Προβλήματα της τελευταίας στιγμής «μπλοκάρουν» τα εγκαίνια του Φιξ
Σύγκρουση της Αννας Καφέτση με μέλη του Δ.Σ.
ανάγκασε τον Πάνο Παναγιωτόπουλο να παρέμβει χθες πυροσβεστικά.
Καθυστέρησε η υποβολή του κτιριολογικού προγράμματος στο Συμβούλιο
Μουσείων. Δεν έχουν προβλεφθεί αποθήκες(!). Ας ελπίσουμε ότι θα
ξεπεραστούν κι αυτά, όπως τόσα άλλα προβλήματα στο παρελθόν.
Της Βασιλικής Τζεβελέκου
«Στόχος μας είναι μέχρι τον Φεβρουάριο του 2014 να έχει ολοκληρωθεί το κτίριο του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης. Η λειτουργία του την άνοιξη του 2014 είναι επιθυμητός, αλλά δεν ξέρω αν είναι εφικτός στόχος», είπε η γενική γραμματέας του ΥΠΠΟΑ, Λίνα Μενδώνη, στο Συμβούλιο των Μουσείων. Στην τελευταία συνεδρίασή του, συζητήθηκε η μουσειογραφική και μουσειολογική προμελέτη του ΕΣΜΤ. Ωστόσο, αποτέλεσε έκπληξη για την ίδια και τα μέλη του Συμβουλίου το γεγονός ότι μέχρι σήμερα δεν έχει συζητηθεί το κτιριολογικό πρόγραμμα του μουσείου σε κανένα συμβούλιο και θεσμικό όργανο του υπουργείου. Ετσι, κατά τη διάρκεια της ενδιαφέρουσας παρουσίασης της μουσειολογικής προμελέτης από τη διευθύντρια του ΕΜΣΤ, Αννα Κεφέτση, συζητήθηκαν και κτιριολογικά ζητήματα που έχουν προκύψει στο κτίριο του Φιξ. Ανάμεσά τους και η εξεύρεση χώρου αποθήκης, καθώς δεν υπάρχει τέτοια πρόβλεψη.
Τα μέλη του Συμβουλίου εξέφρασαν την ικανοποίησή τους που το έργο οδεύει επιτέλους προς την ολοκλήρωσή του. Μετά από 14 χρόνια λειτουργίας του ΕΣΜΤ σε διαφορετικούς χώρους, το κτίριο που θα το στεγάσει έχει προχωρήσει πάνω από 80%. Το κόστος ανέρχεται στα 33.000.000 ευρώ -τα 25 από κοινοτικούς πόρους, τα 8 από εθνικούς- κι έχει ενταχθεί στο ΕΣΠΑ. Εξαπλώνεται σε 18 στρέμματα, εκ των οποίων τα 12 είναι ωφέλιμος χώρος. Από αυτά θα διατεθούν 3.500 τ.μ. για τις μόνιμες εκθέσεις και 2.300 τ.μ. για τις περιοδικές.
Απ” ό,τι φαίνεται όμως, έχουν προκύψει ζητήματα ανάμεσα στη διευθύντρια του ΕΜΣΤ και το Δ.Σ. Χθες το πρωί, ο πρόεδρος Νίκος Καλογεράς υπέβαλε την παραίτησή του στον υπουργό Πολιτισμού επικαλούμενος λόγους προβλημάτων στη λειτουργία του μουσείου. Δεν έγινε δεκτή. Σύμφωνα με πληροφορίες, πέντε μέλη του Δ.Σ., με δική τους επιστολή προς την πολιτική ηγεσία, ανέφεραν ότι η διευθύντρια αρνείται να εφαρμόσει αποφάσεις του. Ετσι, χθες, σε έκτακτη σύσκεψη στην Μπουμπουλίνας, ο κ. Παναγιωτόπουλος έκανε σαφές προς όλους ότι οι αποφάσεις πρέπει να ακολουθούν πιστά το γράμμα του νόμου, να συζητούνται στο Δ.Σ. και τελικά να εισάγονται και να εγκρίνονται από τα όργανα της πολιτείας.
Είναι γνωστό ότι η Αννα Καφέτση έχει αφιερωθεί στην ολοκλήρωση του μουσείου. Αντιμετώπισε με γενναιότητα πλήθος προκλήσεων και προβλημάτων. Τα εγκαίνια την άνοιξη του 2014 είναι στοίχημα εθνικό, προκειμένου να συμπέσουν με την ελληνική προεδρία στην Ε.Ε. Ωστόσο, πολλά πρέπει να γίνουν έως τότε. «Δεν συζητάμε για καμία τροποποίηση που θα διαταράξει το έργο. Πρέπει, όμως, να διερευνηθεί η δυνατότητα ώστε να υπάρξει μια αποθήκη. Οι οριστικές μελέτες που θα έρθουν εδώ θα πρέπει επίσης να έχουν εγκριθεί από το Διοικητικό Συμβούλιο του ΕΜΣΤ και στη συνέχεια να πάρουν την έγκριση από τα όργανα του υπουργείου. Ετσι δικαιολογείται η επιφύλαξή μου για τα εγκαίνια την άνοιξη του 2014», είπε η Λίνα Μενδώνη. Συμφώνησε μαζί της και η προϊσταμένη της Γενικής Διεύθυνσης Αναστήλωσης Μουσείων, Νίκη Μιλτιάδου. Κατά την παρουσίαση της προμελέτης, παρόντες ήταν οι αρχιτέκτονες και οι μελετητές του Φορέα Διαχείρισης του έργου.
Σχετικά με τις αποθήκες, η κ. Καφέτση τόνισε ότι πάρθηκε μια απόφαση που ισχύει κατά κανόνα στα μουσεία Σύγχρονης Τέχνης, να μη «θυσιάζουν» ωφέλιμο χώρο για αποθήκες. «Φιλοξενούμε μεγάλα έργα που χρειάζονται κατά κανόνα τεράστιους χώρους», είπε. «Μια μικρή αποθήκη δεν θα είχε νόημα καθώς θα γέμιζε πολύ γρήγορα από τα έργα».
Η έκθεση των μόνιμων συλλογών έχει βασικό πυρήνα 450 έργα (ζωγραφική, σχέδια, κολάζ, χαρακτικά, γλυπτική, εγκαταστάσεις, φωτογραφίες, βιντεοεγκαταστάσεις, μονοκάναλα βίντεο, διαδικτυακά και ηχητικά έργα), που αντιπροσωπεύουν ρεύματα της σύγχρονης τέχνης από το ’60 έως τις μέρες μας. Προέρχονται από σχεδόν 100 καλλιτέχνες: 55 – 60 είναι Ελληνες και οι υπόλοιποι διεθνείς, όλων των γενεών. Αξίζει να σημειωθεί ότι η συλλογή συστάθηκε αυτά τα τελευταία 14 χρόνια.
Με το άνοιγμα του μουσείου θα καταλάβουν όλους τους χώρους: τους 3 ορόφους των μόνιμων συλλογών, τους 2 των περιοδικών εκθέσεων στο ισόγειο και υπόγειο, καθώς και τους χώρους κυκλοφορίας του κοινού στις σκαλωσιές του 2ου και του 3ου ορόφου. Ορισμένα είναι εμβληματικά έργα σπουδαίων καλλιτεχνών, Ελλήνων και ξένων: Κουνέλλη, Κεσσανλή, Κανιάρη, Χρύσας, Σαμαρά, Μπότσογλου, Τσόκλη, Χατζημιχάλη, Ναυρίδη, Τσιβόπουλου, Θόδωρου, Ξαγοράρη, Καμπακόφ, Μόνα Χατούμ, Γκάρι Χιλ, Κουτλούγκ Αταμάν, Μπιλ Βιόλα, Ναν Γκόλντιν, Πέδρο Καμπρίτα-Ράις, Σιρίν Νεσάτ, Κιμσούτζα, κ.ά.
