Τετάρτη 19 Μαρτίου 2014

Πνευματικά δικαιώματα και παρεμβάσεις στο αρχιτεκτονικό έργο

18/03/14ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Με αφορμή την ανακαίνιση κατοικίας στη Χαλκιδική, έργου του Ηλία Παπαγιαννόπουλου


Είναι πια ανυπεράσπιστοι οι δημιουργοί της πρόσφατης, νεότερης αρχιτεκτονικής μας ιστορίας; Η άγνοια και η περιφρόνηση του μόχθου και της βαθύτερης πνευματικής σχέσης του αρχιτέκτονα με το έργο του προδικάζουν το άστοχο αποτέλεσμα της επέμβασης.
 
Του Γιώργου Παπαγιαννόπουλου*

Η ιδιότυπη επαγγελματική ενασχόληση με τη «βελτίωση, τροποποίηση ή ανακαίνιση» ενός νεότερου έργου, κάποιου γνωστού συνήθως αρχιτέκτονα, είναι πλέον της μόδας. Τις περισσότερες φορές πρόκειται για έργα που ξεχώρισαν από τον σωρό που κατά πλειοψηφία παρήγαγε η αντιπαροχή με μοναδικό σκοπό το κέρδος και καταγράφηκαν στη συνείδησή μας και τη βιβλιογραφία για την αρχιτεκτονική τους αξία καθεαυτή. Καθώς και για το γεγονός ότι οι δημιουργοί τους, που πήραν στα σοβαρά τη δουλειά τους, κατάφεραν να παράξουν αρχιτεκτονικό έργο μέσα στο γενικότερο δυσμενές κλίμα στερεοτύπων και δυστοκίας που χαρακτηρίζει τους φορείς που διαχειρίζονται και ελέγχουν την αρχιτεκτονική, ιδιωτική ή δημόσια.

«Οι παραδοσιακοί ήχοι, βάση της μουσικής μας παιδείας»

Έντυπη Έκδοση 

Συνέντευξη με τον ΓΙΩΡΓΟ ΚΩΤΣΙΝΗ
Ηπειρώτικης καταγωγής, ο πατέρας του Θεόδωρος από τη Στρατίνιστα Πωγωνίου και η μητέρα του Φεβρωνία από το διπλανό χωριό, τη Μέγγουλη. Στο σπίτι, ένα σπίτι με γιαγιά και παππού, τα ακούσματα ήταν ηπειρώτικα. Ο παππούς του αγόρασε το κλαρίνο από τον Γαϊτάνο, το 1981.
«Ολες οι καπετάνισσες από το Κακοσούλι όλες την Αρτα πέρασαν, στα Γιάννινα τις πάνε, σκλαβώθηκαν οι αρφανές, σκλαβώθηκαν οι μαύρες, κ' η Λένω δεν επέρασε, δεν την επήραν σκλάβα. Μόν' πήρε δίπλα τα βουνά, δίπλα τα κορφοβούνια, σέρνει τουφέκι σισανέ κ' εγγλέζικα κουμπούρια...» ΤΗΣ ΛΕΝΩΣ«Ολες οι καπετάνισσες από το Κακοσούλι όλες την Αρτα πέρασαν, στα Γιάννινα τις πάνε, σκλαβώθηκαν οι αρφανές, σκλαβώθηκαν οι μαύρες, κ' η Λένω δεν επέρασε, δεν την επήραν σκλάβα. Μόν' πήρε δίπλα τα βουνά, δίπλα τα κορφοβούνια, σέρνει τουφέκι σισανέ κ' εγγλέζικα κουμπούρια...» ΤΗΣ ΛΕΝΩΣ Παλαιότερα έπαιζε φλογέρα. Ξεκίνησε τα μαθήματα με τον Α. Χαρμαλιά στην Ηλιούπολη και τον Φ. Μάστορα στο χωριό. Συνέχισε με τους Α. Βασιλάρη, Τ. Χαλκιά, Πετρολούκα, Ν. Φιλιππίδη (ωδείο Σκαλκώτα) και με τον Β. Μπατζή, τον οποίο και θεωρεί βασικό δάσκαλό του. Ο λόγος, για το δεξιοτέχνη του κλαρίνου Γιώργο Κωτσίνη, ο οποίος μαζί με τον Χρήστο Ζώτο στο λαούτο θα αποδώσουν δημοτικά τραγούδια στην εκδήλωση «Κλέφτικο τραγούδι και Εθνεγερσία» που πραγματοποιείται την Παρασκευή ώρα 10.30 στα Εκπαιδευτήρια Γείτονα στη Βάρη. Μιλά ο καθηγητής Εθνομουσικολογίας Λάμπρος Λιάβας, απαγγέλλει ο ηθοποιός Δημήτρης Καταλειφός.

