Δευτέρα 30 Δεκεμβρίου 2013

Τα Σκόπια επιμένουν στη χρήση του Ηλιου της Βεργίνας

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: ΤΑ ΝΕΑ
Τα Σκόπια επιμένουν στη χρήση του Ηλιου της Βεργίνας
  Καταψηφίστηκε «πανηγυρικά» - όπως άλλωστε αναμενόταν -το νομοσχέδιο που κατέθεσε ο βουλευτής και αρχηγός του μικρού αντιπολιτευόμενου «Φιλελεύθερου Κόμματος» (LP) Ίβον Βελίτσκοβσκι, για την απαγόρευση της χρήσης του συμβόλου του Ήλιου της Βεργίνας στην ΠΓΔΜ, για κρατικούς και για άλλους σκοπούς.

Υπέρ του νομοσχεδίου ψήφισε μόνο ο κ. Βελίτσκοφσκι, ενώ μεταξύ αυτών που το καταψήφισαν ήταν οι βουλευτές του κυβερνώντος κόμματος VMRO-DPMNE του Νίκολα Γκρούεφσκι και του μεγαλύτερου κόμματος της αντιπολίτευσης «Σοσιαλδημοκρατική Ένωση» (SDSM) του Ζόραν Ζάεφ. Οι βουλευτές του συγκυβερνώντος αλβανικού κόμματος DUI του Αλί Αχμέτι ψήφισαν «παρών».

Σάββατο 28 Δεκεμβρίου 2013

Μάχη δρυίδων και αρχαιολόγων στο Στόουνχεντζ


Με διαφωνίες για την έκθεση ή μη των οστών εγκαινιάστηκε το Κέντρο Επισκεπτών του νεολιθικού μεγαλιθικού τόπου λατρείας
Μάχη δρυίδων και αρχαιολόγων στο Στόουνχεντζ
Ο σύγχρονος δρυίδης Αρθουρ Πέντραγκον και οι υποστηρικτές του μέσα στον προΐστορικό λατρευτικό χώρο του Στόουνχεντζ
 
 
Με 24 χρόνια καθυστέρηση σε σχέση με τον αρχικό προγραμματισμό εγκαινιάστηκε πριν από λίγες ημέρες το Κέντρο Επισκεπτών του Στόουνχεντζ, του νεολιθικού μεγαλιθικού τόπου λατρείας που από το 1986 αποτελεί και Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς, αναγνωρισμένο από την UNESCO. Το εντυπωσιακό, κόστους 32 εκατ. ευρώ, κτίριο προσφέρει επιτέλους μουσειακές υποδομές για χιλιάδες επισκέπτες και μάλιστα πόλύ κοντά - σε απόσταση 2,4 χλμ. από τον εντυπωσιακό κύκλο μεγαλίθων που χρονολογούνται στο 3100 π.Χ.

Η ελληνική τέχνη ενέπνευσε τον Στρατό από Τερακότα της Κίνας


Βρετανός ερευνητής υποστηρίζει ότι οι περίφημοι πήλινοι στρατιώτες γεννήθηκαν από την επαφή της Ασίας με τον πολιτισμό του Μεγάλου Αλεξάνδρου
Η ελληνική τέχνη ενέπνευσε τον Στρατό από Τερακότα της Κίνας
Περίπου 8.000 στρατιώτες σε φυσικός μέγεθος απαρτίζουν τον περίφημο πήλινο στρατό της Κίνας

Είναι ένα από τα θαυμαστά έργα τέχνης που μας έχει κληροδοτήσει ο αρχαίος κόσμος και αν και γεννήθηκαν στην Κίνα σε μια εποχή που θεωρείται ότι η Απω Ανατολή δεν είχε επαφή με τη Δύση, οι ρίζες τους ίσως είναι τελικά... ελληνικές. Βρετανός ιστορικός υποστηρίζει ότι τα πήλινα, σε φυσικό μέγεθος αγάλματα του κινεζικού Στρατού από Τερακότα αποτελούν προϊόν μίμησης της ελληνικής τέχνης η οποία εντυπωσίασε τους λαούς της Ασίας φθάνοντας σε αυτούς με τις εκστρατείες του Μεγάλου Αλεξάνδρου.

Πέμπτη 26 Δεκεμβρίου 2013

Οταν όλοι μιμούνταν, εκείνη έκανε τη διαφορά

Έντυπη Έκδοση

Η γλύπτρια Χρύσα «έφυγε» στα 83 της
Κατά βάση Νεοϋορκέζα, ως το μεδούλι αντικομφορμίστρια και πρωτοπόρος. Η Ελληνίδα γλύπτρια Xryssa (Χρύσα Βαρδέα), έργο της οποίας θαυμάζουμε στο πλάι του Μεγάρου Μουσικής, έφυγε χθες τα ξημερώματα σε ηλικία 83 ετών, έπειτα από νοσηλεία ενάμιση μήνα στην εντατική μονάδα του θεραπευτηρίου Υγεία, λόγω επιπλοκών στην υγεία της που σχετίζονται με καρδιακή ανεπάρκεια.
Η Χρύσα στο ατελιέ της Με καταγωγή από τη Μάνη και μακρινή συγγένεια με τον Πετρόμπεη Μαυρομιχάλη, έφερε πάνω της έναν αέρα κοσμοπολίτικης ελευθερίας. Οι γονείς της ζούσαν στη Σμύρνη και ήρθαν στην Ελλάδα πρόσφυγες το '22. Εκείνη γεννήθηκε το 1933 στην Αθήνα για να κατακτήσει μια ζηλευτή θέση στην ιστορία της αμερικανικής πρωτοπορίας και να θεωρηθεί προάγγελος του μινιμαλισμού.
Η Χρύσα στο ατελιέ της Θυμόταν τη μητέρα της, χήρα (ο πατέρας της, προτού προλάβει να γεννηθεί εκείνη, είχε πεθάνει), να προσπαθεί με δυσκολία να μεγαλώσει τα τρία της κορίτσια. «Η μία έγινε γιατρός, εγώ έφυγα στο Παρίσι και ύστερα από δύο χρόνια στην Αμερική», σπουδάζοντας στην παρισινή Ακαδημία Γκραντ Σομιέρ για ένα χρόνο κι έπειτα στη Σχολή Καλών Τεχνών στο Σαν Φρανσίσκο της Καλιφόρνιας, για άλλο ένα χρόνο, όπως έλεγε η ίδια σε συνέντευξή της στην «Ε». Θυμόταν ότι ζωγράφιζε από μικρή και κάποια στιγμή αποφάσισε να μάθει περισσότερα, «για να εκτεθώ και να αναμετρηθώ με τη ζωγραφική άλλων χωρών», υποστήριζε.

Η ανάσταση της πόλης του Φιλίππου Β΄ και το ριζοσπαστικό μουσείο της

20/12/13 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Η έκδοση του Ιδρύματος Λάτση «Αιγές - Η βασιλική μητρόπολη των Μακεδόνων» Με συγγραφέα την αρχαιολόγο Αγγελική Κοτταρίδη και με 627 φωτογραφίες του Σωκράτη Μαυρομμάτη ο τόμος-κόσμημα παρουσιάζει για πρώτη φορά όλα τα ευρήματα στη βασιλική μητρόπολη, που ξανάγραψαν την ιστορία της Μακεδονίας. 
Από δεξιά προς τα αριστερά Ο καθηγητής κ. Κώστας Γαβρόγλου, Μέλος του εκτελεστικού συμβουλίου του Κοινωφελούς Ιδρύματος Ιωάννη Σ. Λάτση, η κ. Ειρήνη Λούβρου των εκδόσεων ΟΛΚΟΣ, ο κ. Βαγγέλης Χρόνης, Μέλος του εκτελεστικού συμβουλίου του Κοινωφελούς Ιδρύματος Ιωάννη Σ. Λάτση, η κ. Αγγελική Κοτταρίδη, συγγραφέας και ο κ. Σωκράτης Μαυρομμάτης φωτογράφος, από συνάντηση των συντελεστών του τόμου που πραγματοποιήθηκε στο Πλωτό Μουσείο Νεράιδα.
Της Εφης Μαρίνου

Από δεξιά προς τα αριστερά
Ο καθηγητής κ. Κώστας Γαβρόγλου, Μέλος του εκτελεστικού συμβουλίου του Κοινωφελούς Ιδρύματος Ιωάννη Σ. Λάτση, η κ. Ειρήνη Λούβρου των εκδόσεων ΟΛΚΟΣ, ο κ. Βαγγέλης Χρόνης, Μέλος του εκτελεστικού συμβουλίου του Κοινωφελούς Ιδρύματος Ιωάννη Σ. Λάτση, η κ. Αγγελική Κοτταρίδη, συγγραφέας και ο κ. Σωκράτης Μαυρομμάτης φωτογράφος, από συνάντηση των συντελεστών του τόμου που πραγματοποιήθηκε στο Πλωτό Μουσείο Νεράιδα.
Η αρχαιολογική σκαπάνη ανακαλεί από τη σκόνη της λήθης πόντο πόντο το μεγάλο βασίλειο του Φιλίππου Β” . Και το Κοινωφελές Ιδρυμα Λάτση αποκαλύπτει σε μια πολυτελή έκδοση τα πάντα για τις Αιγές, την πρώτη πόλη των Μακεδόνων, αλλά και για το πρωτότυπο νέο μουσείο, η κατασκευή του οποίου μόλις ξεκίνησε.

Η αμφίβολη άνοιξη του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης

20/12/13 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Προβλήματα της τελευταίας στιγμής «μπλοκάρουν» τα εγκαίνια του Φιξ Σύγκρουση της Αννας Καφέτση με μέλη του Δ.Σ. ανάγκασε τον Πάνο Παναγιωτόπουλο να παρέμβει χθες πυροσβεστικά. Καθυστέρησε η υποβολή του κτιριολογικού προγράμματος στο Συμβούλιο Μουσείων. Δεν έχουν προβλεφθεί αποθήκες(!). Ας ελπίσουμε ότι θα ξεπεραστούν κι αυτά, όπως τόσα άλλα προβλήματα στο παρελθόν.
Της Βασιλικής Τζεβελέκου

fix-mouseio«Στόχος μας είναι μέχρι τον Φεβρουάριο του 2014 να έχει ολοκληρωθεί το κτίριο του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης. Η λειτουργία του την άνοιξη του 2014 είναι επιθυμητός, αλλά δεν ξέρω αν είναι εφικτός στόχος», είπε η γενική γραμματέας του ΥΠΠΟΑ, Λίνα Μενδώνη, στο Συμβούλιο των Μουσείων. Στην τελευταία συνεδρίασή του, συζητήθηκε η μουσειογραφική και μουσειολογική προμελέτη του ΕΣΜΤ. Ωστόσο, αποτέλεσε έκπληξη για την ίδια και τα μέλη του Συμβουλίου το γεγονός ότι μέχρι σήμερα δεν έχει συζητηθεί το κτιριολογικό πρόγραμμα του μουσείου σε κανένα συμβούλιο και θεσμικό όργανο του υπουργείου. Ετσι, κατά τη διάρκεια της ενδιαφέρουσας παρουσίασης της μουσειολογικής προμελέτης από τη διευθύντρια του ΕΜΣΤ, Αννα Κεφέτση, συζητήθηκαν και κτιριολογικά ζητήματα που έχουν προκύψει στο κτίριο του Φιξ. Ανάμεσά τους και η εξεύρεση χώρου αποθήκης, καθώς δεν υπάρχει τέτοια πρόβλεψη.

Αρχαιότητες σε αρμονική συνύπαρξη με σιλό και γερανούς

23/12/13 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Μουσείο-κόσμημα στην καρδιά του Πειραιά Η μελέτη, που τιμήθηκε με το Α' Βραβείο του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού, για να αποκτήσουμε επιτέλους στο λιμάνι του Πειραιά το πρώτο Μουσείο Ενάλιων Αρχαιοτήτων της χώρας, είναι πολύ πρωτοποριακή. Αυτό δεν εμπόδισε το Συμβούλιο Μουσείων του ΥΠΠΟ να την εγκρίνει ομόφωνα μετά πολλών επαίνων.
  

Της Βασιλικής Τζεβελέκου

Μακέτα του Μουσείου Εναλίων Αρχαιοτήτων στον Πειραιά
Μακέτα του Μουσείου Εναλίων Αρχαιοτήτων στον ΠειραιάΑξιόλογο δείγμα βιομηχανικής αρχιτεκτονικής της δεκαετίας του ’30, το κτίριο του σιλό, τοπόσημο για το λιμάνι του Πειραιά, με το εμβληματικό ρολόι του στην κορυφή του πύργου των 56 μέτρων, μετατρέπεται στο πρώτο Μουσείο Ενάλιων Αρχαιοτήτων της χώρας. Πρόκειται για ένα πρότυπο μουσείο του μέλλοντος, εξαιρετικής έμπνευσης, με συναρπαστικές διαδρομές. Κυρίαρχο εξωτερικό χαρακτηριστικό, η αρχιτεκτονική παρέμβαση στην καρδιά του παλιού κτιρίου: μια μεταλλική κατασκευή, που θυμίζει σκαρί πλοίου ή θαλάσσιο κήτος και πλέει στο νερό, απογειώνει το οικοδόμημα. Το νέο μουσειακό συγκρότημα θα αποτελείται από έξι κτιριακές μονάδες, θα διαθέτει πισίνα καταδύσεων για εκπαιδευτικούς λόγους και θα χρησιμοποιεί τους εντυπωσιακούς γερανούς που κάποτε εφοδίαζαν τα πλοία με σιτηρά! Μετατρέπονται ακόμα κι αυτοί σε μουσειακούς χώρους και εντυπωσιακά καφέ.

Κοινοί ουρητήρες και παπούτσια εισέβαλαν στην τέχνη

24/12/13 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Ολο το Παρίσι τρέχει στην έκθεση «Ο σουρεαλισμός και το αντικείμενο» Διακόσια αντιπροσωπευτικά έργα με διάσημες υπογραφές, από Πικάσο και Ντισάν μέχρι Μαν Ρέι και Τζακομέτι, κατέλαβαν έντεκα αίθουσες του Μπομπούρ και αποδεικνύουν ότι η πρωτοπορία του 20ού αιώνα, κυρίως τα «ποιήματα-αντικείμενά» της, εξακολουθεί να τροφοδοτεί και σήμερα δυναμικούς σύγχρονους καλλιτέχνες.
Παρίσι
Tης Ηρας Φελουκατζή

texniΜια συναρπαστική περιπλάνηση στον κόσμο της φαντασίας, των ονείρων και των αισθήσεων προσφέρει η εντυπωσιακή έκθεση «O σουρεαλισμός και το αντικείμενο», που παρουσιάζει το Κέντρο Πομπιντού. Πολιτιστικό γεγονός της χρονιάς, περιλαμβάνει 200 αντιπροσωπευτικά έργα ζωγραφικής, γλυπτικής, εγκαταστάσεις, μόμπιλα, φωτογραφίες, βίντεο, σκηνές από ταινίες, ηχητικά ντοκουμέντα, που συνθέτουν ένα ευρύ πανόραμα της δημιουργίας των σουρεαλιστών. Το αφιέρωμα δείχνει την ιστορία του σουρεαλιστικού κινήματος, από την ίδρυσή του, τη δεκαετία του 1920, μέχρι την αναγνώρισή του από τους καλλιτεχνικούς κύκλους της Νέας Υόρκης κατά τη διάρκεια του B΄ Παγκοσμίου Πολέμου και τη διεθνή επιτυχία του τη δεκαετία του 1930.

Πέθανε σε ηλικία 84 ετών ο αρχαιολόγος Βίκτωρ Σαρηγιαννίδης


Επιστήμονας παγκοσμίου κύρους έφερε στο φως χαμένες ελληνιστικές πόλεις
Πέθανε σε ηλικία 84 ετών ο αρχαιολόγος Βίκτωρ Σαρηγιαννίδης
 
 
O αρχαιολόγος που ανακάλυψε ένα «χρυσό βουνό» στη Βακτριανή, τις χαμένες στα βάθη της Ασίας ελληνιστικές πόλεις της Μαργιανής, τον πρώτο ζωροαστρικό ναό και ένα ανάκτορο ηλικίας 4.500 ετών που μοιάζει με εκείνα της Κνωσού στο Τουρκμενιστάν, ο Βίκτωρ Σαρηγιαννίδης, πέθανε χθες τα ξημερώματα στη Μόσχα σε ηλικία 84 ετών.

«Οταν μιλώ για τη μεγάλη σημασία των ευρημάτων στη Μαργιανή, δεν μιλώ για τον εαυτό μου, αλλά για την Ελλάδα», έλεγε σε παλαιότερη συνέντευξή του στα «ΝΕΑ» ο ελληνικής καταγωγής και επί πολλά χρόνια σκαπανέας της κεντροασιατικής αρχαιολογίας, που δεν ξεχνούσε την ταυτότητά του, παρά το γεγονός ότι η ελληνική Πολιτεία δεν στήριζε παρά ελάχιστα και περιστασιακά τις ανασκαφικές του προσπάθειες.

Τετάρτη 18 Δεκεμβρίου 2013

Η μουσική του Μίκη Θεοδωράκη στην κορυφή του κόσμου (video)


Συγκροτήματα ερμηνεύει το τραγούδι του «Δακρυσμένα μάτια» στα Ιμαλάϊα
BHMA
 Η μουσική του Μίκη Θεοδωράκη στην κορυφή του κόσμου (video)
  
Η μουσική του Μίκη Θεοδωράκη στη ψηλότερη οροσειρά της γης, στα Ιμαλάια.

Το μουσικό σχήμα ΑΝΝΑ RF, παρουσιάζει με τον δικό του μοναδικό τρόπο, το τραγούδι «Δακρυσμένα Μάτια"» (Weeping Eyes) σε μουσική του Μίκη Θεοδωράκη, βρισκόμενο στην οροσειρά των Ιμαλαϊων!