Mε την παρουσίαση της μουσειολογικής και μουσειογραφικής προμελέτης έγινε σαφές ότι πρόκειται για ένα σπουδαίο μουσείο, ανοιχτό και φιλόξενο, με υψηλού επιπέδου προδιαγραφές, «πράσινο» στη λειτουργία του. Ενα λαμπρό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης που θα προάγει την ελληνική τέχνη και θα δημιουργήσει ένα ανοιχτό παράθυρο στη διεθνή σκηνή. Γι” αυτό πρέπει να ολοκληρωθεί αφήνοντας πίσω του όλα τα προβλήματα.
v.tzevelekou@efsyn.gr
«Στόχος μας είναι μέχρι τον Φεβρουάριο του 2014 να έχει ολοκληρωθεί το κτίριο του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης. Η λειτουργία του την άνοιξη του 2014 είναι επιθυμητός, αλλά δεν ξέρω αν είναι εφικτός στόχος», είπε η γενική γραμματέας του ΥΠΠΟΑ, Λίνα Μενδώνη, στο Συμβούλιο των Μουσείων. Στην τελευταία συνεδρίασή του, συζητήθηκε η μουσειογραφική και μουσειολογική προμελέτη του ΕΣΜΤ. Ωστόσο, αποτέλεσε έκπληξη για την ίδια και τα μέλη του Συμβουλίου το γεγονός ότι μέχρι σήμερα δεν έχει συζητηθεί το κτιριολογικό πρόγραμμα του μουσείου σε κανένα συμβούλιο και θεσμικό όργανο του υπουργείου. Ετσι, κατά τη διάρκεια της ενδιαφέρουσας παρουσίασης της μουσειολογικής προμελέτης από τη διευθύντρια του ΕΜΣΤ, Αννα Κεφέτση, συζητήθηκαν και κτιριολογικά ζητήματα που έχουν προκύψει στο κτίριο του Φιξ. Ανάμεσά τους και η εξεύρεση χώρου αποθήκης, καθώς δεν υπάρχει τέτοια πρόβλεψη.
Τα μέλη του Συμβουλίου εξέφρασαν την ικανοποίησή τους που το έργο οδεύει επιτέλους προς την ολοκλήρωσή του. Μετά από 14 χρόνια λειτουργίας του ΕΣΜΤ σε διαφορετικούς χώρους, το κτίριο που θα το στεγάσει έχει προχωρήσει πάνω από 80%. Το κόστος ανέρχεται στα 33.000.000 ευρώ -τα 25 από κοινοτικούς πόρους, τα 8 από εθνικούς- κι έχει ενταχθεί στο ΕΣΠΑ. Εξαπλώνεται σε 18 στρέμματα, εκ των οποίων τα 12 είναι ωφέλιμος χώρος. Από αυτά θα διατεθούν 3.500 τ.μ. για τις μόνιμες εκθέσεις και 2.300 τ.μ. για τις περιοδικές.
Απ” ό,τι φαίνεται όμως, έχουν προκύψει ζητήματα ανάμεσα στη διευθύντρια του ΕΜΣΤ και το Δ.Σ. Χθες το πρωί, ο πρόεδρος Νίκος Καλογεράς υπέβαλε την παραίτησή του στον υπουργό Πολιτισμού επικαλούμενος λόγους προβλημάτων στη λειτουργία του μουσείου. Δεν έγινε δεκτή. Σύμφωνα με πληροφορίες, πέντε μέλη του Δ.Σ., με δική τους επιστολή προς την πολιτική ηγεσία, ανέφεραν ότι η διευθύντρια αρνείται να εφαρμόσει αποφάσεις του. Ετσι, χθες, σε έκτακτη σύσκεψη στην Μπουμπουλίνας, ο κ. Παναγιωτόπουλος έκανε σαφές προς όλους ότι οι αποφάσεις πρέπει να ακολουθούν πιστά το γράμμα του νόμου, να συζητούνται στο Δ.Σ. και τελικά να εισάγονται και να εγκρίνονται από τα όργανα της πολιτείας.
Είναι γνωστό ότι η Αννα Καφέτση έχει αφιερωθεί στην ολοκλήρωση του μουσείου. Αντιμετώπισε με γενναιότητα πλήθος προκλήσεων και προβλημάτων. Τα εγκαίνια την άνοιξη του 2014 είναι στοίχημα εθνικό, προκειμένου να συμπέσουν με την ελληνική προεδρία στην Ε.Ε. Ωστόσο, πολλά πρέπει να γίνουν έως τότε. «Δεν συζητάμε για καμία τροποποίηση που θα διαταράξει το έργο. Πρέπει, όμως, να διερευνηθεί η δυνατότητα ώστε να υπάρξει μια αποθήκη. Οι οριστικές μελέτες που θα έρθουν εδώ θα πρέπει επίσης να έχουν εγκριθεί από το Διοικητικό Συμβούλιο του ΕΜΣΤ και στη συνέχεια να πάρουν την έγκριση από τα όργανα του υπουργείου. Ετσι δικαιολογείται η επιφύλαξή μου για τα εγκαίνια την άνοιξη του 2014», είπε η Λίνα Μενδώνη. Συμφώνησε μαζί της και η προϊσταμένη της Γενικής Διεύθυνσης Αναστήλωσης Μουσείων, Νίκη Μιλτιάδου. Κατά την παρουσίαση της προμελέτης, παρόντες ήταν οι αρχιτέκτονες και οι μελετητές του Φορέα Διαχείρισης του έργου.
Σχετικά με τις αποθήκες, η κ. Καφέτση τόνισε ότι πάρθηκε μια απόφαση που ισχύει κατά κανόνα στα μουσεία Σύγχρονης Τέχνης, να μη «θυσιάζουν» ωφέλιμο χώρο για αποθήκες. «Φιλοξενούμε μεγάλα έργα που χρειάζονται κατά κανόνα τεράστιους χώρους», είπε. «Μια μικρή αποθήκη δεν θα είχε νόημα καθώς θα γέμιζε πολύ γρήγορα από τα έργα».
Η έκθεση των μόνιμων συλλογών έχει βασικό πυρήνα 450 έργα (ζωγραφική, σχέδια, κολάζ, χαρακτικά, γλυπτική, εγκαταστάσεις, φωτογραφίες, βιντεοεγκαταστάσεις, μονοκάναλα βίντεο, διαδικτυακά και ηχητικά έργα), που αντιπροσωπεύουν ρεύματα της σύγχρονης τέχνης από το ’60 έως τις μέρες μας. Προέρχονται από σχεδόν 100 καλλιτέχνες: 55 – 60 είναι Ελληνες και οι υπόλοιποι διεθνείς, όλων των γενεών. Αξίζει να σημειωθεί ότι η συλλογή συστάθηκε αυτά τα τελευταία 14 χρόνια.
Με το άνοιγμα του μουσείου θα καταλάβουν όλους τους χώρους: τους 3 ορόφους των μόνιμων συλλογών, τους 2 των περιοδικών εκθέσεων στο ισόγειο και υπόγειο, καθώς και τους χώρους κυκλοφορίας του κοινού στις σκαλωσιές του 2ου και του 3ου ορόφου. Ορισμένα είναι εμβληματικά έργα σπουδαίων καλλιτεχνών, Ελλήνων και ξένων: Κουνέλλη, Κεσσανλή, Κανιάρη, Χρύσας, Σαμαρά, Μπότσογλου, Τσόκλη, Χατζημιχάλη, Ναυρίδη, Τσιβόπουλου, Θόδωρου, Ξαγοράρη, Καμπακόφ, Μόνα Χατούμ, Γκάρι Χιλ, Κουτλούγκ Αταμάν, Μπιλ Βιόλα, Ναν Γκόλντιν, Πέδρο Καμπρίτα-Ράις, Σιρίν Νεσάτ, Κιμσούτζα, κ.ά.
Mε την παρουσίαση της μουσειολογικής και μουσειογραφικής προμελέτης έγινε σαφές ότι πρόκειται για ένα σπουδαίο μουσείο, ανοιχτό και φιλόξενο, με υψηλού επιπέδου προδιαγραφές, «πράσινο» στη λειτουργία του. Ενα λαμπρό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης που θα προάγει την ελληνική τέχνη και θα δημιουργήσει ένα ανοιχτό παράθυρο στη διεθνή σκηνή. Γι” αυτό πρέπει να ολοκληρωθεί αφήνοντας πίσω του όλα τα προβλήματα.
v.tzevelekou@efsyn.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου