Σάββατο 22 Φεβρουαρίου 2014

Μοντέρνος, ανυπότακτος και οραματικός Παρθένης

21/02/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ http://www.efsyn.gr/?p=176513
Περισσότεροι από 60 πίνακές του θα εκτεθούν στο Ιδρυμα Θεοχαράκη Τάραξε τα νερά της νεοελληνικής ζωγραφικής στις αρχές του 20ού αιώνα. Η έκθεση «Τέχνη και Πνεύμα» φιλοδοξεί να φωτίσει την προσωπικότητά του και να αναδείξει τη σχέση του με τα κινήματα της αρ-νουβό, του κυβισμού, του μοντερνισμού και του συμβολισμού. Χωρίς να αγνοείται το ελληνικό στοιχείο του έργου του. Τάραξε τα νερά της νεοελληνικής ζωγραφικής στις αρχές του 20ού αιώνα. Η έκθεση «Τέχνη και Πνεύμα» φιλοδοξεί να φωτίσει την προσωπικότητά του και να αναδείξει τη σχέση του με τα κινήματα της αρ-νουβό, του κυβισμού, του μοντερνισμού και του συμβολισμού. Χωρίς να αγνοείται το ελληνικό στοιχείο του έργου του

Της Παρής Σπίνου

ΟΚωνσταντίνος Παρθένης πίστευε ότι ο καλλιτέχνης πρέπει «να έχη ξεχωριστήν ατομικότητα και να κατορθώνη να την εκφράζη, χωρίς καμμίαν φροντίδα διά τους κανόνας και την παράδοσιν». Ετσι και ο ίδιος δημιούργησε ένα έργο οραματικό και αλληγορικό, έντονα προσωπικό, μοντέρνο και ελληνικό ταυτόχρονα. Το αναδεικνύει η έκθεση «Κωνσταντίνος Παρθένης: Τέχνη και Πνεύμα», που εγκαινιάζεται την ερχόμενη Τετάρτη στο Ιδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη. Με περισσότερα από 60 έργα, πορτρέτα, θρησκευτικά, ηθογραφικά, αλληγορικά θέματα, νεκρές φύσεις και τοπία, αποτυπώνονται οι πολλαπλές αναζητήσεις του κορυφαίου ζωγράφου, ο οποίος τάραξε τα νερά της νεοελληνικής τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα. Ταυτόχρονα, όμως, φωτίζεται η προσωπικότητα ενός ανήσυχου, κοσμοπολίτη, καλλιεργημένου, αυστηρού, αλλά και εσωστρεφή καλλιτέχνη.

Βγάζω την ποίηση στον δρόμο!

21/02/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ http://www.efsyn.gr/?p=176516
Ο λόγος στους συγγραφείς 

Της Μικέλας Χαρτουλάρη

Οταν του ζητάς να βαθμολογήσει τις δυο πρωτεύουσες ανάμεσα στις οποίες πηγαινοέρχεται, έχεις την αίσθηση ότι βαθιά μέσα του ο Θωμάς Κοροβίνης χρησιμοποιεί ως μέτρο σύγκρισης τη Θεσσαλονίκη πριν από τη μεγάλη πυρκαγιά του 1917, την Κωνσταντινούπολη πριν από το πογκρόμ του 1955, και τη Σμύρνη πριν από τη Mικρασιατική εκστρατεία… Η ανθρωπογεωγραφία και η ιστορία αυτών των πόλεων που έχουν εμπνεύσει τα λογοτεχνικά, εθνογραφικά, μουσικά, έργα του, έχουν γίνει το κλειδί με το οποίο αυτός ο μποέμ πολυτεχνίτης, με το ξύπνιο μάτι, τη μελωδική βαθιά φωνή και το αστείρευτο μεράκι, αποκρυπτογραφεί και κρίνει τον κόσμο γύρω του.

«Στην Αθήνα είναι το μέλι και το γάλα, αλλά και τα μεγάλα καθάρματα και το κνούτο», μου σχολίασε. «Ο Παπαδιαμάντης έλεγε πως είναι η πόλη “της δουλοπαροικίας και της πλουτοκρατίας”, και πιστεύω πως η διατύπωσή του ισχύει και σήμερα. Αν ανατραπεί αυτό το κλίμα, ο προβληματικός σήμερα, εμπλουτισμός της με τυραννισμένες ποικιλίες μεταναστών εξ Ανατολής, θα της προσδώσει μοναδικότητα. Και ίσως τότε να επαναληφθεί το θαύμα της Σμύρνης, όπου συγχρωτίζονταν αρμονικά τόσες διαφορετικότητες. Το πρόβλημα της Θεσσαλονίκης δεν είναι η εισροή Ρωσοπόντιων και Βαλκάνιων.

Μισός αιώνας από το σχέδιο Σμιθ για την Αθήνα


Όταν η Ελλάδα φλέρταρε με το μοντέλο της Αμερικανικής πόλης
http://www.tovima.gr/society/article/?aid=570224
Μισός αιώνας από το σχέδιο Σμιθ για την Αθήνα
Η γραμμή των ΗΣΑΠ και οι προτεινόμενες επεκτάσεις του Μετρό, που προέβλεπε η μελέτη
 
 
Ένα ιστορικό ντοκουμέντο για την Αθήνα φέρνει στο φως η ηλεκτρονική έκδοση του «Βήματος». Η συγκοινωνιακή μελέτη του ξακουστού Αμερικανικού γραφείου μελετών «Wilbur Smith», που είχε εκπονηθεί για λογαριασμό του υπουργείου Δημοσίων Έργων, έπειτα από ενδελεχή «ακτινογραφία» της ελληνικής πρωτεύουσας, πρότεινε την δημιουργία μίας πόλης με ανοιχτές λεωφόρους ελεύθερης ροής, που θα εξυπηρετούσαν το μεταπολεμικό σύμβολο της ευμάρειας, της ανάπτυξης και της κοινωνικής προόδου: Το αυτοκίνητο.

Ήταν η εποχή που η Αθήνα φλέρταρε με το αμερικανικό μοντέλο των πόλεων, αυτό της διαρκούς αστικής επέκτασης, της συνεχούς ανάπτυξης και των ανοιχτών αυτοκινητόδρομων. Αν και η μελέτη Σμιθ δεν εφαρμόστηκε, εν τούτοις ορισμένα στοιχεία της επιβίωσαν στον συγκοινωνιακό «σκελετό» των υποδομών, που διαθέτει σήμερα η πόλη.

Παρασκευή 21 Φεβρουαρίου 2014

To National Geographic τιμά την Πελοπόννησο


15 φωτογραφίες με τις οποίες οι Λονδρέζοι ανακαλύπτουν τον Μοριά

20/02/2014 - 19:00  http://www.athensvoice.gr/article/city-news-voices/%CE%B8%CE%B5%CE%BC%CE%B1/national-geographic-%CF%84%CE%B9%CE%BC%CE%AC-%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CF%80%CE%B5%CE%BB%CE%BF%CF%80%CF%8C%CE%BD%CE%BD%CE%B7%CF%83%CE%BF
image
Εκδήλωση με τίτλο «Η Πελοπόννησος στην Καρδιά του Λονδίνου» φιλοξενεί το κατάστημα του National Geographic στη βρετανική πρωτεύουσα μέχρι τις 24 Φεβρουαρίου. Οι Λονδρέζοι έχουν την ευκαιρία να ανακαλύψουν τις ομορφιές του Μοριά μέσα από φωτογραφίες, βίντεο, ενημερωτικά φυλλάδια και γευσιγνωσία παραδοσιακών προϊόντων.
n
Πύλος, Νιόκαστρο
«Πρόκειται για μια καταπληκτική εμπειρία όχι μόνο για όσους λατρεύουν την Πελοπόννησο, αλλά και για τους Λονδρέζους, που θέλουν να μάθουν για τη ζωή εκεί», δήλωσε στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων ο διευθυντής του καταστήματος, Άρθουρ Φέγκον.
n
Μονεμβασιά
«Η Πελοπόννησος είναι ένα μέρος που μπορεί να εμπνεύσει τον κάθε άνθρωπο. Όχι μόνο από τις φυσικές ομορφιές της, αλλά και από τη μοναδική ιστορία της. Ο επισκέπτης της θα εντυπωσιαστεί επίσης με τις εκπληκτικές της γεύσεις και τη φιλοξενία των ανθρώπων της» προσθέτει ο Φέγκον.
n
Μάνη
Το κατάστημα βρίσκεται στην άκρως τουριστική και ακριβή συνοικία του Νάιτσμπριτζ, απέναντι από τα πολυκαταστήματα Χάροντς στο κέντρο του Λονδίνο. Η άρτια οργάνωση της εκδήλωσης είναι μια εξαιρετική ευκαιρία για την προβολή της Πελοποννήσου.

Πέμπτη 20 Φεβρουαρίου 2014

Η αρχαιότερη τσάντα του κόσμου

http://www.newsbeast.gr/world/arthro/646314/i-arhaioteri-tsada-tou-kosmou/


 

Η αρχαιότερη τσάντα του κόσμου Όσοι θέλουν να λένε ότι ασχολούνται με τη μόδα και γνωρίζουν πολλά για το χώρο αυτό, σίγουρα συμπεριλαμβάνουν στο λεξιλόγιό τους τον όρο «vintage».

Vintage ρούχα, vintage αξεσουάρ, vintage look… και πολλές ακόμη είναι μερικές από τις εκφράσεις που οφείλουν να γνωρίζουν.

Όμως πόσο… vintage μπορεί να είναι κάτι;

Ας πάρουμε για παράδειγμα μια τσάντα. Θα μπορούσε να είναι από τα νεανικά χρόνια της μαμάς σας, της γιαγιάς σας… άντε κι αν είστε τυχεροί και ανακαλύψετε καμία σε κάποια παλιά βαλίτσα στο πατάρι… της προγιαγιάς σας.

Μια τσάντα που εκτίθεται για πρώτη φορά στην Αγγλία πιστεύεται ότι είναι   700 ετών!

Ελληνικοί στίχοι στο μετρό του Λονδίνου

http://www.newsit.gr/default.php?pname=Article&art_id=271225&catid=7
 
Ελληνικοί στίχοι στο μετρό του Λονδίνου

Από σήμερα και μέχρι τις αρχές Απριλίου, έξι αφίσες με στίχους από επτά ποιήματα θα «κυκλοφορούν» μέσα στο λονδρέζικο μετρό. Εκατοντάδες συρμοί θα «στολιστούν» με ελληνικούς στίχους και εκατομμύρια επιβάτες θα έχουν τη δυνατότητα να τους διαβάσουν στα αγγλικά.

 «Έρος δ' ετίναξέ μοι

φρένας, ως άνεμος κατ' όρος δρύσιν εμπτέτων

Κύπριδος ούτος ο χώρος, επεί φίλον έπλετο τήνα

αιέν απ' ηπείρου λαμπρόν ορήν πέλαγος,

όφρα φίλον ναύτησι τελή πλόον αμφί δε πόντος

δειμαίνει, λιπαρόν δερκόμενος ξόανον».

Αυτοί οι στίχοι της Σαπφούς θα ακουστούν απόψε στο μουσείο Keats House, κατά τη διάρκεια των εγκαινίων της εκδήλωσης «Greek Poems on the Underground».

Η Πελοπόννησος στην… καρδιά του Λονδίνου

20/02/14 ONLINE ΕΚΔΟΣΗ http://www.efsyn.gr/?p=176269
ΕΛΛΑΔΑ Πρόκειται για μία έκθεση του National Geographic για την Πελοπόννησο, που έχει ως σκοπό την προώθηση των προϊόντων αλλά και της ζωής των ανθρώπων εκεί, σε όσους ενδιαφέρονται .
londonΤην ευκαιρία να ανακαλύψουν την Πελοπόννησο θα  έχουν οι επισκέπτες της έκθεσης του National Geographic που πραγματοποιείται αυτές τις μέρες στο Λονδίνο. Μέσω βίντεο, μηνυμάτων, ενημερωτικών φυλλαδίων, έκθεση φωτογραφίας και γευσιγνωσίας παραδοσιακών προϊόντων οι πολίτες μαθαίνουν για τον τόπο, τα προϊόντα και τον πολιτισμό της Πελοποννήσου.

Η ελληνική διασπορά της τέχνης

Διαδρομές Ελλήνων σε εικαστικές αναζητήσεις της μεταπολεμικής Ευρώπης

Νίκος Εγγονόπουλος, «Εμφύλιος Πόλεμος», 1948
  

Η ελληνική διασπορά της τέχνηςΗ εξωστρέφεια ήταν ανέκαθεν δεδομένη. Για όσους ήθελαν να ξεφύγουν από το ασφυκτικό μεταπολεμικό πλαίσιο που έβλεπε με καχυποψία κάθε απόπειρα διαφυγής από την εσωστρέφεια των τεχνών στην Ελλάδα. Το πάθος για συνδιαλλαγή με τα κυρίαρχα ρηξικέλευθα κινήματα της Ευρώπης σε συνδυασμό με την ταραχώδη νεότερη ιστορία ώθησε πολλούς έλληνες καλλιτέχνες στον εκπατρισμό, στην εξορία, στη μετανάστευση ή στην περιήγηση στον πολιτιστικό ορίζοντα που απλωνόταν εκτός των συνόρων. Η έκθεση «Η τέχνη στην Ευρώπη μετά το 1945: Πέρα από τα sύνορα» στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης έρχεται να χαρτογραφήσει τις πολιτιστικές ζυμώσεις στις οποίες συμμετείχαν αυτοί οι έλληνες καλλιτέχνες.

Τεστ DNA για την ταυτοποίηση της πραγματικής Μόνα Λίζα


Ξεκινούν γονιδιακές εξετάσεις σε έναν σκελετό που βρέθηκε στη Φλωρεντία και ενδέχεται να ανήκει στην γυναίκα που πιστεύεται ότι πόζαρε για τον Ντα Βίντσι.
O διασημότερος πίνακας του κόσμου φυλάσσεται στο Μουσείο του Λούβρου
 
Τεστ DNA για την ταυτοποίηση της πραγματικής Μόνα ΛίζαΙταλοί ερευνητές ανακοίνωσαν ότι ξεκινούν εξετάσεις DNA σε έναν σκελετό που βρέθηκε στη Φλωρεντία και ενδέχεται να ανήκει στην Λίζα Γκεραντίνι, τη γυναίκα που πιστεύεται ότι πόζαρε για τη Μόνα Λίζα του Λεονάρντο Ντα Βίντσι.

Η «ανακάλυψη»

Η κρύπτη μέσα στην οποία βρισκόταν ο σκελετός άνοιξε το 2011 στη μονή Σαντ Όρσολα της Φλωρεντίας. Κάτω από το πέτρινο πάτωμα μιας εκκλησίας στη μονή πιστεύεται ότι βρίσκεται η οικογενειακή κρύπτη του φλωρεντινού εμπόρου μεταξιού Φραντσέσκο ντελ Τζιοκόντο, ο οποίος παρήγγειλε στον Ντα Βίτνσι το πορτρέτο της συζύγου του Λίζα.
Προκειμένου να ταυτοποιηθεί ο σκελετός, οι ερευνητές θα πρέπει να συγκρίνουν το γενετικό υλικό του με DNA από τα λείψανα άλλων συγγενών της Λίζα Γκεραρντίνι, οι οποίοι είχαν ταφεί σε διαφορετική εκκλησία. Τα αποτελέσματα θα είναι έτοιμα το Μάιο ή τον Ιούνιο, λέει ο ερευνητής και συγγραφέας Σιλβάνο Βινσέτι, επικεφαλής του εγχειρήματος.

Ο Χέμινγκγουεϊ της καθημερινότητας

http://www.tovima.gr/culture/article/?aid=569077

Νέα, ψηφιοποιημένα προσωπικά έγγραφα του συγγραφέα στη Βιβλιοθήκη Τζον Κένεντι.

Ο Χέμινγκγουεϊ της καθημερινότητας
 
 

Το τελευταίο απόκτημα της Προεδρικής Βιβλιοθήκης Τζον Κένεντι δεν είναι άλλη μια σειρά ντοκουμέντων για τα 50 χρόνια από τη δολοφονία του. Στα τέλη του 2013 το ίδρυμα υποδέχθηκε περισσότερα από 2.500 ψηφιοποιημένα προσωπικά έγγραφα του κορυφαίου αμερικανού συγγραφέα Ερνεστ Χέμινγκγουεϊ: διαθέσιμα πλέον από τις αρχές Φεβρουαρίου αποτελούν απτή μαρτυρία της καθημερινής του ζωής στη Φίνκα Βίγια, τη φάρμα του έξω από την Αβάνα όπου έζησε από το 1939 ως το 1960.