Παρασκευή 14 Φεβρουαρίου 2014

Μνήμη, φαντασία, δημιουργικότητα

Έντυπη Έκδοση

Πειραγμένες φωτογραφίες του Γερμανού πορτρετίστα Αουγκούστ Σάντερ από τον Αμερικανό Μάικλ Σομόροφ στο Μουσείο Μπενάκη
Ζαχαροπλάστης 2007 «Ενα σχόλιο πάνω στη θνητότητα», όπως το χαρακτήρισε ο ίδιος, κάνει ο Αμερικανός φωτογράφος Μάικλ Σομόροφ, επεξεργαζόμενος τις φωτογραφίες του Αουγκούστ Σάντερ, του σημαντικότερου ίσως Γερμανού πορτρετίστα των αρχών του 20ού αιώνα.
Ζαχαροπλάστης 2007 Ενα σχόλιο που το κοινό απολαμβάνει από χθες στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς.
Με τίτλο «Εν απουσία θέματος» ο Σομόροφ, χρησιμοποιώντας ψηφιακές τεχνολογίες, σβήνει τον άνθρωπο από τις φωτογραφίες του Σάντερ, αφήνοντας σκέτο το φόντο. Επιπλέον στο κενό που μένει το φόντο αναπλάθεται. Εν ολίγοις ο χώρος παραμένει αναλλοίωτος, είναι ο θνητός άνθρωπος που νομοτελειακά φεύγει.

Ο άνθρωπος που κυνηγάει τον χαμένο Ντα Βίντσι


Ο Μαουρίτσιο Σερατσίνι θα μιλήσει στο Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος»

http://www.athensvoice.gr/article/city-news-voices/%CF%83%CF%85%CE%BD%CE%B5%CE%BD%CF%84%CE%B5%CF%85%CE%BE%CE%B7/%CE%BF-%CE%AC%CE%BD%CE%B8%CF%81%CF%89%CF%80%CE%BF%CF%82-%CF%80%CE%BF%CF%85-%CE%BA%CF%85%CE%BD%CE%B7%CE%B3%CE%AC%CE%B5%CE%B9-%CF%84%CE%BF%CE%BD-%CF%87%CE%B1%CE%BC%CE%AD%CE%BD%CE%BF-%CE%BD%CF%84%CE%B1-%CE%B2%CE%AF%CE%BD%CF%84%CF%83%CE%B9
n
Είναι από τους λίγους ανθρώπους που μπορούν να υπερηφανευτούν ότι αφιέρωσαν ολόκληρη τη ζωή τους σε έναν «ιερό» σκοπό. Ο Μαουρίτσιο Σερατσίνι εγκατέλειψε την προοπτική μιας καριέρας στη γενετική μηχανική και προτίμησε, αντ’ αυτού, να θέσει εαυτόν στο κυνήγι ενός χαμένου πίνακα του Λεονάρντο Ντα Βίντσι, του θρυλικού «Η Μάχη του Ανγκιάρι».
Μονομανία ή αφοπλιστική αποφασιστικότητα; Εδώ και περίπου 35 χρόνια, από το 1977, ο Σερατσίνι αναζητά τον χαμένο πίνακα, από τότε δηλαδή που ίδρυσε την πρώτη εταιρεία αξιολόγησης έργων τέχνης στην Ιταλία (συγκεκριμένα στη Φλωρεντία), εφαρμόζοντας τις γνώσεις που αποκόμισε από τις σπουδές του στον χώρο της ιατρικής τεχνολογίας για την ελαχιστοποίηση του κινδύνου καταστροφής των έργων κατά την ανάλυσή τους. Μέσα σε όλες αυτές τις τρεισίμισι δεκαετίες, ο Σερατσίνι καθιερώθηκε ως ο μεγαλύτερος εν ζωή ειδήμων στη ζωή και το έργο του ντα Βίντσι, γνωμάτευσε για την αποκατάσταση του πίνακά του «Η Προσκύνηση των Μάγων», μέχρι που απαθανατίστηκε και στην ποπ κουλτούρα μέσω των βιβλίων του Νταν Μπράουν που δηλώνει φαν του έργου του.

