βαν Γκογκ στο Αμστερνταμ, Αξελ Ρούγκερ, αποκάλυψε χθες έναν πίνακα του μεγάλου Ολλανδού, που επί χρόνια εθεωρείτο ότι ανήκε σε άλλο ζωγράφο. Τώρα πια, το «Ηλιοβασίλεμα στο Μονμαζούρ», που βρισκόταν στην κατοχή Νορβηγού συλλέκτη, παρατημένο, όμως, σε σοφίτα, μπορεί να φέρει περήφανο την υπογραφή «Βαν Γκογκ» και να πάρει θέση στο μουσείο (από τις 24 Σεπτεμβρίου) ανάμεσα στα άλλα 140 αριστουργήματά του. Είναι ο πρώτος μεγάλων διαστάσεων πίνακας του ζωγράφου που ανακαλύπτεται από το 1928 (93,3 cm x 73,3 cm).

ΦΙΞ: αποκάλυψη τώρα!

9/09/13ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

 

Μετά από δέκα και βάλε χρόνια αποκαλύφθηκε η πρόσοψη, από την πλευρά της Συγγρού, του ιστορικού εργοστασίου του ΦΙΞ. Την περασμένη Παρασκευή ήταν απρόσμενη η έκπληξη για τους περαστικούς της κεντρικής λεωφόρου να βλέπουν ολοκαίνουργια την πρόσοψη του κτιρίου που ερημώθηκε, ακρωτηριάστηκε, έγινε εργοτάξιο, τυλίχτηκε σε λινάτσες και τώρα έρχεται να ανακαταλάβει τη θέση του στον ιστό της πόλης, ως μόνιμη στέγη του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης. Η πρόσοψη διατηρεί τα βιομηχανικά χαρακτηριστικά που της έδωσε ο Τάκης Ζενέτος με τσιμέντο που διακόπτεται από γυαλί από τη μία άκρη μέχρι την άλλη. Μαζί με της Φρατζή, οι πλευρές αυτές θα διατηρήσουν τα χαρακτηριστικά του πρωτοπόρου αρχιτέκτονα, ενώ από την Καλλιρρόης θα κυριαρχεί η ακατέργαστη πέτρα και το νερό.

Κλασική μουσική ώρα μηδέν

10/09/13ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Με αφορμή το μουσικό καλοκαίρι της κρίσης


Μήπως τώρα που το άσαρκο φάσμα του life-style και το κραταιό σύστημα του πολιτιστικού λαϊκισμού χάνουν δυναμική, είναι καιρός για μια ριζική επανεκκίνηση της μουσικής ζωής; Να ξαναδούμε το θέμα «κλασική μουσική» με διαφορετική οπτική, να οργανώσουμε –μουσικοί και κοινό– διαφορετικά την πρόσληψή μας, να αναζητήσουμε το βαθύτερο νόημα στα.
        
 
Μήπως τώρα που το άσαρκο φάσμα του life-style και το κραταιό σύστημα του πολιτιστικού λαϊκισμού χάνουν δυναμική, είναι καιρός για μια ριζική επανεκκίνηση της μουσικής ζωής; Να ξαναδούμε το θέμα «κλασική μουσική» με διαφορετική οπτική, να οργανώσουμε –μουσικοί και κοινό– διαφορετικά την πρόσληψή μας, να αναζητήσουμε το βαθύτερο νόημα στα συνολικά συμφραζόμενα όσων ακούμε και βλέπουμε επί σκηνής;

Του Γιάννη Σβώλου

Το φετινό καλοκαίρι, που γράφει τον επίλογό του σ’ έναν Σεπτέμβρη δυσοίωνα κενό από εκδηλώσεις κλασικής μουσικής, χάρισε στους Αθηναίους μάλλον περιορισμένο αριθμό συναυλιών και παραστάσεων. Επιχειρώντας μια νηφάλια κριτική ανασκόπηση όσων είδαμε και ακούσαμε στο θερινό τρίμηνο, αυθόρμητα αναρωτιέται κανείς αν η κρίση αποτυπώθηκε στα προγράμματα των βασικών θεσμών. Περιέργως, σε πρώτη θεώρηση, η απάντηση προβάλλει αρνητική!

Η «Νεράιδα» του καπετάν Γιάννη έγινε μουσείο

Εφημερίδα των Συντακτών09/13ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Το καραβάκι έκανε δρομολόγια στον Αργοσαρωνικό από το 1950 ώς το 1974


Το Ιδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση πήρε το παροπλισμένο επί 34 χρόνια σκαρί, το έκανε κούκλα, το γέμισε εκθέματα που δείχνουν την ιστορία του, την εποχή του, αλλά και τη ζωή του θρυλικού εφοπλιστή και το παραδίδει δωρεάν στο κοινό για βόλτες.
        
 
Το Ιδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση πήρε το παροπλισμένο επί 34 χρόνια σκαρί, το έκανε κούκλα, το γέμισε εκθέματα που δείχνουν την ιστορία του, την εποχή του, αλλά και τη ζωή του θρυλικού εφοπλιστή και το παραδίδει δωρεάν στο κοινό για βόλτες

Tης Βασιλικής Τζεβελέκου

Το πλοίο «Νεράιδα» ήταν το τρίτο που απέκτησε ο καπετάν Γιάννης Λάτσης. Αν και από τα μικρότερα και συνεπώς τα λιγότερο προσοδοφόρα του στόλου του, που αριθμούσε πάνω από 250 πλοία, ήταν το αγαπημένο του. Το θεωρούσε γουρλίδικο. Το ίδιο και η οικογένειά του. Αυτός είναι και ο λόγος που ποτέ δεν οδηγήθηκε σε διάλυση, παρ’ ότι έμεινε παροπλισμένο για τριάντα τέσσερα χρόνια στην Ελευσίνα. Αυτός είναι και ο λόγος που μετατράπηκε σε «Πλωτό Μουσείο Νεράιδα».

19ο φεστιβάλ Νύχτες Πρεμιέρας: Θυμάμαι άρα υπάρχω


Προσκεκλημένοι οι Αντέλ Εξαρχόπουλος, Τζέρεμι Αϊρονς, Φόλκερ Σλέντορφ και Αρι Φόλμαν
 19ο φεστιβάλ Νύχτες Πρεμιέρας: Θυμάμαι άρα υπάρχω
Ο «Εχθρός μου» του Γιώργου Τσεμπερόπουλου, στο ελληνικό τμήμα
 

Το σύνθημα του εφετινού φεστιβάλ Νύχτες Πρεμιέρας μπορεί κανείς να το διαβάσει στα πολύ μικρά γράμματα που είναι τυπωμένα καθέτως δίπλα στο πόδι του «λαμποφορεμένου» μπλε αγάλματος της θεάς Αθηνάς το οποίο στολίζει την αφίσα της 19ης διοργάνωσης: «Memini ergo sum», θυμάμαι, άρα υπάρχω, μια παραλλαγή της πασίγνωστης φράσης τους Ντεκάρτ «σκέφτομαι άρα υπάρχω». Με αυτόν τον τρόπο, αυτή την δύσκολη περίοδο για την Ελλάδα, το φεστιβάλ κάνει ένα «παιχνίδι διαλογισμού» επισημαίνοντας την σημασία της μνήμης