Το Φραγκοκάστελλο και οι «Δροσουλίτες»


Ηλεκτρονική Έκδοση 

Η ιστορία του Φραγκοκάστελλου ξεκινά από την εποχή του Χαλκού. Έντονη ανθρώπινη δραστηριότητα παρατηρείται στην ευρύτερη περιοχή του Φραγκοκάστελλου, δηλαδή στα Σφακιά, ήδη από τα προϊστορικά χρόνια, ακόμη και σε σημεία ορεινά και δυσπρόσιτα. Έχουν εντοπιστεί αρκετές μινωικές θέσεις των χρόνων 1800-1450 π.Χ. Το Φραγκοκάστελλο παρουσιάζει τη μεγαλύτερη ακμή του μεταξύ 3ου και 6ου μ.Χ. αιώνα. Την εποχή αυτή έχουμε εκτεταμένη κατοίκηση σε οικισμούς και σώζονται δείγματα κεραμικής.
Από τα μέσα του 7ου μ.Χ. αιώνα μέχρι και το 824 μ.Χ οι αραβικές επιδρομές οδήγησαν στη σταδιακή εγκατάλειψη των παράλιων θέσεων με αποτέλεσμα οι οικισμοί να μεταφέρονται στην ενδοχώρα για προστασία από τους πειρατές. Αυτό συνέβη και στο Φραγκοκάστελλο.

Η Μπιραρία του Πίκινου και η φονική μαχαιριά

Ηλεκτρονική Έκδοση 

Το «ματωμένο» στέκι για τους ρεμπέτες των Αθηνών. Τις πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα τα «ζυθοπωλεία», λαϊκότερα «μπιραρίες» ή απλά «μπίρες», συναγωνίζονταν τις ταβέρνες.
Ο Κωνσταντίνος Ααρών, ο επονομαζόμενος Πίκινος.Ο Κωνσταντίνος Ααρών, ο επονομαζόμενος Πίκινος.«Οι ιππόται της ταβέρνας εξελίχθησαν εις ιππότας των ζυθοπωλείων», έγραφε ο Τίμος Μωραϊτίνης, εννοώντας πως εκεί μεταφέρονταν πλέον ο κουτσαβακισμός και ο τραμπουκισμός, ο παλικαρισμός με τις νέες πλέον μορφές του. Από τις πλέον ξακουστές ήταν η «Μπίρα του “ΠΙΚΙΝΟΥ”». Λειτουργούσε στο ισόγειο ενός παραδοσιακού κτιρίου στο Θησείο, το οποίο σώζεται έως τις μέρες μας. Έμεινε στην ιστορία αφού έγινε ρεμπέτικο τραγούδι λόγω της δολοφονίας του Πίκινου, γνωστού μάγκα και ρεμπέτη της εποχής.

Τρίτη 18 Μαρτίου 2014

Κόβουν το «Μονόγραμμα» χάριν... της ψυχαγωγίας

Έντυπη Έκδοση

ΤΟ ΝΕΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΝΕΡΙΤ
Το «ελληνικό BBC», η νέα «εύελικτη» δημόσια τηλεόραση που θα προασπίσει τον πολιτισμό και την ενημέρωση, απαλλαγμένη από τα βάρη του παρελθόντος, που υποσχέθηκαν οι ιθύνοντες που τρέχουν τη ΝΕΡΙΤ, δεν θα είναι καν κακέκτυπο της παλιάς ΕΡΤ.
Πάει το «Μονόγραμμα» Θα είναι, όπως όλα δείχνουν, κανάλι χειρότερο κι από ιδιωτικό σταθμό που βιώνει βαθιά κρίση. Ετσι τουλάχιστον προαναγγέλλουν οι πρώτες πληροφορίες που κυκλοφορούν για τις παραγωγές που εγκρίνονται αυτή την περίοδο για να ενταχθούν στο πρόγραμμα του νέου φορέα, όταν αυτός με το καλό βγει, στα τέλη Απριλίου.
Πάει το «Μονόγραμμα» Στο περιβόητο μπουκέτο, το οποίο έχει εγκρίνει προς το παρόν το δ.σ. της νέας εταιρείας, υπάρχουν κυρίως ψυχαγωγικές εκπομπές, ενώ εκλείπουν οι σειρές ελληνικής μυθοπλασίας και οι σοβαρές παραγωγές λόγου και πολιτισμού. Οσο για τα ντοκιμαντέρ, μετριούνται στα δάκτυλα του ενός χεριού.
Συγκεκριμένα, οι ιθύνοντες καίγονται για να αντικαταστήσουν την εκπομπή «Στην υγειά μας» που τους έφερνε υψηλή τηλεθέαση (μόνο που την τηλεθέαση την πήρε ο Σπύρος Παπαδόπουλος και την πήγε στον ALPHA) και μάλιστα υπάρχουν σκέψεις για να την αναλάβει μια γυναίκα δημοσιογράφος και παρουσιάστρια που είχε δουλέψει στο παρελθόν στην ΕΡΤ (βλέπε Ρίκα Βαγιάννη).

Ανοιγμα σε αρχαία θέατρα, ναούς και λαϊκό τραγούδι



Έντυπη Έκδοση
Ανακοινώθηκαν χθες τα Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου
Νέο αίμα. Σταρ. Λιτότητα. Ναι μεν αυτές οι λέξεις αποτυπώνουν την ταυτότητα των φετινών Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, αλλά η τελευταία είναι η λέξη-κλειδί για τον κορυφαίο θεσμό, που φέτος, χωρίς να κουβαλά χρέος από την προηγούμενη χρονιά και με 700 χιλιάδες ευρώ λιγότερα από πέρσι (ο προϋπολογισμός του ανέρχεται στα 2 εκατομμύρια ευρώ), συνεχίζει να κρατάει τον πήχυ ψηλά.
«Opus», από τους Τσιρκολάνους «Circa» «Opus», από τους Τσιρκολάνους «Circa» Η έμφαση δίνεται καθαρά στις ελληνικές θεατρικές δυνάμεις, αφού θα φιλοξενήσει 27 εγχώριες παραγωγές, με πολλές σκηνοθετικές πρωτιές ακόμα και στην Επίδαυρο (Εκτορας Λυγίζος και Δημήτρης Καρατζάς). Κραταιό παραμένει και το σκέλος του σύγχρονου χορού, χωρίς να απουσιάζουν και στις δύο τέχνες (θέατρο-χορός) οι μεγάλοι ξένοι σταρ. Ξαναέρχονται στην Ελλάδα η Ιζαμπέλα Ροσελίνι, η Φιόνα Σο, η Ιζαμπέλ Ιπέρ, ο Γίρζι Κίλιαν, η Τρίσα Μπράουν και ο Ντεμαρσί-Μοτά.

Face control στην Αρχαία Αγορά


Έντυπη Έκδοση

http://www.enet.gr/?i=news.el.texnes--politismos&id=421184

Παρουσιάστηκαν τα νέα ευρήματα της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών
Τα υφασμάτινα σκιάδια, που ήταν στη βορειοδυτική γωνία της Αρχαίας Αγοράς κατά τα κλασικά και ελληνιστικά χρόνια, είναι πιθανόν να αποτελούσαν ένα είδος face control, προκειμένου να ελέγχεται η είσοδος σε όσους έμπαιναν στην Αγορά για να ψηφίσουν.
Ηταν δηλαδή ένας μηχανισμός ελέγχου ώστε να μην ψηφίζουν δύο φορές σε περιπτώσεις οστρακισμών. Αυτό θεωρεί πιθανότερο, μετά τη μελέτη των ευρημάτων του, ο επικεφαλής των ανασκαφών της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών Τζον Μακ Καμπ, ο οποίος πέρυσι είχε εκφράσει την εικασία ότι οι οπές που έχουν βρεθεί σε εκείνο το σημείο ίσως χρησίμευαν για τη στερέωση ικρίων και την περισχοίνιση του χώρου (διαστάσεων 12 μ. x 15 μ.), ο οποίος θα μπορούσε να λειτουργεί και ως πατάρι για τη θέαση των μεγάλων εορτών και παρελάσεων της Αθήνας, όπως των Παναθηναίων. Οι οπές αυτές βρίσκονται μπροστά στην Ποικίλη Στοά, δηλαδή στην οδό Αδριανού, και συνεχίζονται κάτω από τις γραμμές των ΗΣΑΠ, κοντά στον επιχωματωμένο πλέον Βωμό των Δώδεκα Θεών.
Η περισχοίνιση καλύπτει σε όλο το πλάτος της την οδό των Παναθηναίων, η οποία θυμίζουμε ότι περνάει μπροστά από τη Στοά Αττάλου και ανηφορίζει στην Ακρόπολη.

ΝΙΚΟΣ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ. Περιπλάνηση στα παλάτια της Κνωσού

«Επρεπε, συλλογιζόταν, μερικοί άνθρωποι να 'ναι αθάνατοι... Για να μπορούν να δουλεύουν αιώνια και να δημιουργούν... Να, όταν πεθάνει ο μεγάλος τούτος τεχνίτης, θα πάρει μαζί του όλα τ' αγάλματα και τους ναούς που πλάθει μέσα στο νου του...».
«Ο Καζαντζάκης, ο μεγαλύτερος από τους Ελληνες συγγραφείς, αφηγείται εδώ έναν πολύ αρχαίο μύθο, αυτόν του Μινώταυρου. Ο Κρητικός πολιτισμός αναπτύσσεται γύρω από το ανάκτορο της Κνωσού», αναφέρει η ισ
«Ο Καζαντζάκης, ο μεγαλύτερος από τους Ελληνες συγγραφείς, αφηγείται εδώ έναν πολύ αρχαίο μύθο, αυτόν του Μινώταυρου. Ο Κρητικός πολιτισμός αναπτύσσεται γύρω από το ανάκτορο της Κνωσού», αναφέρει η ισπανική έκδοση του βιβλίου
Στις σελίδες του, ο Μινωικός πολιτισμός και ο αρχετυπικός πια μύθος του Λαβυρίνθου, ο Θησέας, ο Μινώταυρος και ο μίτος της Αριάδνης. Αλλά και ο Δαίδαλος που δημιούργησε τον Λαβύρινθο, ο Ικαρος που φιλοδόξησε να πετάξει σαν το πουλί, ο Νάρκισσος και ο πρώτος φυλακισμένος σιδεράς. Εφόσον στο ιστορικό μυθιστόρημα του Νίκου Καζαντζάκη, που υποτίθεται είχε γράψει κατ' αρχάς για εφήβους, Ιστορία, μυθολογία και αρχαιολογία συνυπάρχουν σαν αρχετυπικά σύμβολα της πορείας και της μοίρας του ανθρώπου.

Παραδοσιακό κωμικό θέατρο από την Ιαπωνία στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

ΘΕΑΤΡΟ 

http://www.kathimerini.gr/758508/article/politismos/8eatro/paradosiako-kwmiko-8eatro-apo-thn-iapwnia-sto-megaro-moysikhs-a8hnwn

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:
 Η αποστολή του εδώ και αιώνες είναι να διασκεδάζει το κοινό, και με την πρόσθεση αυτή, το παραδοσιακό κωμικό θέατρο της Ιαπωνίας, «Κιόγκεν», έρχεται για δύο παραστάσεις στην Αθήνα, με την ομάδα του Νοριτόσι Γιαμαμότο και παρουσιάζει τα έργα «Σαλιγκάρι» και «Το Kάλεσμα». Πρόκειται για κωμωδίες καταστάσεων, παρεξηγήσεων και απρόβλεπτων ανατροπών που θα φιλοξενηθούν στις 18 και 19 Μαρτίου στις 20.30, στην αίθουσα «Δημήτρης Μητρόπουλος» του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, με ελληνικούς υπέρτιτλους.
Πριν την έναρξη των παραστάσεων θα γίνει μια εισήγηση -με μετάφραση από τα ιαπωνικά -για το θέατρο Κιόγκεν καθώς και στη συνέχεια μια μικρή εισαγωγή για το περιεχόμενο των δύο έργων.
Το «Κιόγκεν», που σημαίνει τρελά λόγια, είναι στενά συνδεδεμένο με το θέατρο «Νο» και διατηρεί τη στενή σχέση μαζί του μέχρι σήμερα. Στα έργα του οι ηθοποιοί δεν φορούν μάσκες, είναι ντυμένοι με κιμονό, αλλά χωρίς μακιγιάζ θεατρικό και ιδιαίτερα χτενίσματα, αφού το «Κιόγκεν» έχει ως επίκεντρο τις ιστορίες του. Τα λόγια και οι πράξεις του ηθοποιού και όχι η εμφάνισή του, δίνουν υπόσταση σε ό,τι συμβαίνει στη σκηνή.

Νομίσματα και κρίσεις στην Αρχαιότητα και το Βυζάντιο


Στο Νομισματικό Μουσείο
  από Archaeology Newsroom - Τρίτη, 18 Μαρτίου 2014
Κύκλο δημόσιων διαλέξεων για την Άνοιξη του 2014 με θέμα «Νομίσματα και κρίσεις στην Αρχαιότητα και το Βυζάντιο» διοργανώνει το Νομισματικό Μουσείο σε συνεργασία με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Στη σημερινή παγκόσμια αμφίσημη οικονομική πραγματικότητα, όπου η έκφραση «οικονομική κρίση» βρίσκεται στα χείλη όλων μας, καθηγητές Πανεπιστημίων από την Ελλάδα και το εξωτερικό προσφέρουν ένα συναρπαστικό διαχρονικό ταξίδι στο χώρο της οικονομίας και της νομισματοκοπίας.
Οι διαλέξεις θα φιλοξενηθούν στην αίθουσα των Εσπερίδων του Ιλίου Μελάθρου. Η εναρκτήρια διάλεξη του καθηγητή Νίκου Χριστοδουλάκη με θέμα «Οικονομικές θεωρίες, θρησκείες και κρίσεις: Μια ιστορική ανασκόπηση» θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 19 Μαρτίου στις 18.30.
Συγκεκριμένα, το πρόγραμμα διαλέξεων έχει ως εξής: