Σάββατο 15 Μαρτίου 2014

Πριγκίπισσα από τη Σκυθία, στην πυρά με τον Φίλιππο Β'

Έντυπη Έκδοση

Οστά γυναικείας ταφής προθαλάμου

Μελέτη του ανθρωπολογικού υλικού των βασιλικών τάφων της Βεργίνας δείχνει την ταυτότητα της γυναίκας που συνόδευσε στον τάφο το Μακεδόνα βασιλιά
Μια δυναμική γυναίκα, πολεμίστρια, ηλικίας 30-34 ετών, είναι αυτή που συνόδευσε το βασιλιά της Μακεδονίας, Φίλιππο Β', στο ταξίδι του προς τον Αδη. Τριάντα χρόνια μετά την ανακάλυψη του Βασιλικού Τάφου ΙΙ στη Βεργίνα από τον Μανόλη Ανδρόνικο, η τότε φοιτήτριά του, καθηγήτρια Αρχαιολογίας, και ευρωβουλευτής σήμερα, Χρυσούλα Παλιαδέλη με τους συνεργάτες της έρχονται πιο κοντά στην ταυτότητα της γυναίκας που τάφηκε μαζί με τον Φίλιππο Β', χωρίς όμως να μπορούν ακόμη να προσδιορίσουν με σιγουριά ποια πραγματικά ήταν.

Η εξέλιξη του Παγκόσμιου Χάρτη

Ηλεκτρονική Έκδοση

Η χαρτογράφηση ήταν αναπόσπαστο μέρος της ανθρώπινης ιστορίας για χιλιάδες χρόνια. Πιστεύεται ότι η ανθρώπινη δραστηριότητα της γραφικής αναπαράστασης της αντίληψη ενός ατόμου από τον κόσμο του είναι μια επίκτητη δεξιότητα παγκοσμίως και αυτό που προ-χρονολογείται σχεδόν από όλες τις άλλες μορφές γραπτής επικοινωνίας.
Από ζωγραφιές των σπηλαίων σε αρχαίους χάρτες της Βαβυλώνας, της Ελλάδας και της Ασίας, ακριβώς πάνω στον 21ο αιώνα οι άνθρωποι δημιούργησαν και χρησιμοποίησαν χάρτες σαν απαραίτητα εργαλεία για να τους βοηθήσουν να καθορίσουν, να εξηγήσει, και να περιηγηθείτε στο δρόμο τους μέσα από στον κόσμο. Η χαρτογράφηση αντιπροσώπευε ένα σημαντικό βήμα προς τα εμπρός στην πνευματική ανάπτυξη των ανθρώπων και χρησιμεύε ως μια καταγραφή της εξέλιξης των γνώσεων του ανθρώπινου γένους, η οποία θα μπορούσε να περάσει από τα μέλη μιας γενιάς σε εκείνους που ακολουθούν την ανάπτυξη του πολιτισμού.

Το 2015 έτοιμο το Θέατρο Δωδώνης

Έντυπη Έκδοση


Κι όμως κινείται το έργο αποκατάστασης του πρώτου διαζώματος του Αρχαίου Θεάτρου Δωδώνης, που ξεκίνησε δειλά το 2003, λόγω της πολύ κακής κατάστασης διατήρησης του υλικού του μνημείου από την υγρασία και τις ακραίες καιρικές συνθήκες.
Η πρόοδος των εργασιών του θεάτρου παρουσιάστηκε στο ΚΑΣ προκειμένου να εγκριθεί η μελέτη στερέωσης και αποκατάστασης της τέταρτης κερκίδας του κάτω τμήματος του θεάτρου. Η ανάταξη των λίθων και επανατοποθέτησή τους στη σωστή τους θέση είναι ένα από τα ζητούμενα σε αυτή την αναστήλωση, που δεν είναι καθόλου εύκολη, είπε στο ΚΑΣ ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Αναστήλωσης Αρχαίων Μνημείων Δημοσθένης Σβολόπουλος, παρουσιάζοντας την παθογένεια του μνημείου. «Ολα τα κατώτερα μέρη των λίθων που βρίσκονται στη θέση τους, στην πραγματικότητα έχουν διαβρωθεί. Είναι δηλαδή ετοιμόρροπα»

Παρασκευή 14 Μαρτίου 2014

Στο φως πέντε βασιλικοί τάφοι στην Βεργίνα

Στην οικογένεια του Κάσσανδρου αποδίδεται η ταφική συστάδα

Στο φως πέντε βασιλικοί τάφοι στην Βεργίνα

Θεσσαλονίκη 
Σε μέλη της δυναστείας των Τημενιδών, ακόμα και στον ίδιο τον βασιλιά Κάσσανδρο ή κάποιον από τους γιους του αποδίδει η διευθύντρια της ΙΖ' Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, Αγγελική Κοτταρίδη, την ταφική συστάδα που βρέθηκε στη Βεργίνα.

Η κ. Κοτταρίδη προχώρησε σε «επιστημονικά τολμηρές» υποθέσεις για την αποκάλυψη των πέντε νέων βασιλικών τάφων στη διάρκεια της εισήγησής της το απόγευμα της Πέμπτης στο αρχαιολογικό συνέδριο του ΑΠΘ η διευθύντρια της ΙΖ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασσικών αρχαιοτήτων, Αγγελική Κοτταρίδη.
Ο βασιλιάς Κάσσανδρος υπήρξε ένας από τους επιγόνους του Μεγάλου Αλεξάνδρου και σύζυγος της αδελφής του, Θεσσαλονίκης.

Συναυλία και δημοπρασία στον Πειραιά για το Ρολόι


Δήμαρχος: Δεν συμφωνούμε όλοι ότι καλώς το ξαναφτιάχνουμε
 Συναυλία και δημοπρασία στον Πειραιά για το Ρολόι
 

Την Παρασκευή 14 Μαρτίου στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά θα πραγματοποιηθεί ημερίδα με τίτλο «Του ρολογιού ο χρόνος θα ταξιδέψει πάλι στους δρόμους της θάλασσας».
Όπως επεσήμανε ο δήμαρχος του Πειραιά κ. Βασίλης Μιχαλολιάκος «στόχος να ακούσουμε από τους γνώστες, από τους ειδικούς το πως θα ανακτήσουμε την ιστορική αρχιτεκτονική ταυτότητα της πόλης μας». 
Μετά την ημερίδα θα πραγματοποιηθεί συναυλία την οποία ο δήμαρχος Πειραιάς χαρακτήρισε «μια πανδαισία ελληνικής μουσικής. Το εγγυώνται η λαϊκή ορχήστρα του  Μίκη Θεοδωράκη, αυτού που μας έκανε να τραγουδήσουμε όλοι οι έλληνες στίχους μεγάλων ελλήνων ποιητών και με τις μοναδικές φωνές της Φωτεινής Δάρρα και του Λάκη Χαλκιά».

Τούρκοι αρχαιολόγοι στις ανασκαφές της Τροίας

Τουρκική βιομηχανία σιδήρου θα αναλάβει την χρηματοδότηση των ανασκαφών

Τούρκοι αρχαιολόγοι στις ανασκαφές της Τροίας
 
 
Για πρώτη φορά τουρκική ομάδα αρχαιολόγων θα αναλάβει τις ανασκαφές στην Τροία, σε συνεργασία και υπό την επίβλεψη της αρχαιολογικής αποστολής του γερμανικού πανεπιστημίου στο Τίμπικεν η οποία ενεργούσε ως σήμερα τις ανασκαφές.
Σχετική συμφωνία υπογράφηκε αυτή την εβδομάδα μεταξύ του τουρκικού πανεπιστημίου του Τσανακαλέ και μεγάλης τουρκικής βιομηχανίας σιδήρου η οποία αναλαμβάνει να χρηματοδοτήσει τις εργασίες της τουρκικής αρχαιολογικής ομάδας, δήλωσε ο πρύτανης του πανεπιστημίου Σεντάρ Λατσινέρ. Ανακοίνωσε επίσης ότι η τουρκική ομάδα θα ενισχυθεί οικονομικά από το υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού και με δωρεές ιδιωτών.

«Μνημείο» χαρακτηρίστηκε η Δημοτική Αγορά Χαλκίδας

 
Με σύμφωνη γνώμη του ΚΑΣ και του του ΚΣΝΜ
«Μνημείο» χαρακτηρίστηκε η Δημοτική Αγορά Χαλκίδας

Η αγορά της Χαλκίδας σήμερα

Τελείωσαν οι περιπέτειες για τη Δημοτική Αγορά της Χαλκίδας. Χθες το κοινό όργανο του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) και του Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων (ΚΣΝΜ), μετά από μια μαραθώνια συνεδρίαση, γνωμοδότησε, με οριακή πλειοψηφία, την κήρυξή της ως μνημείου.

Η προηγούμενη απόφαση χαρακτηρισμού του κτιριακού συγκροτήματος ακυρώθηκε το 2013 από το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ), για τυπικούς και μόνο λόγους, λόγω της μη νόμιμης πρόσκλησης των μελών του ΚΣΝΜ.

Διάλεξη του καθηγητή Θεοδόση Π. Τάσιου για τη σημασία των Μνημείων

Τετάρτη 26 Μαρτίου στο Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο Αθηνών

Διάλεξη του καθηγητή Θεοδόση Π. Τάσιου για τη σημασία των Μνημείων
 
 
Η διεύρυνση τού κοινωνικού ενδιαφέροντος για τα Μνημεία κάθε είδους, προκειμένου να ικανοποιηθούν συγκεκριμένες _ατομικές και συλλογικές_ ανάγκες, είναι ο στόχος της διάλεξης του καθηγητή Θεοδόση Π. Τάσιου που πρόκειται να διοργανώσει το Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο Αθηνών την Τετάρτη 26 Μαρτίου στις 19.00 στο Auditorium των γραφείων του.

Αναλυτικότερα, υπό τον τίτλο «Σε τι χρησιμεύουν τα μνημεία; - Mνημεία: κοινωνική σημασία και αξιολογικές αντιφάσεις»,  ο καθηγητής θα αναπτύξεις ιδέες για την ανάγκη διατήρησης εξαίρετων φυσικών αγαθών, την ανάγκη ανάμνησης της συλλογικής Ιστορίας, την συντήρηση τεχνημάτων μεγάλης Αισθητικής αξίας, την ανάγκη για σήματα πρόσφατων σπουδαίων γεγονότων ή προσώπων, την προστασία των παραδόσεων, την υποστήριξη από την τοπική οικονομία αλλά και τις νέες χρήσεις Μνημείων.

Πέμπτη 13 Μαρτίου 2014

Η Ευρώπη μέσα από τις αρχαίες ελληνικές αποικίες

Έντυπη Έκδοση

Η αρχαία Ελλάδα στην Ευρώπη, οι αποικίες της που έγραψαν ιστορία εξάγοντας τον ελληνικό πολιτισμό, θα φωτιστούν μέσα από μία περιοδική έκθεση που θα εγκαινιαστεί στις 10 Απριλίου στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης (ώς τις 19 Απριλίου 2015).
Νομίσματα των αρχαίων ελληνικών αποικιών της Ευρώπης από τη συλλογή της Alpha Bank συνοδευόμενα από 180 αρχαία έργα τέχνης θα συγκροτήσουν την έκθεση με τίτλο «Η Ευρώπη της Ελλάδας. Αποικίες και νομίσματα». Με αυτή τη δράση διάλεξε το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης να συμμετάσχει στις εκδηλώσεις της ελληνικής προεδρίας της Ε.Ε. Το κόστος οργάνωσης της έκθεσης όπως και του καταλόγου θα καλύψει η Alpha Bank.

Στα υπόγεια του Λυκαβηττού

Ηλεκτρονική Έκδοση

Το καταφύγιο και το πολυβολείο!
Μια περιήγηση σε έναν από τους «μυστικούς» και σχετικά άγνωστους υπόγειους χώρους της Αθήνας, στο καταφύγιο του Λυκαβηττού. Για τις εγκαταστάσεις αυτές έχουν κατά καιρούς διατυπωθεί πολλά σενάρια παραφιλολογίας. Η αλήθεια όμως... βρίσκεται πίσω από τις πόρτες!
…Η στρατιωτική βάση του Λυκαβηττού κατασκευάστηκε πριν από τον πόλεμο του ’40 και περιλάμβανε το καταφύγιο που θα δούμε εδώ, αλλά και θέσεις πολυβολείων λεξευμένες στο βράχο, εκ των οποίων διακρίνεται μόνο μία. Κατά τον πόλεμο χρησιμοποιήθηκε από τους Γερμανούς, ενώ μετά την απελευθέρωση παρέμεινε σε λειτουργία ως το 1970, κι έπειτα εγκαταλείφθηκε.