Φροντίδα για την Ολυμπία

13/02/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ http://www.efsyn.gr/?p=174224
Μέτρα αντιστήριξης στον Κρόνιο λόφο και στο Ιερό της Δήμητρας Χαμύνης
Με ένα μεγάλο τεχνικό έργο θα υποστηριχτούν προληπτικά τα δύο μνημεία, που κινδυνεύουν λόγω των κλιματικών και γεωλογικών φαινομένων στην περιοχή

ΜΕΓΑΛΟ ΤΕΧΝΙΚΟ ΕΡΓΟ ΑΝΤΙΣΤΗΡΙΞΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΟΛΥΜΠΙΑΣ Προληπτικά έργα αντιστήριξης των πρανών του αναλήμματος των Θησαυρών του Κρόνιου λόφου και του Ιερού της Δήμητρας Χαμύνης θα γίνουν στον αρχαιολογικό χώρο της Ολυμπίας και με την έγκριση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου. Η υλοποίηση του μεγάλου τεχνικού έργου θα ξεκινήσει άμεσα και κρίθηκε αναγκαία, καθώς τα δύο μνημεία κινδυνεύουν λόγων των κλιματικών και των γεωλογικών φαινομένων στην περιοχή.

Η βρετανική ποπ αρτ στο μουσείο

13/02/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ http://www.efsyn.gr/?p=174226
Αναδρομική του Ρίτσαρντ Χάμιλτον στην Tate Modern
  
"Shock and Awe"Ο Ρίτσαρντ Χάμιλτον πέθανε την ίδια χρονιά (2011) με τον Λούσιαν Φρόιντ. Hταν 89 χρόνων. Η βρετανική τέχνη έχασε μαζί δύο μεγάλους εκπροσώπους της. Κι ενώ κάποιοι ιερόσυλοι υποστηρίζουν ότι σήμερα ο Φρόιντ φαίνεται ξεπερασμένος, ο Χάμιλτον περνάει μέρες δόξας και το έργο του επανεκτιμάται, όχι μόνο ως σύμπτωμα μιας εποχής. Διότι δεν είναι άλλος από τον πατέρα της βρετανικής pop art, που ποτέ δεν έπαψε να πειραματίζεται στη διάρκεια μιας καριέρας 60 χρόνων. Ηταν ο πρώτος Βρετανός που αγκάλιασε την εννοιολογική τέχνη και την ψηφιακή τεχνολογία, αυτός που άνοιξε τον δρόμο για τους Young British Artists τρεις δεκαετίες αργότερα.

Δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι η Tate Modern αποφάσισε για πρώτη φορά να τον τιμήσει με μια ρετροσπεκτίβα, που εγκαινιάζεται σήμερα, ενώ το ενδιαφέρον κοινού και μίντια είναι μεγάλο. Φιλοξενεί μεγάλο εύρος έργων του, από τις πρώιμες απόπειρές του στο ντιζάιν (δεκαετία του ’50) μέχρι τους πίνακες της τελευταίας χρονιάς της ζωής του. Οι επιμελητές αποφάσισαν να εξερευνήσουν κάθε πτυχή του: το ντιζάιν, τη ζωγραφική, τη φωτογραφία, την τηλεόραση, την πολιτική καθώς και τις επιρροές και συνεργασίες του με άλλους καλλιτέχνες (από τον Φρα Αντζέλικο και τον Μαρσέλ Ντισάν μέχρι τον Ντίτερ Ροτ).

Τα παραμύθια θέλουν χέρια, πρόσωπο, φωνή

13/02/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ http://www.efsyn.gr/?p=174225
Το νέο ντοκιμαντέρ του Βασίλη Λουλέ στο Ιδρυμα Κακογιάννης

Στην ταινία με τίτλο «Πέρασα κι εγώ από κει κι είχα παπούτσια από χαρτί/ Παραμύθια για πάντα» ο σκηνοθέτης κατέγραψε 16 ηλικιωμένους παραμυθάδες στα χωριά των Τρικάλων. Δεν του αρκούσε να διασώσει μια παράδοση. Κυρίως ήθελε να καταγράψει τη δική τους εικόνα και έκφραση και, μάλιστα, σε τοπία και χώρους που κάποτε έσφυζαν από ζωή και μόχθο

Της Βασιλικής Τζεβελέκου

ΒΑΣΙΛΗΣ ΛΟΥΛΕΣ«Πέρασα κι εγώ από κει κι είχα παπούτσια από χαρτί. Από πάνω κόκκινα κι από κάτω κόσκινα»… Κάπως έτσι άρχιζαν και τέλειωναν τις αφηγήσεις τους οι παραμυθάδες στα χωριά των Τρικάλων. Την προφορική παράδοση με την ιδιαίτερη ντοπιολαλιά, τους θρύλους και τις παραδόσεις της περιοχής καταγράφει στο καινούργιο ντοκιμαντέρ του ο Βασίλης Λουλές. «Γεννήθηκα και μεγάλωσα με την αγάπη των παραμυθιών. Παραμύθια η μάνα μου στο σπίτι, παραμύθια ο παππούς, η γιαγιά, οι θείες και οι θείοι μου στο άλλο χωριό, παραμύθια παντού», θυμάται ο σκηνοθέτης που γεννήθηκε και μεγάλωσε στα Τρίκαλα.

Η Γιαννούλα αφηγείται το δικό της παραμύθιΕτσι, το περασμένο καλοκαίρι με την κάμερα στο χέρι και τους συνεργάτες του βρέθηκαν στα χωριά των Τρικάλων με σκοπό να καταγράψουν αφηγήσεις ηλικιωμένων, να σώσουν τη λαϊκή παράδοση, αλλά και να καταγράψουν το αποτύπωμα του κάθε αφηγητή που έχει τη δική του στόφα, τη δική του έμπνευση κι εκφραστική δύναμη. Το ντοκιμαντέρ «Πέρασα κι εγώ από κει κι είχα παπούτσια από χαρτί/ Παραμύθια για πάντα» προβάλλεται για πρώτη φορά στην Αθήνα από αύριο κι έως την Κυριακή στο Ιδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης. Την αυριανή προβολή θα προλογίσει η παραμυθού Σάσα Βούλγαρη, ενώ μετά την ολοκλήρωση του ντοκιμαντέρ θα συζητήσει μαζί με τον σκηνοθέτη και τους θεατές.

Πέμπτη 13 Φεβρουαρίου 2014

Ο Βαν Γκογκ γίνεται animation!


07/02/2014 http://www.athinorama.gr/cinema/article.aspx?id=1002746
Η σύντομη, αλλά παθιασμένη ζωή ενός από τους μεγαλύτερους ζωγράφους όλων των εποχών, του Βίνσεντ Βαν Γκογκ, θα μεταφερθεί στις κινηματογραφικές αίθουσες, όχι από καστ γνωστών ηθοποιών, αλλά από τα στούντιο animation της πολωνικής BreakThru Films (βραβευμένης με Όσκαρ το 2006 για την ταινία «Ο Πέτρος και ο Λύκος» ) και τη βρετανική Trademark Films («Ερωτευμένος Σαίξπηρ», «Επτά Μέρες με τη Μέριλιν» ). Η ιδιαιτερότητα της ταινίας, που έχει τον τίτλο «Loving Vincent», είναι ότι σκοπεύει να ζωντανέψει την ιστορία του Βαν Γκογκ μέσα από γνωστούς του πίνακες και 800 προσωπικές του επιστολές, χρησιμοποιώντας 56.800 καρέ-έργα τέχνης

Απολιθωμένος... τοκετός


Εντοπίστηκε το αρχαιότερο εύρημα από τη στιγμή της γέννησης θαλάσσιου θηλαστικού
Απολιθωμένος... τοκετός
To εντυπωσιακό απολίθωμα όπου διακρίνεται καθαρά η... έξοδος του μικρού ιχθυόσαυρου από την κοιλιά της μητέρας του. Credit: Ryosuke Motani
 
Πεκίνο 
Μια εκπληκτική ανακάλυψη έκανε διεθνής ομάδα παλαιοντολόγων στην Κίνα. Εντόπισε ένα καλοδιατηρημένο απολίθωμα ιχθυόσαυρου τη στιγμή του τοκετού. Στο απολίθωμα διακρίνεται καθαρά ένα από τα... μωρά που μόλις έχει γεννηθεί, ένα να εξέρχεται από τη λεκάνη της μητέρας του και άλλο ένα να περιμένει την σειρά του για να ακολουθήσει τα αδέρφια του στο νερό. Οι ερευνητές υπολόγισαν ότι ο τοκετός έλαβε χώρα πριν από 250 εκ. έτη και είναι το παλαιότερο εύρημα τοκετού θαλάσσιου θηλαστικού.

«Ο Τζορτζ... Κλούνεϊ υποστηρίζει τη χιτλερική ατζέντα»

 

Δηλώσεις του δημάρχου Λονδίνου για τα Γλυπτά του Παρθενώνα
 Μπόρις Τζόνσον: «Ο Τζορτζ... Κλούνεϊ υποστηρίζει τη χιτλερική ατζέντα»
 
 
Επίθεση με προσβλητικούς χαρακτηρισμούς κατά του Τζορτζ Κλούνεϊ εξαπέλυσε ο δήμαρχος του Λονδίνου Μπόρις Τζόνσον, με αφορμή τις δηλώσεις του αμερικανού ηθοποιού υπέρ της επιστροφής των γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα.

Μάλιστα, τον κατηγόρησε ότι «υποστηρίζει τη χιτλερική ατζέντα».

Μειωμένο για τρίτη χρονιά το κονδύλι του Ιδρύματος της Βουλής


http://www.tovima.gr/culture/article/?aid=567066

Διαμορφώθηκε σε 1,69 εκ. ευρώ από 1,85 εκ. το 2013
Μειωμένο για τρίτη χρονιά το κονδύλι του Ιδρύματος της Βουλής




Κατά 158.000 ευρώ είναι μειωμένος ο προϋπολογισμός 2014 του Ιδρύματος της Βουλής των Ελλήνων για τον Κοινοβουλευτισμό και την Δημοκρατία, ενώ ο προϋπολογισμός του 2013 έκλεισε με «κέρδη» ύψους 610.757 ευρώ καθώς από 1.856.000 ευρώ δαπανήθηκαν τα 1.245.243 ευρώ. Ο προϋπολογισμός του 2014 είναι 1.698.000 ευρώ εκ των οποίων 273.000 ευρώ για εκδόσεις-dvd (από 347.000), 396.000 ευρώ για εκπαιδευτικά προγράμματα (από 415.000), 105.000 ευρώ (από 125.000) για ιστορικές εκθέσεις και συνέδρια, 5.000 ευρώ (όσα και το 2013) για μελέτες και έρευνες, 480.000 ευρώ (όπως και το 2013) για αμοιβές προσωπικού, 132.000 ευρώ για εργοδοτικές εισφορές, 170.000 ευρώ για έξοδα διοίκησης και διαχειριστικές δαπάνες κλπ., ενώ δεν προβλέπεται κανένα κονδύλι για το Πάρκο Εθνικής Συμφιλίωσης στον Γράμμο (που δημιουργήθηκε επί προεδρίας κ. Φ. Πετσάλνικου).

Υπέρ της επιστροφής των Γλυπτών το 74% των αναγνωστών του Guardian


http://www.tovima.gr/culture/article/?aid=566969

Αφορμή για την καταγραφή οι δηλώσεις του αμερικανού ηθοποιού Τζορτζ Κλούνεϊ
Υπέρ της επιστροφής των Γλυπτών το 74% των αναγνωστών του Guardian
 
Αθήνα 
Έχει δίκιο ο Τζορτζ Κλούνεϊ; Πρέπει η Βρετανία να επιστρέψει τα γλυπτά του Παρθενώνα στην Ελλάδα; Αυτό είναι το ερώτημα διαδικτυακής ψηφοφορίας της εφημερίδας Guardian, που ξεκίνησε το πρωί της Τετάρτης μέσω της ιστοσελίδας της.
Αφορμή για την ερώτηση αυτή ήταν οι δηλώσεις του αμερικανού ηθοποιού, ο οποίος μέσα σε μια εβδομάδα τάχθηκε δύο φορές -και μάλιστα η μια από αυτές στο Λονδίνο- δημόσια υπέρ της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα.