Παρασκευή 18 Οκτωβρίου 2013

Εγκρίθηκαν οι μελέτες για την Οικία Μπενιζέλων στην Πλάκα

Ηλεκτρονική Έκδοση
Η Οικία Μπενιζέλων στην Πλάκα Ομόφωνα εγκρίθηκαν χθες από το Συμβούλιο Μουσείων η μουσειολογική και η μουσειογραφική μελέτη του κτιρίου-μουσείου της Οικίας Μπενιζέλων, του αρχοντικού της οδού Αδριανού 96 στην Πλάκα, που είναι η παλαιότερη σωζόμενη οικία της Αθήνας κι ένα από τα σημαντικότερα δείγματα αρχοντικού των οθωμανικών χρόνων.
Η Οικία Μπενιζέλων στην Πλάκα Το Αρχοντικό αποτελεί χαρακτηρισμένο ιστορικό διατηρητέο μνημείο και μοναδικό σωζόμενο δείγμα αρχοντικής κατοικίας των μεταβυζαντινών χρόνων για την περιοχή της Αθήνας. Η κύρια φάση του ανήκει στα τέλη του 17ου με αρχές του 18ου αιώνα και η παλαιότερη στον 16ο - 17ο αιώνα. Επεμβάσεις δέχτηκε τους δύο προηγούμενους αιώνες, ενώ τα έτη 2008-2010 έγιναν εργασίες αποκατάστασης και ανασκαφές στον αύλειο χώρο και το ισόγειο του κτιρίου, που έφεραν στο φως τμήμα του υστερορρωμαϊκού τείχους της Αθήνας στη βόρεια πλευρά της αυλής.

«Ξενύχτια με ψύλλους σε πρωτόγονα μιτάτα» έλυσαν το αίνιγμα της Κέρου

Ηλεκτρονική Έκδοση
Συμπόσιο στην Αρχαιολογική Εταιρεία
Φωτογραφία αρχείου Στο αίνιγμα της Κέρου, που άνοιξε η πληγή της αρχαιοκαπηλίας για να κλείσει με τη συστηματική ανασκαφή και έρευνα σπουδαίων αρχαιολόγων ήταν αφιερωμένο το Συμπόσιο που πραγματοποιήθηκε χτες το βράδυ στην Αρχαιολογική Εταιρεία με τίτλο «1963-2013: Πενήντα χρόνια συστηματικών ερευνών στην Κέρο», οι οποίοι αναβίωσαν με γλαφυρό τρόπο το κλίμα μιας «μυθικής περιόδου».
Φωτογραφία αρχείου Το Συμπόσιο έγινε με αφορμή τη συμπλήρωση πενήντα χρόνων από την έναρξη της συστηματικής αρχαιολογικής έρευνας στο νησί, όπου το καλοκαίρι του 1963 διαπιστώθηκε εκτεταμένη αρχαιοκαπηλία. Παράλληλα χθες δημοσιεύτηκε ο πρώτος τόμος που περιλαμβάνει τα αποτελέσματα της έρευνας μεταξύ των ετών 2006-2008, και αναφέρεται στην ανασκαφή του Δασκαλιού, ενώ το 2014 θα δημοσιευτεί ο δεύτερος τόμος για την ανασκαφή στον Κάβο.

Το θαυματουργό χεράκι του Σέξπιρ σε ό,τι κι αν ανέβαζε

14/10/13 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Μια έκδοση με τρία ελισαβετιανά έργα που έχουν «αποτυπώματα» του βάρδου
Μια άλλη διάσταση του Σέξπιρ φέρνει στο φως η έρευνα: του αναθεωρητή, επιμελητή και συνεργάτη σε θεατρικά έργα της εποχής του. To «χέρι» του Σέξπιρ ταυτοποιήθηκε σε σκηνές ή αποσπάσματα τριών ελισαβετιανών έργων που μέχρι σήμερα θεωρούνταν ότι είχαν γραφτεί από άλλους. Τα τεστ των «δακτυλικών αποτυπωμάτων» με υπολογιστή αποκάλυψαν νέα δεδομένα γύρω από το έργο του βάρδου.

Τα τρία έργα «Ο Αρντεν από το Φέβερσαμ», «Η ισπανική τραγωδία» και «Mucedorus», που χρονολογούνται από τα τέλη του 16ου αιώνα, συμπεριλαμβάνονται σε έναν τόμο που θα κυκλοφορήσει στην Αγγλία στις 28 του μήνα με τίτλο « William Shakespeare and Others: Collaborative Plays», σε συνεργασία με τη Royal Shakespeare Company και τις εκδόσεις Palgrave Macmillan. Οπως τονίζει στην «Guardian» o Τζόναθαν Μπέιτ, μελετητής του Σέξπιρ, τα αποδεικτικά στοιχεία πείθουν πως έχει βάλει το χεράκι του και στα τρία.

Ψηφιακή Εκθεση Φρανκφούρτης

6/10/13 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΕΦΣΥΝ
 
Η τεχνολογία κάνει το θαύμα της και στον χώρο των εκδόσεων δημιουργώντας νέα δεδομένα, σε διεθνές επίπεδο. Επιβεβαιώθηκε περίτρανα στη Διεθνή Εκθεση Βιβλίου της Φρανκφούρτης που ολοκληρώθηκε με επιτυχία την Κυριακή, κόντρα στο δυσμενές οικονομικό κλίμα. Ολα αλλάζουν με γρήγορους ρυθμούς. Τα μέσα και τα δίκτυα παραγωγής, πώλησης και αγοράς, αλλά και οι σχέσεις μεταξύ συγγραφέων, εκδοτών, βιβλιοπωλών και αναγνωστών.

Απλά πράγματα. Πριν από λίγα χρόνια εκδότες και ατζέντηδες έσπευδαν σ΄ αυτή τη σημαντική εμπορική έκθεση για να κλείσουν πνευματικά δικαιώματα. Τώρα όλα γίνονται με μέιλ, και πλέον το πέρασμα από την έκθεση ευνοεί κυρίως τις δημόσιες σχέσεις.

Λίγο πιο περίπλοκα πράγματα. Το ψηφιακό βιβλίο εξαπλώνεται με γοργούς ρυθμούς -κυρίως στην Αμερική και την Αγγλία είναι η αλήθεια. Καινούργια γκατζετάκια στα smartphones και τις ταμπλέτες εντυπωσιάζουν τους χρήστες, ιδιαίτερα τους νεότερους. Μηχανές αναζήτησης, όπως το Google, μεγάλα ηλεκτρονικά βιβλιοπωλεία όπως το Amazon, αλλά και μικρότερα, αναβαθμίζουν τις υπηρεσίες τους. Οι αυτοεκδόσεις πληθαίνουν. Οι επιχειρήσεις νέων τεχνολογιών διεκδικούν κι αυτές μερίδιο στην αγορά του βιβλίου.

Θα χάσει η Αυστρία τη «Ζωφόρο του Μπετόβεν»;

7/10/13 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ Η εβραϊκή οικογένεια των Λέντερερ διεκδικεί το αριστούργημα του Κλιμτ


Την τελευταία δεκαετία η Αυστρία έχει κάνει σημαντική πρόοδο στην επιστροφή των κλεμμένων θησαυρών από τους ναζί κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Πιστή, λοιπόν, σε αυτές τις καλές της «επιδόσεις» η κυβέρνηση αντιμετωπίζει το τελευταίο διάστημα μια μεγάλη πρόκληση: την επιστροφή ενός έργου σπουδαίου συμβολισμού για τους Αυστριακούς, της «Ζωφόρου του Μπετόβεν» («Beethoven Frieze») του Γκούσταβ Κλιμτ.

Πέμπτη 17 Οκτωβρίου 2013

Ευρωπαϊκή κινητοποίηση για τα Μάρμαρα του Παρθενώνα

Νέα προσπάθεια για τον επαναπατρισμό τους
 

Η πρωτοβουλία της “Ελβετικής Επιτροπής για την Επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα” - Οι προσπάθειες του καθηγητή Ντούσαν Σιντζάνσκι να μετατρέψει το διμερές πρόβλημα Ελλάδας-Μεγάλης Βρετανίας, σε μείζον πολιτιστικό Ευρωπαϊκό ζήτημα

Τα πανέμορφα μάρμαρα του Παρθενώνα που κοσμούν το Βρετανικό Μουσείο και η επιστροφή τους στα πάτρια εδάφη, αποτελούν τον διακαή πόθο όλων των Ελλήνων.

Η ιστορία γνωστή σε όλους μας: ο αρχαιολάγνος Λόρδος Έλγιν, πρέσβης της Αγγλίας στην Οθωμανική Αυτοκρατορία, αφαίρεσε συστηματικά, από το 1801 ως το 1812, περίπου τα μισά γλυπτά του Παρθενώνα και στη συνέχεια τα πούλησε στο Βρετανικό Μουσείο το 1816.

Τετάρτη 16 Οκτωβρίου 2013

«Ενθύμιον Σμύρνης» από το ΚΕΘΕΑ «Διάβαση» στην Καισαριανή


Μουσικό αναλόγιο και χοροί στο Δημαρχείο, στις 19 Οκτωβρίου
«Ενθύμιον Σμύρνης» από το ΚΕΘΕΑ «Διάβαση» στην Καισαριανή



Αθήνα 
Οι ομάδες μουσικής, θεάτρου και χορού του Πολιτιστικού Στεκιού ΚΕΘΕΑ «Διάβαση» σε συνεργασία με τον Μικρασιατικό Σύλλογο Καισαριανής παρουσιάζουν ένα μουσικό αναλόγιο με τίτλο «Ενθύμιον Σμύρνης» το Σάββατο 19 Οκτωβρίου στην αίθουσα εκδηλώσεων του δημαρχείου Καισαριανής (Κλαζομενών και Βρυούλων), στις 20.00.

Πρόκειται για μουσική παράσταση στην οποία τα τραγούδια και οι χοροί της Σμύρνης και της Μικράς Ασίας από την επταμελή ορχήστρα του ΚΕΘΕΑ διαδέχονται αυτοβιογραφικά κείμενα της τραγουδίστριας Αγγέλας Παπάζογλου για τη ζωή στη Σμύρνη πριν από την καταστροφή και στην Ελλάδα μετά το τραγικό ιστορικό γεγονός.

Στην παράσταση θα προβληθεί βίντεο με φωτογραφίες εποχής από τη Σμύρνη και τη Μικρά Ασία, τη δημιουργία των οποίων έχει επιμεληθεί η ομάδα φωτογραφίας της Πρωινής Θεραπευτικής Κοινότητας ΚΕΘΕΑ «Διάβαση».

Οι στίχοι του Καβάφη «ταξιδεύουν» σε όλη την Αθήνα



Πρωτότυπη πρωτοβουλία από το Αρχείο του αλεξανδρινού ποιητή
Οι στίχοι του Καβάφη «ταξιδεύουν» σε όλη την Αθήνα
 
«Δεν έχω σήμερα κεφάλι για δουλειά», «Ξένος εγώ ξένος πολύ», «Επέστρεφε συχνά και παίρνε με, αγαπημένη αίσθησις», «Και τέλος πάντων, να, τραβούμ’ εμπρός» «Όπως μπορείς πια δούλεψε, μυαλό» «Τα μεγαλεία να φοβάσαι, ω ψυχή» (Μάρτιαι Ειδοί).
Στίχοι του αλεξανδρινού ποιητή Κ. Π. Καβάφη «ταξιδεύουν» από την περασμένη Δευτέρα σε όλη την Αθήνα με λεωφορεία, τρένα, τραμ και μετρό.
Πρόκειται για μια πρωτοβουλία του Αρχείου Καβάφη, το οποίο έχει περιέλθει στο Ίδρυμα Ωνάση, η οποία προσκαλεί το κοινό μέσα από τη σύγχρονη ματιά του βραβευμένου δημιουργικού γραφείου Beetroot να συνομιλήσει με τον αλεξανδρινό ποιητή.

Το Μουσείο Μπενάκη εικονογραφεί την αυτοβιογραφία του Τσαρούχη



Παρουσιάζεται η ιστορία της ζωγραφικής του σε δύο μέρη
Το Μουσείο Μπενάκη εικονογραφεί την αυτοβιογραφία του Τσαρούχη
 
Την ιστορία της ζωγραφικής του Γιάννη Τσαρούχη μέσα από χρονολογικές ενότητες παρουσιάζει το Μουσείο Μπενάκη. Η έκθεση, η οποία φιλοξενείται στο κτίριο της οδού Πειραιώς, αναπλάθει το περιβάλλον μέσα στο οποίο έζησε και τις επιρροές που δέχθηκε σε όλη την καλλιτεχνική του πορεία ο σπουδαίος ζωγράφος.

Ετοιμο να λειτουργήσει το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά


Στις 22 Οκτωβρίου τα εγκαίνια
Ετοιμο να λειτουργήσει το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
Λεπτομέρεια από το θεωρείο.
 
 
Με το σύνθημα «Λιμάνι…στον πολιτισμό» το Δημοτικό Θέατρο του Πειραιά παραδίδεται στο κοινό του. Την Τρίτη 22 Οκτωβρίου θα γίνουν τα εγκαίνια, ο εορτασμός των οποίων θα κρατήσει έξι ημέρες. Η ανακαίνιση διάρκειας δέκα πέντε χρόνων ολοκληρώθηκε και κόστισε 40 εκατομμύρια ευρώ. Τώρα είναι έτοιμο να υποδεχθεί Πειραιώτες _και όχι μόνον.   

Το νεοκλασικό κτίριο, συνολικού εμβαδού 8.000 τ.μ., περιλαμβάνει την κεντρική αίθουσα των 600 θέσεων _με τα 23 θεωρεία και τους 3 εξώστες. Το βαθύ κόκκινο, το χρυσό και το μπεζ δεσπόζουν στους χρωματικούς τόνους, ενός διάκοσμου που παραπέμπει στο μπαρόκ. Η σκηνή, βάθους 15 μέτρων, πλάτους 18 μέτρων (και 12 μέτρων ως την μπούκα) και ύψους 17 μέτρων, διαθέτει ένα εντυπωσιακό υποσκήνιο ενώ το pit χωράει ως και 40μελή ορχήστρα. Στο τέταρτο όροφο του κτιρίου φιλοξενείται ο θόλος, ενώ όλοι οι υπόλοιποι χώροι, που αξίζει να τους επισκεφθεί κανείς, αφορούν στοφ ουαγιέ, τα καμαρίνια, τις μαρμάρινες σκάλες, ενώ διαθέτει ακόμα και αίθουσα συγχαρητηρίων!